מה זה העולם הבא? אחרי המוות, אחרי הגאולה, או הרוחניות של העולם הזה?

בחור_צעיר

משתמש ותיק
מה זה העולם הבא?
1. אחרי המוות(גן עדן גיהנום וכדומה)
2. אחרי הגאולה (מה שיהיה אחרי המשיח ותחיית המתים שהעולם יתעלה ומי שיש לו חלק לעולם הבא יקבל שכרו)
3. הרוחניות שבעולם הזה (שיראת שמיים ואמונה ודבקות בתפילה וכדומה- זה העולם הבא)

האם פעם ככה ופעם ככה? האם רק אחד מהם? האם שניים מהם?
אשמח שתעשו לי סדר בעניין, ולא רק לי אלא להרבה יהודים יקרים שרוצים לברר מושגים חשובים כל כך כמו העולם הבא.
תודה :)
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בחור_צעיר אמר:
אשמח שתעשו לי סדר בעניין, ולא רק לי אלא להרבה יהודים יקרים שרוצים לברר מושגים חשובים כל כך כמו העולם הבא.
תודה :)

היה רב מפורסם שעשה סדר בכל זה
והוא פירסם את זה בכמה ספרים
האחרון שהוא כתב הכי מסכם והכי ממוקד

ספר דרך ה'...

32 ש"ח בחנויות המובחרות
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
הכותב שאל שאלה יותר מתוחכמת ממה שחשבת:
הוא שואל מתי המינוח 'עולם הבא' משמש לכל אחד מהאפשרויות הנ"ל.
וזה לא מופיע בדרך השם.

(אגב, נראה שהרמח"ל מכריע בין מחלוקות ראשונים)
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
כמה דוגמאות מהבבלי
"כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא"
"אני רץ לחיי העולם הבא והם רצים לבאר שחת"
"אמר רבה א''ר יוחנן לא כירושלים של עולם הזה ירושלים של עולם הבא ירושלים של עולם הזה כל הרוצה לעלות עולה של עולם הבא אין עולין אלא המזומנין לה "
"מרגלא בפומיה דרב [לא כעולם הזה העולם הבא] העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה"
"אמר רבי אחא בר חנינא לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת לעולם הבא כולו הטוב והמטיב ושמו אחד מאי אחד אטו האידנא לאו שמו אחד הוא א''ר נחמן בר יצחק לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה נכתב ביו''ד ה''י ונקרא באל''ף דל''ת אבל לעולם הבא כולו אחד נקרא ביו''ד ה''י ונכתב ביו''ד ה''י "
"לכדרבי אבהו דאמר ר' אבהו אפילו שפחה כנענית שבא''י מובטח לה שהיא בת העולם הבא "
"אמר לו רבי מה אני לחיי העולם הבא אמר לו כלום מעשה בא לידך "
"רבי אומר חופף עליו זה העולם הזה כל היום אלו ימות המשיח ובין כתיפיו שכן זה העולם הבא "
 

חכם באשי

משתמש ותיק
אפשר והשואל שואל, עקב מח' הרא' האם דין דר"ה הוא על עוה"ז או על עוה"ב, כידוע שיטת תוס' ר"ה טז סע"ב דהיינו עוה"ב, והרמב"ן בריש שער הגמול דהיינו דין העוה"ז.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
עי' ב'שוטנשטיין' סוף מסכת סנהדרין נספח מורחב ודי מקיף את כל הנושא (בעקבות האגדתות בפרק 'חלק' העוסקות ברובם בנושאים אלו).
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
אני חושב שבאופן כללי המינוח עולם הבא מתייחס לחיים הרוחניים המושלמים, שהחיים בעולם הזה הם רק אמצעי להגיע לחיים אלו. יש נידון בראשונים האם זה מתייחס דווקא לחיים שאחרי המוות או לעולם שיבוא אחרי שיכלה העולם שלנו, וגם בזה יש מחלוקת האם יהיו בעולם זה גופים גשמיים או רק נשמות. מאחר ואין בזה נפק"מ מעשית, וגם אין לנו אפשרות לדעת מי צודק (מאחר ומדובר בויכוח על מציאות ולא על הלכה או השקפה), אין צורך להכנס לפרטים ודי להבין את העקרון הכללי המוסכם על כולם שהמדובר הוא על חיי הרוח המושלמים שיבואו בעתיד.
 

zxc

משתמש רגיל
שמעתי פעם ממקובל אחד גדול, (מקובל אמיתי, ואין כוונתי שהוא משתמש בקבלתו ואהמ"ל, עכ"פ גאון אדיר בנגלה ויודע ספר בנסתר) לא זכיתי להבין בדיוק, ולכן לא אוכל לבאר יותר ממה שאכתוב, אבל זה מה שהוא אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן. ע"כ דבריו
וזה גם תשובה למי ששאל, מה פירוש המחילה ביום כיפור, ואם בעוה"ב מענישים רק לשנה האחרונה
 

ayedavid

משתמש ותיק
המנהג הנפוץ לדבר בשאלות האלה ע"פ הקבלה - הזוהר , האר"י והרמח"ל , גם כנגד ראשונים שסברו מדעתם או ממקורות. ואע"פ שהלכה לא פוסקים ע"פ הקבלה, נראה לי שהטעם מובן, שהרי מחכמת הקבלה אנו למדים על השתלשלות העולמות, ירידת הנשמה, כוחותיה, השפעתה המדויקת בעולמות העליונים ותכליתה, וממילא מי שידע לכתוב את כל זאת מוסמך לומר לאן הכל הולך.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
zxc אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן
תמוה, איך יתישב המימרה שמשפט רשעים בגיהנם עד יב חודש.
 

שמעיה

משתמש ותיק
הרמב''ן בשער הגמול דן בנושא ומסדר את מאמרי חז''ל. אם כי, איני יודע אם את כולם.
 

אברך מירושלים

משתמש רגיל
"הרחמן הוא יזכנו לימות המשיח ולחיי עולם הבא".

"ונירש טובה וברכה לשני ימות המשיח ולחיי העולם הבא"

ב' מקומות שבהם מפורש דתרי נינהו.
 

אסף

משתמש ותיק
אין ערוך לך ה' אלוקינו בעולם הזה
ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא
אפס בלתך גואלנו לימות המשיח
ואין דומה לך מושיענו לתחית המתים

מפורסם בשם הגר"א - עולם הבא כאן מכוון לעולם הנשמות שאחר המוות
ימות המשיח - לעתיד לבוא
תחית המתים הוא העולם הבא שעדיין לא הגיע אלא יבוא לאחר העולם הזה (כשמו)
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
zxc אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן

הזיות, הבלים, ורעות רוח
 

יאיר

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
הרמב''ן בשער הגמול דן בנושא ומסדר את מאמרי חז''ל. אם כי, איני יודע אם את כולם.

חמישה עולמות:

1.עוה"ז
2.עולם הנשמות לאחר המוות - גן עדן וגיהנם
3. עולם ימות משיח
4. עולם תחיית המתים
5. עוה"ב - מהאלף השביעי, ג"ע וגיהנם בדרגות הרבה יותר גבוהות מעולם הנשמות. העולם הנצחי.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
לרוב הראשונים פרט לרמבם עולם הבא פרושו עולם נצחי שאחרי תחיית המתים שפרושו שכר נצחי לגוף ולנפש יחדיו , הרמבם חולק ואומר שתחיית המתים היא שלב בתוך ימות המשיח ועולם הבא הוא רוחני לחלוטין . הרמח"ל מפשר שאכן עולם הבא הוא אחרי תחיית המתים אך יש בו דרגות שמשתנות עד שהגוף בטל למעשה ואולי זו גם כוונת חלק מהראשונים.
 

אשרי יושבי

משתמש רגיל
zxc אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן. ע"כ דבריו
וזה גם תשובה למי ששאל, מה פירוש המחילה ביום כיפור, ואם בעוה"ב מענישים רק לשנה האחרונה
המקובל אמר אם כן שאין לאחר המוות גן עדן וגיהנם?...
ולעצם דבריו שתלה זאת בזמן, מה בכך שזמן הוא דבר נברא, ומחוץ לעולם הזה אין זמן, וכי אין מדרגות באיכות בעולם שלאחר המוות? דברים לא ברורים ולא מובנים ובלי טעם וריח.
 

יחי

משתמש ותיק
בחור_צעיר אמר:
מה זה העולם הבא?

3. הרוחניות שבעולם הזה (שיראת שמיים ואמונה ודבקות בתפילה וכדומה- זה העולם הבא)

נער הייתי ועודני, ועדיין: חדשה מרעישה הנני רואה כאן. האין זה אלא ערבוב בין 'בחינה' דעוה"ב ואולי בדרך מליצה, לבין מושג קיים שהכופר בו בספק אפיקורס והוא קאי על ^העולם הבא^.
מהיכן בא צד הג' הזה?

אם אני מפספס משהו נא להודיעני!

(עוד אני נצרם על לקיחת 'עניין כגון דא שידוע לכולם שהוא 'נושא' ורבו המדברים בו, ולפתוח בו אשכול למען יעמידנו בקרן אורה, כביכול שאלה בעוף לפנינו.
כאן (ובכל פורום מעין זה) לא מקבלים ולא אמורים לקבל 'תשובות' לכאלו שאלות.
אולי כותרת מוצלחת יותר תהא: אנא הפנוני למקורות העוסקים בעניין עוה"ב.

ואולי השחתי מילי לריק...
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
zxc אמר:
שמעתי פעם ממקובל אחד גדול, (מקובל אמיתי, ואין כוונתי שהוא משתמש בקבלתו ואהמ"ל, עכ"פ גאון אדיר בנגלה ויודע ספר בנסתר) לא זכיתי להבין בדיוק, ולכן לא אוכל לבאר יותר ממה שאכתוב, אבל זה מה שהוא אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן. ע"כ דבריו
וזה גם תשובה למי ששאל, מה פירוש המחילה ביום כיפור, ואם בעוה"ב מענישים רק לשנה האחרונה
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן .
 
 

משה נחום

משתמש רגיל
הרמב"ן האריך בכמה מקומות דעוה"ב הוא האלף השביעי. שיתענגו הנשמות עם הגופים. והוא התכלית של בריאת האדם. בדעת הרמב"ם דהוא נשמות לבד.האריך מרנא הגר"י הוטנר זצוק"ל, דאין הדברים כפשוטם. וכתב, דלהלכה נקטינן כרמב"ן. למעשה מדובר בעוד 220 שנה. שאז נעבור למהלך של מעל הזמן. נצח. עי' פחד יצחק פסח מאמר א דנצח הוא מעל לזמן, והוא ענין הזריזות להבקיע את מהלך הזמן. ענין הגהינום הוא עד עוה"ב. וכשמואל דאין גהינום לעתיד לבוא. ומבואר בכתבים דהיינו עוה"ב. ימות המשיח הוא זמן תחיית המתים, שאז הוא יהיה מהלך של חיבור גוף ונפש, בדעת דיו"ט. והאריך מרנא הגר"ש אויערבאך ז"ל, דעדיין כמובן יצטרכו למהלך של שבת, דבלא זה א"א להשתייך ליום שכולו שבת. האלך השמיני הוא עולמות דא"ק, ואח"כ מהאלף עשירי הוא עולמות הא"ס. הטעם שיהיה נשמות עם גופים א"ל הגר"ש אויערבאך, דהוא התכלית דיתגלה כבוד שמים בעולם המעשה. והגוף עצמו יהיה קודש קודשים. 
 

משה נחום

משתמש רגיל
אליעזר ג אמר:
zxc אמר:
שמעתי פעם ממקובל אחד גדול, (מקובל אמיתי, ואין כוונתי שהוא משתמש בקבלתו ואהמ"ל, עכ"פ גאון אדיר בנגלה ויודע ספר בנסתר) לא זכיתי להבין בדיוק, ולכן לא אוכל לבאר יותר ממה שאכתוב, אבל זה מה שהוא אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן. ע"כ דבריו
וזה גם תשובה למי ששאל, מה פירוש המחילה ביום כיפור, ואם בעוה"ב מענישים רק לשנה האחרונה
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן .
הוא כפירה ממש שאצל הקב"ה יש כביכול התחלה המשך וסוף. נצח הוא מעל הזמן. עי' פחד יצחק פסח א.
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
אליעזר ג אמר:
zxc אמר:
שמעתי פעם ממקובל אחד גדול, (מקובל אמיתי, ואין כוונתי שהוא משתמש בקבלתו ואהמ"ל, עכ"פ גאון אדיר בנגלה ויודע ספר בנסתר) לא זכיתי להבין בדיוק, ולכן לא אוכל לבאר יותר ממה שאכתוב, אבל זה מה שהוא אמר:
בעולם הבא, אין זמן. הזמן הוא בריאה בעוה"ז כידוע. ולכן, כל אחד מאיתנו נמצא כרגע גם בעוה"ב, ויכול להיות שהוא כבר מרצה את עונשו בגיהונם או בגן עדן. ע"כ דבריו
וזה גם תשובה למי ששאל, מה פירוש המחילה ביום כיפור, ואם בעוה"ב מענישים רק לשנה האחרונה
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן .
הוא כפירה ממש שאצל הקב"ה יש כביכול התחלה המשך וסוף. נצח הוא מעל הזמן. עי' פחד יצחק פסח א.

איך הגעת לאצל הקב"ה, אנו מדברים על הבריאה ועליה בלבד אצל הקב"ה לא יכול להיות זמן כי אין שינוי . נצח אינו סותר זמן, עיין מורה נבוכים תחילת חלק שני. בקיצור אם לא הבנת מה שכותבים זה ממש לא לעניין שתאשים בחמורה שבחמורות.
 

משה נחום

משתמש רגיל
אליעזר ג אמר:
משה נחום אמר:
אליעזר ג אמר:
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן .
הוא כפירה ממש שאצל הקב"ה יש כביכול התחלה המשך וסוף. נצח הוא מעל הזמן. עי' פחד יצחק פסח א.

איך הגעת לאצל הקב"ה, אנו מדברים על הבריאה ועליה בלבד אצל הקב"ה לא יכול להיות זמן כי אין שינוי . נצח אינו סותר זמן, עיין מורה נבוכים תחילת חלק שני. בקיצור אם לא הבנת מה שכותבים זה ממש לא לעניין שתאשים בחמורה שבחמורות.
אחזור על מה שהשרישונו רבותינו עי' פחד יצחק פסח ענין א, שנצח אצל האדם הוא מעל לזמן. בודאי שידע מרן הגר"י הוטנר את דברי הרמב"ם שהבאת, אולי תביאם כאן, וננסה להבין בהם פשט. הזמן הוא בריאה גשמית, רבינו הגר"מ שפירא זצוק"ל, תמיד היה חוזר שכל ענין הזמן הוא 'הליכה לקראת'. לקראת יום שכולו שבת שמעל הזמן.
אפשר להגיד טעיתי. זה לא אומר "שמאשימים" אותך.
 

ayedavid

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן

אפשר לחלק בין זמן - שהוא כמצע עליו נערכים כל רגע שינויים ללא הרף ועליו אנו פועלים, משנים ומשתנים - לבין האצלת העולמות הגבוהים שהזכרת, בהם אכן נארגו פעולות אחת אחרי השנייה בדרך של סיבה ומסובב, אך הסיבה להחשבתן כפעולות בזמן הוא רק סדרן ותו לא. לא היה זה כעין המצע שלנו.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
אליעזר ג אמר:
משה נחום אמר:
הוא כפירה ממש שאצל הקב"ה יש כביכול התחלה המשך וסוף. נצח הוא מעל הזמן. עי' פחד יצחק פסח א.

איך הגעת לאצל הקב"ה, אנו מדברים על הבריאה ועליה בלבד אצל הקב"ה לא יכול להיות זמן כי אין שינוי . נצח אינו סותר זמן, עיין מורה נבוכים תחילת חלק שני. בקיצור אם לא הבנת מה שכותבים זה ממש לא לעניין שתאשים בחמורה שבחמורות.
אחזור על מה שהשרישונו רבותינו עי' פחד יצחק פסח ענין א, שנצח אצל האדם הוא מעל לזמן. בודאי שידע מרן הגר"י הוטנר את דברי הרמב"ם שהבאת, אולי תביאם כאן, וננסה להבין בהם פשט. הזמן הוא בריאה גשמית, רבינו הגר"מ שפירא זצוק"ל, תמיד היה חוזר שכל ענין הזמן הוא 'הליכה לקראת'. לקראת יום שכולו שבת שמעל הזמן.
אפשר להגיד טעיתי. זה לא אומר "שמאשימים" אותך.
לא מבין מה אתה מיחס לרבי יצחק הוטנר ואשמח אם תביאו לפונדק זה. המילים "נצח אצל האדם הוא מעל לזמן" סותרים את עצמם או שאין נצח אצל האדם ואם יש נצח אצלו הרי הוא בזמן, אלא אם כן האדם אינו משתנה כלל כאשר כל הספרים מדברים על שינוי והתקדמות לנצח ואפילו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד שאנו אומרים פעמים ביום פרושו התגלות הולכת וגדלה לנצח אצלנו של מלכות הבורא. אדרבה מה נפשך או שהאדם אינו מתקיים לנצח או שהוא מתקיים באופן שמשתנה ומתקדם יותר ויותר לשלימות ודבקות הבורא.  להגיד שהוא קיים לנצח ואינו משתנה  זה להפוך את האדם לאלוקים וזו אכן כפירה, וכל שינוי חייב להיות בזמן  . איני מאמין שרב יצחק הוטנר אומר אחרת וכנראה לא הבנת אותו נכון ואנא תביא את דבריו עצמם ונראה. לגבי הרמבם אשתדל להביא דבריו .

הזמן הוא אכן בריאה אבל אינו גשמי כי המונח גשמי זה דבר שנמצא במרחב ומה שאינו תופש מקום אינו גשמי וכן הוא אינו נקלט בחושים.
רבי משה שפירא מדבר על מעל הזמן כפי שהוא נתפס בעינינו ולא מצב שאין בו כלל זמן אלא מעל הזמן של ששת ימים ומערכת הכוכבים. ואולי בכל הדיון כוונתך לזמן אסטרונומי זה, שאכן לא קיים בעולם הבא ואני מדבר על עצם המושג זמן שללא הוא לא יתכן שינוי.

אם היית מביא אסמכתא כלשהי לדבריך מלבד פרשנותך, היה מקום שאעיין שוב בדברים אבל בנסיבות הקיימות אין אפילו דררא בעניין. 

 
 

משה נחום

משתמש רגיל
אליעזר ג אמר:
לא מבין מה אתה מיחס לרבי יצחק הוטנר ואשמח אם תביאו לפונדק זה. המילים "נצח אצל האדם הוא מעל לזמן" סותרים את עצמם או שאין נצח אצל האדם ואם יש נצח אצלו הרי הוא בזמן, אלא אם כן האדם אינו משתנה כלל כאשר כל הספרים מדברים על שינוי והתקדמות לנצח ואפילו ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד שאנו אומרים פעמים ביום פרושו התגלות הולכת וגדלה לנצח אצלנו של מלכות הבורא. אדרבה מה נפשך או שהאדם אינו מתקיים לנצח או שהוא מתקיים באופן שמשתנה ומתקדם יותר ויותר לשלימות ודבקות הבורא.  להגיד שהוא קיים לנצח ואינו משתנה  זה להפוך את האדם לאלוקים וזו אכן כפירה, וכל שינוי חייב להיות בזמן  . איני מאמין שרב יצחק הוטנר אומר אחרת וכנראה לא הבנת אותו נכון ואנא תביא את דבריו עצמם ונראה. לגבי הרמבם אשתדל להביא דבריו .

הזמן הוא אכן בריאה אבל אינו גשמי כי המונח גשמי זה דבר שנמצא במרחב ומה שאינו תופש מקום אינו גשמי וכן הוא אינו נקלט בחושים.
רבי משה שפירא מדבר על מעל הזמן כפי שהוא נתפס בעינינו ולא מצב שאין בו כלל זמן אלא מעל הזמן של ששת ימים ומערכת הכוכבים. ואולי בכל הדיון כוונתך לזמן אסטרונומי זה, שאכן לא קיים בעולם הבא ואני מדבר על עצם המושג זמן שללא הוא לא יתכן שינוי.

אם היית מביא אסמכתא כלשהי לדבריך מלבד פרשנותך, היה מקום שאעיין שוב בדברים אבל בנסיבות הקיימות אין אפילו דררא בעניין.
במחכ"ת אינני יודע איך מעלים קבצים מאוצר החכמה לכאן, יכול הנך לעיין בפחד יצחק פסח ענין א, עי"ש. כל ענין העליה הוא בתוך הנצח, מה שא"א לתפוס בעוה"ז. פעם א"ל מו"ר הגר"ש אויערבאך זיע"א, דענין העליה הוא בתוך הנצח, שמתווסף עוד מציאות של נצח אצל האדם, וכן נדברתי פעם עם מו"ר הגאון רבי משה שפירא זצוק"ל, בענין זה. עכ"פ משניהם למדתי, שענין העליה הוא התווספות של נצח בתוך האדם. ר' שמואל אמר לי ע"ז: ע"מ שמובא שבעוה"ב יחזרו כל רישומי הנצח, עי' מסיבות פורים למורי ורבי הגר"י דיויד שליט"א, שמסיבת פורים אצלינו נראה כחלום יעוף, אבל באמת אינו כן דבעוה"ב יראו רישומי הנצח. ודבר זה מוכיח את הענין שמעל הזמן, דאיך יתכן דיחזור דבר שהיה כבר? ע"כ דיש חלק באיש היהודי, שהוא מעל הזמן, והוא הוא ענין הנצח. ודרך אגב: מו"ר הגר"מ שפירא אמר פעם, שבעוה"ב יהיה את כל דרגות העליה ביחד. השכלנו לראות את ענין הנצח, דהוא מעל הזמן, ואכמ"ל בהגדרת ענין נצח.
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
ayedavid אמר:
אליעזר ג אמר:
הזמן הוא אכן בריאה אבל הבריאה היא כל העולמות עד א"ק ועד בכלל וכוללת את העולם הבא ממילא יש בו זמן . כי כל שינוי ולאו דווקא שינוי גשמי מחייב זמן, כי באותו הזמן דבר אינו יכול להיות גם הוא וגם התוצר המשתנה שלו כלומר לא הוא, זהו העיקרון הכי יסודי של החשיבה והוא עיקרון הסתירה. ולכן בהכרח כל תהליך האצלה חייב שיקרה בזמן

אפשר לחלק בין זמן - שהוא כמצע עליו נערכים כל רגע שינויים ללא הרף ועליו אנו פועלים, משנים ומשתנים - לבין האצלת העולמות הגבוהים שהזכרת, בהם אכן נארגו פעולות אחת אחרי השנייה בדרך של סיבה ומסובב, אך הסיבה להחשבתן כפעולות בזמן הוא רק סדרן ותו לא. לא היה זה כעין המצע שלנו.



איני מדבר על הזמן שלנו שהוא זמן אסטרונומי ויחסי בהתאם למערכת בה נמצא הצופה ,אני מדבר על עצם המושג זמן שאכן תפישתו הפשטנית היא כמצע לפעולות . הנושא של סיבה ומסובב אינו עיקר התוכן המחייב זמן אלא עצם השינוי, כלומר אם ישנו תהליך האצלה הדורשת מצבי מציאות שונים של אותו יש, הם אינם יכולים להיות יחדיו שלא בזמן כי, אי אפשר לדבר על כך שקיים עולם האצילות ואינו קיים ללא פער זמנים בין קיומו לאי קיומו זה לא יכול להתקיים בעת ובעונה אחת. המקסימום שאפשר לטעון הוא שלפני תהליך הבריאה לא היה זמן והתהליך עצמו הוא רק תיאור של מהלך שלמעשה הוא רק סיבה ותוצאה ובמסגרתו  לא היה מצב שלא היה קיים לדוגמא עולם האצילות ולזאת אולי כוונתך. אבל זה אינו נכון לגבי עולם האצילות במהלך קיום הבריאה , כי כידוע הוא משתנה כתוצאה מפעילות בני האדם  וכידוע השינויים בו משפיעים על השפע בעולמינו . וכ"ש העולמות היותר נמוכים והעולם הבא כולו במסגרת העולמות הרוחניים הקיימים בתיקונם .אינך יכול לומר בדברי הארי שאומר שזיווג זעיר אנפין ומלכות מתקיים לפרקים באצילות כנגזרת ממעשי בני האדם  שהוא מתקיים ולא מתקיים ללא הפרש זמנים . וממילא אין שום סיבה לטעון שגם בתהליך האצלה לא היה משך זמן ועוד שהרמח"ל אומר שכל התהליך נעשה על מנת שנוכל להבינו כי הקב"ה אינו צריך כלל תהליכים ,ואנו איננו מבינים תהליכים אלא בזמן.
 
חלק עליון תַחתִית