סימנא מילתא


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 09 ספטמבר 2018, 15:48

מנהג אכילת הסימנים הוא הידור נאה וסימן טוב לכל השנה, אבל בל נשכח -כמו שהיה מדגיש מרנא החפץ חיים- כמות שאנו מהדרים אחר סימנים, הרי אין סימן נאה ויאה יותר מהארת פנים לזולת! חיוך וסובלנות! ואין סימן לא טוב חלילה יותר מכעס והקפדה. ובכלל הארת פנים לזולת חיוך וברכה עזרה ועדוד, הרי הם סגולה בדוקה לזכיה בדין, שכן אמרו חז"ל "כל המרחם על הבריות, מרחמים עליו מן השמים". אם כן המחייך לזולת יחייכו אליו מן השמים המאיר פנים יזכה להארת פנים באור פני מלך חיים. על כן בימי ראש השנה נקפיד ביתר שאת לעשות סמנים יפים של הארת פנים חיוך וסבלנות להתרחק מהכעס בכדי שהם ישפיעו לנו כל השנה לקבלת הארת פנים מהקב"ה.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 654
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הכהן » 09 ספטמבר 2018, 16:01

אגב, ה"אלף המגן" כתב בשם הפרי מגדים (לא ראיתי בפנים), שניתן לאכול תפוח אדמה ולטובלו בדבש.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי דרומאי » 09 ספטמבר 2018, 16:30

הפקדתי שומרים כתב:מנהג אכילת הסימנים הוא הידור נאה וסימן טוב לכל השנה, אבל בל נשכח -כמו שהיה מדגיש מרנא החפץ חיים- כמות שאנו מהדרים אחר סימנים, הרי אין סימן נאה ויאה יותר מהארת פנים לזולת! חיוך וסובלנות! ואין סימן לא טוב חלילה יותר מכעס והקפדה. ובכלל הארת פנים לזולת חיוך וברכה עזרה ועדוד, הרי הם סגולה בדוקה לזכיה בדין, שכן אמרו חז"ל "כל המרחם על הבריות, מרחמים עליו מן השמים". אם כן המחייך לזולת יחייכו אליו מן השמים המאיר פנים יזכה להארת פנים באור פני מלך חיים. על כן בימי ראש השנה נקפיד ביתר שאת לעשות סמנים יפים של הארת פנים חיוך וסבלנות להתרחק מהכעס בכדי שהם ישפיעו לנו כל השנה לקבלת הארת פנים מהקב"ה.
אכן כעס בראש השנה רח''ל יש בו סימנא בישא ח''ו, כידוע.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 09 ספטמבר 2018, 16:30

הרב @הכהן
אכן ראיתי את הדברים בנוגע לתפוח אדמה. אולם כ"ז באופן שאין לו תפוח עץ, ולא כך מפסיד חלק מהמעלות שישנם בתפוח עץ.
הפקדתי שומרים כתב:תפוח בדבש:
אחת הסיבות שבגללה אוכלים בראש השנה תפוח קשורה במתיקותו, אבל נאמרו בזה טעמים נוספים. חלקם גלויים וחלקם סודות טמירים. ראיתי מביאים -"שבתפוח ישנם 3 הנאות -"הטעם, המראה, והריח" והוא סימן לבקשתנו לבנים, חיים טובים, ופרנסה כל השנה. כמו כן נראה לפרש עפ"ד חז"ל (ברכות נו:) התפוח מסמל, חיים טובים ומעלה וגדולה לאדם, ומטעם זה אוכלים דווקא פרי זה משאר פירות.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 ספטמבר 2018, 23:05

דרומאי כתב:
הפקדתי שומרים כתב:בגמ' הוריות מוזכר בזה"ל
אמר אביי השתא דאמרת סימנא מילתא היא [לעולם] יהא רגיל למיחזי בריש שתא קרא ורוביא כרתי וסילקא ותמרי
בגמ' כריתות ו. מוזכר "למיחזי".
בכל אופן זה לא דין זה עצה טובה.
יתכן שאינו חיוב גמור, משום שהדינא דגמרא לא נאמר בתורת חיוב, אך לא יצא מכלל דינא דגמרא. וכשאמר החזו''א 'הירא מדינא דגמרא הוא הראוי ליקרא תלמיד חכם' אף זו בכלל.
וצ''ע בגדר חיובו.
הנושא אם למיחזי או למיכל כבר הוכרע בשו''ע ואין אחר דבריו כלום.
לאט לך, לא כזה פשוט ר' דרומאי.
אכן הטור והשו"ע כתבו ש"יהא אדם רגיל לאכול בראש השנה". אולם הגי' למיחזי יש לה מקום וכמו שכתבו הפוסקים שאדם שאינו יכול לאכול את הסימנים מטעמי בריאות או מחשש תולעים וכדומה, די לו שיביט בהם ויאמר עליהם את ה"יהי' רצון" כ"כ הכף החיים.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי אלימלך » 11 ספטמבר 2018, 23:25

אם נאמר שכל דבר שאפשר לעשות משמו סימן טוב נכלל בסימנים
יש להקשות מדוע לא הזכירו בספרים בשר שנתבשר בשורות טובות?


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 ספטמבר 2018, 23:28

אלימלך כתב:אם נאמר שכל דבר שאפשר לעשות משמו סימן טוב נכלל בסימנים
יש להקשות מדוע לא הזכירו בספרים בשר שנתבשר בשורות טובות?
יפה.
אבל היה אולי אפשר לדחות משום שהיו נוהגים לאכול ראש כבש והבשר בכללותו, ומשום כך תפסו את הסימן המעולה יותר שבו.
מ"מ גם אני כמו ששאלתי ועדיין לא מצאתי מקור בספרים שיש ענין לעשות סימן על כל דבר שאוכל, גם אם אינו פרי או ירק.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי דרומאי » 12 ספטמבר 2018, 00:17

הפקדתי שומרים כתב:
דרומאי כתב:
הפקדתי שומרים כתב:בגמ' הוריות מוזכר בזה"ל
אמר אביי השתא דאמרת סימנא מילתא היא [לעולם] יהא רגיל למיחזי בריש שתא קרא ורוביא כרתי וסילקא ותמרי
בגמ' כריתות ו. מוזכר "למיחזי".
בכל אופן זה לא דין זה עצה טובה.
יתכן שאינו חיוב גמור, משום שהדינא דגמרא לא נאמר בתורת חיוב, אך לא יצא מכלל דינא דגמרא. וכשאמר החזו''א 'הירא מדינא דגמרא הוא הראוי ליקרא תלמיד חכם' אף זו בכלל.
וצ''ע בגדר חיובו.
הנושא אם למיחזי או למיכל כבר הוכרע בשו''ע ואין אחר דבריו כלום.
לאט לך, לא כזה פשוט ר' דרומאי.
אכן הטור והשו"ע כתבו ש"יהא אדם רגיל לאכול בראש השנה". אולם הגי' למיחזי יש לה מקום וכמו שכתבו הפוסקים שאדם שאינו יכול לאכול את הסימנים מטעמי בריאות או מחשש תולעים וכדומה, די לו שיביט בהם ויאמר עליהם את ה"יהי' רצון" כ"כ הכף החיים.
לא הבנתי, הכף החיים בא לחלוק על השו''ע?! הוא רק אומר שמי שאינו יכול לאכול יקיים לפחות 'למיחזי', וזה לא אומר שהגירסא למיחזי יש לה מקום, שהרי הכרעת השו''ע הוא שצריך דוקא למיכל, אלא שמצד ה'עניינים' יש איזה שהוא קיום גם ב'למיחזי', למרות שלא מקיים את דין הגמרא להכרעת רבותינו בעלי השו''ע.
הנושא של היהי רצון הוא ענין אחר, שהיו ראשונים שפירשו עיקר ענין הסימנים כדי להתעורר להתפלל את היהי רצון, אך כמדומה שרוב הראשונים לא נקטו כן, אלא שהוא סימנא בעלמא.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 ספטמבר 2018, 00:19

דרומאי כתב: לא הבנתי, הכף החיים בא לחלוק על השו''ע?! הוא רק אומר שמי שאינו יכול לאכול יקיים לפחות 'למיחזי', וזה לא אומר שהגירסא למיחזי יש לה מקום, שהרי הכרעת השו''ע הוא שצריך דוקא למיכל, אלא שמצד ה'עניינים' יש איזה שהוא קיום גם ב'למיחזי', למרות שלא מקיים את דין הגמרא להכרעת רבותינו בעלי השו''ע.
אם הוכרע הוכרע, או לכה"פ היה מסייג בלי שם ומלכות.
מה שהוספת אח"כ זה אכן הוספה של מר בלבד, ומכח ההכרעה של מר שאין וכולם אחר ד' השו"ע וכו'.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי דרומאי » 12 ספטמבר 2018, 00:21

הפקדתי שומרים כתב:אם הוכרע הוכרע, או לכה"פ היה מסייג בלי שם ומלכות.
מה הקשר?! אפשר להגיד יהי רצון גם בלי לאכול כלל, שאי''ז אלא בקשת רחמים בעלמא, וכלל אינו נוגע לענין הסימנים.
ענין שם ומלכות שייך דוקא בברכה ולא בתפילה, לא מצינו שמי שאומר תפילת הדרך בספק שיצטרך לדלג השם בתחילה, רק החתימה בסוף, וכן על זה הדרך.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי דרומאי » 12 ספטמבר 2018, 00:54

הפקדתי שומרים כתב:
דרומאי כתב: לא הבנתי, הכף החיים בא לחלוק על השו''ע?! הוא רק אומר שמי שאינו יכול לאכול יקיים לפחות 'למיחזי', וזה לא אומר שהגירסא למיחזי יש לה מקום, שהרי הכרעת השו''ע הוא שצריך דוקא למיכל, אלא שמצד ה'עניינים' יש איזה שהוא קיום גם ב'למיחזי', למרות שלא מקיים את דין הגמרא להכרעת רבותינו בעלי השו''ע.
אם הוכרע הוכרע, או לכה"פ היה מסייג בלי שם ומלכות.
מה שהוספת אח"כ זה אכן הוספה של מר בלבד, והתפתלות מכח הע' הנ"ל, ומכח ההכרעה של מר שאין וכולם אחר ד' השו"ע וכו', מכאן באה ההמצאה של ענינים. אחר המחילה.
פשוט לדעתי שעיקר הדין הוא בלמיכל, וכל השאר רק עניינים, וכמו שמשמע מהכרעת השו"ע.


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 ספטמבר 2018, 01:41

דרומאי כתב:
הפקדתי שומרים כתב:אם הוכרע הוכרע, או לכה"פ היה מסייג בלי שם ומלכות.
מה הקשר?! אפשר להגיד יהי רצון גם בלי לאכול כלל, שאי''ז אלא בקשת רחמים בעלמא, וכלל אינו נוגע לענין הסימנים.
ענין שם ומלכות שייך דוקא בברכה ולא בתפילה, לא מצינו שמי שאומר תפילת הדרך בספק שיצטרך לדלג השם בתחילה, רק החתימה בסוף, וכן על זה הדרך.
ראית דרומאי את החוות דעת בדרך החיים מה שכתב בזה?


פותח הנושא
הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 ספטמבר 2018, 01:57

השיטה מקובצת גורס גם בגמרא בכריתות ש"יהא רגיל איניש למיחזי", שהכוונה שצריך לראות את הסימנים ואין צורך לאוכלם, וכך גירסתם של רש"י במחזור ויטרי, וכ"כ הערוך ערך קרא, והמאירי בחיבור התשובה, והכלבו סי' סד, ושבלי הלקט סימן רפ"ג שצריך רק לראות את הסימנים ולא לאוכלם. גם בתשובת רב האי גאון אוצר הגאונים, ר"ה סימן
צ"ב מסופר שנהגו להביא לפני רב האי גאון סלסלה ובתוכה מיני הסימנים. הוא היה נוטלם בידו ואומר עליהם את הבקשה, מבלי לאוכלם.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 226 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סימנא מילתא

שליחה על ידי דרומאי » 12 ספטמבר 2018, 01:58

הפקדתי שומרים כתב:
דרומאי כתב:
הפקדתי שומרים כתב:אם הוכרע הוכרע, או לכה"פ היה מסייג בלי שם ומלכות.
מה הקשר?! אפשר להגיד יהי רצון גם בלי לאכול כלל, שאי''ז אלא בקשת רחמים בעלמא, וכלל אינו נוגע לענין הסימנים.
ענין שם ומלכות שייך דוקא בברכה ולא בתפילה, לא מצינו שמי שאומר תפילת הדרך בספק שיצטרך לדלג השם בתחילה, רק החתימה בסוף, וכן על זה הדרך.
ראית דרומאי את החוות דעת מה שכתב בזה?
אין שום ראיה מזה שאפשר להגיד את היה''ר גם בראיה בעלמא ולא באכילה, לזה שדין הגמרא מתקיים בראיה. גם אם הגירסא בגמרא היא 'למיכל' כפי שנקטו רבותינו בעלי השו''ע שאין אחר דבריהם כלום, עדיין אפשר להגיד יה''ר גם בראייה. ובפרט אם ננקוט כרוב הראשונים שרמזתי למעלה, הסוברים שעיקר הסימנים אינם בשביל היה''ר, ודלא כהמאירי.
מש''כ לענין שם ומלכות הוא שלא מצינו שאסור לומר את היה''ר בלי לקיים את הסימנים, לדוגמא אדם שיש לו מין שהוא ספק 'קרא', אטו נימא שצריך לומר יה''ר בלא שם?! אלא משום דתחנונים הוא, ורשות בידו לבקש אף בלא אכילת המין. וה''נ ל''ש.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח