מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1188
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 418 פעמים
- קיבל תודה: 336 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
שהרי כל מקום שנאמר עשק בתנ"ך (בשין שמאלית) הכוונה מלשון מריבה והמילה עסק כלל לא מופיעה בתנ"ך וא"כ הברכה היא מלשון חכמים?
שהרי כל מקום שנאמר עשק בתנ"ך (בשין שמאלית) הכוונה מלשון מריבה והמילה עסק כלל לא מופיעה בתנ"ך וא"כ הברכה היא מלשון חכמים?
-
- הודעות: 95
- הצטרף: 25 יוני 2019, 09:36
- נתן תודה: 9 פעמים
- קיבל תודה: 16 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
אולי כמו ת"ח המנגחין זה את זה בהלכה שנא' בזוהר על הטעם קרני פרה,
דההינו שיהיה העשק שלנו בדברי תורה,
וייתכן שחכמים קרו כך לביזנעס מכיוון שיש בזה הרבה פעמים מריבה כעניין ונגשו שני האנשים אשר להם הריב.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 1294
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 212 פעמים
- קיבל תודה: 274 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
עיין בשפתי חכמים על רש"י שפי' שעשק היינו עסק והעסק הוא על המריבה, והיינו כי התעשקו עמו, נתעסקו עמו במריבה, ומנין לו זה איני יודע. ומביאים מוסף רש"י התעשקו לשון ערעור א"כ לא כדברי השפת"ח.
ועוד עיין בתרגום אונקלוס ויונתן שתירגם עשק עסק וכן אח"כ אתעסקו עמו.
אבל הערה נפלאה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 297
- הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
- נתן תודה: 104 פעמים
- קיבל תודה: 139 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
בית יוסף אורח חיים סוף סימן מז
שלשון ברכת לעסוק בדברי תורה משמע תורה שבעל פה
למה? כנראה בגלל שרק בתושבע"פ יש עשק ומריבה, כדאי' בכ"מ בחז"ל.
שלשון ברכת לעסוק בדברי תורה משמע תורה שבעל פה
למה? כנראה בגלל שרק בתושבע"פ יש עשק ומריבה, כדאי' בכ"מ בחז"ל.
-
פותח הנושא - משתמש ותיק
- הודעות: 1188
- הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
- נתן תודה: 418 פעמים
- קיבל תודה: 336 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
הגמ' בחולין נז: מספרת על ר' שמעון בן חלפתא שהיה "עסקן בדברים" ושואלת הגמ' מיד מאי עסקן בדברים א"ר משרשיא דכתיב (משלי ו, ו) לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל תכין בקיץ לחמה אמר איזיל איחזי אי ודאי הוא דלית להו מלכא אזל בתקופת תמוז פרסיה לגלימיה אקינא דשומשמני נפק אתא חד מינייהו אתנח ביה סימנא על אמר להו נפל טולא נפקו ואתו דלייה לגלימיה נפל שמשא נפלו עליה וקטליה אמר שמע מינה לית להו מלכא. וכו'
כלומר ר' שמעון למד פסוק והלך לעשות שימוש לבדוק איך הדבר במציאות !
וכן המדרש רבה מביא מדרש על ר' אמי שהיה עסקן בדברים שראה העורב שעזב בניו ואחר ג' ימים ראה אותן שמשליכין צואה ונולדו ממנה יתושין ואוכלין אותם הדא הוא דכתיב לבני עורב אשר יקראו (תהלים קמז, ט), או מי יכין לעורב צידו (איוב לח, מא)
וא"כ שוב משמע שעסקן היינו ללכת לבדוק כפשוטו !!!
ובפורטל הדף היומי מביא לשון חזון איש על הרמב"ם
http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=13136
החזו"א מתאר את הרמב"ם בביטוי זה במשמעות חיובית, בחזון איש אורח חיים, מועד קונטרס השיעורים - סימן לט אות יב:
"והרי עסקן בדברים היה וטרח ושקל ומדד ולא הזכיר בדבריו שמצא את האגודל פחות ממדת הח"ס".
ומאידך מביא הנאמר במסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ט מופיע הביטוי במשמעות שלילית, אבל במשמעות אחרת:
"מתוך שעמדו שניהם ודברו בצדיק באת עליהם הפורענות שנאמר ויחר אף ה' בם וילך (שם שם ט'). מה ת"ל וילך מלמד שנסתלק מאהרן ודבק במרים, מפני שלא היה אהרן עסקן בדברים, אבל מרים שהיתה עסקנית בדברים מיד נענשה יותר".
וגם בברכת התורה אנו מברים "לעסוק בדברי ..."
כלומר ר' שמעון למד פסוק והלך לעשות שימוש לבדוק איך הדבר במציאות !
וכן המדרש רבה מביא מדרש על ר' אמי שהיה עסקן בדברים שראה העורב שעזב בניו ואחר ג' ימים ראה אותן שמשליכין צואה ונולדו ממנה יתושין ואוכלין אותם הדא הוא דכתיב לבני עורב אשר יקראו (תהלים קמז, ט), או מי יכין לעורב צידו (איוב לח, מא)
וא"כ שוב משמע שעסקן היינו ללכת לבדוק כפשוטו !!!
במבי כתב: ↑18 נובמבר 2019, 22:24אני מאמין שיש כאלה שנהנים ממה שהבאתי ויש כאלה שיפטירו מה זה כאן גן ילדים?
אז לידיעת הקבוצה השניה, הגמ' בעירובין פא. מספרת שהיה פת עדשים בשני דמר שמואל ושדיוה לכלבים ומסביר שם תוס' שעשו לנסות מה טעמא לפי שצוה הקב"ה ליחזקאל לעשות.
כן ! צריכים לפעול לפעמים כמו ילדים בגן.
כי אחרת החקר שלנו בלימוד ובהבנה ובכל דבר אכן ישאר ברמה של גן.
ובפורטל הדף היומי מביא לשון חזון איש על הרמב"ם
http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=13136
החזו"א מתאר את הרמב"ם בביטוי זה במשמעות חיובית, בחזון איש אורח חיים, מועד קונטרס השיעורים - סימן לט אות יב:
"והרי עסקן בדברים היה וטרח ושקל ומדד ולא הזכיר בדבריו שמצא את האגודל פחות ממדת הח"ס".
ומאידך מביא הנאמר במסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ט מופיע הביטוי במשמעות שלילית, אבל במשמעות אחרת:
"מתוך שעמדו שניהם ודברו בצדיק באת עליהם הפורענות שנאמר ויחר אף ה' בם וילך (שם שם ט'). מה ת"ל וילך מלמד שנסתלק מאהרן ודבק במרים, מפני שלא היה אהרן עסקן בדברים, אבל מרים שהיתה עסקנית בדברים מיד נענשה יותר".
וגם בברכת התורה אנו מברים "לעסוק בדברי ..."
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 226
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
קודם כל, יש המברכים אקבו"ץ על דברי תורה.
ולנוסח הברכה, אם כוונת השואל, שהרי ברכת התורה היא ברכה מן התורה, לק"מ, שיש לומר שעיקר הברכה מן התורה, אבל הלשון היא מטבע שטבעו חכמים.
ופשוט שהכוונה היא מלשון עסק, מלאכה ואומנות, היינו שצריך לעסוק בתורה כמו שבעל מלאכה עוסק במלאכתו.
ולנוסח הברכה, אם כוונת השואל, שהרי ברכת התורה היא ברכה מן התורה, לק"מ, שיש לומר שעיקר הברכה מן התורה, אבל הלשון היא מטבע שטבעו חכמים.
ופשוט שהכוונה היא מלשון עסק, מלאכה ואומנות, היינו שצריך לעסוק בתורה כמו שבעל מלאכה עוסק במלאכתו.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 226
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
לפי שאין התורה נקנית אלא בחבורה כדר' יוסי ברבי חנינא דאמר ר' יוסי ברבי חנינא מאי דכתיב (ירמיהו נ, לו) חרב (על) הבדים ונואלו חרב על שונאיהם של תלמידי חכמים שיושבים בד בבד ועוסקים בתורה
הרי לנו מפורש שת"ח הלומד לעצמו (ולא שייך בזה מריבה) נקרא עוסק בתורה
הרי לנו מפורש שת"ח הלומד לעצמו (ולא שייך בזה מריבה) נקרא עוסק בתורה
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
גם להניח 'תפילין' זה לשון חכמים, ו'לישב' בסוכה (ולא 'לשבת'), וה'מחזיר' שכינתו לציון (ולא ה'משיב'), ועוד.
יעויין 'לוח ארש' מהדורת ר"ד יצחקי שליט"א
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
עיין כאן ותמצא נחת
viewtopic.php?f=24&t=4075&hilit=%D7%9E% ... 4&start=30
אסכם בקצרה שורש 'סק' הוא לשון עליה כמו אם אסק שמים.
הסקת עצים וכיו"ב אף הוא מלשון העלאה, על ידי שהדבר המתבער ונשרף 'עולה' באש.
מסיקת זיתים עדיין צ"ב.
מתוך הדברים התעוררתי [ויישר כח לכותבים] שאף 'עסק' 'עוסק' ו'מתעסק' אף הוא ענין העלאה, כמו אסיק אדעתיה - מעלה על דעתו, כך העוסק בדבר הרי הוא מעלה אותו - ממה שהיה מונח עד עתה - על דעתו ומעשיו.
דרך אגב שגור בפי העולם לומר דרך מתעסק כביטוי לדבר שאין דעתו עליו, אלא שהוא בדיוק להיפך, פרט למתעסק בכל הש"ס הוא להיפך, מתעסק בדבר אחד ועשה דבר אחר, דהיינו התעסקותו היתה בדבר מסויים ובטעות עשה משהו אחר. כך שאדרבה מתעסק הוא שעיקר דעתו לכך כמו לעסוק בדברי תורה.
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
לענ"ד לא נראה כלל וכלל, והרבה יותר מסתבר שזה בא מ'עשק' של התורה [כמו שׂוטה-סוטה, שכין-סכין (משלי כג), ועוד]
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
בהמשך למה שכתבתי קודם: לפי הרד"ק וחבריו השורש הוא 'נסק', כך שזה עוד יותר רחוק מ'עסק'
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 951
- הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
- נתן תודה: 204 פעמים
- קיבל תודה: 251 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
כמו שבעסק אדם מחפש איך להרויח כל הזמן יותר ויותר כך אנו צריכים לעסוק, להתעסק ולעשות 'עסק' בלימוד התורה ולחפש כל הזמן איך להרויח עוד ועוד
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 226
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
בבא קמא כתב: ↑03 דצמבר 2019, 09:18עיין כאן ותמצא נחת
viewtopic.php?f=24&t=4075&hilit=%D7%9E% ... 4&start=30
אסכם בקצרה שורש 'סק' הוא לשון עליה כמו אם אסק שמים.
הסקת עצים וכיו"ב אף הוא מלשון העלאה, על ידי שהדבר המתבער ונשרף 'עולה' באש.
מסיקת זיתים עדיין צ"ב.
מתוך הדברים התעוררתי [ויישר כח לכותבים] שאף 'עסק' 'עוסק' ו'מתעסק' אף הוא ענין העלאה, כמו אסיק אדעתיה - מעלה על דעתו, כך העוסק בדבר הרי הוא מעלה אותו - ממה שהיה מונח עד עתה - על דעתו ומעשיו.
דרך אגב שגור בפי העולם לומר דרך מתעסק כביטוי לדבר שאין דעתו עליו, אלא שהוא בדיוק להיפך, פרט למתעסק בכל הש"ס הוא להיפך, מתעסק בדבר אחד ועשה דבר אחר, דהיינו התעסקותו היתה בדבר מסויים ובטעות עשה משהו אחר. כך שאדרבה מתעסק הוא שעיקר דעתו לכך כמו לעסוק בדברי תורה.
בפשטות, הלשון מתעסק, שפירושו הוא שעושה דבר בלי כוונת עשייה, הוא מפני שבניין התפעל הוא ע"פ רוב שהפעיל הוא גם סביל.
בפסוק "כי התעשקו עמו" זה ברור, כי לריב עם אנשים זו פעולה הדדית, ולכן זה שרב גם רבים איתו.
גם מתעסק של הגמרא, אפשר לומר שיש כאן פעיל וסביל בגוף אחד, שהרי הוא לא מתכוון כלל למעשה המסוים, אבל המעשה הזה נכפה עליו בלי רצונו.
אבל העוסק, בבניין קל, הוא זה העוסק בכוונת עשייה, וחפץ במעשה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
ועם כל זה, מתעסק בפירושו בכוונה, כפי שנתבאר, וכך לשון רש"י שבת עב: פרט למתעסק בדבר אחר ועשה דבר זהHaimL כתב: ↑05 דצמבר 2019, 19:42בבא קמא כתב: ↑03 דצמבר 2019, 09:18עיין כאן ותמצא נחת
viewtopic.php?f=24&t=4075&hilit=%D7%9E% ... 4&start=30
אסכם בקצרה שורש 'סק' הוא לשון עליה כמו אם אסק שמים.
הסקת עצים וכיו"ב אף הוא מלשון העלאה, על ידי שהדבר המתבער ונשרף 'עולה' באש.
מסיקת זיתים עדיין צ"ב.
מתוך הדברים התעוררתי [ויישר כח לכותבים] שאף 'עסק' 'עוסק' ו'מתעסק' אף הוא ענין העלאה, כמו אסיק אדעתיה - מעלה על דעתו, כך העוסק בדבר הרי הוא מעלה אותו - ממה שהיה מונח עד עתה - על דעתו ומעשיו.
דרך אגב שגור בפי העולם לומר דרך מתעסק כביטוי לדבר שאין דעתו עליו, אלא שהוא בדיוק להיפך, פרט למתעסק בכל הש"ס הוא להיפך, מתעסק בדבר אחד ועשה דבר אחר, דהיינו התעסקותו היתה בדבר מסויים ובטעות עשה משהו אחר. כך שאדרבה מתעסק הוא שעיקר דעתו לכך כמו לעסוק בדברי תורה.
בפשטות, הלשון מתעסק, שפירושו הוא שעושה דבר בלי כוונת עשייה, הוא מפני שבניין התפעל הוא ע"פ רוב שהפעיל הוא גם סביל.
בפסוק "כי התעשקו עמו" זה ברור, כי לריב עם אנשים זו פעולה הדדית, ולכן זה שרב גם רבים איתו.
גם מתעסק של הגמרא, אפשר לומר שיש כאן פעיל וסביל בגוף אחד, שהרי הוא לא מתכוון כלל למעשה המסוים, אבל המעשה הזה נכפה עליו בלי רצונו.
אבל העוסק, בבניין קל, הוא זה העוסק בכוונת עשייה, וחפץ במעשה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 275
- הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 142 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
לכאו' אין קשר בין עסק - ששייך לעשק - לבין נסק שהוא לשון עליה, ואין בהתעסקות שהוא עשיה מתוך שקיעות רמז לעליה.
וז"ל רש"ר הירש (על קריאת שם הבאר הראשונה "עשק")
"עשק נמצא בתנ"ך רק במקום זה, אך בלשון חז"ל המלה מצויה תדיר. "עסק", "מתעסק": להגות בדבר ולהיות טרוד בו. "עיסקא": מסחר. "עסיקין" - כהוראת "עשק" כאן: מריבות בעלי דין. דומה כי השורש קרוב ל"עושק", "חזק", "עזק", "אזק", המורים כולם על תפיסה והחזקה בכוח. מכאן "עשק": לתפוס דבר בכוח על - ידי מאמץ רוחני, להשיג דבר בדרך הטרדה. אך "עסק" בלשון חז"ל, הוראתו כללית יותר: לרכז את כל כוחות הרוח על השגת מטרה או חפץ, להגות בדבר ולהיות טרוד בו."
וז"ל רש"ר הירש (על קריאת שם הבאר הראשונה "עשק")
"עשק נמצא בתנ"ך רק במקום זה, אך בלשון חז"ל המלה מצויה תדיר. "עסק", "מתעסק": להגות בדבר ולהיות טרוד בו. "עיסקא": מסחר. "עסיקין" - כהוראת "עשק" כאן: מריבות בעלי דין. דומה כי השורש קרוב ל"עושק", "חזק", "עזק", "אזק", המורים כולם על תפיסה והחזקה בכוח. מכאן "עשק": לתפוס דבר בכוח על - ידי מאמץ רוחני, להשיג דבר בדרך הטרדה. אך "עסק" בלשון חז"ל, הוראתו כללית יותר: לרכז את כל כוחות הרוח על השגת מטרה או חפץ, להגות בדבר ולהיות טרוד בו."
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
ו'אם אסק שמים' לדעתך לא קשור לכל הנ"ל? ברור שכן.אסף כתב: ↑אתמול, 02:15לכאו' אין קשר בין עסק - ששייך לעשק - לבין נסק שהוא לשון עליה, ואין בהתעסקות שהוא עשיה מתוך שקיעות רמז לעליה.
וז"ל רש"ר הירש (על קריאת שם הבאר הראשונה "עשק")
"עשק נמצא בתנ"ך רק במקום זה, אך בלשון חז"ל המלה מצויה תדיר. "עסק", "מתעסק": להגות בדבר ולהיות טרוד בו. "עיסקא": מסחר. "עסיקין" - כהוראת "עשק" כאן: מריבות בעלי דין. דומה כי השורש קרוב ל"עושק", "חזק", "עזק", "אזק", המורים כולם על תפיסה והחזקה בכוח. מכאן "עשק": לתפוס דבר בכוח על - ידי מאמץ רוחני, להשיג דבר בדרך הטרדה. אך "עסק" בלשון חז"ל, הוראתו כללית יותר: לרכז את כל כוחות הרוח על השגת מטרה או חפץ, להגות בדבר ולהיות טרוד בו."
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 275
- הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
- נתן תודה: 133 פעמים
- קיבל תודה: 142 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
אין הכרח שלכל שתי מילים בעלות שתי אותיות זהות יש קשר.בבא קמא כתב: ↑אתמול, 05:07ו'אם אסק שמים' לדעתך לא קשור לכל הנ"ל? ברור שכן.אסף כתב: ↑אתמול, 02:15לכאו' אין קשר בין עסק - ששייך לעשק - לבין נסק שהוא לשון עליה, ואין בהתעסקות שהוא עשיה מתוך שקיעות רמז לעליה.
וז"ל רש"ר הירש (על קריאת שם הבאר הראשונה "עשק")
"עשק נמצא בתנ"ך רק במקום זה, אך בלשון חז"ל המלה מצויה תדיר. "עסק", "מתעסק": להגות בדבר ולהיות טרוד בו. "עיסקא": מסחר. "עסיקין" - כהוראת "עשק" כאן: מריבות בעלי דין. דומה כי השורש קרוב ל"עושק", "חזק", "עזק", "אזק", המורים כולם על תפיסה והחזקה בכוח. מכאן "עשק": לתפוס דבר בכוח על - ידי מאמץ רוחני, להשיג דבר בדרך הטרדה. אך "עסק" בלשון חז"ל, הוראתו כללית יותר: לרכז את כל כוחות הרוח על השגת מטרה או חפץ, להגות בדבר ולהיות טרוד בו."
השורש של "אסק שמים" הוא כמו 'נסק' שהוא באמת לשון עליה, אבל עסק מלשון חוזק כמש"כ ברש"ר הירש. השימוש בעסק בכל המקומות מורה על פעולה עיקרית, בשקיעות וברציפות - כמו עסק המצות שלא יחמיצו, עסק התורה, "מתעסק" כמו שכתבת יפה, "עסוקים באותו ענין", ועוד.
וכ"כ במלבי"ם (יהושע א) "לא ימוש מפיך - שהוא העסק ללמוד ולשנות הלכות התורה ומצותיה".
ועוד כתב (תהלים צב) " כי שמחתני ה' בפעלך - יש הבדל בין פעולה ובין מעשה, הדבר הנגמר ונשלם נקרא מעשה, והעסק שעודו מתעסק בו יקרא פעולה" (וכעין זה במלבי"ם משלי י טז, יא יח, דברי הימים ב טו ז)
ויעוי' בכל המפרשים על המשנה באבות (ד י) "הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה" שפירשו כנ"ל.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
טוב חבל על הויכוח, אבל לדעתי עסק אינו לשון חוזק, עסק מתייחס לדבר שבו הוא עוסק, הוא תופס אותו ומפריש אותו מסביבתו. וכך כשאדם נוסק אל על הרי שהוא נעשה מופרש מסביבתו.אסף כתב: ↑אתמול, 09:45אין הכרח שלכל שתי מילים בעלות שתי אותיות זהות יש קשר.בבא קמא כתב: ↑אתמול, 05:07ו'אם אסק שמים' לדעתך לא קשור לכל הנ"ל? ברור שכן.אסף כתב: ↑אתמול, 02:15לכאו' אין קשר בין עסק - ששייך לעשק - לבין נסק שהוא לשון עליה, ואין בהתעסקות שהוא עשיה מתוך שקיעות רמז לעליה.
וז"ל רש"ר הירש (על קריאת שם הבאר הראשונה "עשק")
"עשק נמצא בתנ"ך רק במקום זה, אך בלשון חז"ל המלה מצויה תדיר. "עסק", "מתעסק": להגות בדבר ולהיות טרוד בו. "עיסקא": מסחר. "עסיקין" - כהוראת "עשק" כאן: מריבות בעלי דין. דומה כי השורש קרוב ל"עושק", "חזק", "עזק", "אזק", המורים כולם על תפיסה והחזקה בכוח. מכאן "עשק": לתפוס דבר בכוח על - ידי מאמץ רוחני, להשיג דבר בדרך הטרדה. אך "עסק" בלשון חז"ל, הוראתו כללית יותר: לרכז את כל כוחות הרוח על השגת מטרה או חפץ, להגות בדבר ולהיות טרוד בו."
השורש של "אסק שמים" הוא כמו 'נסק' שהוא באמת לשון עליה, אבל עסק מלשון חוזק כמש"כ ברש"ר הירש. השימוש בעסק בכל המקומות מורה על פעולה עיקרית, בשקיעות וברציפות - כמו עסק המצות שלא יחמיצו, עסק התורה, "מתעסק" כמו שכתבת יפה, "עסוקים באותו ענין", ועוד.
וכ"כ במלבי"ם (יהושע א) "לא ימוש מפיך - שהוא העסק ללמוד ולשנות הלכות התורה ומצותיה".
ועוד כתב (תהלים צב) " כי שמחתני ה' בפעלך - יש הבדל בין פעולה ובין מעשה, הדבר הנגמר ונשלם נקרא מעשה, והעסק שעודו מתעסק בו יקרא פעולה" (וכעין זה במלבי"ם משלי י טז, יא יח, דברי הימים ב טו ז)
ויעוי' בכל המפרשים על המשנה באבות (ד י) "הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה" שפירשו כנ"ל.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
זה לא משנה כלל, העיקר הוא שאם רואים שניתן להשתמש ללא הנו"ן, אז שורש המילה היא סק.
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
ודאי שזה משנה.
לדעת הסוברים שכל שורש הוא בעל 3 אותיות השורש הוא נס"ק, גם אם הנ' נופלת במקרים מסוימים, וגם לדעת הסוברים שיש שורשים של 2 אותיות אז השורש הוא ס"ק ולא עס"ק, אז מה הקשר?
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
הנידון כאן הוא ביאור המילה ותוכנה, זה לא קשור כלל לאיזה שורש בדיוק לשייך אותו. גם שתי שורשים שקרובים זה לזה גם כן נוכל ללמוד מזה על תוכנם.
-
- הודעות: 154
- הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
אבל אם אנחנו כבר יודעים את השורש של 'עסק' ויודעים ש'אסק' זה שורש אחר, עם משמעות אחרת, אז לא צריך לדחוק בכח פירושים רחוקים ולשנות את משמעות המילה.
-
- משתמש ותיק
- הודעות: 382
- הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מה פירוש "לעסוק בדברי תורה"?
על זה אנחנו דנים.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
פירוש מעניין ומחודש בדברי אבימלך לאברהם - וירא
על ידי יואל נהרי » 17 נובמבר 2019, 14:15 » ב תנ"ך ופרשת שבוע - 3 תגובות
- 60 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ספר וסופר
17 נובמבר 2019, 15:54
-
-
-
ביצה דף ב. מילתא דתמיהא בדברי רבינו פרץ
על ידי זקן ויושב בישיבה » 18 ינואר 2019, 12:01 » ב ש"ס ודף היומי - 4 תגובות
- 215 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נבשר
20 ינואר 2019, 02:31
-
-
- 4 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כלפי ליא
22 ינואר 2019, 09:54
-
- 5 תגובות
- 247 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אשר ברא
31 ינואר 2019, 17:21
-
- 2 תגובות
- 167 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד חבר
16 יוני 2019, 23:34
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח