הגדרת ענין אמונה

משה נחום

משתמש רגיל
הואיל ורבו הנוסחאות בעיקר שהכל תלוי בו והוא ענין האמונה בחי העולמים, רחש לבי דבר טוב, לעלות את ענין זה בפני חכמי ורבני הפורום, ושכ"א יביע את דעתו בטוטו"ד ללא כניסה למופלא ממך אל תדרוש, אלא את גדר האמונה למעשה ממש. ביאור המושג אמונה, חובתו, ופרטיו, בעזרת השם יתברך. תוך כיבוד איש את דעתו של רעהו. ודברי חכמים בנחת נשמעים.
 

HaimL

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
הואיל ורבו הנוסחאות בעיקר שהכל תלוי בו והוא ענין האמונה בחי העולמים, רחש לבי דבר טוב, לעלות את ענין זה בפני חכמי ורבני הפורום, ושכ"א יביע את דעתו בטוטו"ד ללא כניסה למופלא ממך אל תדרוש, אלא את גדר האמונה למעשה ממש. ביאור המושג אמונה, חובתו, ופרטיו, בעזרת השם יתברך. תוך כיבוד איש את דעתו של רעהו. ודברי חכמים בנחת נשמעים.
להאמין שהקב"ה הוא נמנע הנמנעות. מי יכול להאמין בזה, אחרי התבוננות בעומק המושג, זאת אני לא יודע.
 
 

ב.א.

משתמש ותיק
האם אין הדברים מפורשים בשבעה מתוך י"ג עיקרי האמונה? (א-ה, י-יא)
 

עמנואל

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
הואיל ורבו הנוסחאות בעיקר שהכל תלוי בו והוא ענין האמונה בחי העולמים, רחש לבי דבר טוב, לעלות את ענין זה בפני חכמי ורבני הפורום, ושכ"א יביע את דעתו בטוטו"ד ללא כניסה למופלא ממך אל תדרוש, אלא את גדר האמונה למעשה ממש. ביאור המושג אמונה, חובתו, ופרטיו, בעזרת השם יתברך. תוך כיבוד איש את דעתו של רעהו. ודברי חכמים בנחת נשמעים.

לא הסברת מה כוונתך בשאלה מהי חובת האמונה. כנראה אין כוונתך על החובה הדתית להאמין במציאות הבורא, כי מקור הסמכות הדתית נובע מקיומו של בורא מצווה.
וכידוע הקשו הראשונים על רמב"ם בסה"מ שכתב כי ישנה מצווה להאמין.
אולם חשבתי פעם לומר שתוקפה של מצווה זו הוא בנורמה לקבל את סמכות המנהיג או מעמד הרואי כמו מעמד הר סיני. ועל כן באה המצווה אנכי ה' אלוקיך - להאמין בשם. וצ"ע.
 

משה נחום

משתמש רגיל
פותח הנושא
הבהרה חשובה: אין הכוונה לידיעה בקיום הבורא יתברך, אלא כשיש איזה צרה כו' אומרים להתחזק באמונה, מה הכוונה של המונח אמונה, במצב זה?
 

ב.א.

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
הבהרה חשובה: אין הכוונה לידיעה בקיום הבורא יתברך, אלא כשיש איזה צרה כו' אומרים להתחזק באמונה, מה הכוונה של המונח אמונה, במצב זה?

האמונה בהשגחה פרטית, והידיעה שהכל טוב / לטובה (תלוי באיזו דרגה אוחזים)
 

משה נחום

משתמש רגיל
פותח הנושא
ב.א. אמר:
משה נחום אמר:
הבהרה חשובה: אין הכוונה לידיעה בקיום הבורא יתברך, אלא כשיש איזה צרה כו' אומרים להתחזק באמונה, מה הכוונה של המונח אמונה, במצב זה?

האמונה בהשגחה פרטית, והידיעה שהכל טוב / לטובה (תלוי באיזו דרגה אוחזים)
כתבת כאן שני ענינים. א' האמונה בהשגחה פרטית. מה כוונתך, הרי יש גם השגחה כללית? והידיעה שהכל לטובה? זה ידיעה, שכל מעשי ה' הם לטובה. אי"ז בכלל אמונה. כמו דיין האמת, כ"א מרגיש שאי"ז אמונה אלא קבלת עול מלכות שמים, במה התייחד ענין האמונה, יותר מסתם קבלת עול מלכות שמים?
 
 

ב.א.

משתמש ותיק
דומני שהחזו"א כותב שהאמונה היא הבנת השכל והביטחון הוא הרגשת הלב.
אם כך הידיעה אינה סותרת את המושג אמונה. (ראיתי פעם הסבר שאמונה מלשון אמון, שעל האדם לסמוך על הקב"ה ולתת בו אמון).
 

איש שומע

משתמש רשום
ב.א. אמר:
דומני שהחזו"א כותב שהאמונה היא הבנת השכל והביטחון הוא הרגשת הלב.
אם כך הידיעה אינה סותרת את המושג אמונה. (ראיתי פעם הסבר שאמונה מלשון אמון, שעל האדם לסמוך על הקב"ה ולתת בו אמון).
יש להבחין בין המושג 'אמונה' של ההסתמכות, שהקב"ה יעשה לי את הטוב ביותר עבורי. לבין מה שכתוב בתורה ויהי ידיו אמונה, שודאי אינו ענין של הסתמכות, שאי"ז המלחמה עם עמלק, ודאי שיש כאן משהו עמוק יותר, בשורש המושג אמונה. שהוא הוא העומד למלחמה עם עמלק. והדברים צריכים תלמוד.
 
 

איש שומע

משתמש רשום
דרך אגב בענין בטחון, ידועים דברי החובת הלבבות דאין ענינו להיות בטוח דכך יהיה, מה שטוב, זה בטחון שוטים. אלא בטחון הוא הכרה שמה שהקב"ה עושה הוא לטובה, ולא כטעות עמי ארצות בזה. וכן כתב מרן החזון אי"ש.
 

משה נחום

משתמש רגיל
פותח הנושא
כדי אמר:
ב.א. אמר:
(ראיתי פעם הסבר שאמונה מלשון אמון, שעל האדם לסמוך על הקב"ה ולתת בו אמון).
רשר הירש א.PNGרשר הירש ב.PNG
לטובת אלו שאינם רגילים בכתבי הרש"ר הירש, אם תוכל לתמצת את מסקנת דבריו.
 
 

יפה מראה

משתמש ותיק
כמו כל מדה ככה גם "אמונה" יש בה מדרגות.
וידוע משלו של ר' ישראל סלנטר שהביא שראובן מוכן להלוות 5 שקלים מפני שמאמינו אך אינו מוכן להלוות לו 100000 וכדו' וזה משום שלא מאמינו.

וישאל השואל איך יכול להיות או שמאמינו או שאינו מאמינו אלא מזה מוכח שאמונה איננה ידיעה שכלית גרידא אלא היא מדה ככל המדות שאדם רוכשם בעבודה. וכמו שמצאנו שאמרו חז"ל על נח "מאמין ואינו מאמין" ושם האריכו הרבה בעלי המוסר בענין הזה.

[וכן מצאנו שעד אחד נאמן בחלק מהדברים, ובחלק מהדברים אינו נאמן.]
 

כדי

משתמש ותיק
משה נחום אמר:
כדי אמר:
ב.א. אמר:
(ראיתי פעם הסבר שאמונה מלשון אמון, שעל האדם לסמוך על הקב"ה ולתת בו אמון).
רשר הירש א.PNGרשר הירש ב.PNG
לטובת אלו שאינם רגילים בכתבי הרש"ר הירש, אם תוכל לתמצת את מסקנת דבריו.

בשמחה...
ככה:
השורש "אמון" המקובל אצלנו הוא :האמין ל- (האמין לפלוני) דהיינו שקיבל את דבריו באופן שכלי או שאינו כזה
אבל האמונה בה' היא על משקל מאמין ב- 
שפירושה הוא להתחזק בו, להיתמך בו (כמו ויהי אומן את הדסה שפירושו גידל,) להשליך את יהבו על ה', להיות בידו כחומר ביד היוצר "וה' הוא אומנו ומחנכו תומך גורלו ומעשיו..."
"כללו של דבר: המאמין מוסר את עצמו בידי שמים" (ציטוט מהקטע הנ"ל)
 
חלק עליון תַחתִית