דף 1 מתוך 1

התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:02
על ידי הפקדתי שומרים
ראיתי הרבה מקפידים (בלי לדעת למה..) שאחד עומד ואומר את נוסח בקשת ההתרה בפני שלושה. ולא שלושה, י', או יותר עומדים -מול שלושה (נ.ב מפני הטועים. השאלה מצד הטרחה) מדוע? -האם משום החשש תקל"מ?
כמו כן בנוסח של ההתרה אנו אומרים "דיינים מומחים" דבר שעל פניו לא נכון, ומה טעמו?

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:13
על ידי יוסף יוסף
מה פתאום ג' כנגד ג' ?
מהיכן נפל לך הרעיון הזה בכלל?
זה צריך להיות מעין בי"ד שהתרת נדרים בפני ג'
ולכן כל אחד שרוצה להתיר נדרו ניגש לפני ג' ואומר את הנוסח
מאיזה טעם י"ל לערבב כמה אנשים שיבקשו בפעם אחת התרה
וכי בבי"ד גם כמה בעלי דינים נעמדים יחד?

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:16
על ידי הפקדתי שומרים
יוסף יוסף כתב:מה פתאום ג' כנגד ג' ?
מהיכן נפל לך הרעיון הזה בכלל?
זה צריך להיות מעין בי"ד שהתרת נדרים בפני ג'
ולכן כל אחד שרוצה להתיר נדרו ניגש לפני ג' ואומר את הנוסח
מאיזה טעם י"ל לערבב כמה אנשים שיבקשו בפעם אחת התרה
וכי בבי"ד גם כמה בעלי דינים נעמדים יחד?
הרעיון נפל מזה שהעיקר בהתרה אלו המתירים שהם כב"ד, ומאי שנא אם אחד עומד או שלושה ויותר מכך, וע"כ לא שמעתי בדבריך סברא ולא מידי חוץ משלילה בלא טעם. ועימך הסליחה. אשמח לשמוע טעם רציני בענין אם ישנו.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:21
על ידי יוסף יוסף
את האמת שלא היה כ"כ על מה לתת סברא
מעיקרא השאלה לא ניתנה עם סברא הגיונית
כך שאין הרבה לענות בסברא

יש לי הרגשה של איזה שיח חרשים בנושא
לכן אני מייעץ שניתן לשאר חברי הפורום לשפוט
מי מביננו צריך להביא סברא לדבריו

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:22
על ידי הפקדתי שומרים
?
יוסף יוסף לא צריך סברות בשביל לשאול שאלה פשוטה מפני מה נוהגים להטריח אחד אחד ולא שלושה יעמדו או עשר כנגד שלושה מתירים. "הסברא" שכתבת צר לי אבל אין בה ממש. ואכן השופט ישפוט. ד"א צריך גם לדעת מתי משתמשים עם סברות..ושוב אשמח לשמוע טעמם.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:26
על ידי ויבוקש
אולי משום תרי קולי לא משתמעי

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:28
על ידי הפקדתי שומרים
יש"כ זה מה שכתבתי בהודעה הפותחת -תקל"מ.
אולם בזה לא הונח לי אחר שאין צורך לשמוע כל מילה ומילה והעיקר שיש גילוי דעת של מבקש ההתרה. תקל"מ לא הוי כלא אמר מידי. וצריך לעיין בזה.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:33
על ידי אליהו בורטמאן
אני לא חושב שיש עיכוב הלכתי בדבר, הרי הספרדים נוהגים לקרוא הרבה אנשים ביחד, וגם אצל האשכנזים בדברי הב"ד כתוב בסוגרים שאם המבקשים היו מרובים צריך להגיד הכל מותרים לכם...

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:34
על ידי הפקדתי שומרים
ישר כח.
וזה אני שואל כמו שכתבתי שלא ידוע טעם ועם זאת יש מקומות מסוימים מקפידים (כמו אצלנו) שיעמוד אחד אחד עם כל הטרחה במקום שיעמדו ג' או עשר וכו'. וע"ז עדין לא השבתם. דרך אגב בסליחות שלי (אשכנז הוצאת יפה נוף) לא מופיע מה שהבאת במסוגר.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 02:37
על ידי הפקדתי שומרים
אליהו בורטמאן כתב:אני לא חושב שיש עיכוב הלכתי בדבר, הרי הספרדים נוהגים לקרוא הרבה אנשים ביחד, וגם אצל האשכנזים בדברי הב"ד כתוב בסוגרים שאם המבקשים היו מרובים צריך להגיד הכל מותרים לכם...
עוד דבר מפני מה אומרים "דינים מומחים" דבר שעל פניו לא נכון, האם אין בזה בעיה?

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:03
על ידי ויבוקש
הא לך הנוסח שהיה אומר מרן הגראי"ל (מפני כמה קושיות שיש על הנוסח המודפס בסידורים)
אומר בפני השלשה:
מתחרט אני על כל הנדרים ושבועות וכן כל מנהג טוב שנהגתי ולא אמרתי בלי נדר ואם הייתי יודע שאתחרט לא הייתי נודר או נשבע, ובמנהג טוב הייתי מתנה שיהיה בלי נדר, ומבקש שתתירו לי את כולם.
והדיינים משיבים:
מותר לך, מותר לך, מותר לך.
ויאמר בפני השלשה:
הרי אני מוסר מודעה לפניכם ואני מבטל מכאן ולהבא כל הנדרים וכל השבועות וקונמות והסכמות וקבלה בלב שאקבל עלי בעצמי הן בהקיץ והן בחלום חוץ מנדרי תענית בשעת המנחה וכן כל מנהג טוב שאתנהג בלי להזכיר בלי נדר, ובאם שאשכח לתנאי מודעה הזאת ואדור מהיום עוד, מעתה אני מתחרט עליהם ומתנה עליהם שיהיו כולם בטילים ומבוטלים ולא יהון חלין כלל וכלל.

ויש בזה תיקון גדול במסירת המודעה שמוסיף על נוסח הסידורים 'וכן כל מנהג טוב שאתנהג בלי להזכיר בלי נדר'.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:05
על ידי הפקדתי שומרים
נפלא. מרן הגראי"ל בעצם היה משמיט בין השאר את כל ענין הדיינים מומחים.
וזה פלא איך במחזורים ובסדרי הסליחות בהוצאות החדשות עדין מופיע "דיינים מומחים". צ"ב.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:09
על ידי ויבוקש
נו! מה אתה רוצה שישנו למי יש אומץ?

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:11
על ידי הפקדתי שומרים
ויבוקש כתב:נו! מה אתה רוצה שישנו למי יש אומץ?
אין צורך להשמיט במחזור מספיק שיקפידו האומרים שזה אני ואתה וכו' לאמר 'דיינים' בהשמטת 'מומחים'.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:14
על ידי ויבוקש
מצויין, אני באמת אומר את הנוסח הקצר.
והייתי שמח שכך ינהגו כולם (זה חוסך הרבה זמן, גם בלי הרעיון הנפלא שלך בראש האשכול)

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:15
על ידי הפקדתי שומרים
יש"כ ר' @ויבוקש
האם הדפיסו את הנוסח של מרן באחד המחזורים או סדר הסליחות.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 03:22
על ידי ויבוקש
לא ראיתי.
אבל היום שמעתי מישהו שאמר שראה מודפס.
אבל מאי נפק"מ אתה יכול להדפיס ולהפיץ (אין ע"ז זכויות יוצרים)

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 08:16
על ידי הכהן
  1. אאל"ט אצל מרן הגריש"א היה נהוג שהוא היה יושב עם עוד שנים וכל הקהל היו עומדים יחד מולם.
  2. בלוח א"י כתב (איני זוכר בשם מי) להשמיט "דיינים מומחים" "ואפילו נזירות שמשון" "ובשם הוי"ה ברוך הוא"

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 12:45
על ידי הפקדתי שומרים
יש"כ חזינן שאין חשש של תקל"מ. א"כ כל אלו המקפידים בחינם ותל"מ.

Re: התרת נדרים

נשלח: 09 ספטמבר 2018, 12:59
על ידי בנציון
בענין דיינים מומחים החזו"א אמר שזה כמו שאומרים היום הרב הגאון.

Re: התרת נדרים

נשלח: 11 ספטמבר 2018, 20:52
על ידי בני תורה
לענ"ד נכון הוא שמעיקר הדין אפשר להתיר נדרים לכמה נודרים בבת אחת [בשונה מהפרת נדרים שאין אדם מיפר לב' נשותיו כאחת עיין נדרים עג.] אבל מכיון שהתרת נדרים הנעשית כמנהג בערב ראש השנה בלאו הכי כוחה ההלכתי אינו ברור כל כך, ועל כן על המנהג להיעשות כפי שהוא נעשה ללא שינויים.
בענין שינויים באמירת הנוסח, לענ"ד אין אנו רשאים לשנות ממנהג ישראל, אם נתחיל לשנות בזה מי יודע לאן נגיע?! ובכלל, כל שינוי וכיו"ב בענינים אלו אינו 'מריח' טוב.

Re: התרת נדרים

נשלח: 11 ספטמבר 2018, 21:10
על ידי יצחק
הפקדתי שומרים כתב:יש"כ ר' @ויבוקש
האם הדפיסו את הנוסח של מרן באחד המחזורים או סדר הסליחות.
כשלמדתי ביש"ק פונוביז' הדפיסו נוסח קצר מהרב שטיינמן, כמובן שאינני זוכר את הנוסח עצמו אבל כולנו השתמשנו בזה בשמחה..

Re: התרת נדרים

נשלח: 12 ספטמבר 2018, 13:41
על ידי טעם זקנים
הפקדתי שומרים כתב:ראיתי הרבה מקפידים (בלי לדעת למה..) שאחד עומד ואומר את נוסח בקשת ההתרה בפני שלושה. ולא שלושה, י', או יותר עומדים -מול שלושה (נ.ב מפני הטועים. השאלה מצד הטרחה) מדוע? -האם משום החשש תקל"מ?
ראיתי בספר 'כל נדרי' של הרב יצחק שטסמן שליט"א עמ' תשלב שהביא בשם המטה אפרים (סי' תקפא סעי' מט) 'שמעיקר הדין יכולים כמה אנשים לומר ביחד את נוסח התרת נדרים אולם אם אין הזמן דוחק עדיף שכל אחד יאמר בנפרד' ולא פירש טעמו [ואלי כדי שזה יראה רציני ודו"ק].

ועוד הביא שם בהערה בשם הגרשז"א שיכולים ארבעה לישב יחד ולאמר 'נדרנא לא נדרי' ויש בכך התרת נדרים לארבעתם עי"ש.

Re: התרת נדרים

נשלח: 14 אוקטובר 2018, 11:03
על ידי אברעמעלע
הכהן כתב:
  1. אאל"ט אצל מרן הגריש"א היה נהוג שהוא היה יושב עם עוד שנים וכל הקהל היו עומדים יחד מולם.
  2. בלוח א"י כתב (איני זוכר בשם מי) להשמיט "דיינים מומחים" "ואפילו נזירות שמשון" "ובשם הוי"ה ברוך הוא"
ההשמטות בשם הרב האדר"ת ז"ל