הערות בנוסח התפילה


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1064
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 342 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי יצחק » 11 ספטמבר 2018, 21:01

יש להעיר בנוסח של מוסף הנדפס במחזורים
"ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם כמשפטם וכו'"
אחרי שהזכרנו את התמידים לא יתכן לומר "מלבד" עולת התמיד. וכפי הנראה מדובר בצירוף של שתי נוסחאות שונות.
אח"כ הראוני במחזור אוצר התפילות שיש שם בהערות כמה נוסחאות ישנות שאין בהם את הקושיא הזו.

כעין זה ממש יש בחלק מהמחזורים במוסף של יו"כ "ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם"
כאן יש שתי הערות, א, ההערה הקודמת ביחס לקרבן תמיד נכונה גם כאן,
ב, מה שאומרים "שני שעירים" הכוונה לשעיר של המוסף ולשעיר חטאת הנעשה בפנים, ומה שאומרים "חטאת הכפורים" הכוונה לפר ושעיר הנעשים בפנים, ונמצא שמזכירים שתי פעמים את השעיר הנעשה בפנים.
(ובלא"ה יש להעיר שלא מזכירים את הקרבנות שלא קשורים למוסף, כמו שלא מזכירים את קרבן העומר והקרבנות הבאים עם הלחם בשבועות)


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 924
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי הכהן » 11 ספטמבר 2018, 21:40

סימן תקצב:
ב. המנהג פשוט בכל בני ספרד שאין מזכירין פסוקי קרבן מוסף כלל:
הגה: והמנהג הפשוט באשכנז ובגלילות אלו לומר פסוקי מוסף ראש השנה ואין אומרים פסוקי מוסף ראש חודש אלא אומרים מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד וכו' ושני שעירים לכפר ושני תמידין כהלכתן (טור). ואומרים גם כן מוספי יום הזכרון (ר''ן סוף ראש השנה ורבינו ירוחם וכל בו):
ועי' שערי תשובה תרכ"א סק"ה


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 791 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 ספטמבר 2018, 22:57

אם כבר מעירים על נוסח התפילה. נעיר על נוסח הפיוטים א. ראיתי השנה שר' שמחה זיסל היה מתרעם על הנוסח בפיוט "מלך אביון" אחר שאין כלל לדמות. וכן הגרש"ז היה מתרעם על שמרבים להשתמש בתכלה שנה וקללותיה, לדידו יש בזה משום כפויות טובה כלפי הקב"ה על הטובות שעשה עימנו כל השנה. ב. ונתנה תוקף מזוכר יום הדין 'כבני מרון' מה ענין ליום כיפור? ראיתי מביאים משום חביבות הפיוט וצ"ב. ג. נוסח התשליך מביאים שהגראי"ל ור' מיכל יהודה לא הקפידו כמנהג הגר"א, האם יש כיום בתי כנסיות שפוסחים על התשליך? מענין לדעת. ד. יעלה ויבוא רוב הסידורים "חייים (טובים) בא במוסגר, אולם בקטעים אחרים מזכירים חיים טובים?


well
מאמרים: 0
הודעות: 105
הצטרף: 16 מאי 2018, 22:25
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי well » 11 ספטמבר 2018, 23:04

יצחק כתב:יש להעיר בנוסח של מוסף הנדפס במחזורים
"ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם כמשפטם וכו'"
אחרי שהזכרנו את התמידים לא יתכן לומר "מלבד" עולת התמיד. וכפי הנראה מדובר בצירוף של שתי נוסחאות שונות.
אח"כ הראוני במחזור אוצר התפילות שיש שם בהערות כמה נוסחאות ישנות שאין בהם את הקושיא הזו.

כעין זה ממש יש בחלק מהמחזורים במוסף של יו"כ "ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם"
כאן יש שתי הערות, א, ההערה הקודמת ביחס לקרבן תמיד נכונה גם כאן,
ב, מה שאומרים "שני שעירים" הכוונה לשעיר של המוסף ולשעיר חטאת הנעשה בפנים, ומה שאומרים "חטאת הכפורים" הכוונה לפר ושעיר הנעשים בפנים, ונמצא שמזכירים שתי פעמים את השעיר הנעשה בפנים.
(ובלא"ה יש להעיר שלא מזכירים את הקרבנות שלא קשורים למוסף, כמו שלא מזכירים את קרבן העומר והקרבנות הבאים עם הלחם בשבועות)
לכאו' התירוץ הפשוט שהנוסח הרגיל שאומרים בכל יו"ט הוא "ושעיר לכפר ושני תמידים כהלכתם" ולא רצו להוסיף דברים על הנוסח הרגיל (רק שני שעירים במקום שעיר שזה לא משמעותי כ"כ) וממילא בשביל להוסיף את עולת החודש בר"ה ואת הקרבנות המיוחדים ליוה"כ ביוה"כ היה צריך להוסיף עוד נוסח ולקחו את הפסוק המדבר בזה כצורתו : "מלבד עולת החודש ...." "מלבד חטאת הכיפורים...." ולא חשו לכפילות שהדבר יוצר.

אוסיף עוד הערה משלי , בנוסח הנני העני מוזכר שה' יקבל תפילתו כתפילת מי שזקנו מגודל, ואני שואל - איפה מצינו שיש מעלה בזקן מגודל?


tkhvu
מאמרים: 0
הודעות: 177
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי tkhvu » 11 ספטמבר 2018, 23:07

ראוי לציין כי החזן בפוניבז' הגר"צ אייזנשטיין מוסיף מילה אחת: כאמור מלבד עולת החודש ובזה מתיישבת התמיהה הנ"ל.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 791 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 11 ספטמבר 2018, 23:08

well כתב: אוסיף עוד הערה משלי , בנוסח הנני העני מוזכר שה' יקבל תפילתו כתפילת מי שזקנו מגודל, ואני שואל - איפה מצינו שיש מעלה בזקן מגודל?
זקן זה לא סיבה שהוא בעל מעלה, זה רק סימן לבעלי המעלה.


tkhvu
מאמרים: 0
הודעות: 177
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי tkhvu » 11 ספטמבר 2018, 23:17

כמדומני שמעלת הזקן היא מצד כבוד הציבור. יש ענין שהש"צ יהיה מרוצה לציבור כדי שיהיה שלוחו וכפי שמזכיר את מה שדעתו מעורבת עם הבריות, מאותו טעם יש ענין שיהיה עם זקן שבכך הוא "שליח ציבור" מעולה יותר.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 924
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי הכהן » 12 ספטמבר 2018, 01:48

tkhvu כתב:ראוי לציין כי החזן בפוניבז' הגר"צ אייזנשטיין מוסיף מילה אחת: כאמור מלבד עולת החודש ובזה מתיישבת התמיהה הנ"ל.
כ"כ בלא"י
זה מיישב את התמידים, אבל איך אפשר לומר 'כאמור' על עולת החודש שלא הזכיר אותה?


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 232 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי דרומאי » 12 ספטמבר 2018, 02:05

יצחק כתב:יש להעיר בנוסח של מוסף הנדפס במחזורים
"ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד עולת החודש ומנחתה ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם כמשפטם וכו'"
אחרי שהזכרנו את התמידים לא יתכן לומר "מלבד" עולת התמיד. וכפי הנראה מדובר בצירוף של שתי נוסחאות שונות.
אח"כ הראוני במחזור אוצר התפילות שיש שם בהערות כמה נוסחאות ישנות שאין בהם את הקושיא הזו.

כעין זה ממש יש בחלק מהמחזורים במוסף של יו"כ "ומנחתם ונסכיהם כמדובר וכו' ושני שעירים לכפר לכפר ושני תמידים כהלכתם מלבד חטאת הכפורים ועולת התמיד ומנחתה ונסכיהם"
כאן יש שתי הערות, א, ההערה הקודמת ביחס לקרבן תמיד נכונה גם כאן,
ב, מה שאומרים "שני שעירים" הכוונה לשעיר של המוסף ולשעיר חטאת הנעשה בפנים, ומה שאומרים "חטאת הכפורים" הכוונה לפר ושעיר הנעשים בפנים, ונמצא שמזכירים שתי פעמים את השעיר הנעשה בפנים.
(ובלא"ה יש להעיר שלא מזכירים את הקרבנות שלא קשורים למוסף, כמו שלא מזכירים את קרבן העומר והקרבנות הבאים עם הלחם בשבועות)
מלבד עולת החודש וגו' הוא פסוק, וכן מלבד חטאת הכיפורים. כיון שאומרים את הפסוק מסיימים אותו, אף שמוזכר שם קרבן התמיד שכבר אמרנו בתפילה.


הכהן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 924
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 283 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי הכהן » 12 ספטמבר 2018, 09:05

דרומאי כתב: מלבד עולת החודש וגו' הוא פסוק, וכן מלבד חטאת הכיפורים. כיון שאומרים את הפסוק מסיימים אותו, אף שמוזכר שם קרבן התמיד שכבר אמרנו בתפילה.
הכהן כתב:עי' שערי תשובה תרכ"א סק"ה


קשישא
מאמרים: 0
הודעות: 38
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות בנוסח התפילה

שליחה על ידי קשישא » 12 ספטמבר 2018, 13:43

אגב הערתך אכתוב מה שנתעוררתי
בתפילת מוסף כי אתה שומע קול שופר ומאזין תרועה
הרי שנקט שמיעה על שופר והאזנה על תרועה
ויש להעיר למה בסיום הברכה אומרים שומע קול תרועה ולא אומרים מאזין קול תרועה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אלול, ימים נוראים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח