ככל אשר יורוך - אלשיך

יואל נהרי

משתמש ותיק
אלשיך משלי כב,יז
כי על אמרך מי יודע אם יאמרו לי על ימין שהוא שמאל, אל תחוש כי לבך תשית לדעתי, והוא כי הלא ידעת דעתי כי אני צופה ומביט ויודע כל אשר יצא מפי כל איש ואיש עד תומם, וכמאמרם ז"ל בב"ר על כי אין מלה בלשוני הן ה' ידעת כלה, וא"כ כאשר חלקתי דור ודור וחכמיו ידעתי כל אשר יורוך, ועל אשר ידעתי שהיו עתידים לומר לך אמרתי לא תסור מן הדבר וכו', וא"כ סמוך אדידי שסמכתי עליהם ואמרתי לך לא תסור וכו', כי אילו לא היו דבריהם טובים ונכוחים לא הייתי מצוך לשמוע להם. 
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
יואל נהרי אמר:
אלשיך משלי כב,יז
כי על אמרך מי יודע אם יאמרו לי על ימין שהוא שמאל, אל תחוש כי לבך תשית לדעתי, והוא כי הלא ידעת דעתי כי אני צופה ומביט ויודע כל אשר יצא מפי כל איש ואיש עד תומם, וכמאמרם ז"ל בב"ר על כי אין מלה בלשוני הן ה' ידעת כלה, וא"כ כאשר חלקתי דור ודור וחכמיו ידעתי כל אשר יורוך, ועל אשר ידעתי שהיו עתידים לומר לך אמרתי לא תסור מן הדבר וכו', וא"כ סמוך אדידי שסמכתי עליהם ואמרתי לך לא תסור וכו', כי אילו לא היו דבריהם טובים ונכוחים לא הייתי מצוך לשמוע להם. 

למה זה ועל מה זה מה חידוש יש כאן?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
מוטי מוזס אמר:
יואל נהרי אמר:
אלשיך משלי כב,יז
כי על אמרך מי יודע אם יאמרו לי על ימין שהוא שמאל, אל תחוש כי לבך תשית לדעתי, והוא כי הלא ידעת דעתי כי אני צופה ומביט ויודע כל אשר יצא מפי כל איש ואיש עד תומם, וכמאמרם ז"ל בב"ר על כי אין מלה בלשוני הן ה' ידעת כלה, וא"כ כאשר חלקתי דור ודור וחכמיו ידעתי כל אשר יורוך, ועל אשר ידעתי שהיו עתידים לומר לך אמרתי לא תסור מן הדבר וכו', וא"כ סמוך אדידי שסמכתי עליהם ואמרתי לך לא תסור וכו', כי אילו לא היו דבריהם טובים ונכוחים לא הייתי מצוך לשמוע להם. 

למה זה ועל מה זה מה חידוש יש כאן?
יש כאן כמה חידושים
א. שזה לא קאי רק על סנהדרין אלא על כל דור ודור וזה מח'
ב. ימין ושמאל זה כפשוטו
ג. הסבר מדהים שלא תסור זה לא רק עניין של קיום הדת וכו אלא זה העצה האמיתית
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
החידוש בזה, אולי אצלך זה פשוט, שהסיבה שד' בוחר חכם מסויים לדור מסויים זה בגלל שד' יודע מה שהוא יורה לדורו, וכיון שד' רוצה שההוראה המסויימת הזאת תהיה באותו דור, כי היא טובה ונכוחה, לכן בחר דוקא בחכם זה שינהיג דור מסויים זה.

שוב, אצלי יש בזה משהו מחודש.
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
יואל נהרי אמר:
החידוש בזה, אולי אצלך זה פשוט, שהסיבה שד' בוחר חכם מסויים לדור מסויים זה בגלל שד' יודע מה שהוא יורה לדורו, וכיון שד' רוצה שההוראה המסויימת הזאת תהיה באותו דור, כי היא טובה ונכוחה, לכן בחר דוקא בחכם זה שינהיג דור מסויים זה.

שוב, אצלי יש בזה משהו מחודש.

לא יודע איפה רואים את כל מה שאתה כותב
אגב יש ירושלמי בענין מאד מחודש
ימין ושמאל - יכול אם יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין תשמע להם, ת"ל ימין ושמאל, כשיאמרו לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהוא שמאלסא) [ירושלמי הוריות פ"א ה"א]: 
וצריך ליישב....
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה מפורש בדבריו אם תתבונן בהם. ולפחות מבו' בדבריו, שכשמינה ד' חכם לדור התכוון גם להוראותיו הספציפיות מתוך שידע וצפה את מה שהוא יורה לעם, וכשנאמר 'ככל אשר יורוך' זה לא רק הוראה כללית למען הסדר הטוב [כהרמב"ן] אלא הוראה ישירה גם לגבי הוראותיהם עצמם כי הם טובים ונכוחים כלשונו.

 
ועי' רמב"ן דברים יז,יא
 
חלק עליון תַחתִית