ערכים חוץ תורניים.

יוספי

משתמש ותיק
היה כאן בפורום דיון על ערכים שונים למה לא התקבלו בציבור החרדי כמו איכות הסביבה, התעמלות, צער בעלי חיים. (שלא לצורך).
לא מצאתי את הדיון כעת, 
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יוספי אמר:
היה כאן בפורום דיון על ערכים שונים למה לא התקבלו בציבור החרדי כמו איכות הסביבה, התעמלות, צער בעלי חיים. (שלא לצורך).
לא מצאתי את הדיון כעת, 
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.

לא הבנתי למה ערכים אלו הינם "חוץ תורניים". הרי איכות הסביבה והתעמלות מטרתם להגביר בריאות הגוף והנפש ולמנוע מחלות וצער מאנשים, וכן להקפיד על מכובדות, ואלו בהחלט הינם ערכים תורניים. צער בעלי חיים בודאי הוא ערך תורני. החילוק הוא שאצלנו הערכים הנ"ל מהוים מכשיר לעבודת ה', ולכן ישנה נטייה להקל בראש בערכי המכשירים ולשים את כל הדגש בערכי המטרה, ואילו אצל הגויים הערכים הינם מטרות כשלעצמם.


(אגב, דברי הפמ"ג נוגדים את הידיעה ההיסטורית הרווחת שיהודים תמיד הקפידו על היגיינה יותר מהגויים, ואולי דווקא במקומו של הפמ"ג היה כך באותה תקופה).
 

יוספי

משתמש ותיק
פותח הנושא
צודק על הניסוח.
היה על זה נידון כאן בפורום ועל זה רציתי לציין את הנ"ל, אגב מאיפה הידיעה ההיסטורית?
 

עניין

משתמש רגיל
יוספי אמר:
היה כאן בפורום דיון על ערכים שונים למה לא התקבלו בציבור החרדי כמו איכות הסביבה, התעמלות, צער בעלי חיים. (שלא לצורך).
לא מצאתי את הדיון כעת, 
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.

ע"ז ל. שמואל לא שתי מיא מבי ארמלתא אמר לית לה אימתא דגברא ולא מיכסיא מיא אבל מבי ארמאה שתי נהי דאגילויא לא קפדי אמנקרותא מיהא קפדי.
 

במבי

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
השכל האנושי בעיני תורתנו הקדושה.PDFמאמר מעניין בנידון זה.

כבר לפני 20 שנה שמעתי מר' אריה לייב שפירא שליט"א את השאלה מדוע נענשו עמון ומואב שלא קידמו את עם ישראל בלחם ומים, שהרי אין זה מ7 מצוות בני נח?
והביא תירוץ שיש את מצוות השכל וההיגיון ובזה כל בן אדם מחוייב !
 

אסף

משתמש ותיק
במבי אמר:
חזק וברוך אמר:
השכל האנושי בעיני תורתנו הקדושה.PDFמאמר מעניין בנידון זה.

כבר לפני 20 שנה שמעתי מר' אריה לייב שפירא שליט"א את השאלה מדוע נענשו עמון ומואב שלא קידמו את עם ישראל בלחם ומים, שהרי אין זה מ7 מצוות בני נח?
והביא תירוץ שיש את מצוות השכל וההיגיון ובזה כל בן אדם מחוייב !
ז"ל רבינו בחיי "דרך ארץ הוא לקדם את הבאים בדרך במאכל ובמשתה, לא שהיו ישראל חסרים במדבר, שהרי המן יורד להם והבאר הולך עמהם".

וברמב"ן כתב - "והנראה אלי כי הכתוב הרחיק שני האחים האלה שהיו גמולי חסד מאברהם, שהציל אביהם ואמם מן החרב והשבי, ובזכותו שלחם השם מתוך ההפכה. והיו חייבין לעשות טובה עם ישראל, והם עשו עמהם רעה. האחד שכר עליו בלעם בן בעור והם המואבים, והאחד לא קדם אותו בלחם ובמים כאשר קרבו למולו, כמו שכתוב אתה עובר היום את גבול מואב את ער וקרבת מול בני עמון. והנה הכתוב הזהירם אל תצורם ואל תתגר בם, והם לא קדמו אותם כלל, כי היה הכתוב אומר "כאשר עשו לי בני עשו המואבים והעמונים", אבל לא הזכיר עמון, שלא קדמו אותם".
 

אסף

משתמש ותיק
האם יש ספק בכך שהתורה מחשיבה את השכל האנושי?

וכי אין הבדל בין מצוות שכליות ומצוות שמעיות?

וידועים דברי הרמב"ם בשמונה פרקים שמחלק ביניהם - במצוות שהשכל מחייבם צריך להגיע לדרגה שאין חפצים כלל לעבור עליהם, ובמצוות שאינם מובנות בשכל האנושי כשעטנז ופרה אדומה נבלות וטרפות אחז"ל "אל יאמר אי אפשי בבשר חזיר אבל יאמר אפשי ואפשי, ואבי שבשמים גזר עלי".
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
יוספי אמר:
היה כאן בפורום דיון על ערכים שונים למה לא התקבלו בציבור החרדי כמו איכות הסביבה, התעמלות, צער בעלי חיים. (שלא לצורך).
לא מצאתי את הדיון כעת, 
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.

אגב אספר שפעם אחת ישבתי בשיעור אצל מרן האילת השחר, היה זה בשיעור גמרא של שעה 13:00 שהיה פתוח לכל מאן דבעי.
(אז בהיותי אברך צעיר גרתי עדיין בב''ב והייתי נכנס אחרי הכולל לשיעור ואח''כ ממשיך לבית, היו ימים מתוקים. מי יתנני ירחי קדם!!!).
באחד הימים איני זוכר סביב איזה גמ' במס' שבת שאלו אחד המקורבים האם יש עניין להקפיד על איכות הסביבה וכו' (זה היה התוכן, לא רשמתי לעצמי את הניסוח המדויק), ומישהו העלה את המדרש על אדה''ר ''תן דעתך שלא תחריב ותקלקל'', ומרן הסכים בניע ראש. שוב שאל אותו מקורב - האם זה מצוה? האם זה מצוה?
מרן שתק שתיקה רבה משמעות, היו כמה רגעים של שקט חצי מתוח, ואז הוא אמר בקול חזק: זה מצוה ללמוד גמרא רש''י תוספות! והמשיך כהרגלו.
לאחר מכן היה נראה שהוא כביכול מנסה לפייס את השואל בחיוך.

לפי מה שאני משער מדובר בערך על שנת תשע''א, כנראה בחורף. זה היה כשלמדו שבת ונראה לי שבקיץ כבר התחילו עירובין.
 
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
יוספי אמר:
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.
בב"י ק"צ על סעיף מא מבואר להיפך. דלכן תולים כתמים בגויה כיון שאינם נקפידות על נקיון.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
יוספי אמר:
היה כאן בפורום דיון על ערכים שונים למה לא התקבלו בציבור החרדי כמו איכות הסביבה, התעמלות, צער בעלי חיים. (שלא לצורך).
לא מצאתי את הדיון כעת, 
אבל רציתי לציין כמ"מ בעלמא לדברי הפרי מגדים ביור"ד ריש סי' צ"ה. שגוים יותר נקיים מישראל. ודו"ק.

ההגדרה אינה ערכים חוץ תורניים ,אלא ערכים חוץ חרדיים במובן הסוציולוגי של ההגדרה והייתי כותב יותר במתינות שהם חלשים אצל הציבור החרדי.
לגבי הדוגמאות שהבאת נראה לי שחלק מהבעיה שבעגלה העמוסה יש עומס וממילא אין מספיק פניות לדברים שנתפסים כהכשר ולא הדברים עצמם, גם מכוח זה הדגש הציבורי חינוכי ממוקד בדברים שנתפסים כדברים עצמם בלבד. וכן יש תפישה שגויה בביטחון, לכן במצב שאין מחלות אין מספיק תשומת לב לבריאות . וגם העניות תורמת לחוסר פניות ולחוסר יכולת להקדיש משאבים מספיקים לתזונה בריאה וכדומה. ונראה שהטעמים הללו מצטרפים כולם לתוצאה המדוברת.

שמעתי מבעל תשובה העוסק בתזונה בריאה, שחזר בתשובה בתחילת דרכו לציבור החרדי ליטאי, התארח אצל משפחה של תלמידי חכמים כהגדרתו , וראה שתזונתם אינה בריאה ושאל אותם מה לגבי הרמבם ? וענו לו, קודם נגמור ש"ס ואח"כ נקיים את דברי הרמב"ם בבריאות וכתוצאה מכך עזב לציבור החרדלי. והם הם הדברים.
 
חלק עליון תַחתִית