אין שבועה חלה על שבועה
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
אין שבועה חלה על שבועה
ידוע הדין שאין שבועה חלה על שבועה, ולכן הנשבע שלא אוכל כיכר זו וחזר ונשבע שלא אוכלנה אינו חייב אלא אחת.
ויש להקשות דאף אילו נימא שבועה חלה על שבועה אין לו להתחייב יותר מא', עפ"י מה שנח' סומכוס וחכמים בשוחט בהמה ובת בתה ואח"כ שחט הבת שהיא אם ובת ועובר פעמיים על אותו ואת בנו ולחכמים לוקה א' מפני שעבר במעשה אחד, ולסומכוס לוקה ב' משום גופים מוחלקים, וכאן לכו"ע ילקה א' שזה מעשה א' ואין גופים מוחלקים.
ויש להקשות דאף אילו נימא שבועה חלה על שבועה אין לו להתחייב יותר מא', עפ"י מה שנח' סומכוס וחכמים בשוחט בהמה ובת בתה ואח"כ שחט הבת שהיא אם ובת ועובר פעמיים על אותו ואת בנו ולחכמים לוקה א' מפני שעבר במעשה אחד, ולסומכוס לוקה ב' משום גופים מוחלקים, וכאן לכו"ע ילקה א' שזה מעשה א' ואין גופים מוחלקים.
-
- הודעות: 5219
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 840 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
בפשטות, מפני בשבועה האיסור הוא לא יחל דברו, והרי חילל כל דיבור ודיבור, אם לא שהתורה חידשה שאין שבועה חלה על שבועה. ולא דמי לאיסור תורה דרחמנא אמר לא תעביד, והוא עבד במעשה אחד (או לסומכוס, שהאיסור רבוץ מן התורה על כל גוף וגוף, והוא עבר על האיסור בכל גוף בנפרד).הערשל כתב: ↑12 פברואר 2020, 22:32ידוע הדין שאין שבועה חלה על שבועה, ולכן הנשבע שלא אוכל כיכר זו וחזר ונשבע שלא אוכלנה אינו חייב אלא אחת.
ויש להקשות דאף אילו נימא שבועה חלה על שבועה אין לו להתחייב יותר מא', עפ"י מה שנח' סומכוס וחכמים בשוחט בהמה ובת בתה ואח"כ שחט הבת שהיא אם ובת ועובר פעמיים על אותו ואת בנו ולחכמים לוקה א' מפני שעבר במעשה אחד, ולסומכוס לוקה ב' משום גופים מוחלקים, וכאן לכו"ע ילקה א' שזה מעשה א' ואין גופים מוחלקים.
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
אבל ס"ס הי' במעשה אחד שעבר על אותו לאו, וכן אין כאן גופים מחלקים או התראות מחלקות.
-
- הודעות: 5219
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 840 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
נכון, אבל זאת היא בדיוק טענתי. בשבועה, זהו גדר חדש של איסור, ואינו דומה לאף איסור אחר. כי, בכל איסורים שבתורה, רחמנא אמר לא תעביד, ומכאן מחלוקת רבנן וסומכוס, שהבאת. אבל בשבועה, הרי מצד הדין החפצא הוא היתר גמור, רק דאיהו אסר נפשיה מן חפצא, וכאילו מוליד איסור חדש לגמרי, על כל שבועה ושבועה.
אנסה להסביר באופן קצת יותר ברור. באותו ואת בנו, הרי איסור האם תלוי באיסור הבת, וגם איסור בת הבת תלוי באיסור הבת, שכ"ז הוא איסור אחד, במעשה אחד של שחיטה. ולסומכוס, איסור האם עם הבת עומד בפני עצמו מאיסור הבת עם בת הבת, ולכן דנים אותם כשני איסורים נפרדים.
אבל בשבועה, הרי האיסור הוא לא עצם אכילת הכיכר, שהוא היתר גמור מצד עצמו. אלא זה שבאכילתו הוא עובר על שבועתו. ומכיוון שהשבועות לא תלויות זו בזו בכלל, הרי לא דנים מצד אכילת הכיכר, אלא מצד חילול שבועתו, והרי חילל כל שבועה ושבועה בפני עצמה, רק שמה שעשה את החילול הוא אכילת הכיכר שעליו נשבע
-
- הודעות: 1222
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 102 פעמים
- קיבל תודה: 376 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
היינו טעמא דאין שבועה חלה על שבועה והיינו טעמא דשחט שני בניה ואח"כ שחטה אינו לוקה אלא אחת: אין חייבין על שם אחד שתים (ואין כאן דין מיוחד בשבועה).
ועד כאן לא פליג סומכוס התם אלא משום דגופין מחולקין, אבל שבועה שלא אוכלנה שבועה שלא אוכלנה, דגוף אחד הוא, אף סומכוס מודה דאינו חייב אלא אחת.-
- הודעות: 702
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 206 פעמים
- קיבל תודה: 268 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
אין הדברים פשוטים כ"כ. בשו"ת אבני מילואים סי' יב נסתפק בדבר, אי הא דאין שבועה חע"ש הוא רק מצד אין איסור חע"א לענין קרבן ומלקות, או מצד שמושבע ועומד הוא ואין שבועה חלה עליו כלל. ואצטט חלק מלשונו, עי"ש באריכות.
שו"ת אבני מילואים סימן יב
"ואמנם נראה לענ"ד דהא דפריך והא מושבע ועומד הוא, היינו לומר דלא מצי למיסר אנפשי' כלל בשבועה כל שמושבע ועומד והיינו דאיכא בין הך טעמא דאין אחע"א ובין טעמא דמושבע ועומד, דלטעמא דאין אחע"א גם האיסור השני חייל אלא דאין עונשין עליו לענין קרבן ומלקות, אבל איסורא מיהו רכיב עליה אבל לטעמא דמושבע ועומד לא מצי למיסר אנפשי' כלל ואין כאן חלות השבועה כלל".
וע"ע בחי' רע"א שבועות כז,ב ובשער המלך פי"ז מאיסו"ב.
-
- הודעות: 1222
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 102 פעמים
- קיבל תודה: 376 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
על כל פנים, לפי דרכם של 'שער המלך' ו'אבני מלואים' ניחא בפשיטות טפי, ד'אין שבועה חלה על שבועה' אתי למימר דאין השבועה השניה חלה כלל, ועדיפא משני בנים ואותה, דעבר על ב' איסורים אלא דאינו לוקה אלא אחת.
ולהעיר: אמרנו 'אין חייבין על שם אחד שתים', ולא 'אין איסור חל על איסור'.
ולהעיר: אמרנו 'אין חייבין על שם אחד שתים', ולא 'אין איסור חל על איסור'.
-
- הודעות: 702
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 206 פעמים
- קיבל תודה: 268 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
צודק לכאורה.
התייחסתי למה שהשתמע ש'אין שבועה חלה על שבועה' היינו רק לענין חיוב קרבן [ומלקות].
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 105 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
למה אינך שואל אף לפי האמת? אם השבועה השניה חלה בכולל, כגון שבתחילה נשבע שלא יאכל ענבים ושוב נשבע שלא יאכל ענבים ותאנים שחלה השבועה בכולל, ועכשיו יאכל ענבים הרי הוא חייב שתים.הערשל כתב: ↑12 פברואר 2020, 22:32ידוע הדין שאין שבועה חלה על שבועה, ולכן הנשבע שלא אוכל כיכר זו וחזר ונשבע שלא אוכלנה אינו חייב אלא אחת.
ויש להקשות דאף אילו נימא שבועה חלה על שבועה אין לו להתחייב יותר מא', עפ"י מה שנח' סומכוס וחכמים בשוחט בהמה ובת בתה ואח"כ שחט הבת שהיא אם ובת ועובר פעמיים על אותו ואת בנו ולחכמים לוקה א' מפני שעבר במעשה אחד, ולסומכוס לוקה ב' משום גופים מוחלקים, וכאן לכו"ע ילקה א' שזה מעשה א' ואין גופים מוחלקים.
-
- הודעות: 254
- הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
- נתן תודה: 75 פעמים
- קיבל תודה: 61 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
HaimL כתב: ↑12 פברואר 2020, 23:10נכון, אבל זאת היא בדיוק טענתי. בשבועה, זהו גדר חדש של איסור, ואינו דומה לאף איסור אחר. כי, בכל איסורים שבתורה, רחמנא אמר לא תעביד, ומכאן מחלוקת רבנן וסומכוס, שהבאת. אבל בשבועה, הרי מצד הדין החפצא הוא היתר גמור, רק דאיהו אסר נפשיה מן חפצא, וכאילו מוליד איסור חדש לגמרי, על כל שבועה ושבועה.
אנסה להסביר באופן קצת יותר ברור. באותו ואת בנו, הרי איסור האם תלוי באיסור הבת, וגם איסור בת הבת תלוי באיסור הבת, שכ"ז הוא איסור אחד, במעשה אחד של שחיטה. ולסומכוס, איסור האם עם הבת עומד בפני עצמו מאיסור הבת עם בת הבת, ולכן דנים אותם כשני איסורים נפרדים.
אבל בשבועה, הרי האיסור הוא לא עצם אכילת הכיכר, שהוא היתר גמור מצד עצמו. אלא זה שבאכילתו הוא עובר על שבועתו. ומכיוון שהשבועות לא תלויות זו בזו בכלל, הרי לא דנים מצד אכילת הכיכר, אלא מצד חילול שבועתו, והרי חילל כל שבועה ושבועה בפני עצמה, רק שמה שעשה את החילול הוא אכילת הכיכר שעליו נשבע
חזק וברוך רק רציתי להוסיף שמוכרח הוא ג"כ דאל"כ באופן דמהני שבועה על שבועה כגון באיסור מוסיף א"כ היכי לוקה שניים והא הוי בהעלם אחד וצריך למצוא הגדרה מכוונת בזה
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
אבל סו"ס הלאו הוא אחד 'בל יחל' וגם מי שאכל נבילה וחזר ואכל אף שעבר פעמיים על האיסור אינו חייב שתים לולי שיהי' התראות מחלקות.
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
מה שכתבת שאיסורא הוא דרכיב עלי' זה חידוש של הפמ"ג והאחרונים האריכו לסתור חידושו.קדמא ואזלא כתב: ↑13 פברואר 2020, 00:19היינו דאיכא בין הך טעמא דאין אחע"א ובין טעמא דמושבע ועומד, דלטעמא דאין אחע"א גם האיסור השני חייל אלא דאין עונשין עליו לענין קרבן ומלקות, אבל איסורא מיהו רכיב עליה אבל לטעמא דמושבע ועומד לא מצי למיסר אנפשי' כלל ואין כאן חלות השבועה כלל.
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
יש נפ"מ אם הטעם הוא כמו שכתבת או דין אחר שאין שבועה חלה על שבועה, לענין התרו בו משום שבועה שניה.משה נפתלי כתב: ↑12 פברואר 2020, 23:27היינו טעמא דאין שבועה חלה על שבועה והיינו טעמא דשחט שני בניה ואח"כ שחטה אינו לוקה אלא אחת: אין חייבין על שם אחד שתים (ואין כאן דין מיוחד בשבועה).ועד כאן לא פליג סומכוס התם אלא משום דגופין מחולקין, אבל שבועה שלא אוכלנה שבועה שלא אוכלנה, דגוף אחד הוא, אף סומכוס מודה דאינו חייב אלא אחת.
-
- הודעות: 702
- הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
- נתן תודה: 206 פעמים
- קיבל תודה: 268 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
הציטוט שהבאת ממני הוא מלשונו של האבני מילואים.הערשל כתב: ↑13 פברואר 2020, 20:34מה שכתבת שאיסורא הוא דרכיב עלי' זה חידוש של הפמ"ג והאחרונים האריכו לסתור חידושו.קדמא ואזלא כתב: ↑13 פברואר 2020, 00:19היינו דאיכא בין הך טעמא דאין אחע"א ובין טעמא דמושבע ועומד, דלטעמא דאין אחע"א גם האיסור השני חייל אלא דאין עונשין עליו לענין קרבן ומלקות, אבל איסורא מיהו רכיב עליה אבל לטעמא דמושבע ועומד לא מצי למיסר אנפשי' כלל ואין כאן חלות השבועה כלל.
-
- הודעות: 5219
- הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
- נתן תודה: 1 פעמים
- קיבל תודה: 840 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
זאת בדיוק טענתי. כאשר הוא נשבע, וחזר ונשבע, הוא הוליד איסור חדש, ובלתי תלוי, על כל שבועה ושבועה. ולכן, אם התרו בו שלא לאכול את הכיכר, הרי זה כאילו התרו בו אל תעבור על שבועתך מעכשיו, ועל שבועתך מלפני שעה, ושעתיים ושלוש, ובאכילה אחת עבר על כל השבועות.
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
עיינתי ברמב"ם פ"ו משבועות הי"ז שכתב שם נשאל על השלישית בלבד חייב משום ראשונה ושניה וכו' ומפני מה אמרו אין שבועה חלה על שבועה שאם לא נשאל ואכלה אינו חייב אלא אחת. עכ"ל.
ויתכן שאפשר לדייק מדבריו שאם התרו בו משום שניה חייב, מזה שכתב חייב משום ראשונה ושניה, וצ"ע דאין איסור חל על איסור, ואולי י"ל דאימת אמרינן אאחע"א באופן שבאים לחייבו משום איסור חדש, אבל כשבאים לחייבו משום אותו איסור יכולים אנו לומר שהאיסור הראשון עדיין קיים והסיבה האוסרת תהי' השבועה השניה.
וצ"ע בזה שזה סברא מחודשת, ואולי זה בגדר דבר שלא שמע מרבו.
ויתכן שאפשר לדייק מדבריו שאם התרו בו משום שניה חייב, מזה שכתב חייב משום ראשונה ושניה, וצ"ע דאין איסור חל על איסור, ואולי י"ל דאימת אמרינן אאחע"א באופן שבאים לחייבו משום איסור חדש, אבל כשבאים לחייבו משום אותו איסור יכולים אנו לומר שהאיסור הראשון עדיין קיים והסיבה האוסרת תהי' השבועה השניה.
וצ"ע בזה שזה סברא מחודשת, ואולי זה בגדר דבר שלא שמע מרבו.
-
- הודעות: 1222
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 102 פעמים
- קיבל תודה: 376 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 105 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
לא שאלתי כזאת שאלה.
-
פותח הנושא - הודעות: 358
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 31 פעמים
- קיבל תודה: 47 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: אין שבועה חלה על שבועה
בס"ד נראה שאפשר להביא סימוכין לסברא הנ"ל. דעי' בתוס' רא"ש פסחים לו. דאיסור נבילה חל על אינו זבוח כיון שזה מין איסור אחד [ושמעתי שיש בענין זה באחיעזר סי'ו' או ז' לענין נבילה וטריפה ואינו תחת ידי, ואשמח אם יוכל מישהו להעלות את דבריו שם]
ועפי"ז נראה ליישב ג"כ מש"כ התוס' בנזיר יג: דיש היכ"ת שאחר שיש עליו נזירות אחת תחול עליו נזירות אחרת ונחשב שמקיים שני נזיריות, ותמוה לכא' דמאחר שאין אחע"א מה שייך לומר שחלה נזירות שני' הרי אינו נאסר מחמתה בכלום, ולהנ"ל א"ש דבמין איסור אחד אמנם איו לוקה שתים אך נחשב דהאיסור קיים גם מחמת הסיבה האוסרת השניה, והתרו בו משום נזירות שניה ילקה מחמתה.
-
- הודעות: 1222
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 102 פעמים
- קיבל תודה: 376 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
- נתן תודה: 30 פעמים
- קיבל תודה: 105 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 15 תגובות
- 385 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תלמיד אחד
10 דצמבר 2020, 00:31
-
- 10 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יואל נהרי
02 פברואר 2020, 09:31
-
- 9 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
03 מאי 2020, 14:44
-
- 1 תגובות
- 47 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נדיב לב
08 דצמבר 2020, 20:21
-
- 7 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ישיבה
09 פברואר 2020, 00:42
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: מתאהב על ידך, שמש מרפא | 3 אורחים