שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל


פותח הנושא
פרדס יוסף
הודעות: 76
הצטרף: 10 נובמבר 2020, 21:45
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי פרדס יוסף » 17 ספטמבר 2021, 06:34

הנה דין הוא שאם שהה בשמונה עשרה כדי לגמור כולה חוזר לראש עי' שו''ע או''ח ק''ד ה'- בכל מקום שפוסק אם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש.
איך הדין בתפילת יום הכיפורים אם שהה במשך זמן שאת התפילה לבדה היה יכול לסיים אך יחד עם הווידוי לא, ולכאורה תליא במנהג אמירת יהיו לרצון לפני הווידוי דבמשנ''ב תר''ז סקט''ז כתב- אותן האומרין תמיד יהיו לרצון מיד אחר התפלה קודם תחנונים ה"ה כאן יאמר יהיו לרצון קודם שמתחיל לומר אלקינו ואלקי אבותינו תבא לפניך תפלתנו וכו':
אמנם בשם הגר''א מובא באמרי נועם ברכות ג' ב' - אם יאמר הסדר של יום כיפור ביום הכיפורים לאחר יהיו לרצון ודאי לא יצא כלל, דכמאן דעקר רגליו דמי וחכמים תיקנו לומר הוידוי ביום הכיפורים דוקא בתוך התפילה. 
ולכאורה לדעת האחרונים שהביא המשנ''ב אם כן אין הוידוי נחשב חלק מנוסח התפילה וממילא שיעור כדי לגמור את כולה הוא עד הוידוי, אך לדעת הגר''א שהה כדי לגמור את כולה הוא  כדי לגמור התפילה והווידוי שהוא חלק מנוסח התפילה. ועי'. 


כמעיין המתגבר
הודעות: 4500
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2986 פעמים
קיבל תודה: 1358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 17 ספטמבר 2021, 12:29

פרדס יוסף כתב:
17 ספטמבר 2021, 06:34
הנה דין הוא שאם שהה בשמונה עשרה כדי לגמור כולה חוזר לראש עי' שו''ע או''ח ק''ד ה'- בכל מקום שפוסק אם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש.
איך הדין בתפילת יום הכיפורים אם שהה במשך זמן שאת התפילה לבדה היה יכול לסיים אך יחד עם הווידוי לא, ולכאורה תליא במנהג אמירת יהיו לרצון לפני הווידוי דבמשנ''ב תר''ז סקט''ז כתב- אותן האומרין תמיד יהיו לרצון מיד אחר התפלה קודם תחנונים ה"ה כאן יאמר יהיו לרצון קודם שמתחיל לומר אלקינו ואלקי אבותינו תבא לפניך תפלתנו וכו':
אמנם בשם הגר''א מובא באמרי נועם ברכות ג' ב' - אם יאמר הסדר של יום כיפור ביום הכיפורים לאחר יהיו לרצון ודאי לא יצא כלל, דכמאן דעקר רגליו דמי וחכמים תיקנו לומר הוידוי ביום הכיפורים דוקא בתוך התפילה. 
ולכאורה לדעת האחרונים שהביא המשנ''ב אם כן אין הוידוי נחשב חלק מנוסח התפילה וממילא שיעור כדי לגמור את כולה הוא עד הוידוי, אך לדעת הגר''א שהה כדי לגמור את כולה הוא  כדי לגמור התפילה והווידוי שהוא חלק מנוסח התפילה. ועי'. 
ואף אם נכונים הדברים שנאמרו משום הגר''א, ודאי לא קאי אלא על עיקר הוידוי שנתקן מחז''ל ולא על כל האריכות.
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3019
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1127 פעמים
קיבל תודה: 1250 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 25 נובמבר 2021, 11:00

דבר שתקנו לאומרו ב"תוך התפילה" בהכרח הופך להיות חלק מ"נוסח התפילה"?


דרומאי
הודעות: 5438
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1449 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי דרומאי » 25 נובמבר 2021, 11:18

פרדס יוסף כתב:
17 ספטמבר 2021, 06:34
הנה דין הוא שאם שהה בשמונה עשרה כדי לגמור כולה חוזר לראש עי' שו''ע או''ח ק''ד ה'- בכל מקום שפוסק אם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש.
איך הדין בתפילת יום הכיפורים אם שהה במשך זמן שאת התפילה לבדה היה יכול לסיים אך יחד עם הווידוי לא, ולכאורה תליא במנהג אמירת יהיו לרצון לפני הווידוי דבמשנ''ב תר''ז סקט''ז כתב- אותן האומרין תמיד יהיו לרצון מיד אחר התפלה קודם תחנונים ה"ה כאן יאמר יהיו לרצון קודם שמתחיל לומר אלקינו ואלקי אבותינו תבא לפניך תפלתנו וכו':
אמנם בשם הגר''א מובא באמרי נועם ברכות ג' ב' - אם יאמר הסדר של יום כיפור ביום הכיפורים לאחר יהיו לרצון ודאי לא יצא כלל, דכמאן דעקר רגליו דמי וחכמים תיקנו לומר הוידוי ביום הכיפורים דוקא בתוך התפילה. 
ולכאורה לדעת האחרונים שהביא המשנ''ב אם כן אין הוידוי נחשב חלק מנוסח התפילה וממילא שיעור כדי לגמור את כולה הוא עד הוידוי, אך לדעת הגר''א שהה כדי לגמור את כולה הוא  כדי לגמור התפילה והווידוי שהוא חלק מנוסח התפילה. ועי'. 
גם לדעת האחרונים הוידוי הוא חלק מהתפילה, אאל שסוברים שאף לאחר יהיו לרצון לא נסתלקה התפילה. וראיה שאם שכח יעלה ויבא ועומד בתחנונים אף לאחר יהיו לרצון אינו חוזר אלא לרצה. ולכן הדעת נוטה שלכו"ע יש לחשוב עם הוידוי.
שוב התבוננתי די"ל דאע"ג שהוידוי הוא חלק מהתפילה מ"מ אינו חלק מברכות שמו"ע, ולענין הפסק אין דנין אלא הברכות עצמם ששייך הפסק ביניהן ולא התחנונים שאחריהם אף אם חשיבי חלק מהתפילה.


דרומאי
הודעות: 5438
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1449 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי דרומאי » 25 נובמבר 2021, 11:19

כמעיין המתגבר כתב:
17 ספטמבר 2021, 12:29
פרדס יוסף כתב:
17 ספטמבר 2021, 06:34
הנה דין הוא שאם שהה בשמונה עשרה כדי לגמור כולה חוזר לראש עי' שו''ע או''ח ק''ד ה'- בכל מקום שפוסק אם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש.
איך הדין בתפילת יום הכיפורים אם שהה במשך זמן שאת התפילה לבדה היה יכול לסיים אך יחד עם הווידוי לא, ולכאורה תליא במנהג אמירת יהיו לרצון לפני הווידוי דבמשנ''ב תר''ז סקט''ז כתב- אותן האומרין תמיד יהיו לרצון מיד אחר התפלה קודם תחנונים ה"ה כאן יאמר יהיו לרצון קודם שמתחיל לומר אלקינו ואלקי אבותינו תבא לפניך תפלתנו וכו':
אמנם בשם הגר''א מובא באמרי נועם ברכות ג' ב' - אם יאמר הסדר של יום כיפור ביום הכיפורים לאחר יהיו לרצון ודאי לא יצא כלל, דכמאן דעקר רגליו דמי וחכמים תיקנו לומר הוידוי ביום הכיפורים דוקא בתוך התפילה. 
ולכאורה לדעת האחרונים שהביא המשנ''ב אם כן אין הוידוי נחשב חלק מנוסח התפילה וממילא שיעור כדי לגמור את כולה הוא עד הוידוי, אך לדעת הגר''א שהה כדי לגמור את כולה הוא  כדי לגמור התפילה והווידוי שהוא חלק מנוסח התפילה. ועי'. 
ואף אם נכונים הדברים שנאמרו משום הגר''א, ודאי לא קאי אלא על עיקר הוידוי שנתקן מחז''ל ולא על כל האריכות.

פשוט שזה אינו. ואטו המתפלל בנוסח ספרדי שיש בו הוספות שאינן מאנשי כנה"ג כמו בברכת השנים אינו מחשב שהה כדי לגמור את כולה לפי נוסח תפילתו?
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 4500
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2986 פעמים
קיבל תודה: 1358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 25 נובמבר 2021, 17:11

דרומאי כתב:
25 נובמבר 2021, 11:19
כמעיין המתגבר כתב:
17 ספטמבר 2021, 12:29
פרדס יוסף כתב:
17 ספטמבר 2021, 06:34
הנה דין הוא שאם שהה בשמונה עשרה כדי לגמור כולה חוזר לראש עי' שו''ע או''ח ק''ד ה'- בכל מקום שפוסק אם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש.
איך הדין בתפילת יום הכיפורים אם שהה במשך זמן שאת התפילה לבדה היה יכול לסיים אך יחד עם הווידוי לא, ולכאורה תליא במנהג אמירת יהיו לרצון לפני הווידוי דבמשנ''ב תר''ז סקט''ז כתב- אותן האומרין תמיד יהיו לרצון מיד אחר התפלה קודם תחנונים ה"ה כאן יאמר יהיו לרצון קודם שמתחיל לומר אלקינו ואלקי אבותינו תבא לפניך תפלתנו וכו':
אמנם בשם הגר''א מובא באמרי נועם ברכות ג' ב' - אם יאמר הסדר של יום כיפור ביום הכיפורים לאחר יהיו לרצון ודאי לא יצא כלל, דכמאן דעקר רגליו דמי וחכמים תיקנו לומר הוידוי ביום הכיפורים דוקא בתוך התפילה. 
ולכאורה לדעת האחרונים שהביא המשנ''ב אם כן אין הוידוי נחשב חלק מנוסח התפילה וממילא שיעור כדי לגמור את כולה הוא עד הוידוי, אך לדעת הגר''א שהה כדי לגמור את כולה הוא  כדי לגמור התפילה והווידוי שהוא חלק מנוסח התפילה. ועי'. 
ואף אם נכונים הדברים שנאמרו משום הגר''א, ודאי לא קאי אלא על עיקר הוידוי שנתקן מחז''ל ולא על כל האריכות.
פשוט שזה אינו. ואטו המתפלל בנוסח ספרדי שיש בו הוספות שאינן מאנשי כנה"ג כמו בברכת השנים אינו מחשב שהה כדי לגמור את כולה לפי נוסח תפילתו?

אטו מי שמוסיף בשומע תפילה באופן קבוע תוספת מסוימת יחשב התפילה עם התוספת, ודאי שלא וה"ה לתוספות שברור שאינם מאנשי כנסת הגדולה או מחז"ל, אלא א"כ תיקנו את זה בדור שיכלו לתקן תקנות.
 


דרומאי
הודעות: 5438
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1449 פעמים
קיבל תודה: 1557 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שהה כדי לגמור כולה אם גם הוידוי בכלל

שליחה על ידי דרומאי » 25 נובמבר 2021, 23:18

כמעיין המתגבר כתב:
25 נובמבר 2021, 17:11
דרומאי כתב:
25 נובמבר 2021, 11:19
כמעיין המתגבר כתב:
17 ספטמבר 2021, 12:29

ואף אם נכונים הדברים שנאמרו משום הגר''א, ודאי לא קאי אלא על עיקר הוידוי שנתקן מחז''ל ולא על כל האריכות.
פשוט שזה אינו. ואטו המתפלל בנוסח ספרדי שיש בו הוספות שאינן מאנשי כנה"ג כמו בברכת השנים אינו מחשב שהה כדי לגמור את כולה לפי נוסח תפילתו?
אטו מי שמוסיף בשומע תפילה באופן קבוע תוספת מסוימת יחשב התפילה עם התוספת, ודאי שלא וה"ה לתוספות שברור שאינם מאנשי כנסת הגדולה או מחז"ל, אלא א"כ תיקנו את זה בדור שיכלו לתקן תקנות.
תוספת שאינה עיקר הברכה לא, אבל בנוסח עצם הברכה כן.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אלול, ימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים