במוצאי שביעית בן דוד בא. האומנם?

בעל אוצר

משתמש ותיק
כולם יודעים את הגמ' בסנהדרין במוצאי שביעית בן דוד בא. וזה מצוטט ע"י רבים שהמשיח יבוא במוצאי שמיטה.
אבל זה טעות גמורה. המקור הוא סנהדרין צז. ת''ר שבוע שבן דוד בא בו שנה ראשונה מתקיים מקרא זה {עמוס ד-ז} והמטרתי על עיר אחת ועל עיר אחת לא אמטיר שניה חיצי רעב משתלחים שלישית רעב גדול ומתים אנשים ונשים וטף חסידים ואנשי מעשה ותורה משתכחת מלומדיה ברביעית שובע ואינו שובע בחמישית שובע גדול ואוכלין ושותין ושמחין ותורה חוזרת ללומדיה בששית קולות בשביעית מלחמות במוצאי שביעית בן דוד בא
והפשטות היא שהגמ' מדברת על סדר של שנים מה שיהיה בשנה ראשונה וכו' ולא על שנת השמיטה.
 

מצולות ים

משתמש ותיק
המושג שבוע הוא יחידה קבועה של שבע שנים משמיטה לשמיטה ולא סתם שבע שנים.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
זה לשון הגמ' מו"ק ט. ומשכן דדחי שבת מנלן אילימא מדכתיב ביום הראשון וביום השביעי דלמא שביעי לקרבנות.
ומוכח דשביעי מתפרש גם לפי סדר מיקרי
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
סנהדרין דף צז עמוד א
אמר רב יוסף: הא כמה שביעית דהוה כן, ולא אתא!

מה ההסבר לדבריך ??
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא הבנתי לדברי מובן שהיה כבר כמה פעמים סדר של שנה ראשונה והמטרתי וכו' אדרבה לדברי העולם קצת יותר קשה לומר שהיה כמה פעמים שהיה כסדר הזה לפי סדר השמיטות.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
ומהי כוונת רש"י שבוע - שמיטה ?

גם הלשון 'מוצאי שביעית' שהכונה שמינית כדברי המפרשים, משמע בפשוטו שביעית הידוע, ועי' מהרש"א.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
לרש"י היה קשה דשבוע בדר"כ הוא על ימות השבוע. וזה ביאר שהכוונה שנים.
וא"א לומר דבא לבאר שהכוונה לפי סדר השנים דמנין לו ,דזה לא רמוז בגמ'.
 

להאמין בה'

משתמש ותיק
נראה ברש"י דמוצאי השבע שנים אלו היינו השנה השמינית הוא בשנת השמיטה השנה הזו
 
חלק עליון תַחתִית