כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

נושאים שונים

פותח הנושא
אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי אנונימי » 06 פברואר 2020, 16:51

כבר עמדו על כך שבדורנו שישנם מאגרי מידע ותוכנות חיפוש אין מעלה כ"כ לבקיאות מופרזת בתורה, אלא בעיקר להשתלמות מסברא, כי בלחיצת מקש אפשר להגיע לכל הבקיאות הזאת, ואין הכל צריכין למרי חיטא. 
אמנם יש לדון שהרי ההיתר לכתוב תורה שבעל פה הוא משום עת לעשות כיון שרבתה השכחה, ואילו כשיבוא המשיח ויחזור כבוד ישראל לתוקפו ומלאה הארץ דעה את ה' כבר לכאורה יתבטל ההיתר הזה, ויצטרכו הכל ללמוד תורה ולזוכרה כמו שהיה אז.
או שמא י"ל שכיון שהתוצאות שמגיעים אליהם בחיפוש בתוכנות מאגרי מידע אי אפשר לבן תמותה להגיע, אולי עדיין יהיה את ההיתר הזה?

ובהנחה שההיתר יתבטל, לכאורה יש לדון שכל אחד שלא מתאמץ לזכור בע"פ, וסומך על זה שהתורה נמצאת וכתובה בספרים, הרי הוא מזלזל בציפיה לביאת משיח, שהרי כשהמשיח יבוא יעשה עם הארץ מדאוריתא!
או שנאמר שכל מי שמתנהג היום כדרך כל הארץ אינו בכלל המזלזל, ואף שסביר להניח שמי שמהמר עם חברו היום על כסף ואומר שמסכים לתת שקל אם יבוא המשיח מחר ע"מ לקבל שתי שקל אם לא יבוא, או כל מעשה שמגלה שמזלזל בסבירות שהמשיח הולך להגיע הרי הוא בכלל אינו מצפה לביאתו, אבל זה רק במי שעושה מעשה שלילי, ולא במי שלא עושה מעשה חיובי רגיל, שאל"כ יהיה אסור להוציא לאור קינות לפני ת"ב שהרי אם יבוא משיח יגנזו כשברי כלים אשר אין בהם חפץ.

ואולי יש לדון שלפי המצב העכשווי שכולם לא רגילים לשנן את התורה בע"פ, ממילא כשיבוא משיח יתנו חכמי הסנהדרין זמן לכל הציבור בשביל ללמוד את כל התורה בע"פ, ורק אח"כ יחזור האיסור לקדמותו, וממילא אין צריך עכשיו כ"כ לחשוש מזה?
   

 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שמעיה » 06 פברואר 2020, 16:54

אם ההיתר יתבטל, יהיה זה מחמת שהתורה שבעל פה תחזור לממדיה הטבעיים, כאשר בכל מחלוקת תהא הכרעה, ורוב תורתנו הקדושה העוסקת יותר בפלפולים וסתירות לא תהיה רלוונטית ברובד הפשט.
והיא הסיבה לכך שאין אנו יכולים לשנן את התורה שבכל פה כביטוי לציפייתנו לגאולה. כי אין אנו יודעים איזו שיטה עלינו לזכור מעצם שהותנו לעת עתה בגלות המרה.


פותח הנושא
אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי אנונימי » 06 פברואר 2020, 16:58

שמעיה כתב:
06 פברואר 2020, 16:54
אם ההיתר יתבטל, יהיה זה מחמת שהתורה שבעל פה תחזור לממדיה הטבעיים, כאשר בכל מחלוקת תהא הכרעה, ורוב תורתנו הקדושה העוסקת יותר בפלפולים וסתירות לא תהיה רלוונטית ברובד הפשט.
והיא הסיבה לכך שאין אנו יכולים לשנן את התורה שבכל פה כביטוי לציפייתנו לגאולה. כי אין אנו יודעים איזו שיטה עלינו לזכור מעצם שהותנו לעת עתה בגלות המרה.

לכאורה כל עוד לא יכריעו חכמי הסנהדרין דאז לנטות ממה שמקובל כיום על כל ישראל הרי זו היא התורה המצויה בידינו ובידיהם, ויש מספיק מה ללמוד ממה שאין בו מחלוקת היום.
 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שמעיה » 06 פברואר 2020, 17:58

אתה מדבר על תקופת ביניים?
נו נו.
כל דבר סובל כמה פירושים, ויש להסתפק מה כוונת ההלכה. וכל עוד אין מי שמוסמך להכריע, קשה מאוד לזכור את כל ההלכות.


מהבהב בחושך
הודעות: 102
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 06 פברואר 2020, 19:57

שמעיה כתב:
06 פברואר 2020, 16:54
אם ההיתר יתבטל, יהיה זה מחמת שהתורה שבעל פה תחזור לממדיה הטבעיים, כאשר בכל מחלוקת תהא הכרעה, ורוב תורתנו הקדושה העוסקת יותר בפלפולים וסתירות לא תהיה רלוונטית ברובד הפשט.
לא הבנתי דברי כבודו.
וכי יבטלו לעת"ל הפילפולים, העומקים, ואפי' המחלוקות שנתחדשו מפני שכחת התורה.
נהי שלעניין הלכה מסתמא יהיה הדבר ברור. ומ"מ כל אלו דברי תורה. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. לעולם. ואני אין לי יד ורגל בקדמונים, אך בספר פח"י חנוכה האריך לפרש ריבוי התורה שע"י שכחת התורה. האור שמתוך החשיכה. וברור כי זהו דבר נצחי.
ומסתמא דקדקת בדבריך, שלא תהיה רלוונטית ברובד הפשט. דיקא. אך יש לזה משמעות רבה בעמקי העניינים, וא"כ שינוי משמעותו של הריבוי הנזכר, יהיה סיבה לחזור לאסור כתיבת התושבע"פ.

לא ידעתי מקור לדברי פותח האשכול שההיתר לכתוב יחזור לאיסורו. אבל אם כנים דבריו נוטה אני כי זהו מחמת טעמו שמלאה הארץ דעה את ה'. הכל כתוב על לוח הלב.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שמעיה » 06 פברואר 2020, 21:35

אולי לא ייבטלו. אך אין כל חיוב לזוכרם, ולכן יהא מותר לכותבם.


מהבהב בחושך
הודעות: 102
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 06 פברואר 2020, 23:36

מדוע אין כל חיוב לזוכרם. אם תורה הם. אע"פ שאינם חשובים לבירור ההלכה מ"מ בכלל ידיעת התורה הם.
ומלבד זאת אם אין חובה לזוכרם ז"א שמותר להניחם שישכחו. אתמהה.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שמעיה » 07 פברואר 2020, 08:36

אין חיוב לזכור תורה, יש חיוב לזכור את פירושי הקבלה לתורה שבכתב ואת ההלכות הפסוקות. אין לנו ידע ברור לגביהם ולגבי משמעותם בזמננו ועל כן כותבים, כדי שנוכל בכל זאת לשמר את התוכן עם כל צדדי הספקות אשר הוא מעורר. עם הופעת הדעה נדע את החומר המצומצם הזה ויהיה הגיוני בדרך הטבע לזוכרם. כל מה שאי אפשר לזכור (הררי התורה שנוצרו במהלך אלפיים שנות תורה ואחריה) ברור שמותר לכותבם כדי שלא יירדו לתהום הנשיה.


מהבהב בחושך
הודעות: 102
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 08 פברואר 2020, 20:06

לא הבנתי את חלוקתך לגבי מה מן התורה יש חובה לזכור.

ומה שנקטת בפשיטות כי ריבוי הדברי תורה, הצדדים וצדדי הצדדים [המחלוקות וכו'] שנוצרו מחמת שכחת התורה מותר לכותבם שלא ישכחו. לכאורה אין היתר בזה כלל בלא הטעם של עת לעשות לה' וכו' שהותר לכתוב התושבע"פ. ומה"ת ששייך בזה חלוקה מה מותר ומה אסור.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שמעיה » 09 פברואר 2020, 10:55

פשוט מאוד. כל עוד דברי תורה היו ברורים, ולא היו שייך יותר מאפשרות אחת איך לפרשם, כי כל ספק היה מוכרע על ידי בית דין הגדול, באמת לא היה צורך לכותבם.
כאשר בטלה סנהדרין, החלו דברי תורה לפרות ולרבות, בצורה שאין לה סוף ואין לה קצבה. ממילא, אין ביכולת אנושית לזכור הכל, ואף אינו מחויב לזכור הכל. על כן ראו חז''ל כי עת לעשות לה' והפרו תורתך, ויש לכתוב את כל דברי התורה על כל הצדדים שהיו שהעלו על מנת שלא תשתכח תורה מישראל.
ברגע שהסנהדרין תחזור לכהן, יכריעו הם בכל הספקות, ושוב ניתן יהיה לזכור את התורה והלכותיה על פי פשוטם בלא צורך לכותבם. על כן, יתכן ולא יהא מותר לכותבם.
כל השאר, אם אכן באמת יש בהם סודות ועל כן הם ישתמרו, עדיין יהיה מותר לכותבם. שהרי מאותה סיבה שהתירו מלכתחילה לכותבם (כי הריבוי גורם שכחה), יש להמשיך ולהתיר.
כל זאת, מלבד הסברה שתורה שאינה תורה על פי פשט כי אם על פי סוד, אין חיסרון לכותבה.


פותח הנושא
אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי אנונימי » 09 פברואר 2020, 14:22

מהבהב בחושך כתב:
06 פברואר 2020, 19:57
לא ידעתי מקור לדברי פותח האשכול שההיתר לכתוב יחזור לאיסורו. אבל אם כנים דבריו נוטה אני כי זהו מחמת טעמו שמלאה הארץ דעה את ה'. הכל כתוב על לוח הלב.

היתר שהוא בגדר הפרו תורתך יש צד לומר שלא יתבטל?

חשוקי חמד נדרים דף לו עמוד ב
שאלה שמעתי שפעם שהה הגאון רבי ברוך בער בורשה והתאכסן אצל הגאון רבי משה סולוביציק בן הגר"ח, והנה בוקר אחד כששב מתפילת שחרית, הבחינה הרבנית שאינו אוכל ממה שהגישה, כי משהו מעיק לו, כששאלו הג"ר משה לפשר הענין, השיב לו רבנו, שנשאל הבוקר שאלה ואין לו עליה מענה. והיא: הרי כל ההיתר לכתוב תורה שבעל פה הוא משום עת לעשות לה' הפרו תורתך, וא"כ כשיבא משיח צדקנו, ויתבטל טעם זה, נצטרך לשרוף [לגנוז] כל התורה שבע"פ הכתובה בידינו, ואף שודאי אינו כן ח"ו, אבל הקושיא חזקה מאד והיא מסעירה אותי? 
ובהערה 
יעוין בספר פרח מטה אהרון (פ"ו יסודי התורה ה"ח) שהביא מעשה זה בגירסא שונה, שר' אלחנן וסרמן התארח בבית אביו ר' משה, ואמר לו חידוש זה שלעתיד לבוא יגנזו את כל התורה שבעל פה, ור' משה לא הסכים לזה, יעו"ש במה שהאריך בזה. 


שייקה
הודעות: 2
הצטרף: 19 פברואר 2020, 20:05
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כתיבת תורה שבעל פה בימות המשיח וכן גדרי ציפייה לביאת המשיח

שליחה על ידי שייקה » 19 פברואר 2020, 20:34

זכורני שהפחד יצחק באיזשהו מקום מדבר על זה.
ולכאורה יש לענות בפשיטות שההיתר של עת לעשות הוא על עצם היתר הכתיבה ולא על עצם החזקת ספרים של תורה בעל פה אלא על כתיבתם ולאחר שהכתיבה היא בהיתר מהיכת"ת שנצטרך לשרוף אלא שיש לדון האם יהיה מותר ללמוד מהספרים ויל"ד

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברהם העברי, נטירותא דחכמים, עבד ה' | 4 אורחים