האיסור לצום בזמן מגפה

נושאים שונים

ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האיסור לצום בזמן מגפה

שליחה על ידי ששמואל » 27 מרץ 2020, 00:13

מיכה כתב:
25 מרץ 2020, 13:03
ששמואל כתב:
24 מרץ 2020, 16:32
איזהו דבר עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר פחות מכאן אין זה דבר. (תענית יט.)

וכן על הדבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בד' ימים אין זה דבר וכו' היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליות עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (שו"ע אורח חיים תקעו ב)
לענ"ד במצבנו הדין שונה.
א. כי לא הצריכו ג' מתים מת"ק ביום א' רק כשאיננו יודעים שיש מגפה, והסימן לדעת אם זה דבר הוא ע"י ג' אנשים ביום א', שאז אנו אומרים שמסתמא זה לא מקרה. אבל אצלינו אנחנו יודעים שיש וירוס מסוכן מסוכן שמסתובב ואין צריך כאן שיעורים.

ב. צריך לקחת בחשבון שכל אלו שזקוקים לסיוע נשימתתי הם במצב של פיקוח נפש ממש. אם לא היה ניתן להם הסיוע הם היו קורב ל100% תמותה, וכבר עכשיו יש המון כאלו. זה שב"ה יש היום מכונות הנשמה ובלוני חמצן ונמנעו כבר עשרות או מאות מקרי מוות זה לא מפקיע את ההגדרה של 'דבר', ובודאי לעניין הסכנה שבצום.

א. ייתכן, אבל בשו"ע משמע שגם כשיש הרבה נפטרים שלא כדרך הטבע עדיין לא חשיב דבר בפחות מג' מתים.

ב. סברא יפה, אבל מאידך גיסא אפשר לומר שהנדון הוא כלפי שמיא ממתי נחשב שיש בזה מכת דבר שהקב"ה רוצה לעורר את יושבי העיר וממילא זה נחשב שעת השכנה וא"כ כל זמן שאין מתים בפועל חזינן דהקב"ה לא גזר דבר באותו מקום,
ולגבי מה שכתבת על התפתחות הרפואה שמונעת מיתה - לפי"ז אדרבה, פחות סכנה לצום.
 


ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האיסור לצום בזמן מגפה

שליחה על ידי ששמואל » 27 מרץ 2020, 00:45

ששמואל כתב:
27 מרץ 2020, 00:13
מיכה כתב:
25 מרץ 2020, 13:03
ששמואל כתב:
24 מרץ 2020, 16:32
איזהו דבר עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר פחות מכאן אין זה דבר. (תענית יט.)

וכן על הדבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בד' ימים אין זה דבר וכו' היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליות עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (שו"ע אורח חיים תקעו ב)
לענ"ד במצבנו הדין שונה.
א. כי לא הצריכו ג' מתים מת"ק ביום א' רק כשאיננו יודעים שיש מגפה, והסימן לדעת אם זה דבר הוא ע"י ג' אנשים ביום א', שאז אנו אומרים שמסתמא זה לא מקרה. אבל אצלינו אנחנו יודעים שיש וירוס מסוכן מסוכן שמסתובב ואין צריך כאן שיעורים.

ב. צריך לקחת בחשבון שכל אלו שזקוקים לסיוע נשימתתי הם במצב של פיקוח נפש ממש. אם לא היה ניתן להם הסיוע הם היו קורב ל100% תמותה, וכבר עכשיו יש המון כאלו. זה שב"ה יש היום מכונות הנשמה ובלוני חמצן ונמנעו כבר עשרות או מאות מקרי מוות זה לא מפקיע את ההגדרה של 'דבר', ובודאי לעניין הסכנה שבצום.
א. ייתכן, אבל בשו"ע משמע שגם כשיש הרבה נפטרים שלא כדרך הטבע עדיין לא חשיב דבר בפחות מג' מתים.

ב. סברא יפה, אבל מאידך גיסא אפשר לומר שהנדון הוא כלפי שמיא ממתי נחשב שיש בזה מכת דבר שהקב"ה רוצה לעורר את יושבי העיר וממילא זה נחשב שעת השכנה וא"כ כל זמן שאין מתים בפועל חזינן דהקב"ה לא גזר דבר באותו מקום,
ולגבי מה שכתבת על התפתחות הרפואה שמונעת מיתה - לפי"ז אדרבה, פחות סכנה לצום.
הערה נוספת: גם אם תגיד שכל מי שנדבק הוא יכול לימנות על חשבון המתים עדיין אין 3 מתוך 500 - גם לא באיטליה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 4 אורחים