למוד תורה ברבים יש ענין??
-
פותח הנושא - הודעות: 297
- הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
- נתן תודה: 51 פעמים
- קיבל תודה: 53 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
למוד תורה ברבים יש ענין??
באוסף גלינות לפני ב' שבועות התפרסם מאמר מהגר"ב שרייבר שליט"א בנוגע לדף היומי.
ובתוך דבריו אמר שלא מצאנו בשום מקום שיש ענין בלמוד ציבורי וכו' ורק בתפלה מצאנו כן.
ולכאורה צע"ג דהא מבור במשנה באבות מנין לעשרה שיושבין ולומדים ששכינה בינהם.
ועוד דהא מצאנו בקריאת התורה שבעינן עשרה.
ובתוך דבריו אמר שלא מצאנו בשום מקום שיש ענין בלמוד ציבורי וכו' ורק בתפלה מצאנו כן.
ולכאורה צע"ג דהא מבור במשנה באבות מנין לעשרה שיושבין ולומדים ששכינה בינהם.
ועוד דהא מצאנו בקריאת התורה שבעינן עשרה.
-
- הודעות: 242
- הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
- קיבל תודה: 74 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 30
- הצטרף: 09 ינואר 2020, 13:01
- נתן תודה: 17 פעמים
- קיבל תודה: 10 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
ודאי שיש עניין כמבואר באבות ובגמ' בברכות - אלקים נצב בעת א-ל...
אולי כוונתו היכא שיורד האיכות. (כמו ביטול תורה באיכות דקריאת המגילה...)
שייך למה שנשאל באשכול אחר מה עדיף מנין תפילה בציבור או קריאת התורה
viewtopic.php?f=8&t=8123
אולי כוונתו היכא שיורד האיכות. (כמו ביטול תורה באיכות דקריאת המגילה...)
שייך למה שנשאל באשכול אחר מה עדיף מנין תפילה בציבור או קריאת התורה
viewtopic.php?f=8&t=8123
-
- הודעות: 291
- הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 68 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
יד מדרש אינני זוכר המקור ראתי בספר ח'ח על התורה
שמביא את הנביא האחרון מלאכי בנבואה האחרונה שהיא סיום תקופת הנביאים והנבואה האחרונה שנתנה לעם ישראל לפני שנסתם החזון וכהכנה לגלות הארוכה
'זכרו תורת משה עבדי וכו...' פסוק אח'כ 'הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא' ומביא מדרש אין ישראל נגאלים לא מתוך השיעבוד ולא מתוך הדחק ולא מתוך הטירוף (אולי אני לא מדייק בלשון בדיוק) אלא מתוך עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שנאמר זכרו תורת וסמיך ליה הנה אנוכי שולח
ועוד שבגמרא מגילה משמע מפורש שיש עדיפות לתלמוד תורה דרבים שאינו נדחה מפני שום דבר
שמביא את הנביא האחרון מלאכי בנבואה האחרונה שהיא סיום תקופת הנביאים והנבואה האחרונה שנתנה לעם ישראל לפני שנסתם החזון וכהכנה לגלות הארוכה
'זכרו תורת משה עבדי וכו...' פסוק אח'כ 'הנה אנוכי שולח לכם את אליה הנביא' ומביא מדרש אין ישראל נגאלים לא מתוך השיעבוד ולא מתוך הדחק ולא מתוך הטירוף (אולי אני לא מדייק בלשון בדיוק) אלא מתוך עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שנאמר זכרו תורת וסמיך ליה הנה אנוכי שולח
ועוד שבגמרא מגילה משמע מפורש שיש עדיפות לתלמוד תורה דרבים שאינו נדחה מפני שום דבר
-
- הודעות: 5231
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 845 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
מפורש במסכת ברכותיהי חסדך עלינו כתב: ↑14 ינואר 2020, 10:32באוסף גלינות לפני ב' שבועות התפרסם מאמר מהגר"ב שרייבר שליט"א בנוגע לדף היומי.
ובתוך דבריו אמר שלא מצאנו בשום מקום שיש ענין בלמוד ציבורי וכו' ורק בתפלה מצאנו כן.
ולכאורה צע"ג דהא מבור במשנה באבות מנין לעשרה שיושבין ולומדים ששכינה בינהם.
ועוד דהא מצאנו בקריאת התורה שבעינן עשרה.
אמר אביי אגרא דכלה דוחקא
-
- הודעות: 254
- הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
- נתן תודה: 75 פעמים
- קיבל תודה: 61 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
עיין מדררש רבה דברים ז
א"ר שמעון בן יוחאי מנין אתה אומר אילו היו ישראל חסרים אפילו אדם אדם לא היתה השכינה נגלית עליהן דכתיב "כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".
מעשה ברבי שהיה דורש בבית המדרש הגדול וכשהיה מבקש ליכנס לדרוש היה אומר ראו אם נתכנסו כל הקהל ומהיכן אתה למד ממתן תורה מנין שנאמר "בֶּאֱמֹר ה' אלי הקהל לי את העם ואשמיעם את דברי".
ולענין ביטול תורה דרבים ידועין דברי הגמ' במגילה
א"ר שמעון בן יוחאי מנין אתה אומר אילו היו ישראל חסרים אפילו אדם אדם לא היתה השכינה נגלית עליהן דכתיב "כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".
מעשה ברבי שהיה דורש בבית המדרש הגדול וכשהיה מבקש ליכנס לדרוש היה אומר ראו אם נתכנסו כל הקהל ומהיכן אתה למד ממתן תורה מנין שנאמר "בֶּאֱמֹר ה' אלי הקהל לי את העם ואשמיעם את דברי".
ולענין ביטול תורה דרבים ידועין דברי הגמ' במגילה
-
- הודעות: 291
- הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
- נתן תודה: 200 פעמים
- קיבל תודה: 68 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
זה נאמר לעמי הארץ שאינם מבינים את דרשת החכםHaimL כתב: ↑16 פברואר 2020, 21:12מפורש במסכת ברכותיהי חסדך עלינו כתב: ↑14 ינואר 2020, 10:32באוסף גלינות לפני ב' שבועות התפרסם מאמר מהגר"ב שרייבר שליט"א בנוגע לדף היומי.
ובתוך דבריו אמר שלא מצאנו בשום מקום שיש ענין בלמוד ציבורי וכו' ורק בתפלה מצאנו כן.
ולכאורה צע"ג דהא מבור במשנה באבות מנין לעשרה שיושבין ולומדים ששכינה בינהם.
ועוד דהא מצאנו בקריאת התורה שבעינן עשרה.
אמר אביי אגרא דכלה דוחקא
כך פירד רש'י
לעניין ביטול תורה דרבים מזה דאין מבטלים לשום דבר למדתה שיש לו מעלה יתרה
'ורדפו מכם חמישה מאה וכו...' אינו דומה מועטים העושים את המצווה למרובים
-
- הודעות: 254
- הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
- נתן תודה: 75 פעמים
- קיבל תודה: 61 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
בהמשך לזה אני רוצה לציין דברי המשך חכמה תרומהמשבט הכהונא כתב: ↑16 פברואר 2020, 22:42עיין מדררש רבה דברים ז
א"ר שמעון בן יוחאי מנין אתה אומר אילו היו ישראל חסרים אפילו אדם אדם לא היתה השכינה נגלית עליהן דכתיב "כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני".
מעשה ברבי שהיה דורש בבית המדרש הגדול וכשהיה מבקש ליכנס לדרוש היה אומר ראו אם נתכנסו כל הקהל ומהיכן אתה למד ממתן תורה מנין שנאמר "בֶּאֱמֹר ה' אלי הקהל לי את העם ואשמיעם את דברי".
ולענין ביטול תורה דרבים ידועין דברי הגמ' במגילה
אמנם על ת"ת דרבים צריך למסור עצמו למיתה ולסכן עבור זה ואדרבא נענש יהושע מפני שלא עסק בתורה בעת המלחמה ולכן משה שנתן נפשו על תורה של כל ישראל אמרו שלפיכך נקראת על שמו שנאמר זכרו תורת משה עבדי כדדריש במכילתא בשלח פרשא א' יעו"ש.
-
- הודעות: 5231
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 845 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
למען הדיוק זה נאמר על אגרא דפרקא, אבל לפי הנראה מוסב גם על אגרא דכלה.איש קטן כתב: ↑16 פברואר 2020, 22:46זה נאמר לעמי הארץ שאינם מבינים את דרשת החכםHaimL כתב: ↑16 פברואר 2020, 21:12מפורש במסכת ברכותיהי חסדך עלינו כתב: ↑14 ינואר 2020, 10:32באוסף גלינות לפני ב' שבועות התפרסם מאמר מהגר"ב שרייבר שליט"א בנוגע לדף היומי.
ובתוך דבריו אמר שלא מצאנו בשום מקום שיש ענין בלמוד ציבורי וכו' ורק בתפלה מצאנו כן.
ולכאורה צע"ג דהא מבור במשנה באבות מנין לעשרה שיושבין ולומדים ששכינה בינהם.
ועוד דהא מצאנו בקריאת התורה שבעינן עשרה.
אמר אביי אגרא דכלה דוחקא
כך פירד רש'י
לעניין ביטול תורה דרבים מזה דאין מבטלים לשום דבר למדתה שיש לו מעלה יתרה
'ורדפו מכם חמישה מאה וכו...' אינו דומה מועטים העושים את המצווה למרובים
אבל, היא הנותנת. כיוון שיש מעלה בלימוד תורה ברבים הרי הם מקבלים שכר על הריצה ועל הדוחק.
ולמה באמת אני צריך להזכיר את אגרא דכלה, הרי מ"ע מן התורה
הַקְהֵ֣ל אֶת־הָעָ֗ם הָֽאֲנָשִׁ֤ים וְהַנָּשִׁים֙ וְהַטַּ֔ף וְגֵרְךָ֖ אֲשֶׁ֣ר בִּשְׁעָרֶ֑יךָ לְמַ֨עַן יִשְׁמְע֜וּ וּלְמַ֣עַן יִלְמְד֗וּ וְיָֽרְאוּ֙ אֶת־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֔ם וְשָֽׁמְר֣וּ לַעֲשׂ֔וֹת אֶת־כׇּל־דִּבְרֵ֖י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּֽאת׃
ובגמרא חגיגה
אם אנשים באים ללמוד נשים באות לשמוע טף למה באין כדי ליתן שכר למביאיהן
-
- הודעות: 367
- הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
- נתן תודה: 183 פעמים
- קיבל תודה: 217 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
כדאי לקרוא את דברי הגרי"ב שרייבר שליט"א במקורם ולהבין כלפי מה הדברים מכוונים:
שאלה: "מצד אחר יש לשאול האם כדאי לכל אחד לבנות הספק פרטי המותאם לכוחותיו או שיש איזה עדיפות ומעלה ללמוד לפי הספק הדף היומי שיש בו שותפות וחלק לכל ישראל בלימוד ביחד?"
תשובה: "אין שייכות בדבר הזה לכלל ישראל, שם "ציבור" יש בו חלות מסוימת לעניין זמן שהציבור מתפללים, אבל לא לעניין תלמוד תורה. כוונתו של רבי מאיר שפירא זצ"ל בתקנת הדף היומי היתה להעמיד היכי תמצי שאנשים ישבו וילמדו ויהיה להם חלק בתורת ה', אך מי שלומד ברצינות אינו צריך אלא ללמוד 'דרך בנין' וכמו שפירש רש"י את החיסרון של אלו שאינם לומדים נכון "רובם אינם מבינים להעמיד גירסא ולומר שמועה מפי רבן לאחר זמן" - היינו שהלימוד עצמו יהיה בצורה שמאפשרת להעמיד את הגירסא ולקיים אותה לאחר זמן."
מובן לכל מתבונן, שאין בדבריו שום כוונה להמעיט מערך של ת"ת דרבים חלילה, אלא לאפוקי מההבנה שיש חלות מסוימת בעצם החבירות של לימוד רבים ביחד אותה המסכת כמו שיש שם "ציבור" על עשרה שמתפללים. ובוודאי שיש מעלה בלימוד משותף שהלומדים מחדדים זה את זה והתורה מתרחבת, וככל שמתרבים הלומדים רווחא שמעתתא. והמעמיד ומביא לידי תלמוד תורה דרבים אין קץ לשכרו (אע"פ שכל אחד לומד מה שליבו חפץ).
ומן הראוי להביא את המשנה באבות בשלימותה:
"רבי חלפתא איש כפר חנניה אומר עשרה שיושבין ועוסקין בתורה שכינה שרויה ביניהם שנאמר אלוקים נצב בעדת אל ומנין אפילו חמשה שנאמר ואגודתו על ארץ יסדה ומנין אפילו שלשה שנאמר בקרב אלוקים ישפוט. ומנין אפילו שנים שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע וגו' ומנין אפילו אחד שנאמר בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך".
שאלה: "מצד אחר יש לשאול האם כדאי לכל אחד לבנות הספק פרטי המותאם לכוחותיו או שיש איזה עדיפות ומעלה ללמוד לפי הספק הדף היומי שיש בו שותפות וחלק לכל ישראל בלימוד ביחד?"
תשובה: "אין שייכות בדבר הזה לכלל ישראל, שם "ציבור" יש בו חלות מסוימת לעניין זמן שהציבור מתפללים, אבל לא לעניין תלמוד תורה. כוונתו של רבי מאיר שפירא זצ"ל בתקנת הדף היומי היתה להעמיד היכי תמצי שאנשים ישבו וילמדו ויהיה להם חלק בתורת ה', אך מי שלומד ברצינות אינו צריך אלא ללמוד 'דרך בנין' וכמו שפירש רש"י את החיסרון של אלו שאינם לומדים נכון "רובם אינם מבינים להעמיד גירסא ולומר שמועה מפי רבן לאחר זמן" - היינו שהלימוד עצמו יהיה בצורה שמאפשרת להעמיד את הגירסא ולקיים אותה לאחר זמן."
מובן לכל מתבונן, שאין בדבריו שום כוונה להמעיט מערך של ת"ת דרבים חלילה, אלא לאפוקי מההבנה שיש חלות מסוימת בעצם החבירות של לימוד רבים ביחד אותה המסכת כמו שיש שם "ציבור" על עשרה שמתפללים. ובוודאי שיש מעלה בלימוד משותף שהלומדים מחדדים זה את זה והתורה מתרחבת, וככל שמתרבים הלומדים רווחא שמעתתא. והמעמיד ומביא לידי תלמוד תורה דרבים אין קץ לשכרו (אע"פ שכל אחד לומד מה שליבו חפץ).
ומן הראוי להביא את המשנה באבות בשלימותה:
"רבי חלפתא איש כפר חנניה אומר עשרה שיושבין ועוסקין בתורה שכינה שרויה ביניהם שנאמר אלוקים נצב בעדת אל ומנין אפילו חמשה שנאמר ואגודתו על ארץ יסדה ומנין אפילו שלשה שנאמר בקרב אלוקים ישפוט. ומנין אפילו שנים שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע וגו' ומנין אפילו אחד שנאמר בכל המקום אשר אזכיר את שמי אבא אליך וברכתיך".
-
- הודעות: 4690
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 576 פעמים
- קיבל תודה: 973 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: למוד תורה ברבים יש ענין??
שמעתי מהגר"י זילברשטיין שליט"א פסק מחודש מאוד בשם חמיו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שהנכנס לבית הכנסת \ ביהמ"ד ומצא שם שיעור שלומדים תורה ברבים (לא זכור לי שאמר בדוקא עשרה - וצ"ע מה השיעור) אסור לו לשבת ללמוד לבד, אלא חייב להצטרף לשיעור משום ברוב עם הדרת מלך. והוסיף הגר"י זילברשטין יבלחט"א שכידוע יש דיון בפוסקים בענין קדימה בענין ההידור של "ברוב עם" לעומת מעלות אחרות מאי עדיפא, וגם הכא יש לעיין בזה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
ברכות דף מג: - נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים - מנלן מתמר
על ידי יושב אוהלים » 16 פברואר 2020, 12:59 » ב ברכות - 6 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מוישה
26 אפריל 2020, 13:05
-
-
- 5 תגובות
- 80 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בשלמא
25 נובמבר 2020, 02:58
-
- 2 תגובות
- 63 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
07 יולי 2020, 21:51
-
-
לצאת בברכות התורה עי' למוד רפאות שכתוב בגמרא???
על ידי יהי חסדך עלינו » 24 נובמבר 2020, 21:58 » ב בית המדרש - 1 תגובות
- 65 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
24 נובמבר 2020, 22:08
-
-
-
האם יש ענין ע"פ תורה לכבד מישהו רק בגלל שהוא יותר מבוגר ממנו.
על ידי יושב אוהלים » 15 נובמבר 2020, 16:56 » ב הלכה ומנהג - 42 תגובות
- 460 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
10 ינואר 2021, 21:43
-