פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

נושאים שונים

פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 מרץ 2020, 19:14

על מה סומכים הנוהגים לפתוח בקבוקים בשבת? גם אם יש פוסקים שמתירים, בדאוריתא הלך אחר המחמיר (ע"ז ז, א)?


מסורת אבותינו
הודעות: 87
הצטרף: 09 מרץ 2020, 16:49
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי מסורת אבותינו » 25 מרץ 2020, 19:31

תלמידי ב"ש עושים כדברים ותלמידי ב"ה כדבריהם ואף בדאו'


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 מרץ 2020, 20:21

מסורת אבותינו כתב:
25 מרץ 2020, 19:31
תלמידי ב"ש עושים כדברים ותלמידי ב"ה כדבריהם ואף בדאו'
האם כל הנוהגים לפתוח בקבוקים בשבת הם תלמידים של הגרשז"א? לא נראה לי...


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי ר' יונה » 25 מרץ 2020, 20:52

עכ"פ הם לא תלמידים של החזו"א והגרי" ש


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 מרץ 2020, 20:56

ר' יונה כתב:
25 מרץ 2020, 20:52
עכ"פ הם לא תלמידים של החזו"א והגרי"ש
בדיוק על זה דיברה הגמ' בע"ז דף ז עמוד א שאם חכם א' אוסר וחכם א' מתיר בדראורייתא הלך אחר המחמיר? ולשיטת הרב אלישיב זה איסור דאורייתא של מחתך.


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי ר' יונה » 25 מרץ 2020, 20:59

ר' שלמה זלמן ור' ישראל יעקב פישר וכמעט כל הפוסקים החסידיים והספרדים שאוחזים שמותר, אז הם לא פתחו בשבת כי הרב אלישיב אוסר?
הם סברו כי הוא טועה, ואחריהם נהגו כל אלו שפתחים.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 מרץ 2020, 21:02

יש הבדל בין הפוסק עצמו שיכול לנהוג כשיטת עצמו, לבין השואל לחכם שעל זה דיברה הגמ' בע"ז ש"בדאורייתא הלך אחר המחמיר".
אגב, מי הם כל אותם פוסקים?


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 מרץ 2020, 21:05

והנה ציטוט ממיקרופדיה תלמודית בערך "הלכה (א) - קביעת ההלכה": "היו שנים חלוקים, אחד מטמא ואחד מטהר, אחד אוסר ואחד מתיר, ואין אחד מהם גדול מחברו בחכמה ובמנין, נחלקו תנאים:

יש אומרים שההלכה כמחמיר (תנא קמא בעבודה זרה ז א).
ויש אומרים שבשל תורה הלכה כמחמיר, ובשל סופרים הלכה כמיקל (רבי יהושע בן קרחה שם), וכן הלכה (גמ' שם; רמב"ם ממרים א ה; רמ"א חו"מ כה ב).
ודוקא לנו, שהדבר ספק הלכה כמי, הרי ספק של תורה להחמיר, אבל החולקים עצמם, כיון ששקולים הם וכל אחד ואחד עומד בשמועתו, כל אחד נוהג כדבריו, אפילו לקולא בדאורייתא (רמב"ן חולין מג ב; ריטב"א עבודה זרה שם)."


בן איש חי
הודעות: 27
הצטרף: 16 אפריל 2018, 13:47
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי בן איש חי » 25 מרץ 2020, 22:54

חוץ מהנושא ההלכתי, שמעתי לא מזמן ממשגיח כשרות שצורת הלבשת המכסה על הבקבוק שונה מבעבר ומתוך כך גם כל ההלכה שונה.
בעבר היו נוטלים פיסת מתכת חלקה, ועל ידי הלבשתה על פי הבקבוק קיבלה את צורת המכסה העגול והחרוץ, אולם היום המכסה מגיע כמכסה
גם טרם הלבשתו וחיבורו על הבקבוק.
לא בדקתי את הענין עד כמה דבריו מדוייקים, ואשמח אם יש מי שיודע לבדוק ולוודא את הדבר.

[ולדיון עצמו מענין לענין, מסקרן אותי לדעת כמה מן המקפידים על אי פתיחת מכסה בקבוק בשבת, מחמירים גם על הוצאת השבת בזמן ר"ת משום ספיקא דאורייתא].


וחי בהם
משתמש ותיק
הודעות: 302
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי וחי בהם » 25 מרץ 2020, 23:22

בן איש חי כתב:
25 מרץ 2020, 22:54
[ולדיון עצמו מענין לענין, מסקרן אותי לדעת כמה מן המקפידים על אי פתיחת מכסה בקבוק בשבת, מחמירים גם על הוצאת השבת בזמן ר"ת משום ספיקא דאורייתא].
בענין זמן מוצ"ש יש מנהג ברור מדורי דורות, בין בארה"ק שנהגו לגמרי כשיטת הגאונים כבר מאז זמן הב"י וכפי שנוטה החיד"א במחזיק ברכה (או"ח סי' רסא), ובין בחו"ל שאפילו במקומות שנקטו כר"ת מ"מ כולם סברו ונהגו כשיטת המנחת כהן (מאמר ב' פרק ה) שכשרואים ג' כוכבים בינונים הוא לילה גם לר"ת, כך שבודאי מנהג ברור כזה מכריע הלכה בלי ספק, ואמנם המחמיר תבוא עליו ברכה, אבל אינו ענין לנידון כאן שהוא נושא חדש ולא שייך בזה מנהג ותיקין.


מסורת אבותינו
הודעות: 87
הצטרף: 09 מרץ 2020, 16:49
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי מסורת אבותינו » 25 מרץ 2020, 23:27

באמת מכעיס שדוחפים את כביכול ספד"א של ר"ת, כנראה מתוך אגנדה.
קודם כל יש מנהג ברור אצל כל רבותינו וקהילותינו (ליטאים למשל).
דבר שני זה טעות ידוע לחשוב שבחו"ל נהגו 72 דקות, בנש כבר הוכיח בארוכה בספרו על הזמנים שלא כך היה המנהג בכל הארצות למעט מקומות בודדים. נהגו תמיד ללכת לפי יציאת שלשה כוכבים. וכמובן שבכל מקום זה היה בזמן אחר ובד"כ הרבה פחות מ72 ולהנהגה זו קראו ר"ת (זה בעצם הגדרת המנחת כהן).
כך שגם כאן בארץ הולכים אחרי זמן ראיית הכוכבים.
ועוד טעויות רבות שאין מוקמם כאן
וסתם חוצפה ככה לבוא ולקפוץ לערער על מנהגן של ישראל וחכמיהם, מה שהוא מסורת אבותינו.


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי ר' יונה » 25 מרץ 2020, 23:53

ספיקא דאו' לחומרא הוא כאשר אדם מסתפק, אבל אלו שקבלו את דעת החוז"א בק" ש ובשקיעה לא מסתפקים. דהיינו לא שהיה להם ספק ונקטו כחזו"א אלא מראש פסקו כחזו" א, וה"ה למתירים פתיחת הבקבוקים.


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 25 מרץ 2020, 23:53

מחתך - הפקק מחובר בנקודות קטנות ועיקרו חתוך כבר, וכמ"ש מהר"ם מלכה בשו"ת מקווה המים ח"ב ז וח"ג לג דדמי למ"ש מרן על ציפורן שיצאה רובה. וכן העלה כעין סברה זו באורחות שבת פי"ב יב סוף הערה סב. עוד הוסיף באורחות שבת, שאין בזה משום מחתך משום שעיקר כוונתו לפתוח את הבקבוק ולא לחיתוך, וכההיא דמצרף וכיו"ב, שלא אסרו אלא במתכוון וה"ה לעניין מחתך. עוד כתב שאין בזה משום מחתך משום שאין עסקו בקצוות הפקק כי אם בפתיחת הפקק, דדמי למ"ש הרמב"ם דמסתת אינו עובר משום מחתך, משום שעיקר עסקו הוא בסיתת. ויש את סברת הגרש"ז דאינו מקפיד על מידתו בחיתוכו.

מתקן מנא - ועתה נבוא לעניין מתקן מנא, וע"ז אמרו במפורש שאין דין מכה בפטיש אלא כשמתכוון למלאכה עצמה (ולא מהני פס"ר. מגדי משנה מג"א שיח לגבי מצרף. סימן שב שיטת הרמב"ם לעניין ליקוט יבולות), ויש בזה עוד סברות, שכרגע הוא כבר כלי, ושזורקו כו'.

נמצא שיש כמה וכמה צדדים להקל. והנה בדאורייתא הלך אחר המחמיר, ולפחות הכרעת הפסוקים שאני מכיר (מרן החקרי לב ושד"ח ועוד) שס"ס בפלוגתא להקל.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 00:05

ר' יונה כתב:
25 מרץ 2020, 23:53
ספיקא דאו' לחומרא הוא כאשר אדם מסתפק, אבל אלו שקבלו את דעת החוז"א בק" ש ובשקיעה לא מסתפקים. דהיינו לא שהיה להם ספק ונקטו כחזו"א אלא מראש פסקו כחזו" א, וה"ה למתירים פתיחת הבקבוקים.
מה זה אומר קיבלו ולא מסתפקים? מה הם למדו את הסוגיא ויצא להם שמותר? על זה אני לא מדבר. (זה נושא לאשכול בפני עצמו, האם אפשר לחלוק על גדולי הפוסקים?)
אני מדבר על אדם שלא למד את הסוגיא, ויש פוסקים המתירים ויש שאוסרים, והוא לא תלמיד של אחד מהם, על מה הוא סומך?


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 00:08

עמנואל כתב:
25 מרץ 2020, 23:53
מחתך - הפקק מחובר בנקודות קטנות ועיקרו חתוך כבר, וכמ"ש מהר"ם מלכה בשו"ת מקווה המים ח"ב ז וח"ג לג דדמי למ"ש מרן על ציפורן שיצאה רובה. וכן העלה כעין סברה זו באורחות שבת פי"ב יב סוף הערה סב. עוד הוסיף באורחות שבת, שאין בזה משום מחתך משום שעיקר כוונתו לפתוח את הבקבוק ולא לחיתוך, וכההיא דמצרף וכיו"ב, שלא אסרו אלא במתכוון וה"ה לעניין מחתך. עוד כתב שאין בזה משום מחתך משום שאין עסקו בקצוות הפקק כי אם בפתיחת הפקק, דדמי למ"ש הרמב"ם דמסתת אינו עובר משום מחתך, משום שעיקר עסקו הוא בסיתת. ויש את סברת הגרש"ז דאינו מקפיד על מידתו בחיתוכו.

מתקן מנא - ועתה נבוא לעניין מתקן מנא, וע"ז אמרו במפורש שאין דין מכה בפטיש אלא כשמתכוון למלאכה עצמה (ולא מהני פס"ר. מגדי משנה מג"א שיח לגבי מצרף. סימן שב שיטת הרמב"ם לעניין ליקוט יבולות), ויש בזה עוד סברות, שכרגע הוא כבר כלי, ושזורקו כו'.

נמצא שיש כמה וכמה צדדים להקל. והנה בדאורייתא הלך אחר המחמיר, ולפחות הכרעת הפסוקים שאני מכיר (מרן החקרי לב ושד"ח ועוד) שס"ס בפלוגתא להקל.
לא הבנתי, למדת את הסוגיא ויצא לך בסברא שמותר? אם כן מצויין.
אבל יש כאן מחלוקת פוסקים, יש שאוסרים ויש שמתירים, איך זה נהיה ספק ספיקא על ידי שלמתירים יש כמה סיבות? תכלס' יש אוסרים ויש שמתירים וזה ספק אחד, והלך אחר המחמיר?


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 26 מרץ 2020, 00:15

לישועתך קויתי השם כתב:
26 מרץ 2020, 00:08
עמנואל כתב:
25 מרץ 2020, 23:53
מחתך - הפקק מחובר בנקודות קטנות ועיקרו חתוך כבר, וכמ"ש מהר"ם מלכה בשו"ת מקווה המים ח"ב ז וח"ג לג דדמי למ"ש מרן על ציפורן שיצאה רובה. וכן העלה כעין סברה זו באורחות שבת פי"ב יב סוף הערה סב. עוד הוסיף באורחות שבת, שאין בזה משום מחתך משום שעיקר כוונתו לפתוח את הבקבוק ולא לחיתוך, וכההיא דמצרף וכיו"ב, שלא אסרו אלא במתכוון וה"ה לעניין מחתך. עוד כתב שאין בזה משום מחתך משום שאין עסקו בקצוות הפקק כי אם בפתיחת הפקק, דדמי למ"ש הרמב"ם דמסתת אינו עובר משום מחתך, משום שעיקר עסקו הוא בסיתת. ויש את סברת הגרש"ז דאינו מקפיד על מידתו בחיתוכו.

מתקן מנא - ועתה נבוא לעניין מתקן מנא, וע"ז אמרו במפורש שאין דין מכה בפטיש אלא כשמתכוון למלאכה עצמה (ולא מהני פס"ר. מגדי משנה מג"א שיח לגבי מצרף. סימן שב שיטת הרמב"ם לעניין ליקוט יבולות), ויש בזה עוד סברות, שכרגע הוא כבר כלי, ושזורקו כו'.

נמצא שיש כמה וכמה צדדים להקל. והנה בדאורייתא הלך אחר המחמיר, ולפחות הכרעת הפסוקים שאני מכיר (מרן החקרי לב ושד"ח ועוד) שס"ס בפלוגתא להקל.
לא הבנתי, למדת את הסוגיא ויצא לך בסברא שמותר? אם כן מצויין.
אבל יש כאן מחלוקת פוסקים, יש שאוסרים ויש שמתירים, איך זה נהיה ספק ספיקא על ידי שלמתירים יש כמה סיבות? תכלס' יש אוסרים ויש שמתירים וזה ספק אחד, והלך אחר המחמיר?
זה נהיה ספק ספקא משום שיש ספקות בכמה נושאים. לדוגמה: נושא א ונושא ב, אם בנושא א תחשוש לחומרא, אפשר להקל מצד הקולה שבנושא ב.
לכלל דעבדינן ס"ס בפלוגתא גם בדאורייתא הסכימו רוב האחרונים, ראה שד"ח כללים אות ס כלל לב וספרי הרב עובדיה.
(אם אזלינן כרוב חיבורים הלוא כתב רמ"א בחו"מ כה דאזלינן)
(אגב, נושא שיש לדון בו, הוא תשובת רשב"א רנג, שכתב שתלמיד שהגיע להוראה (?) ורואה את דברי המתירים - יכול להקל גם בדאורייתא.)


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 00:18

עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 00:15
זה נהיה ספק ספקא משום שיש ספקות בכמה נושאים, לדוגמה: נושא א ונושא ב, אם בנושא א הכרעת לחומרא, אפשר שתקל בנושא ב.
לכלל דעבדינן ס"ס בפלוגתא גם בדאורייתא הסכימו רוב האחרונים, ראה שד"ח כללים אות ס כלל לב וספרי הרב עובדיה.
(אם אזלינן כרוב חיבורים הלוא כתב רמ"א בחו"מ כה דאזלינן)
אם בנושא א אני הולך לחומרא אז אסור לפתוח, מה יעזור לי ללכת בנושא ב לקולא?


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי ר' יונה » 26 מרץ 2020, 00:22

לישועתך קויתי השם כתב:
26 מרץ 2020, 00:05
ר' יונה כתב:
25 מרץ 2020, 23:53
ספיקא דאו' לחומרא הוא כאשר אדם מסתפק, אבל אלו שקבלו את דעת החוז"א בק" ש ובשקיעה לא מסתפקים. דהיינו לא שהיה להם ספק ונקטו כחזו"א אלא מראש פסקו כחזו" א, וה"ה למתירים פתיחת הבקבוקים.
מה זה אומר קיבלו ולא מסתפקים? מה הם למדו את הסוגיא ויצא להם שמותר? על זה אני לא מדבר. (זה נושא לאשכול בפני עצמו, האם אפשר לחלוק על גדולי הפוסקים?)
אני מדבר על אדם שלא למד את הסוגיא, ויש פוסקים המתירים ויש שאוסרים, והוא לא תלמיד של אחד מהם, על מה הוא סומך?
העולם מחולק לקבוצות, יש ספרדים בניתיירע, יש ספרדים בע"ת, חסידים מהונגריה ופולין, ירושלמיים בריסקערס וחזונאישניקים( אין לטאים סתם ככה), וכל אחד נוהג כמנהיג קבוצתו, וכשמגיע שאלה הלכתית אין לו ספק, יש לו רב קבוע שכבר פסק לו.


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 26 מרץ 2020, 00:46

לישועתך קויתי השם כתב:
26 מרץ 2020, 00:18
עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 00:15
זה נהיה ספק ספקא משום שיש ספקות בכמה נושאים, לדוגמה: נושא א ונושא ב, אם בנושא א הכרעת לחומרא, אפשר שתקל בנושא ב.
לכלל דעבדינן ס"ס בפלוגתא גם בדאורייתא הסכימו רוב האחרונים, ראה שד"ח כללים אות ס כלל לב וספרי הרב עובדיה.
(אם אזלינן כרוב חיבורים הלוא כתב רמ"א בחו"מ כה דאזלינן)
אם בנושא א אני הולך לחומרא אז אסור לפתוח, מה יעזור לי ללכת בנושא ב לקולא?
כשיש ספק אחד אזלינן לחומרא, אך כשיש שני ספקות אזי אזלינן לקולא.
("ספק ספקא")


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 00:51

ר' יונה כתב:
26 מרץ 2020, 00:22
העולם מחולק לקבוצות, יש ספרדים בניתיירע, יש ספרדים בע"ת, חסידים מהונגריה ופולין, ירושלמיים בריסקערס וחזונאישניקים( אין לטאים סתם ככה), וכל אחד נוהג כמנהיג קבוצתו, וכשמגיע שאלה הלכתית אין לו ספק, יש לו רב קבוע שכבר פסק לו.
נראה לי שהרב אלישיב והגרשז"א ועוד רבים משתייכים לאותה קבוצה...


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 00:52

עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 00:46
כשיש ספק אחד אזלינן לחומרא, אך כשיש שני ספקות אזי אזלינן לקולא.
("ספק ספקא")
מה הם 2 הספיקות? (אולי כבר כתבת, אבל לא הצלחתי להבין [לא בציניות])


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1279
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי איש ווילנא » 26 מרץ 2020, 01:06

עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 00:15
זה נהיה ספק ספקא משום שיש ספקות בכמה נושאים. לדוגמה: נושא א ונושא ב, אם בנושא א תחשוש לחומרא, אפשר להקל מצד הקולה שבנושא ב.
לכלל דעבדינן ס"ס בפלוגתא גם בדאורייתא הסכימו רוב האחרונים, ראה שד"ח כללים אות ס כלל לב וספרי הרב עובדיה.

לא כל שני סברות להקל נהיה ספק ספיקא
שבעינן שלא יהא שם אחד [ושני סברות שאין זה נחשב תיקון מנא יתכן ונחשב שם אחד]
וכתב הש"ך שאין לעשות ס"ס מעצמינו מחמת מורכבות הדברים
ואף אי לא ניימא כן וודאי אין מסור הדבר ביד כל אחד ואחד

יתירה על כך
אתה מביא סברות שונות שעל חלקם כולם מסכימים שאי אפשר להתיר על פיהם
אם כן אין זה ספק ספיקא
שאותם סברות הוכרעו שאינם נכונות


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 26 מרץ 2020, 02:18

איש ווילנא כתב:
26 מרץ 2020, 01:06
שבעינן שלא יהא שם אחד [ושני סברות שאין זה נחשב תיקון מנא יתכן ונחשב שם אחד]
הערה טובה.
השד"ח מפנה לשותי"ם רבים ששללו את המניעה דשם אחד. לא ראיתי בפנים אך הכלל שלו מוסכם וכך הוא הכריע
(לא בטוח שלמניעת שם אחד [המובאת בתוס' כתובת ט א] יש טעם לפי ה"רוב" של הרשב"א המפורסם או לפי ההסבר דס"ס ע"פ הרמב"ם דסד"א לחומרא מדרבנן. וצ"ע כעת)
איש ווילנא כתב:
26 מרץ 2020, 01:06
יתירה על כך
אתה מביא סברות שונות שעל חלקם כולם מסכימים שאי אפשר להתיר על פיהם
אם כן אין זה ספק ספיקא
שאותם סברות הוכרעו שאינם נכונות
מי הם כולם? ומה הן הסברות?


ר' יונה
הודעות: 133
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי ר' יונה » 26 מרץ 2020, 02:23

לישועתך קויתי השם כתב:
26 מרץ 2020, 00:51
ר' יונה כתב:
26 מרץ 2020, 00:22
העולם מחולק לקבוצות, יש ספרדים בניתיירע, יש ספרדים בע"ת, חסידים מהונגריה ופולין, ירושלמיים בריסקערס וחזונאישניקים( אין לטאים סתם ככה), וכל אחד נוהג כמנהיג קבוצתו, וכשמגיע שאלה הלכתית אין לו ספק, יש לו רב קבוע שכבר פסק לו.
נראה לי שהרב אלישיב והגרשז"א ועוד רבים משתייכים לאותה קבוצה..
אולי ברעיון אתה צודק, אבל הרב אלישיב יצא מהקבוצה, בתחילה לכיוון הרבנות ובהמשך לכיוון הבניברקים


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 26 מרץ 2020, 02:28

איש ווילנא כתב:
26 מרץ 2020, 01:06
וכתב הש"ך שאין לעשות ס"ס מעצמינו מחמת מורכבות הדברים
ואף אי לא ניימא כן וודאי אין מסור הדבר ביד כל אחד ואחד
לפי האשכנזים יש דקויות של שם אחד ומתהפך וכיו"ב.
אך גדולי הספרדים חולקים על חילוקים אלו, ודחו את דברי הש"ך מכל וכל. הם עושים ס"ס בפלוגתא בפשטות אף נגד הש"ע שאותו קיבלו לרבם.
ומסור הדבר ביד כל אחד ואחד שיודע את הכללים ואיך להפעיל אותם.


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1279
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי איש ווילנא » 26 מרץ 2020, 08:26

עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 02:28
לפי האשכנזים יש דקויות של שם אחד ומתהפך וכיו"ב.
אך גדולי הספרדים חולקים על חילוקים אלו,

מי הם גדולי הספרדים שנחלקו על זה [זה צריך להיות ראשונים כי זה חילוקים שמבואר בראשונים]


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 354
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי עמנואל » 26 מרץ 2020, 11:10

איש ווילנא כתב:
26 מרץ 2020, 08:26
עמנואל כתב:
26 מרץ 2020, 02:28
לפי האשכנזים יש דקויות של שם אחד ומתהפך וכיו"ב.
אך גדולי הספרדים חולקים על חילוקים אלו,

מי הם גדולי הספרדים שנחלקו על זה [זה צריך להיות ראשונים כי זה חילוקים שמבואר בראשונים]
בוודאי ראשונים. זו מלאכה רבה  לפרט ואיני פנוי לה כרגע. אני ממליץ לך לחפש באוצר החכמה את המילים "#+בעינן-מתהפך", או "+#שם-אונס" ויוכ"ב, אתה תמצא כבר כנראה את מרבית החומר.
 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי משה נפתלי » 26 מרץ 2020, 14:27

לישועתך קויתי השם כתב:
25 מרץ 2020, 19:14
על מה סומכים הנוהגים לפתוח בקבוקים בשבת?
להלכה – דעתי נוטה לאיסור, אך לא למעשה. ונימוקי עמי:
אם אין המורים בימינו נכונים להתכנס ולדון אלו כנגד אלו בשאלה העולה על הפרק ולהגיע לידי הכרעה, אלא זה אומר בכה וזה אומר בכה – אין תורה בישראל! יעשה כל איש מה שלבו חפץ, ואשמותיהם תלויות בראשי דייניהם.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 176
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 26 מרץ 2020, 15:16

משה נפתלי כתב:
26 מרץ 2020, 14:27
אם אין המורים בימינו נכונים להתכנס ולדון אלו כנגד אלו בשאלה העולה על הפרק ולהגיע לידי הכרעה, אלא זה אומר בכה וזה אומר בכה – אין תורה בישראל! יעשה כל איש מה שלבו חפץ, ואשמותיהם תלויות בראשי דייניהם.
לא הבנתי.


יהושע
משתמש ותיק
הודעות: 1552
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתיחת בקבוקים בשבת - על מה סומכים?

שליחה על ידי יהושע » 26 מרץ 2020, 15:22

המנהג הפשוט עד לפני כעשרים שנה היה להקל ע"פ כמה גדולי הפוסקים, עיין תשובת באר משה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], reemish@gmail.com | 3 אורחים