עדות שקר בטלית

נושאים שונים

פותח הנושא
דודע
הודעות: 116
הצטרף: 31 יולי 2019, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עדות שקר בטלית

שליחה על ידי דודע » 01 נובמבר 2019, 07:30

ידוע שהקורא ק"ש בלא תפילין כמעיד עדות שקר.. השאלה היא האם ה"ה לקורא בלא טלית?


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1294
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי שמעיה » 01 נובמבר 2019, 08:20

יש תוספות בברכות שמשם משמע שאין זה כמעיד עדות שקר.
(תוס' דן לגבי ברכה על הטלית בברכות קר''ש, ומחלק בין תפילין שיש צורך בהם לקר''ש, ולבין טלית שאין בו צורך כ''כ.)


אברהם בן ארוש
הודעות: 47
הצטרף: 10 מאי 2018, 22:56
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי אברהם בן ארוש » 01 נובמבר 2019, 08:46

אם יש עליו בגד ד' כנפות ללא ציצית ודאי שמעיד עדות שקר בנוסף על מה שעובר ששם בגד ללא ד' כנפות.
מאידך על תפילין אנו מצווים בכ"א, ולא רק כאשר אנו לובשים בגד מסויים וכדו'.


פותח הנושא
דודע
הודעות: 116
הצטרף: 31 יולי 2019, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי דודע » 01 נובמבר 2019, 08:50

שמעיה כתב:
01 נובמבר 2019, 08:20
יש תוספות בברכות שמשם משמע שאין זה כמעיד עדות שקר.
אשמח למקור.
אברהם בן ארוש כתב:
01 נובמבר 2019, 08:46
מאידך על תפילין אנו מצווים בכ"א, ולא רק כאשר אנו לובשים בגד מסויים וכדו'.
זה מה שגם אני חשבתי..אבל הסתפקתי כי סוכ"ס בפרשה האחרונה של ק"ש, שם הרב"ה מצווה על עצם מצוות ציצית


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1294
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי שמעיה » 01 נובמבר 2019, 09:47

דודע כתב:
01 נובמבר 2019, 08:50
שמעיה כתב:
01 נובמבר 2019, 08:20
יש תוספות בברכות שמשם משמע שאין זה כמעיד עדות שקר.

אשמח למקור.
תוספות ברכות יד ע''ב
ומנח תפילין ומצלי. ומהתם משמע שמותר להניח תפילין בין גאולה לתפלה וכן בטלית מניח אדם טליתו בין גאולה לתפלה. וכן מצינו שרבי יצחק ברבי יהודה שלח אחר טליתו ושהה השליח וכבר קרא ק"ש בברכותיה ונתעטף בטליתו וגמר שמונה עשרה והביא ראיה מהכא מההיא דרב. מ"מ יש לחלק בין תפילין לטלית דעיקר ק"ש ותפלה שייכי בתפילין כדאמר בסמוך כאילו מעיד עדות שקר בעצמו פירוש באדון שצוה שהוא קורא והיו לטוטפת ולאות על ידך ואין. ותפלה נמי כדאמרן קרי ק"ש ומתפלל זו היא מלכות שמים אבל ציצית שאינו אלא חובת טלית שאם יש לו טלית חייב ואם אין לו פטור מציצית ויכול לקרוא ק"ש בלא ציצית ודאי דהוי הפסקה. והרב רבי משה מקוצי היה אומר דאפי' מכאן אין ראיה דמצי למימר הניח תפילין בלא ברכה ולאחר י"ח ממשמש בהם ומברך עליהם ובהכי סגי שגם מותר להתעטף בטלית בעת שידיו מטונפות ואחר שיטול ידיו ימשמש בטליתו ומברך:


יהודי נאמן
משתמש ותיק
הודעות: 312
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 14:32
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי יהודי נאמן » 01 נובמבר 2019, 10:03

דודע כתב:
01 נובמבר 2019, 08:50
שמעיה כתב:
01 נובמבר 2019, 08:20
יש תוספות בברכות שמשם משמע שאין זה כמעיד עדות שקר.

אשמח למקור.
אברהם בן ארוש כתב:
01 נובמבר 2019, 08:46
מאידך על תפילין אנו מצווים בכ"א, ולא רק כאשר אנו לובשים בגד מסויים וכדו'.
זה מה שגם אני חשבתי..אבל הסתפקתי כי סוכ"ס בפרשה האחרונה של ק"ש, שם הרב"ה מצווה על עצם מצוות ציצית
מה הפירוש מצווה על מצוות ציצית? הוא מצווה שמי שלובש בגד ד' כנפות צריך ללבוש ציצית.
אבל לומר שמי שלא לבוש בגד ד' כנפות הרי הוא מעיד עדות שקר? מה זאת עלתה על דעתך?
 


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי יוסף יצחק » 01 נובמבר 2019, 10:57

כבר הביאו מהתוס' שאי"צ וכ"א ברא"ש סימן י עיי"ש.
המאירי שם סובר דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר: "חובה לאדם להקדים הנחת תפלין ולבישת ציצית קודם שיקרא את שמע וכל הקורא קריאת שמע בלא תפלין אם עשה זה דרך פרוק עול מצות תפלין או דרך זלזול הרי הוא כאלו מעיד עדות שקר בעצמו שהרי הוא מראה עצמו כמקבל עול מצות והוא מפקיען" ועיי"ש בסוה"ד.
בזוה"ק איתא דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר, והובא במג"א סי' כ"ד סק"ג.
וכן גרס שם בגמרא מהר"י אבוהב (מנורת המאור נ"ג כ"ג ח"ה).
וכ"א ברמ"ע מפאנו באלפסי זוטא (ברכות יד:).
ובשבלי הלקט (תפלה סימן טו): "ושאלתי למורי הר"ר מאיר נר"ו והודה לדברי. וכן נראה שאם שכח להניח תפילין או ציצית שיכול להפסיק בין הפרקים ולהניחן כדי שלא יהא כמעיד שקר בעצמו".


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 854
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 247 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בציצית

שליחה על ידי הכהן » 01 נובמבר 2019, 11:10

יש לשנות שם האשכול ל"עדות שקר בציצית"


חיים ליצא
הודעות: 140
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי חיים ליצא » 01 נובמבר 2019, 11:20

המשנ"ב כותב שיש עדות שקר בקריאת פרשת ציצית בלא ציצית


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי יוסף יצחק » 01 נובמבר 2019, 14:34

חיים ליצא כתב:
01 נובמבר 2019, 11:20
המשנ"ב (סי' כ"ד סק"ג) כותב שיש עדות שקר בקריאת פרשת ציצית בלא ציצית

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 1151
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 01 נובמבר 2019, 14:53

חיים ליצא כתב:
01 נובמבר 2019, 11:20
המשנ"ב כותב שיש עדות שקר בקריאת פרשת ציצית בלא ציצית
אכן. כך כותב בסוף הלכות ציצית.
אך בדין מי שהגיעה לידו טלית בברכות ק"ש הוא כותב הפוך. וצ"ע.

אולי מה שכותב בסוף הלכות ציצית זה לפי הקבלה. ודוק.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1299
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 274 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי נבשר » 02 נובמבר 2019, 22:20

יוסף יצחק כתב:
01 נובמבר 2019, 10:57
כבר הביאו מהתוס' שאי"צ וכ"א ברא"ש סימן י עיי"ש.
המאירי שם סובר דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר: "חובה לאדם להקדים הנחת תפלין ולבישת ציצית קודם שיקרא את שמע וכל הקורא קריאת שמע בלא תפלין אם עשה זה דרך פרוק עול מצות תפלין או דרך זלזול הרי הוא כאלו מעיד עדות שקר בעצמו שהרי הוא מראה עצמו כמקבל עול מצות והוא מפקיען" ועיי"ש בסוה"ד.
בזוה"ק איתא דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר, והובא במג"א סי' כ"ד סק"ג.
וכן גרס שם בגמרא מהר"י אבוהב (מנורת המאור נ"ג כ"ג ח"ה).
וכ"א ברמ"ע מפאנו באלפסי זוטא (ברכות יד:).
ובשבלי הלקט (תפלה סימן טו): "ושאלתי למורי הר"ר מאיר נר"ו והודה לדברי. וכן נראה שאם שכח להניח תפילין או ציצית שיכול להפסיק בין הפרקים ולהניחן כדי שלא יהא כמעיד שקר בעצמו".
האם איכא ראיה מפורשת אף בגוונא שאין עליו בגד ד' כנפות כלל שאז חשיב כמעיד עדות שקר, שמא איירי בגוונא שיש לו בגד ד' כנפות בלא ציצית, שמלבד החיסרון בקיום מצות ציצית נחסר ממנו מקר"ש שמעיד עדות שקר.
ועוד הערה למה המאירי בריש דבריו נקט חובה להקדים ציצית לקר"ש, ואח"כ בעדות שקר השמיט ציצית ונקט רק תפילין.


מיקי
הודעות: 79
הצטרף: 25 ספטמבר 2019, 00:27
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי מיקי » 02 נובמבר 2019, 23:52

מכל מלמדי השכלתי כתב:
01 נובמבר 2019, 14:53
אכן. כך כותב בסוף הלכות ציצית.
אך בדין מי שהגיעה לידו טלית בברכות ק"ש הוא כותב הפוך. וצ"ע.
מבארים שתפילין זה חיוב גמור ללבוש, ובזה אפשר להפסיק, משא"כ ציצית אמנם זה גם מעיד עדות שקר אבל היות שאינו חייב לברך מבליהלביש בגד א"א לגרום לו ולברך בין הפרקים.
(אגב, יש סיפור על אחד מגדולי ישראל , שאמר לאדם שמעיד עדות שקר בזה ששולח ילדיו למוסדות שאינם חרדים ועובר על ולמדתם אותם, אם יש למישהו מקור)


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 529
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי יוסף יצחק » 03 נובמבר 2019, 13:54

נבשר כתב:
02 נובמבר 2019, 22:20
יוסף יצחק כתב:
01 נובמבר 2019, 10:57
כבר הביאו מהתוס' שאי"צ וכ"א ברא"ש סימן י עיי"ש.
המאירי שם סובר דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר: "חובה לאדם להקדים הנחת תפלין ולבישת ציצית קודם שיקרא את שמע וכל הקורא קריאת שמע בלא תפלין אם עשה זה דרך פרוק עול מצות תפלין או דרך זלזול הרי הוא כאלו מעיד עדות שקר בעצמו שהרי הוא מראה עצמו כמקבל עול מצות והוא מפקיען" ועיי"ש בסוה"ד.
בזוה"ק איתא דהקורא ק"ש בלא ציצית כמעיד עדות שקר, והובא במג"א סי' כ"ד סק"ג.
האם איכא ראיה מפורשת אף בגוונא שאין עליו בגד ד' כנפות כלל שאז חשיב כמעיד עדות שקר, שמא איירי בגוונא שיש לו בגד ד' כנפות בלא ציצית, שמלבד החיסרון בקיום מצות ציצית נחסר ממנו מקר"ש שמעיד עדות שקר.
צודק, עיין בדברי המאירי דלהלן.
נבשר כתב:
02 נובמבר 2019, 22:20
ועוד הערה למה המאירי בריש דבריו נקט חובה להקדים ציצית לקר"ש, ואח"כ בעדות שקר השמיט ציצית ונקט רק תפילין.
המאירי נקט בזה את לשון הגמרא, וכמו שכתב בסו"ד: "ובתוספות תפשו עליהם שלא נאמר כן אלא בתפלין שהן צורך תפלה וכמו שאמרו הרוצה לקבל עליו עול מלכות שמים שלימה יפנה ויטול ידיו ויניח תפלין ויקרא את שמע ויתפלל ואילו ציצית לא הזכיר וא"כ אף לשאר מצות יפסיק ולדעתי אינה תפישה שאף הציצית צורך קריאת שמע ומניעתו עדות שקר בעצמו ולא נמנע מלהזכירה אלא מפני שאם אין הכסות ראוי בכך פטור דחובת מנא הוא"


פותח הנושא
דודע
הודעות: 116
הצטרף: 31 יולי 2019, 18:16
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עדות שקר בטלית

שליחה על ידי דודע » 03 נובמבר 2019, 17:57

א"כ לפי כל הדברים הנ"ל נראה שיש חיוב ללבוש ציצית בזמן ק"ש

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים