איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי אח שלך » 28 ספטמבר 2019, 20:30

איך עושים תשובה מספר בעצתך תנחני פרק לה.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
אח שלך
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 132 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי אח שלך » 01 אוקטובר 2019, 20:57

הרי אומרים אנו כל יום: חנון המרבה לסלוח.
וכן יש כהנה עוד הרבה (כמבואר במאמר זה)

הוי אומר ש'בגדול' זה די צפוי שנחטא ברמה כזו או אחרת.
ומבקשים מאיתנו רק לשוב אליו ית' - כמו כל בן שחוטא ומתחרט ומבקש סליחה ומתקרב, וכמו גם קירבה של בני זוג אחרי ריחוק וכעס.

ואמנם נכון שככל שיש יותר אימון ויותר וודאות שהשינוי הטוב יחזיק יותר הרבה זמן - כך הקירבה יותר גדולה ועמוקה.
אבל פשוט שזה לא מעכב את הכל לגמרי - וכמו שבכל מערכת יחסים משפחתית נורמלית לא עושים אולטימטום למי שמנסה להתקרב וכנ"ל.
(במילים אחרות:
זה מה שכ' בעלי שור ח"א בשם המבי"ט שבתשובה גם "חצי שיעור" נחשב ומתקבל, גם עזיבה בלי חרטה, וגם חרטה בלי קבלה וכו' וכו')


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 10:04

אח שלך כתב:
28 ספטמבר 2019, 20:30
איך עושים תשובה מספר בעצתך תנחני פרק לה.pdf

דברים נחמדים

אולם אני מוכרח לומר שאני קצת מופתע, שהוא יוצא נגד 'תחושת אשמה' בנוגע לחטא, כאשר כל וידוי בעולם מתחיל במילה - 'אשמנו' [נא לא לפרש שממנו, שזה בודאי לא הפשט].
וכל אחד שהיה שקוע בחטא מסוים [לא אף אחד מכאן חלילה, אלא אי שם בארצות הרחוקות...], יודע כמה הנפש מתגעגעת להרגשה הנפלאה של נטילת אחריות והרגשה 'אני אשם', מבחינתי זו התחושה הראשונית ביותר של גמילה ועמידה על הרגליים, אולי ניתן לקרוא לזה 'גאולת התודעה'.

יתכן שיש כאן חוסר בתיאום המשמעות הנפשית של המילה בלשון הקודש.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1291
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 288 פעמים
קיבל תודה: 312 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי שמעיה » 03 אוקטובר 2019, 10:09

חושבני שניתן להסתדר עם זה, ויש לחקור במשמעות המילולית בלשון הקודש. כאשר יתכן שאחד מכינוייו הנרדפים של החטא הוא אשם, והוא כמו שאומר במספר ניסוחים שחטא.
לא הבנתי מה כתבת במוסגר שלא לפרש.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 12:50

שמעיה כתב:
03 אוקטובר 2019, 10:09
חושבני שניתן להסתדר עם זה, ויש לחקור במשמעות המילולית בלשון הקודש. כאשר יתכן שאחד מכינוייו הנרדפים של החטא הוא אשם, והוא כמו שאומר במספר ניסוחים שחטא.
לא הבנתי מה כתבת במוסגר שלא לפרש
שמות נרדפים מגלים תמיד מהות חדשה במושג, ואני לא בטוח שמושג היסודי בעברית שוגה בפרשנות של המילה אשם. כי כאשר שואלים מי אשם, זה לא מי 'עשה' את החטא, אלא מי נושא את האחריות לחטא, וזה התוספת במילה אשם על מילה חטא.
(ויתכן שזה הסיבה שיש אשם תלוי ולא חטאת תלויה, כי חטאת זה על המעשה, וכאשר המעשה תלוי לא מביאים קרבן, אולם אשם זה על האשמה, והאשמה שבאשם תלוי היא ודאית, דהיינו הכניסה למקום ספק, [איקבע איסורא, חתיכה משתי חתיכות וכדו'] רק שהמעשה הוא תלוי - - - מחשבה בעלמא).

עיקר מה שכיוונתי שיתכן שיש משמעות אחרת בלשון הקדש, הוא לתכונה השלילית שנקראת בלשוננו 'רגשי אשמה', שלדעתי יותר נכון להגדיר אותם כרגשי כשלון ואבדן מעלה, ובדומה לתחושה של מי שתופס שהוא לא מושלם, שהיא בעיה שקרובה להיות פסיכולוגית.

וכיון שאנחנו כבר מדברים, אעיר, שמפריע לי קצת בסגנון הגישה של ספרים בסגנון המובא כאן [כמובן בלי לדון אף אחד ובלי לשפוט אף אחד, רק הערה קטנה בענין גדול וחשוב], שצריך להזהר כאשר מטפלים בבעיות כמו - 'כיצד התורה מתיישבת בדור שלנו', לא להוריד את התורה למקום נמוך מידי, כדי לפתור בעיות שלא קשורות ישירות לנושא התורני עצמו.
ולדוגמא כאן, 'רגשי אשמה' היא בעיה כלל עולמית, וזה נובע מחולשה נפשית כללית שירדה לעולם, שהנפשות שלנו עשויות ממרגרינה, וכל דבר פוגע, מעליב, חוסם, מייאש, שובר, מנטרל, וכו' וכו', ואין ספק בעולם - גם בלי שום ראיות רק בשכל ישר - שהתורה הקדושה לא באה לגרום לנו אחד מהתחושות הנ"ל, ולא צריך לחזור על זה כל כך הרבה פעמים. אין ספק שהתורה דרכיה דרכי נועם, וכל נתיבותיה שלום, וכל דבריה נאמרים בגדלות המוחין ומלאות באושר צרוף.
ואחר כל זה, יש לבוא ולדון על כל אחד מהנושאים התורניים מהו ומה מהותו, והאם יש לנו טעות בגישה וכו'. אבל התוצאה תמיד צריכה להיות, שהתורה עם פשטותה היא עמוקה ומלאת עשירות, תובעת מהאדם גדלות, לב בריא, יוזמה ועשייה, והיא ח"ו לא רדודה וחנפנית, חלושת אופי ונמרחת. והמבין יבין. [ועל הנאמר כאן צריך להוסיף את בקשתו של הגאון הנהדר ר' משה שפירא זצ"ל בעיתים ידועות: 'שמי שמבין - יבין טוב, ומי שלא מבין - שלא יבין בכלל'].

לגבי הסוגריים: אני יודע שיש כאלו המנסים לפרש, שאשמנו זה מלשון שממה, כלומר - אחרי החטא יש ריקנות. [אולי זה השורש הקדום של המושג אשם, אבל גם אם כן, זו כבר מילה בפני עצמה].


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 13:02

לגבי הנושא עצמו, וכן לגבי הכותרת.

לכאורה בדור שלנו, דור הקאוצ'ינגים והאימון אישי, ארגזי הכלים וההעצמה אישית, ניתן לחזור להבנה הקמאית של תשובה, שזה לצאת מהחטא, ולא רק ענין של התקרבות לה', כי הדור שלנו גילה מוכנות נפלאה לשנות התנהגות, והעיסוק עם עצמו הוא עיסוק המועדף על רוב חלקי האנושות, אז למה לרצות שהתקופה היפה הזאת תעבור?

ונדמה לי שיש איזה אימרה בשם הסבא מקעלם, שהוא לא מבין למה אנשים לא אוהבים ללמוד מוסר, הרי כל אחד אוהב להתעסק עם עצמו, ואין לך עיסוק עם עצמו יותר מלימוד המוסר.

אגב: - למה אין בפורום מדור בנושא - מוסר, עבודת ה', תיקון המידות?


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 285
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 100 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ayedavid » 03 אוקטובר 2019, 13:55

נלע"ד שבנוסף ללקיחת אחריות על החטא, שהיא דבר ראשון שמורגש לכל מי שבא לשוב, הרי צריך חרטה, וידוי וקבלה לעתיד, וגם אותם צריך להרגיש. ואם החוטא מוצף ברגשי אשמה הוא לא יוכל להפנים אף אחד מהשלבים האלה בצורה אמיתית, וממילא התשובה שלו לא תהיה שלמה, ורבים כאלה חוזרים לסורם מיד כשהרגשת האשמה משחררת אותם. ובפרט שיש לחוש שרגשי האשמה לא נובעים ממקור טהור של 'הכעסתי את רבונו של עולם', אלא ממניע של 'איך עשיתי..' שקרוב יותר לגאווה עצמית.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 13:59

אין ספק.

וזה בדיוק מה שכתבתי, שרגשי אשמה הם בעיה פסיכולוגית, ומובן שכל עוד היא לא מטופלת לא ניתן לעבוד את השם בשלמות.
רק הדגשתי שאין לערב את הטיפול הזה תוך כדי נגיעה בענינים תורניים טהורים.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 372
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי בבא קמא » 03 אוקטובר 2019, 14:04

האם אדם שפגע בחבירו פגיעה אנושה, אין לו רגשי אשמה? זה דבר טבעי לחלוטין.
לגוף הנידון אינני מבין למה השאלה דווקא על ענין התשובה, היא קיימת על כלל שמירת התורה והמצוות, איך אדם ימצא עונג וסיפוק בעניניים רוחניים לפחות כמו כמו שמוצא בתענוגות העולם הזה. וגם התשובה היא חובה בכל זמן וזמן.
עבודת התשובה מכבידה על אנשים משום שתשובה היא חפירה והתעסקות עם העבר, אדם לא אוהב לחזור למה שהוא כבר עשה, הוא היה רוצה להתעלם מהכל ולשכוח את כל מעשיו, [דבר נפלא שהתבוננתי כמה מעשה הוידוי בפה היא חלק מהתשובה, יבחן אדם בעצמו כמה קשה לו להוציא מפיו אפילו בינו לבין עצמו כל מיני עבירות שעבר עליהם, כשהוא מוציא את זה מפיו הוא עומד מולם ולא יכול להתכחש לזה, קל לאדם לקרוא את זה מהסידור, אבל אם יעמוד להתוודות במילים שלו ובפרטיות יראה כמה זה קשה].
אכן זהו העבודה הקשה בימים אלו. ויה"ר שנצליח בכך. 
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 14:11

אני לא חושב שפסיכולוגיה לא מטפלת בדברים טבעיים.


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 372
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי בבא קמא » 03 אוקטובר 2019, 14:12

ספר וסופר כתב:
03 אוקטובר 2019, 14:11
אני לא חושב שפסיכולוגיה לא מטפלת בדברים טבעיים.
זה רגש בריא וטבעי, לא חולני וחריג, אז למה פסיכולוג?
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 14:29

אם זה לא יוצא מאיזון אז באמת לא צריך, גם כשמקבלים מכה רגילה לא הולכים לרופא אפילו שזה שייך לאותו מדור של דברים שכן הולכים לרופא בגללם.

כללו של דבר: רגשי אשמה כשמם כן הם - בעיה רגשית. זה בדרך כלל נגרם מסיבות טבעיות, לפעמים הם עוברים מהר בלא טיפול, וכאשר הם דוגרים הרבה זמן זה בדרך כלל מצריך עזרה מבחוץ.
גם כשלון צורב גורם לרגשות דומות, ובפרט כאשר הכשלון נגרם על ידי, וזה אחד התחושות כאשר [בעיקר צעירים] חוטאים, ומבינים שמשהו מהזוהר האישי כבה.

אולם הנטיה לרגשי אשמה, בדרך כלל היא תוצאה של אוירה בה האדם גדל בילדותו בתקופה שהרגש עדין מאוד ולא מפותח, כי כאשר מקבלים משוב שלילי חזק מידי מההורים/מורים/מכרים על פעולות לא רצויות, וכאשר מרגישים שהתוצאות השליליות גדולות מיכולת השיפוט הבחירה והשיקול האישי, התגובה הרגשית היא אשמה. [ויש נטיה סדיסטית מובנית אצל הרבה, לנצל את החולשה הזאת של הצעירים [או של הנשים!!!] ולטפח בהם את רגשי האשמה הללו על מה שהם עשו, ה' יכפר בעדם].

הרגש - כמובן - הוא אחד מבריאותיו המופלאות של תמים דעים, וצריכים לעבוד איתו בעדינות מירבית.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 243
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 97 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי ספר וסופר » 03 אוקטובר 2019, 14:49

בבא קמא כתב:
03 אוקטובר 2019, 14:04
עבודת התשובה מכבידה על אנשים משום שתשובה היא חפירה והתעסקות עם העבר, אדם לא אוהב לחזור למה שהוא כבר עשה, הוא היה רוצה להתעלם מהכל ולשכוח את כל מעשיו, [דבר נפלא שהתבוננתי כמה מעשה הוידוי בפה היא חלק מהתשובה, יבחן אדם בעצמו כמה קשה לו להוציא מפיו אפילו בינו לבין עצמו כל מיני עבירות שעבר עליהם, כשהוא מוציא את זה מפיו הוא עומד מולם ולא יכול להתכחש לזה, קל לאדם לקרוא את זה מהסידור, אבל אם יעמוד להתוודות במילים שלו ובפרטיות יראה כמה זה קשה].
אכן זהו העבודה הקשה בימים אלו. ויה"ר שנצליח בכך.

כל מילה פנינה.

אולם, לכאורה האמת שבדרישה לעשות זאת, זה מפני שכל מעשה שהאדם עושה, שם אותו היום במצב שלילי, לא רק בעבר, וכל עוד שלא חזרנו אחורה וטיפלנו בזה, אזי הפגם נסחב איתנו היום.

וזה שקשה להסתכל על זה, לכאורה שורשו בנקודה עמוקה מאוד בנפש של האדם, שטוב לו להתמקד בצדדים שנראים לו חיוביים, ולא להרגיש את הרע שבו.
רבנו יונה מביא מהגמרא, 'גנב דלית ליה למגנב שלמא לנפשיה נקט' - גנב שאין לו מה לגנוב מרגיש שלמות נפשית. וזאת אומרת שיש לאדם רצון טבעי להרגיש צדיק, וכאשר אין לו את הגירוי לגנוב, הכוחות השליליים רדומים, והוא מעלים אותם מהזהות שלו. [ז"א - גם גנב שגונב מרגיש 'גנב', אבל ברגע שזה עובר לו, גם הרגשת ה'גנב' עוברת - נורא למתבונן!!].
וטיפול ברע הוא אותו הדבר, כי הוא מעלה שוב למול העינים את המצב השלילי לאשורו, והוא - מה לעשות - כנראה לא כזה מרנין.


אלי מאירי
הודעות: 160
הצטרף: 14 אפריל 2019, 02:22
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי אלי מאירי » 03 אוקטובר 2019, 21:05

אולי הגיע הזמן שמישהו ינתח בצורה טובה את חלקי הנפש, וננסה להבין קונפליקטים ורגשות בצורה אוביקטיבית כמו שמנסים הפסיכולוגים להבין כבר 100 שנה. ברשותי מאמר קצר טיוטה שידידי שלח על הענין. ומתכבד אני ברשותו, להציעו לפני הלומדים.

בואו נבדוק מנין מגיעים רגשות האשמה.
הנפש בנויה מכמה ישויות שונות עם רצונות שונים. ויש ביניהם קונפליקטים שונים. החטא ורגשות האשם.

נגדיר את חלקי הנפש-

1. השאיפה לקרבת השם ושאיפות רוחניים.(רגשי. בדרך כלל לא מפותח)
2. הרצון להימנע מדברים אסורים. (בדרך כלל ה'מצפן')
3. ההימנעות מדברים לא מקובלים בחברה. (או מהמשפחה) ('לא נעים')
4. הבהמיות והמשיכה וההתבוססות בדברים גופניים, ואינסטינקטביים.(כולל את ה'אני חייב', ואת הרגשות הרגילים: רעב עצבות שמחה הנאה ועוד.)
ותחתיהם\מעליהם ישנו את ה'אני' הבוחר.

בואו ננתח את השלבים שקרו, ונבין איפה הבעיה.
אדם חטא:
זה קרה,
1. כשהבהמיות שלו התעוררה (ברגע של: חולשה /עייפות /עצבות /הגברה חיצונית או פנימית (זכרון או חומרים בגוף) של היצר)
2. הרצון להימנע מדברים אסורים-"המצפן" צעק עליו שזה אסור.
3. אבל באותו זמן ה"אני" היה חלש, ולא הצליח להגביר את המצפן על הבהמיות.
4. נעשתה העבירה. נגמרה התאווה.
5. נשאר רק המצפון. צורח.
6. הגוף לא מסוגל להתמודד עם זה. והוא מדחיק את המצפון ל'לא מודע' ול'שכחה'.
(7. הבושה העצמית מחשיכה את חלק השאיפות הרגשי)

כעת מגיעים ימי התשובה. ונדמה לו שהוא נדרש ל"חרטה" הכוללת-
1. להעלות את ענין העבירה מההדחקה.
2. לעורר את המצפון (קיים ממילא או לחזק באמצעים חיצוניים)
3. לעמת אותו עם 'בעל העבירה' (מיהו? כלומר מי אשם בעבירה ה'אני' או ה'בהמיות' או כל האדם?)
4. בכך להשתיק ולדכא את הרע מפני הטוב. (זה עוזר?)

רגשי אשמה הם דבר נפלא, הם נועדו על ידי ה'מצפן' של האדם, להכאיב ל"אני", בכדי לאפשר לו להתגבר על המשיכה הרעה.
וגם בכדי לאותת לו שהדרך בה הוא צועד איננה ישרה.
אבל אם ה"אני" היה או כעת חלש (עיפות או התגברות לא מצויה של הבהמיות) זה רק כאב רב.

עיקר הבעיה
אנחנו רגילים להסתכל על עצמנו כאישיות אחידה. ולא שמים לב לכוחות הנ"ל. ואז אדם שחטא מסתכל על המכלול של עצמו כדבר רע. המצפון גורם לו להסתכל על כולו כמכלול של רוע. והוא לא קולט שעצם הפעילות של המצפון מראה שיש בו חלקים נפלאים שאיכפת לו בהם מהרוחניות שלו.

בחטאים חד-פעמיים, פעולת התשובה פשוטה. נדמה שגם הגוף מקבל על עצמו את גזר הדין.
וזאת משום שה"אני" מבין שלא פוסלים אותו. רק הבהמיות שבו העבירה אותו מדעתו וזהו.
כעת הוא יותר לא יסחף, והוא יהיה מוכן להתוודות על כך ולבקש, בכל הכוח, סליחה מהשם.

בחטאים לא פתורים ישנה בעיה , שהאדם יודע שה"אני" חייב פתרון בטוח, אחרת הוא מחר ייסחף (ואם כן ה"אני" עדיין אשם).
וכל זמן שהוא לא רגוע בקשר למלחמות העתיד, אדם לא מוכן לשקר לעצמו שהוא טוב. אם הוא לא.

אני רוצה להציע לפני הלומדים פשט חדש במעלת 'רגשות האשמה' או ה'חרטה' הנכונה.
הם לא נועדו לייסר את ה"בהמיות" (כי הם לא עזרו בעבר, וגם אין ענין כעת בזה, כי זהו לא זמן נסיון)
הם לא נועדו לייסר את ה"אני" או את כל האדם כללית, (על ידי תחושת האשמה המופנה לה'אני'. האדם שונא את עצמו. ושונא את הגורם שמביא אותו לכך. וקשה לו להתמודד עם זה. חוץ מ'החרטה' הכלולה בזה, שהיא "אם היית יודע שכך תסבול האם היית עובר" (התשובה אגב, כן. הרי אני זוכר שאת זה צעק המצפון אז)).

אלא- וזה החידוש: יש ענין להעצים את החרטה לחזק את המצפון עצמו!
שאדם יקרא חומרים, ויספוג רגשות, שיגרמו לו להעצים את המצפון, לפעם שניה.
אין לזה ענין של נחיתות אלא רק העצמה.

(עדיין צ"ע שמצינו ענין לייסר את נפשו ולהתמרמר. איך באמת זה עוזר?)


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1269
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 269 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עושים היום תשובה בהרגשה חיובית (ולא מחכים שהתקופה הזו תעבור כבר ח"ו)

שליחה על ידי נבשר » 03 אוקטובר 2019, 21:27

יש לציין שנהניתי מאוד מהעומק של הנכתב והכותבים, וכן מהרמה והגישה לענין.
עכ"פ יש מאמר קשור של השרידי אש, בלפרקים שאצלי הוא נמצא בעמוד קצ' תחת הכותרת "מהות התשובה", בחיפוש בהיברו בוקס זה בשם "גדרי התשובה", אמנם בהתחלה מדבר קצת רמב"ם וכדו', אבל אח"כ מרחיב ביותר על ענייני הרגש המתעוררים בשב בתשובה בין מהפן הפסיכולוגי והנפשי שבענין, ודעת החוקרים בענין, ואח"כ דעת תורתינו הקדושה, למעוניין מצורף קישור, כי הוא מרפא לנפש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=341
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח