חושב מבחוץ אמר:
האם יש משהו בעולם שהוא לא צרך תשובה?
התשובה לא.
א"כ לכאו' מה בו"ע רוצה ממנו, הרי אם כולם כך זאת אומרת שיש באג ח"ו בביראה,
וא"ת שהוא בסך הכל רוצה את מצוות תשובה,
לכאו':
1. אם יש באג ח"ו אז למה צריך לעשות תשובה
2. מה הפחד והאימה זה בסך הכל לקיים עוד מצווה.
לחדד יותר האם יש אופציה שאם בשנה הקרובה אני יתנהג כך וכך (בצורה שאני יכול) אני לא יצטרך את האלול ואת ר"ה?
כמדומה ששאלה זו יסודה בשאלת ידיעה ובחירה. גם בשאלת ידיעה ובחירה, אנו מבינים היטב! שמה שעשינו אנו אחראים עליו (ואנו מצפים לתגמול על מעשינו, ומבינים שמטילים אחריות על מי שגנב ופשע ועשה שלא כדין) ומאידך אנו יודעים בבירור שהכל אבל הכל צפוי והכל בגזירת עליון, ושכלינו אינו מתיישב כיצד לקיים שניהם. וזה ודאי שלפני כל תשובה ואחרי כל תשובה, כשהסוגיא היא המעשים שלנו אנו צריכים להתייחס אליהם באחריות מ-ל-א-ה, ולעשות ככל אשר לאל ידינו שלא לחטוא וכו', וכשאנו עוסקים בסוגיית השגחה ואמונה אנו צריכים להתייחס להשגחת ה' ית' כמקפת וכולל את הכל. (כמבוא' כ"ז כמדו' בחובה"ל) אחרי שזה ברור יש מקום לחפש תשובה ואולי ימצא ואולי לא, אבל היחס המעשי הוא כמשנ"ת.
ומעתה גם כאן.
האם השנה עשיתי דברים לא טובים? התשובה לצערי כן!
האם שנה הבאה אני יכול לעשות הכל טוב! התשובה היא כן כי יש לי בחירה.
האם שנה הבאה באמת תפגוש אותי במצב הזה! אני מקוה שכן
איך זה שתמיד בסוף אני צריך לעשות תשובה כל שנה? כי כל שנה אני בוחר ברע לצערי
כשנעבור לדבר כעת על התפיסה החיצונית של הדברים, הקב"ה אכן ברא את האדם במצב שיש לו חטאים תמידיים, למה? אינני יודע
אבל בגלל זה לומר שהשנה הייתי כולי בסדר?! זה לא נכון לא הייתי בסדר
בקיצור ההבנה הפילוספית - החיצונית - הכללית - שלכולם יש חטאים וכו' היא נכונה אבל היא לא קשורה כלל אלי ברמה האישית בקשר לאחריות שיש לי על מהשי
מקווה שהסברתי את עצמי כיאות