טבילת כלים לקולר מים קרים

זוזו

משתמש ותיק
על מה סומכים העולם שלא מטבילים אותם - כמו מים קרים בבתי כנסיות. מיחמי מים ענקיים עם שלש ברזים (ראיתי בבית הכנסת כמו בסאטמר הגדול בב"ב). וסתם קולרים במקומות ציבוריים
אשמח למקורות כתובים מפוס' ידועים על נושא זה
רק שמעתי ולא ראיתי בפנים בשם הרב וואזנר זצ"ל שאם משום משמש עם הקרקע או מחובר לקרקע ע"י הצינורות מים, ע"ז כ' שזה הבל (כמד' שאמרו שכ"כ בשבה"ל).
 
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
נכןון כ"כ הרב וואזנר אני כן ראיתי בפנים שכתב על זה שזה הבל.
אלא שיש מהם שיוצרו ע"י ישראל או לפחות הורכבו ע"י ישראל בצורה הפוטרת מטבילה, ואני מכיר הרבה בתי כנסת שאמנם דאגו לזה ועשו נקב במיכל הפנימי וחזרו וסתמו כדי לפטור מטבילה.
הנושא מאוד בעייתי מכיון שלא שייך כ"כ לטבול, ויש הנמנעים משום כך להשתמש בקולרים ודומיו בבתי כנסת כי יש איסור להשתמש בכלי לא טבול אם מדרבנן כמש"כ הביה"ל ואם מדאורייתא כמש"כ הפמ"ג בה' פסח
 

זוזו

משתמש ותיק
פותח הנושא
מאיר גוטמן אמר:
נכןון כ"כ הרב וואזנר אני כן ראיתי בפנים שכתב על זה שזה הבל.
אלא שיש מהם שיוצרו ע"י ישראל או לפחות הורכבו ע"י ישראל בצורה הפוטרת מטבילה, ואני מכיר הרבה בתי כנסת שאמנם דאגו לזה ועשו נקב במיכל הפנימי וחזרו וסתמו כדי לפטור מטבילה.
הנושא מאוד בעייתי מכיון שלא שייך כ"כ לטבול, ויש הנמנעים משום כך להשתמש בקולרים ודומיו בבתי כנסת כי יש איסור להשתמש בכלי לא טבול אם מדרבנן כמש"כ הביה"ל ואם מדאורייתא כמש"כ הפמ"ג בה' פסח

רק שיש נידון שחובת טבילת כלים מוטלת על בעל הכלי ואין איסור על עצם ההשתמשות של אחרים עי' תשובות והנהגות. 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אם הכוונה למה שכתב בשבט הלוי ב נז לכאו' אינו קשור כלל שם לא דיבר על כלי שכל מהותו הוא חיבור והובלת מים על צינורות שזה יש סברא גדולה שהוא חשיב כתנור דאינו חשיב כלי מצ"ע
מה שכתב שם הוא ביחס לכלי חשמלי שהוא כלי גמור ודרך שימושו הוא ע" חיבור לחשמל וע"ז כתב [וכן דעת הרבה פוסקים האגרו"מ והגרי"ש ]שדינו ככלי
אבל נידון דידן שונה בתכלית וכמ"ש
[ לא שמענו שצריך להטביל ברזים ]
ועיין במנח"י שהאריך לעניין ברזים אי אפשר ליטול ידים מהם וכמדומה שהעלה הדבר בספק מכח הסברות הנ"ל
{אמנם יש לציין שדעת בעל דרך אמונה שאפי' מקרר דינו כקרקע מחמת שמשמש עם החשמל ואין בו כלי מצרף לעניין חלה כמו שכתב בספרו בביאור הלכה
אך כאמור על זה חלקו רוב הפוסקים}
 

בעל כנפיים

משתמש ותיק
אציין מה שרשום אצלי משנת תשס"ז
אמנם אמר לי הרב צבי כהן שליט"א בעמח"ס "טבילת כלים" ששאל את הגר"ש ואזנר שליט"א [ניסן תשס"ז] וטען שכדי לפטור כלי מטעם מחובר צריך שיהיה ניכר שתשמישו במחובר, ובזה אינו נקרא מחובר כיון שלא ניכר כ"כ תשמישו בחיבור כיון שהוא תלוש אלא מחובר עם צנרת בלבד ולא כמו ברז ביתי שכל חיבורו הוא בקיר או בשיש שזהו ניכר שתשמישו במחובר.

שוב אמר לי הרב י. שליט"א  ששאל את הגר"נ קרליץ שליט"א ואמר שאם לא משתמשים במכשיר ללא חיבור למערכת המים לא מיקרי כלי ופטור מטבילה.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מה עם העובדה שזה יותר מ-40 סאה?
ראשית נראה לי שאין זו העובדה בד"כ
ושנית הפשטות שכלי מתכות מקבלים טומאה גם במ' סאה
 
 
חלק עליון תַחתִית