עצתו של תרומת הדשן לזכות להיות נידון בבית דין של מידת הרחמים


פותח הנושא
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 71
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עצתו של תרומת הדשן לזכות להיות נידון בבית דין של מידת הרחמים

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 21 ספטמבר 2019, 23:17

בספר לקט יושר עמוד קכב 

מצאתי בלקוטי הח"ר משה לוי מינץ זצ"ל שכתב בשם הגאון מוהר"ר איסרליין זצ"ל וז"ל: שדרש בשבת תשובה לאחר קריאת ס"ת, כשנחזור למקומה ענייני תשובה וצדקה, ודרש כמה טובות בצדקה. ודרש זה הקרא מלוה ה' חונן דל וגמולו ישלם לו, היינו מי שנתן צדקה לעני כאלו [הלוה] להקב"ה, ומאחר שאנו מלוים להקב"ה והוי כאלו אנו היינו המלוים והקב"ה הלוה. ואמרינן בפרק זה בורר (סנהד' לא:) מלוה אמר ללוה נלך לב"ד הגדול, כופין הלוה לילך אחר המלוה, דעבד לוה לאיש מלוה, והיינו נמי כן כביכול על הקב"ה. ומעתה ביום הדין כשרוצה לדון אותנו, אומר לו לילך לב"ד הגדול, והיינו ב"ד של מידת הרחמים, ולכך כל אדם יתן צדקה שיהיה המלוה. 

(וראה עוד בס' דברי י"ח ח"א בתחילתו ובנסמן שם).

ולכאורה יש להעיר בזה, שהרי עיקר הדין שהולך בתר המלווה, דעבד לווה לאיש מלוה, הוא לגבי הדין הנידון על הממון, ולא כלפי כל שאר דינים, וי"ל.

ערכים:


פותח הנושא
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 71
הצטרף: 30 ינואר 2019, 13:45
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 20 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עצתו של תרומת הדשן לזכות להיות נידון בבית דין של מידת הרחמים

שליחה על ידי דרופתקי דאורייתא » 21 ספטמבר 2019, 23:18

על מעלת וכח הצדקה לזכות בדין, [וקצת שייך לאמור לעיל וכדלהלן]
אחז"ל במדרש איוב (סי' מה, בתי מדרשות ח"ב עמוד קפב),
על הפסוק "אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף, להגיד לאדם יושרו" (איוב לג כג),
הנותן צדקה, אפילו נתחתם גזר דינו ליאבד, וניתנה רשות למלאך הממונה על הפורענות לילך וליפרע ממנו, אין המלאך הממונה על הצדקה מניחו, אלא רץ ובא לו בין מלאכי המרום, ומלאכי המרום נותנים לו ריוח, והוא אומר להקב"ה, פלוני שנתת רשות עליו לאבדו, זכות גדול בידו, והממונה על הפורענות עבירה אחת בידו, הלא אלף עבירות בשביל זכות אחד ימחל לו על כל עוונותיו, וזה אומר זכות זה שעשה שקולה כנגד הכל, צדקה היה נותן ומאכיל עניים, אינה מצוה של ממון אלא נפשות קיים, אילולא כן מתים היו, כדאי הן נפשות עניים שהשיב שימחל לו על כל חטאיו *, והקב"ה אומר וצדקה תציל ממות.

והנותן צדקה לעני, מקבל פני שכינה בכל יום, שנאמר חסד ואמת יקדמו פניך (תהלים פט טו), והקב"ה אומר למלאך הפורענות אל תיגע בו מצאתי לו זכות, מחול לו על כל עוונותיו, שכן הוא אומר על ידי אליהו, שנאמר: "ותקרב לשחת נפשו וחיתו לממתים, אם יש עליו מלאך מליץ אחד מיני אלף להגיד לאדם יושרו, ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר" (איוב לג, כב-כד).



* בהערה 41 כתב: בפירוש רבי יצחק הכהן נוסף: "על דרך שאמר הכתוב מלוה ה' חונן דל, וגמולו ישלם לו". (משלי יט יז, והשווה לדברי תרומת הדשן הנ"ל בהודעה הקודמת ודו"ק)

ועוד יש להוסיף, שהגם שבמדרש משמע שמדובר דוקא בצדקה שמחייה מתים, אבל בתשו' מהר"ם מרוטנבורג (סי' אלף כג דתקצ"ג סע"ב) העתיק זאת בסתמא על כל צדקה מטעמא ד"מצוה זו שעשה שקולה כנגד כולם"

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח