רבי יצחק הוטנר: ראש השנה = יום החסד


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רבי יצחק הוטנר: ראש השנה = יום החסד

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 02 ספטמבר 2019, 15:24

בספריו הנודעים פחד יצחק הוא חוזר כמה פעמים על הכינוי המענין שלו לראש השנה: יום החסד.

כי כל הדין והמשפט זה רק נלווה לעצם העובדה שביום זה יש חלוקה של מתנות די טובות כמו למשל מתנת חיים (לא קשור לארגון...)

והדין והמשפט הוא בעצם בדיקת קריטריונים מי זכאי לקבל בחלוקה.

וכך היה בבריאת האדם בתחילה שקודם כל ביום זה הוא נברא = יום החסד.
ואחרי שחטא הוא נידון = יום הדין.







א-ל-ו-ל!!!!
לכאורה הוא לא שייך כלל לא לחסד ולא לדין
(אמנם בלי לזלזל במעלתם של הדגים הרועדים)
אלא הוא רק "ימי הרחמים" - ימי בקשת רחמים מיוזמתנו אנו
(אני לדודי - אני תחילה.
ודודי >יבוא< ביום שנאמר בו "לפני ה' כי בא כי בא"
ודרשו חז"ל - כי בא בר"ה כי בא ביו"כ).
ואנו מתקרבים מעצמנו כמו היוזמה העצמאית של אבותינו ב40 יום אלו לבקש רחמים ולנסות להתקרב.
ולאחר שמשה מבקש ומתחנן ויחל משה וכו' מגיעה התשובה סלחתי כדבריך.
(ודודי לי = הנה אנכי בא אליך בעב הענן, משכן, סוכות וכו').

מקביל למתואר ביונה "עוד 40 יום ונינוה נהפכת... >אולי< ישוב האלוקים מחרון אפו ולא נאבד".
וגם הם לא נצטוו בפירוש לעשות עצרות התעוררות ושקים וצום
אלא רק נרמזו וזה הספיק להם ומעצמם הבינו להתחיל ולנסות מספק אולי יעזור.

(ראה בפירוש הגר"א ליונה שזה אכן מקביל לאלול מכל מיני בחינות רמזיות וסודיות.
אבל אני הדגשתי את הנקודה המשותפת שאנו באים מעצמנו ורק על הספק אולי יתעשת האלקים)


פותח הנושא
ייעוץ תורני
משתמש ותיק
הודעות: 309
הצטרף: 27 אפריל 2019, 23:40
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רבי יצחק הוטנר: ראש השנה = יום החסד

שליחה על ידי ייעוץ תורני » 03 ספטמבר 2019, 01:30

כעת ראיתי בפנים את דברי הגר"א שם על דרך הרמז על הפסוק "מהלך שלשת ימים" שנאמר בנינוה.

והוא מאיר לנו שישנם 3 ימים שרק בהם לעת עתה נחשב שזהו מצב ש"האדם מתהלך עם ה' ".
ראש השנה - כמובן.
יום כפור - כמובן.
[כדאחז"ל - 'לפני ה' כי בא בר"ה כי בא ביו"כ' וכנ"ל] .
והנה החידוש המרעיש:
הגר"א אומר שגם ראש חודש אלול הוא בכלל שלשת ימים אלו.

וכאן הבן שואל מאימתי ובמה מצינו זכר לדבר חדש כזה שאין לו זכר במקרא.
אך שמעתי מהגר"נ רוטמן שזהו בדיוק הסוד של אני לדודי.
אני באה (הרעיה-כנסת ישראל) אל הדוד (הבעל) אחר הריחוק של העגל בתקוה וצפיה שהוא > אולי < יתרצה לי.
ובעקבות ההכנה שלי - דודי לי = כי בא בר"ה כי בא ביו"כ.

ובקיצור: לא יתכן שתמצאו מקור ממשי להלכות אוירת פלצות אלולית בתורה בנביאים ובכתובים וגם לא בש"ס.
כי אדרבה זה זמן שכל כולו אך ורק מצידנו שאנו פונים אליו באהבה
(כנקבה תסובב גבר)
וגורמים לו בזה שירצה לבוא אלינו בבחינת דודי לי ולא ח"ו כמלך שבא לטפל במורדת שלו.
ואו אז יהיה זה באמת 'יום החסד' לעילא ולעילא.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח