לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

טעות בהבנה

נושאים שונים

ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 14 פברואר 2020, 15:31

אכן, לכאורה צודק כל מי שאומר שאין מקום לדברי קבלה בפורום ציבורי.

וזה, הן מצד עדינות דקות ועומק המושג, והן מצד סגנון דברי התורה עצמם, שמה אם בכל דברי תורה נאמר 'חמוקי ירכיך', מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר, כ"ש וכ"ש בסוג דברי תורה שלכתחילה נקראו 'סתרי תורה', ועל זה נאמר 'את צנועים חכמה'.

מלבד, שבאופן כללי, אין מדרך ארץ להתבלט בענינים אלו, וזה רגש פשוט של כל לומד תורה, כ"ש מי שזכה לטעום מעט מהמעט מיערת הדבש, שאמור להיות קטן בעיניו, ולהבין שהיטב שהוא לא מבין כלום, וזה כידוע תכלית הידיעה - שלא נדע, דבש וחלב תחת לשונך.

אולם, ככל ענין בתורה, גם ענין זה תלוי בשיקול, וכאשר ניכר לעין שחוסר ההבנה המינמאלי בתחומים אלו חורג לגמרי מעיקרי הדת, ומעוות את השכל הישר [לא נוגע דוקא לאשכול הזה], אז יש מקום להכנס מעט בדברים סביב הנידון.

ומלבד כל זה, צריך להפנים שאחרי הכל, חלוקת התורה לפרד"ס היא לא כדי להפריד, אלא כדי לאחד, ויש דברים מינימאליים שאמנם הרחבתם וביאורם יסודם בסתרי תורה, אולם גם התפיסה החיצונית הפשוטה אמורה להיות לאורה של פנימיות התורה. ויש סוגיות שאין דרך אחרת לפרש אותם או לתפוס בהם תפיסה בלא חלק זה של התורה, וכלל הענינים היסודיים הקשורים לאמונת ישראל על פני העמים, וזכייתם וקשרם לשם הוי"ה ברוך, הוא אלוקינו ואנחנו עמו וצאן מרעיתו.

והדבר האבסורדי שנגרם מההתחמקות מלעסוק בזה, הוא זה, שיכול אברך ת"ח לדבר על עיקרי האמונה בחשבון מטופש וילדותי, ובמחשבה התחלתית כזאת יאמר 'שאם זה חלק אז אני זה הוא ואני הבורא וכו' וכו''. כאילו אחרי שאסרו לנו ללמוד את פנימיות התורה, שהיא היא התורה שניתנה מסיני העסוקה בעניינים האלוקיים הללו, ממילא ניתן לחשוב שסברת לב כרסית ואומללה היא היא שתקבע מה אמת ומה לא בדבר שהוא הרבה הרבה מעבר לשכל אנוש.

והנה, כל מי שלמד באמת מתלמידי חכמים האמתיים, וקיבל מהם את עיקרי החכמה, יודע נאמנה שאין בתורתנו דבר הנוגד את השכל הפשוט, אולם עם כל זה, עיקר תכלית התורה - ליצור ולברוא בתוכנו כלי השגה מעודנים יותר, להכיל האור הזך האלוהי, הכולל בתוכו מעלה מטה ימין ושמאל פנים ואחור - יחד, ולהבין מתוך זה את הדברים העיקריים ביותר לנו כאומה הישראלית, הקשורה לבוראה בעצם ולא במקרה, וכלולה בו בהחלט מעבר לכל מציאות העולם ומעל ומעבר לעולמות הנבראים הנוצרים והנעשים. ואף על פי שהנשמות הפרטיות של כלל ישראל אצולות מתחת כסא הכבוד, שורש נשמות כלל ישראל יחד הוא הוא מי שנאמר עליו 'ועל דמות הכסא, דמות כמראה אדם עליו מלמעלה. וכדי לדעת את זה לא צריך להעפיל לעד לשער המסתורי של הספר הקדוש 'נפש החיים' - שער ג', כי זה מפורש לעיני כל רואה בתחילת שער א'. 
 


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 15 פברואר 2020, 19:09

שוב פעם אתה חוזר על אותה מנטרה
ובכגון זה נאמר ברוב דברים לא יחדל פשע
וכל המרבה דברים מביא חאט
ועובר על אזהרת רבותינו חכמים הזהרו בדיבריכם

כל הגיבובים שלך לא מסבירים דבר אחד למה לא שמענו את זה מהרב אלישיב הרב עובדיה הרב שך הרב כדורי בבא סאלי
הרב ווינטרוב
אל תביא לי ציטוט מידיברהם שנאמר בדרך משל ומשתמע לשני פנים בלי להבין מה נאמר לפני ואחרי
לא מקובלנו כך מגדולי ישראל בפרט שאלו דברים מעיקרי האמונה

ועדיין עשית צחוק כדרכם של ליצינים ... אבל תשובהלא ענית אל תגיד לי כתוב כך וכך
תסביר איך הנשמה שלי היא חלק מבורא 1 יחיד ומיוחד שאינו מתחלק בשום פנים ואופן
בלי קישקושים הסבר יש לך תגיד אין לך אל תגבב שטיות

חוץ מזה שלשיטתך עקשנותך ההסבר צריך להתקבל על כל אדם בעל מכולת צבעי כובס נהג מונית ובחור בתיכון חילוני שכן הדברים נאמרים לאנשים כאלה ולא רק 'לחכמי הפורום'


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 15 פברואר 2020, 19:16

ותשדל לקצר בחמש שש שורות לא יותר כי לאנשים שאתם מלעיטים בשטיות האלה דרושים הסברים קצרים וברורי

ולא אם נאמר דאין הכוונה לאור אין סוף וכו..אלא לספירות שמתלבש בהם בעולם האצילות וכו..שגם הם נקראים אלוקות במובן מה וכו.. ואיך הם כשלהבת הקשורה בגחלת (שזה דבר שגדולי המקובלים התקשו בהסברו) ומה משתשלשל מהספירות וכו.. ומה הכוונה משתלשל האם הוא צימצום שלהם או בריאה שנבראת מהם ומהו בכלל נשמה ומדובר הואם מדובר על הנשמה או נשמה לנשמה , חיה או אולי נשמת החיה....

פירוש פשוט לילד תסביר


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 15 פברואר 2020, 23:44

שבוע טוב ומבורך ידידי היקר.
בא נירגע.
קשה מאוד להסביר דברים למי שלא רוצה לקרוא, וכאשר כותבים קצת באריכות הוא מפספס 3/4 מהדברים, ומתמקד בטפל.

לא אמרתי בשום מקום שצריך להסביר כך לילד, ולא לאף אחד אחר.
וגם אין שום צורך לדבר בסגנון הזה עם אנשים פשוטים, וכבר הבאתי מר' איסר זלמן שבענין זה אתה באמת צודק.

אף אתה מראשית דבריך לא נגעת בענין זה בדוקא מצד הסוגיא, אלא מצד הסכנה לדבר כך בפני אנשים רגילים, ובנוגע לזה הצהרתי שאני לא בא להתערב.

תוך כדי הדיבורים, באו כאלה שהביאו מרבותינו ציטוטים הנוגעים לסוגיא זו לעומקה, ובאופן עיקש נצמדו לומר, שדעת רבותינו מנחילי השמועה בצד הנקרא 'מתנגד' לא תופסים כך את הענין.
על זה באתי לומר שחלילה וחס לומר כן, והבאתי לשונות מבוררים שבהם הדבר מתפרש, ואין בהודעת פורום קצרה מקום לפרוש את כל הסוגיא, רק כמה מ"מ והרוצה להחכים ילמד את הדברים משרשם [מה גם שכאשר אני קצת מאריך דורשים ממני לקצר..].

והנה, אם אתה קורא לדברי המקובלים שגם לדעתך סוברים כך - 'שטויות', אין לי מה להתווכח איתך, אולם אם אתה מקבל שהם אמרו כך, אז בשם מה 'להט החרב המתהפכת' שלך, להצהיר שרבותינו האחרים לא אמרו כך, ובלי שום ציטוט, בזמן שאני הבאתי ציטוטים מפורשים המורים לכל בר דעת על כיוונים אלו [כמובן אין שום קשר בין הדיון שלנו, לדיון על האימרות החסידיות 'הכל אלקות', שעל זה היה הפולמוס, ומי שלא מבין דבר פשוט כזה שיתכבד שלא לכתוב בענינים אלו].

והבנת הדברים נוגעת לעומק הסוגיות הקשורות בין בורא ונברא, וכענין 'אל אחד יחיד ומיוחד' שהם דרגות שונות בייחוד, ואין כאן תחילת תביעה לבוא ולהסביר סוגיות אלו בפורום הנוכחי.
וכיון שדרכי מוכרת בפורום, לא הרגשתי צורך להצהיר שאני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו הוא אחד ואין יחידות כמוהו בשום פנים וכו', ואף אני יודע שלעולם לא ירדה שכינה למטה מעשרה ולעולם לא עלה אדם למעלה מעשרה, וזה נאמר על משה רבנו כ"ש וכ"ש וכו' וכו', וארור אשר יעשה פסל ומסכה ושם בסתר וכו'.

ודרך החכמים לכבד את דברי חבריהם, ואף שבעניינים הנוגעים לעיקרי האמונה אהובה הקנאה ומתקבלת, אמנם ברוב הדברים ובהמשך הזמן נדרש קצת אמון אולי הכותב שמולי לא חסר דעת לחלוטין, ושמא יש בדבריו משהו. ואתה מבלי לברר החלטת בדבריך שאף אחד מהכותבים כאן לא קיבל בזה מרבנים מוסמכים, וכו' וכו'. וכדאי שתתרגל לנהל דיון בפורום ציבורי, בדרך ארץ ובנכבדות. [ואולי יש לדונך לכף זכות שצעיר אתה לימים ודעת, (כך ניכר מהתלהבותך 'אברך ת"ח אמר לי'...), ושמא הגיע הזמן לגדול].

ושוב גם אתה לקרוא את הודעתך האחרונה, ותפשפש בדבריך, אם אין כאן יותר מזלזול בדברי התורה הפנימיים ביותר, הנוגעים לכבוד אלוקים הסתר דבר, באופן בו הם הוצגו.


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 16 פברואר 2020, 15:41

ראשית לו זילזלתי בך חלילה ולא באף אחד אחר מהכותבים הנכבדים בפורום
אם מישהו נעלב הרני מתנצל בפניו
ק'ו בן בנו של ק'ו שאני עפר לרגלם של רבותינו

לא אמרתי שאין חילוקי דעות ומי אני דאכניס ראשי בן ההרים הגדולים אמרתי רק ובזה גם כבודו הסכים שדברים העומדים ברומו של עולם מקומם בבית המדרש בצורה מסודרת( וכל דבר צריך קודם להסתדר עם עיקרי אמונתנו באחדות ה')
ולא סביב שולחנות עם במבה סיגריות וודקה וגיטרה
בפרט בדברים דקים שטעות קטנה יכולה להוביל לכפירה ממש

לגבי מה ששאלת אני לא זקן עדיין אבל מזמן לא צעיר
אבל הלהט אכן נשאר ... (מקווה)

תבורך משמיים בכבוד רב


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 16 פברואר 2020, 15:45

לגבי האברך ת'ח
מדובר באדם קרוב ל60 שלמד בטובי הישיבות
וכבר כמעט 40 שנה לומד 3 סדרים בהתמדה ...


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 16 פברואר 2020, 15:46

כמעט 40 בכולל הכוונה


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 16 פברואר 2020, 15:55

מחילה אם המעטתי בהערכת שנותיך.

אני חושב שאחרי כל הדברים והאמת האלה, כל צד בירר דבריו די הצורך, ואין מקום להמשיך את הדיון, ניתן לקוראים הנכבדים לשפוט כל אחד על פי דרכו.

לגבי כבוד הכותבים, לא הייתה כאן הערה הנוגעת אלי באופן אישי דוקא, [אם כי אני הייתי מטרה עיקרית לחיציך], אלא לעורר אותך לשימת לב, שגם אם בזמן ההתלהבות אתה לא שם לב לחריפות הדברים, אם תעבור כעת על דבריך, ועל כינוייך, ועל הביטויים המזלזלים תראה כי רבים הם.

ואני לא קיבלתי דברי מאברכים שלמדו הרבה שעות, אלא מגדולי תלמידי החכמים העסוקים בסוגיות אלו, אשר קיבלו בזה מגדולי הדורות הקדומים, ואשר כל אחד מהם מעניק חמה בקומתו, ודברי חכמים - אף אם הם כדורבנות - בנחת נשמעים.

ואתה שלו', וכל אשר לך שלו'.


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 16 פברואר 2020, 17:18

יפה אשריך

רק בלי דמגוגיה .. הבאתי לך ראיות לשיטה מפה ועד...
מה שאמר התלמיד חכם הנ'ל סה'כ סברא מעניינת והובא בתור הערת אגב
אל תתיפס לקטנות בבקשה


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי יעקב שלם » 22 מרץ 2020, 09:50

ראיתי דבר מעניין שנראה לי לא עלה באשכול הארוך דכאן

בסימן רכד ו-ז מבואר החילוק בין ברכת מלך ישראל למלך עכו"ם
למלך ולחכם ישראל אומרים שחלק מכבודו ולמלך גוי שנתן

וכתבו בב"י ובב"ח שלוש הסברים
והעיקר בזה
שלא פירשו חלק ממש אלא כחלק וכמו צינור וכדו'
לשונות נפלאים

אפשר לעיין כאן
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... ook=149275


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 463
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 248 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ayedavid » 22 מרץ 2020, 13:10

איש  קטן כתב:
10 פברואר 2020, 12:32
הכוונה בחלק אלו-ה כפשוטו שכמו שאנו אומרים
'חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו'  ככה חלקו של ה' באדם היא הנשמה הטהורה

בזוהר כתוב 'מאן דנפח מדיליה נפח'

ע"פ הסוד כל מה שמצוי בעולם החומרי התחיל במציאות רוחנית שכולה אור אלוקי. בעולם האצילות אמנם נראים השורשים הפרטיים לכל ענייני העוה"ז והנהגתם, אך עדיין איכותו הזכה נשמרה והוא בגדר אור אלקי בלבד שאין בו שום תפיסה. פרטי העולם הזה השתלשלו (התעבו והתגשמו בהדרגה) דרך העולמות העליונים. בדרך ההתגשמות הזו כל פרטי העולם הזה נהפכו לנפרדים ושונים לגמרי מהאור האלקי, ואפילו הפוכים ממנו לגמרי, ולכן בוודאי שאינם יכולים להיחשב חלק אלוקה ממעל.

אבל נשמת האדם הפנימית, נחצבה והופרדה מעולם האצילות רק בגלל מעברה לעולם הבריאה ולא מחמת התעבות שנעשתה במהותה, ולכן נשארה בזכותה בדיוק כמו האור האלקי שלמעלה, אלא שרק המקום - ההימצאות בעולמות שלמטה וההתלבשות בגוף - גרם שהוצרך למעט את אורה עד כדי שתתאים ותפעל מה שיכולה עד כדי שלנו זה לא מורגש.

ולגבי קושייתך שאלקים לא נחלק לחלקים דבריך צודקים,
אמנם המעבר לעולם הבריאה נקרא מחצב הנשמות, והוא הגורם לכל נשמה לקבל גבול וקיצבה להארתה ובכך הוא מפריד עבורנו חלק שהוא אלקי ממש, אבל הוא אינו מחסיר כלום למעלה. למעלה הכל נשאר קיים כמקודם ואין העדר והנשמה כמו מעתיקה את עצמה להיות גם במיקום עב יותר. לכן נשמר הקשר בין נשמת האדם שלמטה לשורשה שלמעלה, ולכן יש לאדם יכולת לפעול ולהשפיע למעלה וכן לשוב עד למקורו שלמעלה ממש.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1224
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש ווילנא » 22 מרץ 2020, 13:23

בהקשר לויכוח הגדול שעבר כאן בין הבעלי דינים הרב איש קטן והרב סופר וסופר

הרב איש קטן מייצג את הטענה של הלמדן ה"פשוט" שהדיבור הנשמה חלק אלוק ממש כפשוטו הוא אינו מתאים ליסודי התורה
והרב סופר וספר טוען כנגד שאתה לא מבין בעיקרי הקבלה ואי אפשר לדבר בסוגיא זו בלי להכיר את יסודי חכמת הקבלה
ואני לא מתיימר להתמודד כנגד הבנתו של סופר וספר בקבלה
רק להציע את נקודת המבט שלי.

רציתי להעיר כמה הערות

א. גם מי שמבין בעיקרי הקבלה לא בהכרח שידע דבר על מכונו. והויכוחים שעברו בין המקובלים במהלך הדורות הם כל כך קיצוניים לא פחות מהויכוח שמתחולל כאן.

ב. בהקשר לעצם המושג הרי גם כשהרמ"ק כותב שהוא כפשוטו הוא לא כפשוטו. והרמ"ק הרחיב הרבה להסביר את מושגי הקבלה [שבאמת בכל מושגי הקבלה יש את הקושי הזה האם מדברים על אלוקות או על דבר נברא]

והדרך של הרמ"ק באופן כללי הוא בבחינת כלים ואורות שהכלים הינם נבראים ועליו מתגלה האור האלוקי וביחס לנשמה לכאורה הפירוש שהחלקים התחתונים של הנפש הם כלים ועליו מתגלה האור האלוקי שזה הנשמה ואם כן הנשמה זה לא הבן אדם אלא אור שמתגלה עליו. או שהנשמה עצמה גם כן יש בחינת כלים ואור ואכ"מ. אבל מכל מקום גם הרמ"ק עצמו נזקק להסברים. והצעתי את הדברים רק כדי שיהא ברור שהאדם להראות שאין זה נכון לצעוק שהדברים כפשוטם ממש [אגב זה פלא שמיחסים דווקא לרמ"ק שההבנה של הדברים כפשוטם בעוד שהרמ"ק הוא אבי המפשיטים ומוציאים את הדברים מפשוטם אבל זה נובע מכך שהרמ"ק מאריך הרבה בהסברים וההסברים ארוכים ואי אפשר לקחת כמה משפטים וללמוד את דעתו אלא צריך לראות את התמונה השלימה והמורכבת]

ג. באמת מן הראוי היה שלא ישתמשו במושג זה בלי להתעמק בעיקרי הקבלה כי הדברים מביאים לטעויות קשות והנני מעדיף את ההבנה הפשטנית של למדן ממוצע בגמ' שזלזלו בכוחו כאן

ודוגמא נוספת למושג שמקורו בחכמת הקבלה שמתחלל על ידי שמשתמשים בו בדרשות לישיבה קטנה הוא המושג "שכינתא בגלותא" והיום גם לא יודעים שבעצם זה מושג קבלי שדורש הסבר. ומהמושג הזה גם כן נובע טעויות חמורות כפי ששמעתי באזני מאברכים חשובים

אגב הנודע ביהודה כותב בתשובתו שמושג זה לא יעלה על לב ואין להשתמש בו בדרשות להמון העם


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מרץ 2020, 17:10

איש ווילנא כתב:
22 מרץ 2020, 13:23
בהקשר לויכוח הגדול שעבר כאן בין הבעלי דינים הרב איש קטן והרב סופר וסופר

כל מי שקרא את האשכול, רואה שלא היה לי שום ויכוח עם הרב איש קטן, ומקובל על כולם שאנשים שמדברים בשתי שפות לא יתכן ביניהם ויכוח לעולם, ומלכתחילה לא הגבתי על עיקר דבריו, ואני מבהיר זאת לאורך כל ההודעות.

לא נכנסתי לפינה הזאת של השיח הפשוט, האם יש לדבר כך בפני אחרים, כי זה לא היה הנושא שלי, וכמו כן, ביחס לאותו ת"ח שהתלוצץ וכו', הוא לא התלוצץ ממני, אלא בתוך השיח הפשוט מיניה וביה, ויהי לו אשר לו.

הנושא שהיה חשוב לי להבהיר, זה למול אלו שכן דיברו בשיח הפנימי, שמשום מה החליטו כולם שיש בנושא זה חילוק בין חסידים ומתנגדים [ואולי קישרו את זה לדיבורים על 'הכל אלוקות'], ואני בסה"כ הראתי שמה שכתוב כאן כתוב שם.

משום מה זה העלה עלי את חמתו של הרב הנ"ל, שלא חשך את שבט לשונו ממני, למרות שלא חידשתי כלום, רק הראתי שמה שאומרים בשם אחרים כתוב גם בגר"א בנפש החיים, ריא"ח והלשם.

בכל דברי לא באתי להסביר מה ההבנה בזה, כי לא נראה לי שזה מתאים לדבר מזה בפורום, היו כמה שניסו להסביר זאת בדרכם, ובכללם ההסבר של ידידי הרב @ayedavid שליט"א, אני אישית חושב על הדברים בצורה שקיבלתי מרבותי.

מה שכן הדגשתי, זה שהיו כאלו שרצו להגיד בנוסח הזה: שגם אם מישהו אמר שזה כפשוטו, זה בודאי לא מה שמתקבל בהבנה הפשוטה ממש, כי זה לא יכול להיות.

ועל זה טענתי, [טענה שאולי היתה עמוקה מידי לכמה מהקוראים], שעד כמה שאתה נכנס לדבר בנוסח של בעלי הפנימיות, כדי להבין מה לא - צריך את אותה הבנה הדקה של ההבנה מה כן, כי הדיבורים בנושאים אלו באופן הפנימי מעמיקים חקר בכל חלקי התבונה, מהרובד הפשוט ביותר עד העמוק ביותר, וכמו שקראתי לזה - שבכל צד שאתה  פונה, אתה מסתכן או ב'קיצוץ בנטיעות' - או ב'כפירה בעיקר'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שאלה בהבנה פסחים סב עמוד ב'
    על ידי תורה לשמה » 09 דצמבר 2019, 00:19 » ב פסחים
    1 תגובות
    276 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    09 דצמבר 2019, 07:24
  • טעות נפוצה של אנשים: לומר "ממנו" בחולם.
    על ידי במבי » 20 ספטמבר 2019, 17:52 » ב כי תבוא
    3 תגובות
    130 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חוזר ומגיד
    22 ספטמבר 2019, 21:46
  • טעות בזמירות שבת ?
    על ידי יואל נהרי » 23 אוקטובר 2019, 21:23 » ב שבת קודש
    72 תגובות
    714 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    27 אוקטובר 2019, 10:02
  • טעות מגוחכת במהדורה מכובדת! על סילוף הספרים בימינו
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 31 אוקטובר 2019, 09:19 » ב ספרים
    14 תגובות
    363 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
    01 נובמבר 2019, 01:05
  • טעות במחזור ליום כיפור של רינת ישראל
    על ידי HaimL » 11 נובמבר 2019, 07:36 » ב סידור התפילה
    12 תגובות
    301 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    12 נובמבר 2019, 19:21

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים