סכין בערב ראש השנה - סגולה לפרנסה

שלום

משתמש חדש
מקובל וידוע הענין הנ''ל
לא מצאתיהו במקורות
אודה לכל מי שיעזור לי למצוא המקור לענין וטעם הדבר
ישר כח
וכוח''ט
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראיתי מביאים את המקור מספרי חסידים -בשם מהרי"א מזידיטשוב והחוזה מלובלין ע"ה, וכן מנהג לעלוב וצאנז. וצריך שיהיה הסכין חד וחלק בלי פגימות והוא סגולה לפרנסה מכיון שיש בזה רמז לשם חת"ך השייך לפרנסה ובראש השנה זה הזמן להתפלל על פרנסה ע"כ. יש שפרשו המנהג לקנות סכין חד בערב ראש השנה, כי אנו מתפללים בראש השנה "חותך חיים לכל חי".
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר
לא "בזמן שישראל עושין רצונו של מקום", ואין לך "עושין רצונו של מקום" יותר מעסק התורה. ועיין ברכות לה:
 

שלום

משתמש חדש
פותח הנושא
שאלתי לא היתה איזה סגולה יש לפרנסה
אלא מה המקורות לסכין בראש השנה
אשמח לתשובות על השאלה ולא להסיט את הנושא לענין השקפתי ... וד''ל
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
דברים מוצדקים.
ראה שם בטעמי מנהגים הנ"ל שמפנה גם למש"כ שם בקונטרס אחרון סעיף רמ"ו ד"ה ובספר.
 

מענה לשון

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר
אותו צדיק גם עבד?
או שעבד על כולם שהוא צדיק?
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
שלום אמר:
היכןמאוכל למוצאו בכתובים?
בספר טעמי המנהגים ראה כאן-
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14556&st=&pgnum=324


שם כתוב משהו אחר, שיהיה בכיסו בראש השנה סכין חלק!
ולא כתוב שצריך לחדש סכין,
גם לא מוזכר שיהיה חרוט עליו חתי"ק של אחד מגדולי הדור, או שיהיה הסכין מונח על שולחנו של אותו צדיק. 
 

מָרְדֳּכַי

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
יוסף יוסף אמר:
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר
אותו צדיק גם עבד?
או שעבד על כולם שהוא צדיק?
 

אומרים, שאומר האימרה.
הוא ר' יואל מסטאמר!
 
זכור לי שסגולה זו מוזכרת ע"י מוהר"ן, אולי בספר המידות.
יש לה מקורות נוספים, כמו הרה"ק מזידיטשוב.

פעם אחת קניתי הסכין בערב ר"ה, והנחתיו במזוודה.
ולא זכרתי שאותה מזוודה לא עולה לבטן המטוס, אלא למטוס עצמו.

עברתי כמה גבולות יבשתיים, עד שהגעתי לנמל התעופה של סלובקיה.
ואז זה התגלה בבטחון...
השומרים פירקו את המזוודה לחלוטין כדי לגלות מה זה, ואיני יודע מדוע נתנו לי אח"כ להמשיך ולא עצרו אותי בחשד שאני מחבל.
ברוך שעשה לי נס...
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
זכור לי שסגולה זו מוזכרת ע"י מוהר"ן, אולי בספר המידות.
יש לה מקורות נוספים, כמו הרה"ק מזידיטשוב.

פעם אחת קניתי הסכין בערב ר"ה, והנחתיו במזוודה.
ולא זכרתי שאותה מזוודה לא עולה לבטן המטוס, אלא למטוס עצמו.

עברתי כמה גבולות יבשתיים, עד שהגעתי לנמל התעופה של סלובקיה.
ואז זה התגלה בבטחון...
השומרים פירקו את המזוודה לחלוטין כדי לגלות מה זה, ואיני יודע מדוע נתנו לי אח"כ להמשיך ולא עצרו אותי בחשד שאני מחבל.
ברוך שעשה לי נס...
שמא הועילה סגולת הסכין אף לזה...
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
שלום אמר:
היכןמאוכל למוצאו בכתובים?
בספר טעמי המנהגים ראה כאן-
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14556&st=&pgnum=324


שם כתוב משהו אחר, שיהיה בכיסו בראש השנה סכין חלק!
ולא כתוב שצריך לחדש סכין,
גם לא מוזכר שיהיה חרוט עליו חתי"ק של אחד מגדולי הדור, או שיהיה הסכין מונח על שולחנו של אותו צדיק. 
יש כאן כמה מקורות לזה:

https://www.ykr.org.il/question/8488/

https://www.dirshu.co.il/%D7%A1%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A4%D7%A8%D7%A0%D7%A1%D7%94-%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%A1%D7%9B%D7%99%D7%9F-%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94-%D7%9C%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93-%D7%A8%D7%90%D7%A9/

החתימה שההנחה על שולחן הצדיק זה ודאי סגולה בטוחה לפרנסה, אבל לא פרנסתו של עושה הסגולה אלא של עושי הסכין ........
 
ראה בספר סגולות ישראל ערך ראש השנה כמדומה.
אמש ראיתי שהוזכר גם במנהגי ר' יוסף מאיר מספינקא, [ספר ישן דומה שאינו באוצה"ח].
 

אריק

משתמש ותיק
עוד טעם מצינו בספר ליקוטי מהרי״ח (חלק ב דף ד:) שהביא בשם אחד מהקדושים שהטעם משום דסכין שאינו חד עושה פירורין וקשין לעניות, משא"כ סכין חד שאינו עושה פירורין.
ויש שכתבו שקונים הסכין בערב ראש השנה כדי לרמז על עקידת יצחק שהיתה בראש השנה, שתעמוד לנו זכות מצוה גדולה זו ביום הדין, ואף כדי לעורר זכות המילה של כלל ישראל, שגם העבריינים נזהרים במצוה זו ועושים אותה בשמחה ("בספר חיים" פרק א).

ומצינו צדיקים שנהגו לחלק סכינים לבני משפחתם ולאנשים הקרובים אליהם, וכמו שסיפר הרה״ק רבי יצחק מנעשכיז זצ"ל שהרה״ק החוזה מלובלין זי״ע היה מחלק סכינים בראש השנה למקורבים שלו לסגולה לפרנסה ("זכרון טוב" דף כג, ג).

וכך היה גם מנהגו של האדמו״ר רבי משה מרדכי בידרמן מלעלוב זצ"ל, שהיה נוהג לקנות בכל שנה ושנה סכין חדש לכל בניו, וכן מובא גם ב"מנהגי מהריי"ו" (אות תקכז) שהגה"ק מסוליצא היה מדקדק לקנות לכל אחד מבני ביתו סכין חדש לפני ראש השנה.

נשיאת סכין בכיס

הגאון רבי יחיאל מיכל היבנר זצ״ל ("מעשה יחיאל" פר' בשלח) מביא קבלה מהרה"ק מלובלין זצ״ל להיות בראש השנה בכיסו סכין חד וחלק נגד השם של פרנסה חת"ך המרומז בסופי תיבות של הפסוק 'פותח את ידך'.

והרה"ק בעל עצי חיים מסיגוט זצוק"ל היה מנהגו שלקח עימו בכל מקום שבתו את הסכין שקנה בערב ראש השנה.

מקומות שלא נהגו בזה

אבל בכמה חצרות, כמו בבעלזא, לא מצינו שהיו מהדרים לקנות סכין בערב ראש השנה, ויש שהטעימו ע"פ מה שמובא בספר "בעל שם טוב" על התורה שהבעש"ט הק' אמר שלא יתן לחברו סכין במתנה.

השחזת סכינים

בהרבה בתי ישראל שאין קונים סכין חדש, משחיזים את הסכינים שבבית כמו שאמרו ע"כ רמז "וידעת כי שלום אהלך ופקדת נווך ולא תחטא" (איוב ה, כד) שחז"ל דרשוהו על השחזת הסכין.

להארות והערות ניתן לפנות למכון 'המנהג' במייל: hamenhog@gmail.com
 

מענה לשון

משתמש ותיק
מָרְדֳּכַי אמר:
מענה לשון אמר:
יוסף יוסף אמר:
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר
אותו צדיק גם עבד?
או שעבד על כולם שהוא צדיק?

אומרים, שאומר האימרה.
הוא ר' יואל מסטאמר!
אז חוזרני לגמרי מהשורה השניה

 
 

להעמקה

משתמש רגיל
אריק אמר:
ויש שהטעימו ע"פ מה שמובא בספר "בעל שם טוב" על התורה שהבעש"ט הק' אמר שלא יתן לחברו סכין במתנה.
אם אפשר את המראי מקום (האם הבעיה זה לתת או לקבל?)
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
זכורני בשם אחד הצדיקים שהיה אומר כי הסגולה הכי טובה לפרנסה זה פשוט ללכת לעבוד
ואם לא תמצא את זה בכתובים - פוק חזי מה עמא דבר

אנשי ירושלים היו אומרים שכל הסגולות לפרנסה טובות עד 8 בבוקר אבל אח”כ צא לעבודה.
 

להעמקה

משתמש רגיל
להעמקה אמר:
אריק אמר:
ויש שהטעימו ע"פ מה שמובא בספר "בעל שם טוב" על התורה שהבעש"ט הק' אמר שלא יתן לחברו סכין במתנה.
אם אפשר את המראי מקום (האם הבעיה זה לתת או לקבל?)

אמר לי אחד בשם הבעש"ט שהזהיר לא לתת או לקבל סכין במתנה כי זה גורם שיהא ביניהם שנאה גדולה
אמנם ידוע מהרה"ק מזידיטשויב שהרה"ק מלובלין (זיעוכ"י לכוח"ט אכי"ר)היה מחלק בערב ראש השנה סכינים לתלמידיו כסגולה לפרנסה
ןיש לחלק לכאורה בין נתינת סכין לנתינת סגולה
 
חלק עליון תַחתִית