בטל הטעם לא בטל התקנה

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1597
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 732 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי אוריאל » 21 אוקטובר 2019, 23:50

מצינו שהקילו לרקוד בשמחת תורה ולטפח כף אל כף, הגם שבכל יו"ט נאסר בגזירה שמא יתקן כלי שיר, לכבודה של תורה [ובמ"ב סי של"ט כתב דדוקא ריקוד וטיפוח שרי, אבל לא כל הדברים הנאסרים מחמת גזירה זו, כגון קשקוש בזגין וכד', דנאסר].

אחת הסיבות המובאות להקל בכ"ז, היא מה שכתב הרמ"א בסי' של"ט דיש מקילין בזמן הזה בכל ענין ריקוד וקשקוש וכד' כיון שאין אנו בקיאים בעשיית כלי שיר. ולא הבנתי, שהרי כלל גדול בידינו, דגזירות חכמים הגם שבטל הטעם לא בטלה התקנה.

* - הסתפקתי במי שמסיים מסכת האם נתיר לו ריקודים וכד' בשבת, לכבודה של תורה. ועיין במ"ב סי' שלט שלא התירו אלא בשמחת תורה לכבוד התורה אבל לא שלאר עניני מצוה כגון נישואין. וכאן מקום הספק אם גם בשמחת תורה של יחיד התירו או רק בשל ציבור.


במבי
הודעות: 2657
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 645 פעמים
קיבל תודה: 767 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי במבי » 22 אוקטובר 2019, 09:14

אוסיף ואשאל במהלך הריקודים רקדתי עם בתי בת החצי שנה בידיים ובמהלך הריקודים מבלי משים לב נישקתי אותה, והסתפקתי במה שמובא בספר חסידים ובשו"ת בנימין זאב שאין לנשק תינוקות בבית הכנסת, האם בשמחת תורה אפשר אף להקל בהנ"ל שהרי מאז ומעולם ידוע כמה קשור עניין הטף ושמחת התורה.
(וכן הרמ"א מביא זאת בהלכות תפילה ולא בהלכות בית הכנסת)


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1597
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 732 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי אוריאל » 22 אוקטובר 2019, 10:27

במבי כתב:
22 אוקטובר 2019, 09:14
אוסיף ואשאל במהלך הריקודים רקדתי עם בתי בת החצי שנה בידיים ובמהלך הריקודים מבלי משים לב נישקתי אותה, והסתפקתי במה שמובא בספר חסידים ובשו"ת בנימין זאב שאין לנשק תינוקות בבית הכנסת, האם בשמחת תורה אפשר אף להקל בהנ"ל שהרי מאז ומעולם ידוע כמה קשור עניין הטף ושמחת התורה.
קשה מאד לשמוע כזו סברא. אם התינוק היה מנשק את התורה מילא, אבל מה יש כאן בין זה בין כבוד התורה, ופשוט.


יהודי
הודעות: 3670
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 793 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי יהודי » 22 אוקטובר 2019, 11:23

הרב @אוריאל ממש צודק. ואינו צריך לפנים.


גבריאל פולארד
הודעות: 730
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1197 פעמים
קיבל תודה: 385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 22 אוקטובר 2019, 11:28

אוריאל כתב:
21 אוקטובר 2019, 23:50
ולא הבנתי, שהרי כלל גדול בידינו, דגזירות חכמים הגם שבטל הטעם לא בטלה התקנה.
עי' מש"כ בזה בשו"ת תורת חסד מלובלין חאו''ח סי' יז מאות ד' ואילך. http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=77
ועי' בית מאיר סי' שלט.
ועי' קרבן נתנאל פ"ק דביצה סי' ה אות ט.
ועי' שפ"א ביצה ו.
ועי' ראש יוסף ביצה ו.

[נ.ב. אשמח אם מישהו יסכם את כל המראי מקומות האלו כי אני בעצמי לא זוכר מה כתוב בכל אחד...]


יהודי
הודעות: 3670
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 518 פעמים
קיבל תודה: 793 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בטל הטעם לא בטל התקנה

שליחה על ידי יהודי » 22 אוקטובר 2019, 11:28

אוריאל כתב:
21 אוקטובר 2019, 23:50
מצינו שהקילו לרקוד בשמחת תורה ולטפח כף אל כף, הגם שבכל יו"ט נאסר בגזירה שמא יתקן כלי שיר, לכבודה של תורה [ובמ"ב סי של"ט כתב דדוקא ריקוד וטיפוח שרי, אבל לא כל הדברים הנאסרים מחמת גזירה זו, כגון קשקוש בזגין וכד', דנאסר].

אחת הסיבות המובאות להקל בכ"ז, היא מה שכתב הרמ"א בסי' של"ט דיש מקילין בזמן הזה בכל ענין ריקוד וקשקוש וכד' כיון שאין אנו בקיאים בעשיית כלי שיר. ולא הבנתי, שהרי כלל גדול בידינו, דגזירות חכמים הגם שבטל הטעם לא בטלה התקנה.

* - הסתפקתי במי שמסיים מסכת האם נתיר לו ריקודים וכד' בשבת, לכבודה של תורה. ועיין במ"ב סי' שלט שלא התירו אלא בשמחת תורה לכבוד התורה אבל לא שלאר עניני מצוה כגון נישואין. וכאן מקום הספק אם גם בשמחת תורה של יחיד התירו או רק בשל ציבור.
היכן כלל גדול זה שבידינו? כל תקנה שנתקנה עם טעם לא בטלה לעולם?
לגבי הספק, לכאו' התירו כמה שבותין כאשר כל כלל ישראל מסיים את התורה שבכתב, לכאו' צריך מקור מכובד מאוד שאף בסיום של אחד פרטי יתירו בכה"ג.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים