בשר בחלב- מקור ובירור הדין

ללמוד-וללמד

משתמש רגיל
לרבנים שליט"א
עקב שאלה שהופנתה אלי אני מתחיל לעסוק בבירור איסור בשר בחלב
-מהם הלימודים שביררו את האיסור הזה 
-וכן עוף וחלב זוהי גזירה דרבנן וכן מצינו בריש ר' אליעזר דמילה בשבת שהיה נוהג באכילה זו
ויותר מכך אולי אצטרך אפילו להיכנס לעניין סמכותם של רבנן בכל הקשור לפסיקת ההלכה

מי שיש לו המלצות למראה מקומות או אף סיכם את הדברים בעבר יועיל לי מאוד
 
הכו"ח בברכת התורה 



 
 

בן ברוך

משתמש חדש
ללמוד-וללמד אמר:
ויותר מכך אולי אצטרך אפילו להיכנס לעניין סמכותם של רבנן בכל הקשור לפסיקת ההלכה


 
 

מה כוונתך במילים אלו?????
 

ללמוד-וללמד

משתמש רגיל
פותח הנושא
נשמע מלחיץ ואף מחשיד!?

אסביר,
התשובה תיכתב לאנשים חילונים המאמנים בתורה שבעל פה. כך שהפסוק "לא תאכל גדי בחלב אימו" מתפרשת להם בצורה עקומה מהיסוד

ולכן לגבי הסברת מציאות התורה שבע"פ שהיא חלק בלתי נפרד מהתורה שבכתב, העליתי פחות או יותר על הכתב...
לעניין פירוש עניין איסור בשר בחלב אצטרך גם להיכנס לשורש הנושא של פירושם של רבנן על התורה, סמכות רבנן בעניין גזירות, איסורים, יג' מידות שהתורה נדרשת בהם וכדו'
[כפי שהזכרתי שמצינו שעוף בחלב זוהי גזירה דרבנן]

ומכיוון שזהו נושא רחב נתקעתי במהלך הכתיבה.

מקווה שהדברים הובנו ושהחשד הסתלק ויה"ר שלא תצא תקלה מדברי

וישר כח שהעלת זאת וכך הדברים הוסברו בהרחבה
 

שלמה מפשטיאן

משתמש חדש
דרך אגב מעונין שהשו"ע מתחיל ענין זה עם לימוד עין בסעיף ראשון דסימן פז ביו"ד ועין בדרישה שמסביר דבשר בחלב משמעתו שונה במקרא דכתוב בישול ומשמעתו ממשה שקיבל תורה מסינ ומסרה וכוליה שונה
 

יעקב ראטה

משתמש רגיל
יוספי אמר:
עוף בחלב זהו מח' אי יש תנא דסבר שהוא דאורייתא, עי' ריש כל הבשר בתוס' שם. (כמדומני דעת ר' עקיבא).
ומה לך לילך לר"א דשבת?

לכו"ע שיטת ר"ע שהוא דרבנן אלא שיש מחלוקת בין הראשונים אם יש שיטת ת""ק במתני' בקיג. שהוא דאורייתא ולפי"ז נפסק הלכה כת"ק הסובר שהוא דאורייתא דהלכה כר"ע מחברו ולא מחבריו וזהו דעת התוס' (קד: ד"ה גבינה וכן בקיג. תודה בשר) ומאידך יש חבל של ראשונים הפוסקים כדעת ת"ק שהוא דרבנן וכך נפסקה להלכה
 

עמנואל

משתמש ותיק
מניין לבשר בחלב שהוא אסור - פסחים כד ב, יש שם ק"ו שמתיישב גם על לב מי שרחוק, משום שהוא מיוסד על שורת הדין וההגיון
(וכמו שאמר המשורר "ק"ו כשורה, הקש וגזרה שוה מסורה מפי גבורה")
 
חלק עליון תַחתִית