מישהו מבין את הסיפור הזה??

נושאים שונים

דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי דרורי » 25 נובמבר 2019, 22:58

יאיר אור כתב:
22 נובמבר 2019, 14:49
הנך צודק לחלוטין בענין קבלת סיפור על כל פרטיו כמאומתים, וכפי שידוע מהנסיון.
אמנם בסיס ועיקרון הסיפור בד"כ נכונים, אם הוא מסופר ע"י מספר שאין בו דמיון מרובה על המציאות.
לענין סיפור זה כמובן שאין כל יסוד לקבל את הפרטים כגון:
שהדריך מחוכמתו לצוות-אלא סגנון החציפות שקיים כיום אלא שאז זה היה נדיר בין קבוצת בחורים
שהיה החלטה גמורה לזורקו מהישיבה-אלא דובר על כך בצוות הישיבה
שהגר"ח ברים הלך לעזוב את הישיבה- אלא שהתנגד נחרצות לזריקתו מהישיבה
שבדיוק באותו רגע באו לשאול על הבחור- אלא לאחר זמן מה
ועד"ז הכל מובן
האהבה מקלקלת את השורה. גם בנאדם הרחוק מכל דמיון, מסוגל בשביל אינטרס מסויים אפילו כזה רוחני להגיע לידי עיוות והגזמה


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 844
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 256 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי שניאור » 26 נובמבר 2019, 11:20

דרורי כתב:
25 נובמבר 2019, 22:56
1. אז גלה מי המקור?
2. מנין לך הידיעה שר' אלימלך דחה סיפורים בלי מקור מוסמך?
1. נכד של הגר"ח ברים ששמע את הסיפור מאחד הרמי"ם בישיבה ההיא [עם שמות].
2. אחד הגבאים שלו הגיע אלי כמה וכמה פעמים לברר על סיפורים שאנשים סיפרו לו שלפי הסיפור יש להם קשר עם קרובי משפחתי או חברים שלי, וביקש ממני לברר אם הסיפור נכון, ואכן כמה פעמים עשיתי בירורים, וכשיצא שהסיפור נכון הוא סיפר אותם אח"כ ברבים, וכשיצא אפילו שזה ספק אם זה נכון הוא לא סיפר אותם.
זה מה שידוע לי, אני יודע שיש כיום טרנד לזלזל בסיפורים שמספרים וזה כולל סיפורים מדורות שעברו וגם סיפורים של היום, מה לעשות אני לא אופנתי ואני לא נמשך אחרי אהבת ההכחשה.


יאיר119
הודעות: 6
הצטרף: 30 דצמבר 2019, 21:14
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי יאיר119 » 30 דצמבר 2019, 23:11

סיפר הגאון ר' שלום שבדרון זצ"ל:
"בתחילת שימושי במקצוע המגידות, הלכתי לחזו"א זצוק"ל, ושאלתיו האם מותר לי להמציא סיפורים ע"מ לחזק אנשים בירא"ש שמיים. וענה לי: מצוה."
וסיים ר' שלום: "וזה הסיפור הראשון שהמצאתי"...


ב. זעירא
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 451 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי ב. זעירא » 06 ינואר 2020, 12:41

יהודי נאמן כתב:
22 נובמבר 2019, 13:09
נו באמת, בלי להיכנס כלל לגוף הסיפור, צריך להבין שמי שמספר כל היום סיפורים, אז רוב הסיפורים אינם אמת, ודו"ק מעוד כל מיני מספרים למיניהם.
בדרך מקרה הייתי עד השבוע לשיחת טלפון של ר' מיילעך לאחד ממכרי, בה הוא ביקש לברר פרטים מסוימים על סיפור פלא שהוא שמע על אותו יהודי, כשהוא חוקר ודורש על כל פרט, ומבקש רשות לספרו ברבים.
 

סמל אישי של משתמש

יחיד ורבים
הודעות: 71
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:24
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי יחיד ורבים » 22 אפריל 2020, 03:01

מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...

באחד הפעמים הגדיל הבחור עשות, ובטרם יציאתו ל׳שבת חופשה׳ ניגש אל המשגיח ו׳הדריך׳ אותו סדר הנהגתו בימים הבאים כיצד... מיד בחזרם אחר שבת ישבו ה׳צוות׳ אסיפת חירום, ורובם ככולם הכריעו כי אין מחוצף כמותו בין כל 86 בחורי הישיבה, ומעתה אין מקומו כאן אפילו במחיר שיפסידו את הגאון רבי חיים עמו גם יחד... ואכן, רבי חיים נטל את צקלונו הדל ופנה לפתחה של הישיבה - שם פגש ביהודי מבני חו״ל, שניגש אליו והחל מברר אצלו על אותו הבחור, ברגע כמימריה הבין ר׳ חיים שאותו היהודי כבר גמר אומר לגמור את השידוך ולא בא אלא להרגיע את עצמו כשישמע כמה מעלות טובות על הבחור, על כן השיבו, מה אומר ומה אדבר, אגלה לך מצפוני לבי, זה עתה יצאתי מאסיפת צוות הישיבה, וכולם כאחד נמנו וגמרו לומר שזה הבחור ׳יחיד׳ בדורו הוא, ובין כל 86 בחורי הישיבה אין עוד בחור כזה... (ומשראה ר׳ חיים שעדיין עומד האיש לעלות ולברר אצל שאר אנשי צוות הישיבה, קראו שוב, ואמר לו, רבי יהודי, חוסו על זמנכם היקר, חבל על הטירחה שבעליית המדרגות, אין כזה בחור בכל הישיבה, חטוף וקח לך בחור כמותו ליחתן׳ וכן עשה, למותר לציין שלמחרת היום נגמר בשידוך וממילא גם ר״ח הוחזר לישיבה כי ממילא עומד הבחור לקראת ׳סיום׳ עם הישיבה). ע"כ.

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
הסיפור אירע עם אחיו של רבי חיים - הגה"צ רבי יהושע העשיל ברים זצ"ל ראש ישיבת באיאן בירושלים, ומובא בספר תולדותיו שיצא לאור בשנת תשע"ט (איני זוכר כעת את שם הספר). צריך לעיין שם אודות פרטי הסיפור ומקורו.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 22 אפריל 2020, 10:11

תודה.
אשמח לשמוע דברים שיבהירו את מה שקרה שם.


לעניות דעתי
משתמש ותיק
הודעות: 234
הצטרף: 16 אפריל 2020, 18:17
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי לעניות דעתי » 22 אפריל 2020, 10:26

הסיפור עצמו גם אם הוא היה, באמת צריך לדעת את כל הפרטים, וגם אם זה באמת היה הפרטים כמו שסופר, מי אמר שזה לא התאים לאותו אחד, מי אמר מי היה אותו אחד, חזקה על ר' חיים או אחיו, שלא היו מייעצים לאדם עצה שאינה הוגנת לו.

אבל מכאן ועד לספר את זה....
מה התועלת בסיפור הזה????


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אברהם העברי » 22 אפריל 2020, 12:52

לעניות דעתי כתב:
22 אפריל 2020, 10:26
אבל מכאן ועד לספר את זה....
מה התועלת בסיפור הזה????
אכן
מצטרף לכל מילה ונראה לי שזה מתכתב מאד עם האשכול המקביל
יש ביקורת שלא אמורה להאמר וודאי שלא להכתב ולהתפרסם
(ותרשו לי להעיר גם אותם סיפורי חסידים המדוברים שם באותה חוברת לא היו אמורים להתפרסם)


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 22 אפריל 2020, 15:15

אברהם העברי כתב:
22 אפריל 2020, 12:52
לעניות דעתי כתב:
22 אפריל 2020, 10:26
אבל מכאן ועד לספר את זה....
מה התועלת בסיפור הזה????
אכן
מצטרף לכל מילה ונראה לי שזה מתכתב מאד עם האשכול המקביל
יש ביקורת שלא אמורה להאמר וודאי שלא להכתב ולהתפרסם
(ותרשו לי להעיר גם אותם סיפורי חסידים המדוברים שם באותה חוברת לא היו אמורים להתפרסם)

אני דוקא מבין ש-@לעניות דעתי התכווין "מה התועלת בסיפור הזה????" כקושיה על אלה שסיפרו מעיקרא את הסיפור התמוהה הזה, לא על מי ששאל כאן פשט בסיפור...


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 אפריל 2020, 15:48

מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...

באחד הפעמים הגדיל הבחור עשות, ובטרם יציאתו ל׳שבת חופשה׳ ניגש אל המשגיח ו׳הדריך׳ אותו סדר הנהגתו בימים הבאים כיצד... מיד בחזרם אחר שבת ישבו ה׳צוות׳ אסיפת חירום, ורובם ככולם הכריעו כי אין מחוצף כמותו בין כל 86 בחורי הישיבה, ומעתה אין מקומו כאן אפילו במחיר שיפסידו את הגאון רבי חיים עמו גם יחד... ואכן, רבי חיים נטל את צקלונו הדל ופנה לפתחה של הישיבה - שם פגש ביהודי מבני חו״ל, שניגש אליו והחל מברר אצלו על אותו הבחור, ברגע כמימריה הבין ר׳ חיים שאותו היהודי כבר גמר אומר לגמור את השידוך ולא בא אלא להרגיע את עצמו כשישמע כמה מעלות טובות על הבחור, על כן השיבו, מה אומר ומה אדבר, אגלה לך מצפוני לבי, זה עתה יצאתי מאסיפת צוות הישיבה, וכולם כאחד נמנו וגמרו לומר שזה הבחור ׳יחיד׳ בדורו הוא, ובין כל 86 בחורי הישיבה אין עוד בחור כזה... (ומשראה ר׳ חיים שעדיין עומד האיש לעלות ולברר אצל שאר אנשי צוות הישיבה, קראו שוב, ואמר לו, רבי יהודי, חוסו על זמנכם היקר, חבל על הטירחה שבעליית המדרגות, אין כזה בחור בכל הישיבה, חטוף וקח לך בחור כמותו ליחתן׳ וכן עשה, למותר לציין שלמחרת היום נגמר בשידוך וממילא גם ר״ח הוחזר לישיבה כי ממילא עומד הבחור לקראת ׳סיום׳ עם הישיבה). ע"כ.

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
אני מסכים שאין לדון על סיפורים ,אך אספר את הסיפור הבא על החזון איש ואפשר מכיוון שכתוב שמדובר שהאבא גמר אומר לארס, שהרקע דומה. אבל כמובן הפרטים הללו חסרים.
היה בחור אחד שגר או למד במושב ששמו היה רע וכל אחד מבני המושב ששאלת עליו היה מספר על רוע מעלליו חוץ מאחד מבני המושב. מישהו נסע אל המושב לברר עליו ובדיוק נתקל במלמד זכות היחידי ,שהפליג בשבחו השתכנע והלך לקבל את האישור הסופי הוא הברכה מהחזו"א, כאשר החזו"א היה מודע לכל האמור  ואמר לאבא זה שידוך משמיים ונסגר עניין.
כלומר ההסבר מאחורי העניין, שאם יש מהלך שברור שמדובר בהשגחה מיוחדת שדווקא יפול על אותו מלמד זכות , זה אכן השידוך ולכל אחד יש את שידוכו והמטרה היא עבודת המידות ולא חיים בנעימים ללא מאמץ ועבודה, ואפשר שזה מה שבחורה זו צריכה אפילו היא בחורה טובה בעצמה.
 


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 22 אפריל 2020, 16:15

אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 15:48
מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...
.......

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
אני מסכים שאין לדון על סיפורים ,אך אספר את הסיפור הבא על החזון איש ואפשר מכיוון שכתוב שמדובר שהאבא גמר אומר לארס, שהרקע דומה. אבל כמובן הפרטים הללו חסרים.
היה בחור אחד שגר או למד במושב ששמו היה רע וכל אחד מבני המושב ששאלת עליו היה מספר על רוע מעלליו חוץ מאחד מבני המושב. מישהו נסע אל המושב לברר עליו ובדיוק נתקל במלמד זכות היחידי ,שהפליג בשבחו השתכנע והלך לקבל את האישור הסופי הוא הברכה מהחזו"א, כאשר החזו"א היה מודע לכל האמור  ואמר לאבא זה שידוך משמיים ונסגר עניין.
כלומר ההסבר מאחורי העניין, שאם יש מהלך שברור שמדובר בהשגחה מיוחדת שדווקא יפול על אותו מלמד זכות , זה אכן השידוך ולכל אחד יש את שידוכו והמטרה היא עבודת המידות ולא חיים בנעימים ללא מאמץ ועבודה, ואפשר שזה מה שבחורה זו צריכה אפילו היא בחורה טובה בעצמה.
 
הנה עוד דוגמא להתגלגלות של סיפור.
אני קראתי את הסיפור הזה בשינוי אחד - שמדובר היה שהאבא של הבחור בא להתלונן שיש אחד אצלם שתמיד 'מלכלך' על בנו, וכיצד יתארס?
השיבו הרב שכשהשידוך מגיע - ה' ידאג שגם אם כולם מלכלכים, אתה תפגוש דוקא את זה שישבח,
ואם זה לא השידוך - אתה תפגוש דוקא את זה שמלכלך...

מכאן ועד למסקנות שכת"ר הסיק מן הסיפור - הדרך עדיין רחוקה...

אתה באמת מאמין שהחזו"א יאמר לו שילך לשידוך גרוע "כי זה נסגר משמים"???


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אברהם העברי » 22 אפריל 2020, 16:24

מבין ענין כתב:
22 אפריל 2020, 15:15
אברהם העברי כתב:
22 אפריל 2020, 12:52
לעניות דעתי כתב:
22 אפריל 2020, 10:26
אבל מכאן ועד לספר את זה....
מה התועלת בסיפור הזה????
אכן
מצטרף לכל מילה ונראה לי שזה מתכתב מאד עם האשכול המקביל
יש ביקורת שלא אמורה להאמר וודאי שלא להכתב ולהתפרסם
(ותרשו לי להעיר גם אותם סיפורי חסידים המדוברים שם באותה חוברת לא היו אמורים להתפרסם)

אני דוקא מבין ש-@לעניות דעתי התכווין "מה התועלת בסיפור הזה????" כקושיה על אלה שסיפרו מעיקרא את הסיפור התמוהה הזה, לא על מי ששאל כאן פשט בסיפור...

למה דווקא אני התכוונתי לאותו הדבר בדיוק
לא כל סיפור של גדול בישראל ראוי וכדאי לספר הלאה
למרות ששיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד מ"מ מעשה פרטי ומוזר שנעשה (אף שלו עצמו ודאי היתה סיבה) כדאי לפרסם שילמדו ממנו


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 אפריל 2020, 17:42

מבין ענין כתב:
22 אפריל 2020, 16:15
אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 15:48
מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...
.......

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
אני מסכים שאין לדון על סיפורים ,אך אספר את הסיפור הבא על החזון איש ואפשר מכיוון שכתוב שמדובר שהאבא גמר אומר לארס, שהרקע דומה. אבל כמובן הפרטים הללו חסרים.
היה בחור אחד שגר או למד במושב ששמו היה רע וכל אחד מבני המושב ששאלת עליו היה מספר על רוע מעלליו חוץ מאחד מבני המושב. מישהו נסע אל המושב לברר עליו ובדיוק נתקל במלמד זכות היחידי ,שהפליג בשבחו השתכנע והלך לקבל את האישור הסופי הוא הברכה מהחזו"א, כאשר החזו"א היה מודע לכל האמור  ואמר לאבא זה שידוך משמיים ונסגר עניין.
כלומר ההסבר מאחורי העניין, שאם יש מהלך שברור שמדובר בהשגחה מיוחדת שדווקא יפול על אותו מלמד זכות , זה אכן השידוך ולכל אחד יש את שידוכו והמטרה היא עבודת המידות ולא חיים בנעימים ללא מאמץ ועבודה, ואפשר שזה מה שבחורה זו צריכה אפילו היא בחורה טובה בעצמה.

הנה עוד דוגמא להתגלגלות של סיפור.
אני קראתי את הסיפור הזה בשינוי אחד - שמדובר היה שהאבא של הבחור בא להתלונן שיש אחד אצלם שתמיד 'מלכלך' על בנו, וכיצד יתארס?
השיבו הרב שכשהשידוך מגיע - ה' ידאג שגם אם כולם מלכלכים, אתה תפגוש דוקא את זה שישבח,
ואם זה לא השידוך - אתה תפגוש דוקא את זה שמלכלך...

מכאן ועד למסקנות שכת"ר הסיק מן הסיפור - הדרך עדיין רחוקה...

אתה באמת מאמין שהחזו"א יאמר לו שילך לשידוך גרוע "כי זה נסגר משמים"???

הציטוט כפי שאני שמעתי הוא שהחזו"א אמר לו זה שידוך משמיים ותו לו ומדובר שהוא המשיך לא לדעת שהוא נפל על המלמד זכות היחידי . באשר לאמונה שהחזו"א יכול לומר דבר כזה התשובה היא כן כי שידוך משמיים וגרוע עבורו, זה תרתי דסתרי כפי שניסיתי להסביר לעיל.
אני רק אוסיף להעיר שזו כנראה הנהגה מיוחדת בשידוכים שבה ההשגחה היא לעולם לתת לאדם מה שהוא צריך לפי מצבו והוא צריך לבחור בו בקום ועשה על פי מה שהוא ראה ממילא ההנהגה היא להראות לו מה שצריך ויש הנהגה מיוחדת שהוספה כאמירה נוספת על ההשגחה הרגילה שהקב"ה מזווג זווגים . אבל ביסורים לדוגמא לא מדובר על החלטה של כן או לא, אלא יתכן שהשם רוצה ממנו דווקא את המאמץ וההשתדלות להימנע מהם וזה תיקונו. אבל בשידוכים זה עניין של החלטה כאמור שהשם מכוונו אליה ותו לא ואם לא קלקל בידיים יקבל את מה שנועד לו.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 22 אפריל 2020, 21:35

אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 17:42
מבין ענין כתב:
22 אפריל 2020, 16:15
אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 15:48

אני מסכים שאין לדון על סיפורים ,אך אספר את הסיפור הבא על החזון איש ואפשר מכיוון שכתוב שמדובר שהאבא גמר אומר לארס, שהרקע דומה. אבל כמובן הפרטים הללו חסרים.
היה בחור אחד שגר או למד במושב ששמו היה רע וכל אחד מבני המושב ששאלת עליו היה מספר על רוע מעלליו חוץ מאחד מבני המושב. מישהו נסע אל המושב לברר עליו ובדיוק נתקל במלמד זכות היחידי ,שהפליג בשבחו השתכנע והלך לקבל את האישור הסופי הוא הברכה מהחזו"א, כאשר החזו"א היה מודע לכל האמור  ואמר לאבא זה שידוך משמיים ונסגר עניין.
כלומר ההסבר מאחורי העניין, שאם יש מהלך שברור שמדובר בהשגחה מיוחדת שדווקא יפול על אותו מלמד זכות , זה אכן השידוך ולכל אחד יש את שידוכו והמטרה היא עבודת המידות ולא חיים בנעימים ללא מאמץ ועבודה, ואפשר שזה מה שבחורה זו צריכה אפילו היא בחורה טובה בעצמה.

הנה עוד דוגמא להתגלגלות של סיפור.
אני קראתי את הסיפור הזה בשינוי אחד - שמדובר היה שהאבא של הבחור בא להתלונן שיש אחד אצלם שתמיד 'מלכלך' על בנו, וכיצד יתארס?
השיבו הרב שכשהשידוך מגיע - ה' ידאג שגם אם כולם מלכלכים, אתה תפגוש דוקא את זה שישבח,
ואם זה לא השידוך - אתה תפגוש דוקא את זה שמלכלך...

מכאן ועד למסקנות שכת"ר הסיק מן הסיפור - הדרך עדיין רחוקה...

אתה באמת מאמין שהחזו"א יאמר לו שילך לשידוך גרוע "כי זה נסגר משמים"???

הציטוט כפי שאני שמעתי הוא שהחזו"א אמר לו זה שידוך משמיים ותו לו ומדובר שהוא המשיך לא לדעת שהוא נפל על המלמד זכות היחידי . באשר לאמונה שהחזו"א יכול לומר דבר כזה התשובה היא כן כי שידוך משמיים וגרוע עבורו, זה תרתי דסתרי כפי שניסיתי להסביר לעיל.
אני רק אוסיף להעיר שזו כנראה הנהגה מיוחדת בשידוכים שבה ההשגחה היא לעולם לתת לאדם מה שהוא צריך לפי מצבו והוא צריך לבחור בו בקום ועשה על פי מה שהוא ראה ממילא ההנהגה היא להראות לו מה שצריך ויש הנהגה מיוחדת שהוספה כאמירה נוספת על ההשגחה הרגילה שהקב"ה מזווג זווגים . אבל ביסורים לדוגמא לא מדובר על החלטה של כן או לא, אלא יתכן שהשם רוצה ממנו דווקא את המאמץ וההשתדלות להימנע מהם וזה תיקונו. אבל בשידוכים זה עניין של החלטה כאמור שהשם מכוונו אליה ותו לא ואם לא קלקל בידיים יקבל את מה שנועד לו.

אם כך - מדוע מותר ואף חובה לומר לאדם על דברים שליליים בנוגע למישהו שהולך להשתדך, גם אם לא נשאלת, כדי להצילו ממכשול, בוא ונקבע כדבריך ש"בשידוכים זה עניין של החלטה כאמור שהשם מכוונו אליה ותו לא ואם לא קלקל בידיים יקבל את מה שנועד לו"...
נראה לך הגיוני??


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 אפריל 2020, 21:53

לא לזאת כוונתי מבחינת העונה הוא צריך להתכוון לטובת המתייעץ וזו חובתו ההלכתית ולא משנה לו ענייני ההשגחה על ההוא כמקובל בכל תחום.,אבל כאשר הדברים בולטים וחריגים כמו בסיפור הנ"ל שאני.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 22 אפריל 2020, 22:11

אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 21:53
לא לזאת כוונתי מבחינת העונה הוא צריך להתכוון לטובת המתייעץ וזו חובתו ההלכתית ולא משנה לו ענייני ההשגחה על ההוא כמקובל בכל תחום.,אבל כאשר הדברים בולטים וחריגים כמו בסיפור הנ"ל שאני.
נתת דבריך לשיעורים... היכן מצינו שעל פי ההלכה איני חייב להציל אדם ממכשול כש"הדברים בולטים וחריגים"???


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 אפריל 2020, 23:00

ההבדל הוא שאתה במעשיך אסור לך לגרום את ההכרעה ע"י עיוות המציאות ,מדין לפני עיוור לא תתן מכשול כי הדבר בסתמותו הוא מכשול מנקודת ראייתך, למרות שאם תשקר ומבחינתו זה סביר להאמין לך יתברר בהשגחה שזה מיועד לו . אבל כמו שאסור לך לרצוח למרות שאם עשית זאת זה נגזר עליו אם לא פעל ברשלנות, אסור לך לתת מכשול. אבל בניגוד לרצח שהאיסור הוא חד משמעי ,כאן יכול להתברר שזה אינו מכשול וממילא אין איסור ואם זה גם עצה טובה מצווה עליך לשים אותו .כי כאמור בדיון לעיל זה בסתמו מכשול אבל אינו מכשול בעצם. ממילא המציאות הבולטת והחריגה הוכיחה לך שזה אינו מכשול אלא עצה טובה.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 23 אפריל 2020, 03:09

אליעזר ג כתב:
22 אפריל 2020, 23:00
ההבדל הוא שאתה במעשיך אסור לך לגרום את ההכרעה ע"י עיוות המציאות ,מדין לפני עיוור לא תתן מכשול כי הדבר בסתמותו הוא מכשול מנקודת ראייתך, למרות שאם תשקר ומבחינתו זה סביר להאמין לך יתברר בהשגחה שזה מיועד לו . אבל כמו שאסור לך לרצוח למרות שאם עשית זאת זה נגזר עליו אם לא פעל ברשלנות, אסור לך לתת מכשול. אבל בניגוד לרצח שהאיסור הוא חד משמעי ,כאן יכול להתברר שזה אינו מכשול וממילא אין איסור ואם זה גם עצה טובה מצווה עליך לשים אותו .כי כאמור בדיון לעיל זה בסתמו מכשול אבל אינו מכשול בעצם. ממילא המציאות הבולטת והחריגה הוכיחה לך שזה אינו מכשול אלא עצה טובה.

כשיש צורך להאריך ולהתפתל לשונית, אות היא שהתוכן דל.
תקרא שוב את דבריך ותבין את דברי.


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 אפריל 2020, 14:49

צר לי אבל בתשובתך זו אתה מתכחש לשמך לפחות בפעם הזאת ,אכן כתבתי מסורבל כי זה היה מתוך עייפות ,אבל זה לא שולל את תוכן הדברים וניתן קצת להתעמק לתת קרדיט ולהבין עניין. איני אומר שזה ראה וקדש ,אבל לחלוק צריך עניינית ולא זה מה שעשית בלשון המעטה. לפנים משורת הדין אנסה במצב שלא כי נעים ושכיב, לכתוב שוב יותר ברור את דברי.
א. שאלתך המקורית הייתה: אם אדם יקבל את השידוך המיועד לו בזמן הזה אם לא קלקל בידיים, למה אסור לשקר ולשבח את המועמד בדברים שאין בו ולהתכחש לחסרונות שיש בו?
ב. תשובתי הייתה שיש שני מישורים מישור ההשגחה האלוקית ומישור המחויבות ההלכתית של האדם ובדיוק כמו שאדם אסור לו לרצוח ולומר כך נגזר עליו משמיים [וזה גם לטובתו במצבו] . למעשה האמת שזה כתוב בתורה בעשיית מעקה שיפול הנופל כלומר המיועד ליפול ובכל זאת עליך לעשות מעקה.
ג. אמרתי שעיקר הדין שאסור לשקר בשידוכים נובע מלפני עיוור לא תתן מכשול , בין השאר אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו . ומכיוון שאכן דבר זה נתון לשיעורים כפי שטענת לכן כתוב ויראת מאלקיך.
ד. גם בעצה שאינה הוגנת לו הדבר נמדד בעיני הנותן ולא יוכל לומר ממילא נגזר עליו לפעול כך ,כי אחרת האיסור מתרוקן מתוכן.
ה. בנקודה זו והבאה אחריה כדאי לשים לב כי הן עיקר החילוק, מכשול הוא תואר למעשה ולא תמיד עצם המעשה כמו רצח ולכן אותה פעולה בנסיבות שונות יכלה להיות עצה הוגנת לאחד ואינה מכשול לפניו ולא עבר איסור ולא הוגנת לשני ועבר איסור ולכן חז"ל אומרים הוגנת לו. מה שאין כן ברצח שהוא כמובן רצח.
ו. ולכן לעניין שידוכים בו השם מזווג זיווגים כתוספת על ההשגחה הרגילה, אם אנו רואים שמאת השם יצא הדבר, ככתוב בתורה בפרשת שידוכי יצחק, זו העצה ההוגנת לו גם מנקודת מבטינו ומותר ומצווה עלינו לסמוך על כך. בנושא שאינו שידוכים כשהעצה רעה על פניה מנקודת מבטינו ,גם אם השם נראה כמכוון לכך יתכן שזה על מנת שיתמודד ולא יעשה זאת ולכן אין ראיה מההכוונה, בניגוד לשידוכים שהכוונה מזווג זווגים שדורשים מהאדם רק השתדלות והכוונה משמיים אינה לניסיון כפי שרואים מסיפור עבד אברהם ומחז"ל.


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 23 אפריל 2020, 21:18

אליעזר ג כתב:
23 אפריל 2020, 14:49
...ו. ולכן לעניין שידוכים בו השם מזווג זיווגים כתוספת על ההשגחה הרגילה, אם אנו רואים שמאת השם יצא הדבר, ככתוב בתורה בפרשת שידוכי יצחק, זו העצה ההוגנת לו גם מנקודת מבטינו ומותר ומצווה עלינו לסמוך על כך. בנושא שאינו שידוכים כשהעצה רעה על פניה מנקודת מבטינו ,גם אם השם נראה כמכוון לכך יתכן שזה על מנת שיתמודד ולא יעשה זאת ולכן אין ראיה מההכוונה, בניגוד לשידוכים שהכוונה מזווג זווגים שדורשים מהאדם רק השתדלות והכוונה משמיים אינה לניסיון כפי שרואים מסיפור עבד אברהם ומחז"ל.

א. אין צורך "לחלוק עניינית" כשאתה יכול בעצמך לקרוא את מה שכתבת ולהבין לבד שדבריך דחוקים בלשון המעטה.
ב. אני שמח שהבהרת את דבריך, אבל עם כל זאת - עדיין נתת דבריך לשיעורים, וביד האדם להחליט שכאן "זה זיווג משמים" ואני לא מתערב, וכאן מאידך "זה לא משמים וחובה להציל את הניזוק מנפילה בפח". דבר כזה לא שמענו ואין לו לאדם לחשבן חשבונות שמים. בהדי כבשי רחמנא למה לך, ומה לך לעשות חשבונות שכאן משמים בטח רוצים שהוא יפול בפח? זה ממש לא מסתבר ולומר כזו הלכה זה מגלה פנים כו'.
כמו ששידוך הוא משמים, גם נפילה של עיוור במכשול היא משמים, ואולי על פי הענין נכריע שכאן משמים רוצים שייפול?
דבר זה לא יעלה על הדעת.

אני בכל אופן סיימתי את הדיון בנושא, לא נראה שנגיע להסכמה, ואם חשת נפגע - אני מתנצל.


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 235
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 אפריל 2020, 23:47

מבין ענין כתב:
23 אפריל 2020, 21:18
אליעזר ג כתב:
23 אפריל 2020, 14:49
...ו. ולכן לעניין שידוכים בו השם מזווג זיווגים כתוספת על ההשגחה הרגילה, אם אנו רואים שמאת השם יצא הדבר, ככתוב בתורה בפרשת שידוכי יצחק, זו העצה ההוגנת לו גם מנקודת מבטינו ומותר ומצווה עלינו לסמוך על כך. בנושא שאינו שידוכים כשהעצה רעה על פניה מנקודת מבטינו ,גם אם השם נראה כמכוון לכך יתכן שזה על מנת שיתמודד ולא יעשה זאת ולכן אין ראיה מההכוונה, בניגוד לשידוכים שהכוונה מזווג זווגים שדורשים מהאדם רק השתדלות והכוונה משמיים אינה לניסיון כפי שרואים מסיפור עבד אברהם ומחז"ל.

א. אין צורך "לחלוק עניינית" כשאתה יכול בעצמך לקרוא את מה שכתבת ולהבין לבד שדבריך דחוקים בלשון המעטה.-נו באמת אני ואפסי עוד, אם אתה חושב שזה דחוק אסור שיהיה לאף אחד צד אחר ואינך צריך לטרוח להגיב ולשכנע עניינית כי הרי זה ברור לך ומי בר הכי לחלוק על הוד מעלתו אפילו שאין ביד הוד מעלתו שום טיעון ענייני.
ב. אני שמח שהבהרת את דבריך, אבל עם כל זאת - עדיין נתת דבריך לשיעורים, וביד האדם להחליט שכאן "זה זיווג משמים" ואני לא מתערב, וכאן מאידך "זה לא משמים וחובה להציל את הניזוק מנפילה בפח". -ביד אדם לתת עצה רעה  ולהגיד עצה טובה נתתי, והשם יראה ללבב. כנראה לא טרחת לקרוא מה שכתבתי בעניין זה כי מה שכתבתי הוא בדיוק מה שרשי מפרש בויראת מאלוקיך, שזה סוג מצווה שאפשר לרמות בה ותלוי בלב ויותר מצויה טעות ממקרה של נתינה לשיעורים . והפלא ופלא השם ציווה בסוג זה של מצוות כמה מצוות שצריך בהם את שיעור הלב של האדם ואחת מהן המצווה דידן שעיקרה לא תעשה של לפני עיוור . 
דבר כזה לא שמענו ואין לו לאדם לחשבן חשבונות שמים. בהדי כבשי רחמנא למה לך, ומה לך לעשות חשבונות שכאן משמים בטח רוצים שהוא יפול בפח? -אני ממש לא מבין למה להתעקש להתווכח עם איזה טיעון דמיוני שלא נטען ולהתעלם מהנטען .הרי הבהרתי וחזרתי והבהרתי שזו אינה נפילה בפח אלא מה שמתאים לו לצורך עבודתו ואושרו הנצחי שעזר בהשגתם היא מטרת הנישואין וזה גופה טענתי שזה אינו פח ,מכשול, או אבדה
זה ממש לא מסתבר ולומר כזו הלכה זה מגלה פנים כו'.-כאן הגזמת לחלוטין אתה בכלל יודע מה זה מגלה פנים ומה חומרתו?
כמו ששידוך הוא משמים, גם נפילה של עיוור במכשול היא משמים, ואולי על פי הענין נכריע שכאן משמים רוצים שייפול?
דבר זה לא יעלה על הדעת.

אני בכל אופן סיימתי את הדיון בנושא, לא נראה שנגיע להסכמה, ואם חשת נפגע - אני מתנצל.-ההתנצלות סותרת את האשמה בגילוי פנים.

אין לי אלא לסכם את הוויכוח העקר הזה בכעין דברי הרמבם בהקדמה למורה נבוכים שאל תקפוץ להשיב על דברי [במקרה דידן הכוונה ללא קריאתם בחלקם וודאי ללא הבנתם] כי אם תעשה כן נמצאתי מזיקך תחת רצוני להועיל לך.


 


גופא דעובדא
הודעות: 65
הצטרף: 23 דצמבר 2019, 21:06
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי גופא דעובדא » 24 אפריל 2020, 00:06

מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...

באחד הפעמים הגדיל הבחור עשות, ובטרם יציאתו ל׳שבת חופשה׳ ניגש אל המשגיח ו׳הדריך׳ אותו סדר הנהגתו בימים הבאים כיצד... מיד בחזרם אחר שבת ישבו ה׳צוות׳ אסיפת חירום, ורובם ככולם הכריעו כי אין מחוצף כמותו בין כל 86 בחורי הישיבה, ומעתה אין מקומו כאן אפילו במחיר שיפסידו את הגאון רבי חיים עמו גם יחד... ואכן, רבי חיים נטל את צקלונו הדל ופנה לפתחה של הישיבה - שם פגש ביהודי מבני חו״ל, שניגש אליו והחל מברר אצלו על אותו הבחור, ברגע כמימריה הבין ר׳ חיים שאותו היהודי כבר גמר אומר לגמור את השידוך ולא בא אלא להרגיע את עצמו כשישמע כמה מעלות טובות על הבחור, על כן השיבו, מה אומר ומה אדבר, אגלה לך מצפוני לבי, זה עתה יצאתי מאסיפת צוות הישיבה, וכולם כאחד נמנו וגמרו לומר שזה הבחור ׳יחיד׳ בדורו הוא, ובין כל 86 בחורי הישיבה אין עוד בחור כזה... (ומשראה ר׳ חיים שעדיין עומד האיש לעלות ולברר אצל שאר אנשי צוות הישיבה, קראו שוב, ואמר לו, רבי יהודי, חוסו על זמנכם היקר, חבל על הטירחה שבעליית המדרגות, אין כזה בחור בכל הישיבה, חטוף וקח לך בחור כמותו ליחתן׳ וכן עשה, למותר לציין שלמחרת היום נגמר בשידוך וממילא גם ר״ח הוחזר לישיבה כי ממילא עומד הבחור לקראת ׳סיום׳ עם הישיבה). ע"כ.

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
לפני זמן רב שמעתי מיהודי ת"ח שקרא סיפור זה אינני זוכר אם אצל הרב בידרמן או במקום אחר, ומאוד תמה על זה כמו שתמה הרב השואל, לאחר מכן ירד לתפלת ערבית באחד מבתי הכנסת בירושלים ופגש שם כמדומה את בנו של הרב ברים, ושאל אותו את השאלה הזועקת.
אלא שכאן צר לי לאכזב שאינני זוכר במדוייק את תשובתו ותוכן הדברים כפי שעולה בזכרוני, שהוא אישר את הסיפור אלא שהרב ברים היה ברור לו שהלה הולך לסגור ואינו בא לשאול בשביל לסגור, או שזה היה כבר אחרי שהתארסו, עכ"פ תוכן הדברים היה שלא על פי זה נסגר השידוך, את הפרטים במדיוק אינני זוכר, אם אמצא שוב לאותו הת"ח אשיב כאן דבר ברור בעז"ה
 


בן זכאי
הודעות: 14
הצטרף: 12 מאי 2020, 22:57
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי בן זכאי » 20 מאי 2020, 14:41

יש פעמים וא' מאנשי הצוות מכיר יותר את עומק נפשו של תלמיד יותר מהשאר שמסתכלים יותר על ההתנהגות החיצונית והוא מגלה את המסתתר מתחת לקליפה הנוקשה...
והדברים ידועים...


פותח הנושא
מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 540
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 137 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי מבין ענין » 20 מאי 2020, 14:50

גופא דעובדא כתב:
24 אפריל 2020, 00:06
מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...

באחד הפעמים הגדיל הבחור עשות, ובטרם יציאתו ל׳שבת חופשה׳ ניגש אל המשגיח ו׳הדריך׳ אותו סדר הנהגתו בימים הבאים כיצד... מיד בחזרם אחר שבת ישבו ה׳צוות׳ אסיפת חירום, ורובם ככולם הכריעו כי אין מחוצף כמותו בין כל 86 בחורי הישיבה, ומעתה אין מקומו כאן אפילו במחיר שיפסידו את הגאון רבי חיים עמו גם יחד... ואכן, רבי חיים נטל את צקלונו הדל ופנה לפתחה של הישיבה - שם פגש ביהודי מבני חו״ל, שניגש אליו והחל מברר אצלו על אותו הבחור, ברגע כמימריה הבין ר׳ חיים שאותו היהודי כבר גמר אומר לגמור את השידוך ולא בא אלא להרגיע את עצמו כשישמע כמה מעלות טובות על הבחור, על כן השיבו, מה אומר ומה אדבר, אגלה לך מצפוני לבי, זה עתה יצאתי מאסיפת צוות הישיבה, וכולם כאחד נמנו וגמרו לומר שזה הבחור ׳יחיד׳ בדורו הוא, ובין כל 86 בחורי הישיבה אין עוד בחור כזה... (ומשראה ר׳ חיים שעדיין עומד האיש לעלות ולברר אצל שאר אנשי צוות הישיבה, קראו שוב, ואמר לו, רבי יהודי, חוסו על זמנכם היקר, חבל על הטירחה שבעליית המדרגות, אין כזה בחור בכל הישיבה, חטוף וקח לך בחור כמותו ליחתן׳ וכן עשה, למותר לציין שלמחרת היום נגמר בשידוך וממילא גם ר״ח הוחזר לישיבה כי ממילא עומד הבחור לקראת ׳סיום׳ עם הישיבה). ע"כ.

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
לפני זמן רב שמעתי מיהודי ת"ח שקרא סיפור זה אינני זוכר אם אצל הרב בידרמן או במקום אחר, ומאוד תמה על זה כמו שתמה הרב השואל, לאחר מכן ירד לתפלת ערבית באחד מבתי הכנסת בירושלים ופגש שם כמדומה את בנו של הרב ברים, ושאל אותו את השאלה הזועקת.
אלא שכאן צר לי לאכזב שאינני זוכר במדוייק את תשובתו ותוכן הדברים כפי שעולה בזכרוני, שהוא אישר את הסיפור אלא שהרב ברים היה ברור לו שהלה הולך לסגור ואינו בא לשאול בשביל לסגור, או שזה היה כבר אחרי שהתארסו, עכ"פ תוכן הדברים היה שלא על פי זה נסגר השידוך, את הפרטים במדיוק אינני זוכר, אם אמצא שוב לאותו הת"ח אשיב כאן דבר ברור בעז"ה
 

תודה.
זה כבר מקרב יותר את הדברים אל הדעת...


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 1419
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 213 פעמים
קיבל תודה: 457 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי יוספזון » 20 מאי 2020, 15:05

סיפר לי אחד מידידי. שבימי בחרותו היה בחור בישיבה, שהיה לו 'ראש קטן' אבל אגרופים גדולים מאוד. ומי שהתחיל אתו, זכה לטעום מנחת זרועו. פעם אחת ידידי נתקל בטעות באותו אחד, וכמעט הפך אותו ל'גל של עצמות'... מוכה וחבול ירד לרחוב, ופוגש אותו יהודי ממכריו ומברר אצלו על טיבו של אותו בחור שזה עתה 'טיפל' בו. ברוב כעסו ענה את האמת לאמיתה על כך פרטיה ודקדוקיה. בזה הרגיש שנקם במקצת על מה שעולל לו אותו בחור.
לא עבר יום אחד, וידידי שומע קול ששון וקול שמחה... אותו בחרו התארס עם... אותו אחד שניסה להניאו... אי הנעימות היה רב. והוא ניסה בכל דרך להמנע מלפגוש את המחותן... לאחר כמה ימים פגש בו בעל כרחו והחליט לסיים את הסאגה ובירר אצלו בעדינות על כך. ענה לו המחותן, ש'יודע צדיק נפש בהמתו', וכששמע את התיאור על החתן, מיד החליט לסגור, כי הוא מכיר את בתו, וזה בדיוק מה שהיא צריכה...
*
ובדידי הוה עובדא, כשהייתי בישיבה. ביררו אצלי כבדרך אגב על אחד מחברי לישיבה. שלצערי, בשעה שחילקו 'שכל' הוא הגיע בטעות עם מזלג... אני, שלא ידעתי בכלל שלאותו אחד יש בת, ושאותו בחור עלה אצלו לשידוכים, עניתי בקצרה. 'חסר לו בורג'... ושכחתי מכל הסיפור.
עברו כמה שבועות, ושמעתי שאותו בחור התארס עם בתו של פלוני, מצאתי אותו ברחוב, והתחלתי לשבח את הבחור מראשו ועד רגליו... ענה לי אותו אחד 'אהה, חסר לו בורג?... הסמקתי כמובן מבושה, וניסיתי להסביר 'שלא בדיוק התכוונתי' וכו', הרגיע אותי ואמר: 'תנוח דעתך, השידוך מתאים ביותר, גם הכלה מגיעה מאותה קטגוריה'... וב"ה עד היום הזה הם חיים בשלום ושלוה לפי מצבם הם.
הבנתי, כי לא תמיד הסיפור היא שחור ולבן...


בבא בוטא
הודעות: 70
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי בבא בוטא » 20 מאי 2020, 15:19

גופא דעובדא כתב:
24 אפריל 2020, 00:06
מבין ענין כתב:
22 נובמבר 2019, 11:40
מדובר בסיפור שסיפר הרב בידרמן פ' חיי שרה תש"פ [מעניין היה לראות אותו במקור]:
הגה״צ רבי חיים ברים זצ״ל שימש בכמה וכמה ישיבות כראש ישיבה, באחת מהישיבות אירע דבר, בבחור שהתחצף נוראות אל צוות הישיבה, המשגיחים וראשי הישיבה... לאור הנהגתו היו אלו דנים הרבה באסיפותיהם אודות הבחור הלז, ובכל אסיפה ואסיפה גמרו אומר לזרקו מכותלי הישיבה, אלא שחזקה עליהם טענתו של רבי חיים ברים שאינו מסכים לשילוח בחורים - ואם הבחור יתחייב ׳גלות׳ הרי הוא גולה עמו...

באחד הפעמים הגדיל הבחור עשות, ובטרם יציאתו ל׳שבת חופשה׳ ניגש אל המשגיח ו׳הדריך׳ אותו סדר הנהגתו בימים הבאים כיצד... מיד בחזרם אחר שבת ישבו ה׳צוות׳ אסיפת חירום, ורובם ככולם הכריעו כי אין מחוצף כמותו בין כל 86 בחורי הישיבה, ומעתה אין מקומו כאן אפילו במחיר שיפסידו את הגאון רבי חיים עמו גם יחד... ואכן, רבי חיים נטל את צקלונו הדל ופנה לפתחה של הישיבה - שם פגש ביהודי מבני חו״ל, שניגש אליו והחל מברר אצלו על אותו הבחור, ברגע כמימריה הבין ר׳ חיים שאותו היהודי כבר גמר אומר לגמור את השידוך ולא בא אלא להרגיע את עצמו כשישמע כמה מעלות טובות על הבחור, על כן השיבו, מה אומר ומה אדבר, אגלה לך מצפוני לבי, זה עתה יצאתי מאסיפת צוות הישיבה, וכולם כאחד נמנו וגמרו לומר שזה הבחור ׳יחיד׳ בדורו הוא, ובין כל 86 בחורי הישיבה אין עוד בחור כזה... (ומשראה ר׳ חיים שעדיין עומד האיש לעלות ולברר אצל שאר אנשי צוות הישיבה, קראו שוב, ואמר לו, רבי יהודי, חוסו על זמנכם היקר, חבל על הטירחה שבעליית המדרגות, אין כזה בחור בכל הישיבה, חטוף וקח לך בחור כמותו ליחתן׳ וכן עשה, למותר לציין שלמחרת היום נגמר בשידוך וממילא גם ר״ח הוחזר לישיבה כי ממילא עומד הבחור לקראת ׳סיום׳ עם הישיבה). ע"כ.

ואני הקטן שואל - כיצד ניתן לייעץ לאדם עיצה שאינה הוגנת לו? ועוד להציע לו לחטוף מהר ולמנוע ממנו לברר??

איני מאמין לסיפור זה כל עיקר, ולדעתי אף אסור לספר אותו.
בכל אופן אשמח לשמוע אם אתם חושבים שאני טועה.
כמו"כ אשמח לשמוע אם מישהו יוכל לקבל תגובה מהרב בידרמן שליט"א בעצמו 'מה הפשט בסיפור הזה'.
לפני זמן רב שמעתי מיהודי ת"ח שקרא סיפור זה אינני זוכר אם אצל הרב בידרמן או במקום אחר, ומאוד תמה על זה כמו שתמה הרב השואל, לאחר מכן ירד לתפלת ערבית באחד מבתי הכנסת בירושלים ופגש שם כמדומה את בנו של הרב ברים, ושאל אותו את השאלה הזועקת.
אלא שכאן צר לי לאכזב שאינני זוכר במדוייק את תשובתו ותוכן הדברים כפי שעולה בזכרוני, שהוא אישר את הסיפור אלא שהרב ברים היה ברור לו שהלה הולך לסגור ואינו בא לשאול בשביל לסגור, או שזה היה כבר אחרי שהתארסו, עכ"פ תוכן הדברים היה שלא על פי זה נסגר השידוך, את הפרטים במדיוק אינני זוכר, אם אמצא שוב לאותו הת"ח אשיב כאן דבר ברור בעז"ה
  
הנוסחא הראשונה שכתבת "שהרב ברים היה ברור לו שהלה הולך לסגור ואינו בא לשאול בשביל לסגור",
כבר כתובה בפירוש בדברי הרה"צ ראמ"ב שליט"א, ואין כל שום תוספת,
כך שהתמיהה במקומה עומדת: למה לא להציל יהודי מליפול בפח?
הלא ברור שגם אחרי שכביכול השידוך 'עמד להיסגר',
בכל זאת, הרי כל זמן שהאדם עדיין מברר,
מוכח שהינו זקוק עדיין לדרבון מסויים בשביל לסגור לגמריי.
וגם אם תאמר שאין אדם מצווה להציל את רעהו מליפול לפח בכה"ג,
הרי כאן -לפי המסופר- אף מנע רח"ב אחרים מלהצילו,
שהרי עמד לעלות ולברר גם אצל שאר רבני הישיבה,
וזה לכאורה ודאי מעשה אשר לא ייעשה.
וא"כ למה נתן לו הגרח"ב את הדרבון הזה?

אא"כ מדובר כבר באמת ממש אחרי האירוסין, 
ובבחינת "ישבחנה בעיניו", וכב"ה דס"ל "כיצד מרקדין וכו' כלה נאה וחסודה"
ואע"פ שאינו אמת.
אבל א"כ הרי זה מוציא את כל המיץ מהסיפור...


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אברהם העברי » 20 מאי 2020, 23:02

בזמן האחרון עקבתי אחר דרשותיו של הר' בידרמן ומצאתי בהם כמה סיפורים שעונים על ההגדרה "מישהו מבין את הסיפור הזה"....
אבל הסיפור הבא כבר הוציא אותי משלוותי
באחד ממסעותיו שכר הרה"ק רבי נפתלי מראפשיץ זי"ע 'בעל עגלה' שייקח אותו עם כמה מתלמידיו למחוז חפצו. בעל העגלה קבע את דמי הנסיעה כשהוא מחשב שה'פמליה' תמנה שישה אנשים, ואמנם למעשה היו שבעה אנשים. בטרם יצא לדרכו מנה בעל העגלה את מספר הנוסעים והנה רואה הוא שבעה אנשים, תיכף ומיד הרים את קולו על ה'חוצפה' להעלות איש נוסף על מה שדיברו ביניהם מתחילה. מה עשה הרה"ק מראפשיץ שהיה כנודע 'חכימא דיהודאי'? ירד מן העגלה והחל למנות את הנוסעים, כשהוא מראה לבעל עגלה שאין כאן אלא שישה (כי הרה"ק בעצמו אינו מן ה'מנויים', שהרי בעת ה'מנין' עמד מחוץ לעגלה) וכך נחה דעת העגלון וחזר למקומו בראש העגלה – מחוצה לה, ואף הרה"ק עלה על העגלה, אך שוב סובב את ראשו והנה הוא רואה 'מעשה נסים' – שוב יושבים בעגלתו שבעה אנשים ולא שישה… חזר הרה"ק וירד לארץ והראה לו 'באצבע' שיש כאן שישה ולא שבעה, ולא פקפק יותר העגלון ונסע למחוז חפצם לשלום. באותה שעה אמר הרה"ק מראפשיץ זי"ע, כי לימוד גדול למד ממעשה זה, כי מה שנראה 'מלמטה' אינו כפי הנראה באמת 'מלמעלה'…
עלילה כזאת על ר' נפתלי מרופשיץ שגונב כך להדיא?
(יש שגרסו שמיירי בנכרי ומ"מ אכתי הוי גז"ל עכו"ם)


ב. זעירא
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 451 פעמים
קיבל תודה: 134 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי ב. זעירא » 20 מאי 2020, 23:46

אברהם העברי כתב:
20 מאי 2020, 23:02
בזמן האחרון עקבתי אחר דרשותיו של הר' בידרמן ומצאתי בהם כמה סיפורים שעונים על ההגדרה "מישהו מבין את הסיפור הזה"....
אבל הסיפור הבא כבר הוציא אותי משלוותי
באחד ממסעותיו שכר הרה"ק רבי נפתלי מראפשיץ זי"ע 'בעל עגלה' שייקח אותו עם כמה מתלמידיו למחוז חפצו. בעל העגלה קבע את דמי הנסיעה כשהוא מחשב שה'פמליה' תמנה שישה אנשים, ואמנם למעשה היו שבעה אנשים. בטרם יצא לדרכו מנה בעל העגלה את מספר הנוסעים והנה רואה הוא שבעה אנשים, תיכף ומיד הרים את קולו על ה'חוצפה' להעלות איש נוסף על מה שדיברו ביניהם מתחילה. מה עשה הרה"ק מראפשיץ שהיה כנודע 'חכימא דיהודאי'? ירד מן העגלה והחל למנות את הנוסעים, כשהוא מראה לבעל עגלה שאין כאן אלא שישה (כי הרה"ק בעצמו אינו מן ה'מנויים', שהרי בעת ה'מנין' עמד מחוץ לעגלה) וכך נחה דעת העגלון וחזר למקומו בראש העגלה – מחוצה לה, ואף הרה"ק עלה על העגלה, אך שוב סובב את ראשו והנה הוא רואה 'מעשה נסים' – שוב יושבים בעגלתו שבעה אנשים ולא שישה… חזר הרה"ק וירד לארץ והראה לו 'באצבע' שיש כאן שישה ולא שבעה, ולא פקפק יותר העגלון ונסע למחוז חפצם לשלום. באותה שעה אמר הרה"ק מראפשיץ זי"ע, כי לימוד גדול למד ממעשה זה, כי מה שנראה 'מלמטה' אינו כפי הנראה באמת 'מלמעלה'…
עלילה כזאת על ר' נפתלי מרופשיץ שגונב כך להדיא?
(יש שגרסו שמיירי בנכרי ומ"מ אכתי הוי גז"ל עכו"ם)
ככל הנראה סיפר זאת הרה"ק מראפשיץ בעצמו בתור משל כדי להמחיש את הרעיון, וישנם הרבה סיפורים כאלו.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1353
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 470 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי אמונת אומן » 21 מאי 2020, 01:36

כל מי שנוטה ומכחיש סיפור מתוך שאינו מבינו בדיוק בשכלו,
חבל להשחית מלים כדי להסביר לו.
יש תאוה כזו להכחיש סיפורים ע"י סברות, ותירוצים שכליים לא יוכלו לה לתאוה.


בבא בוטא
הודעות: 70
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מישהו מבין את הסיפור הזה??

שליחה על ידי בבא בוטא » 21 מאי 2020, 02:04

אברהם העברי כתב:
20 מאי 2020, 23:02
בזמן האחרון עקבתי אחר דרשותיו של הר' בידרמן ומצאתי בהם כמה סיפורים שעונים על ההגדרה "מישהו מבין את הסיפור הזה"....
אבל הסיפור הבא כבר הוציא אותי משלוותי
באחד ממסעותיו שכר הרה"ק רבי נפתלי מראפשיץ זי"ע 'בעל עגלה' שייקח אותו עם כמה מתלמידיו למחוז חפצו. בעל העגלה קבע את דמי הנסיעה כשהוא מחשב שה'פמליה' תמנה שישה אנשים, ואמנם למעשה היו שבעה אנשים. בטרם יצא לדרכו מנה בעל העגלה את מספר הנוסעים והנה רואה הוא שבעה אנשים, תיכף ומיד הרים את קולו על ה'חוצפה' להעלות איש נוסף על מה שדיברו ביניהם מתחילה. מה עשה הרה"ק מראפשיץ שהיה כנודע 'חכימא דיהודאי'? ירד מן העגלה והחל למנות את הנוסעים, כשהוא מראה לבעל עגלה שאין כאן אלא שישה (כי הרה"ק בעצמו אינו מן ה'מנויים', שהרי בעת ה'מנין' עמד מחוץ לעגלה) וכך נחה דעת העגלון וחזר למקומו בראש העגלה – מחוצה לה, ואף הרה"ק עלה על העגלה, אך שוב סובב את ראשו והנה הוא רואה 'מעשה נסים' – שוב יושבים בעגלתו שבעה אנשים ולא שישה… חזר הרה"ק וירד לארץ והראה לו 'באצבע' שיש כאן שישה ולא שבעה, ולא פקפק יותר העגלון ונסע למחוז חפצם לשלום. באותה שעה אמר הרה"ק מראפשיץ זי"ע, כי לימוד גדול למד ממעשה זה, כי מה שנראה 'מלמטה' אינו כפי הנראה באמת 'מלמעלה'…
עלילה כזאת על ר' נפתלי מרופשיץ שגונב כך להדיא?
(יש שגרסו שמיירי בנכרי ומ"מ אכתי הוי גז"ל עכו"ם)
   
אין כל כל קושיא, הרה"ק מראפשיץ זי"ע כידוע שהיה דרכו בעבודת ד' במילי דבדיחותא, ויש בזה הרבה מעשים, ואף רבו החוזה הק' הכיר בעבודתו המיוחדת הזו, [ואולי לכמה נוסחאות ניסה להניאו מעבודה זו ולקרבו לעבודתו, וגם זה אינו מוכרח, ואכה"מ], ורק צדיקים מופלגים זכו להבין כי בכל 'בדיחותא' שלו טמונים סודות עמוקים וטמירים, וברור כי ירחק הדבר מהבנתך, ומ"מ לא נמנעתי לכותבו כאן, אולי תתעניין אצל מישהו שיודע קצת מצדיקים שיקרב דבר זה לשכלך, אז תתענג וגו'.
כך שאפשר היה זה משל בדרך של בדיחותא להדריך התלמידים לעבודת ד' ולאמונה בד'.

ולגופו של סיפור, יש ליישב בפשיטות שלא סוכם בפירוש כי הפמליא תמנה רק ו' אנשים, אלא שבעל העגלה כך החליט, ועפ"י ד"ת היה הצדק עם הרה"ק מראפשיץ זי"ע, אלא שהעדיף לשכנע את העגלון באופן שגם הוא יבין, 

וכפי שהקושיא שלך לא באמת מתחילה, ובכל זאת אני מנסה לשכנע אותך באופן שגם אתה תבין... בלי לפגוע ח"ו...
   

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים