הסיבה שאוכלים דוקא תפוח בדבש


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1395
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 651 פעמים
קיבל תודה: 454 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הסיבה שאוכלים דוקא תפוח בדבש

שליחה על ידי אוריאל » 01 אוקטובר 2019, 23:44

מה שאוכלים דוקא תפוח בדבש, וכבר העיר בזה הט"ז וכתב שהוא רמז לשדה תפוחין, כמ"ש המקובלים. וראיתי פעם מבארים, כי אמרו כתפוח בעצי היער למה נמשלו ישראל לתפוח, מה תפוח זה מוציא פריו קודם לעליו אף ישראל הקדימו נעשה לנשמע, ולכן טובלים דוקא תפוח כדי לזכור את זכות התורה של ישראל, וגם דבש הוא רמז לתורה כמ"ש דבש וחלב תחת לשונך.
ובאמת כך מבואר ממה שמזכירים בשופרות את ענין אתה נגלית, כמו שביארו, דקטן נתלה בגדול, ואנו מבקשים שבזכות התורה יקובל תפילתנו ונצא זכאים בדין.
ויש להמתיק עוד בדבר זה, שהרי אחת העצות הידועות לצאת זכאי בדין, הוא לקבל קבלה בר"ה על העתיד. והנה לכאו' איך יועילו צדקותיו שיעשה לאחר מכן על דינו של עכשיו [והביאור בזה הוא מחמת שכל מה שיעשה טוב אח"כ זה מחמת הקבלה עכשיו, ואנו רואים את הקבלה עכשיו כסיבת כל הזכיות שלאחר מכן, ולכן נחשב לו כבר עתה כזכויות]. אמנם מצינו בישראל שנחשב להם זכות גדולה שהקדימו נעשה לנשמע, והנה ה"נעשה" זהו ענין הקבלה לעתיד, והגם שלא קיימו עדיין, מ"מ בעצם הקבלה נעשה רעש גדול, וירדו מלאכי השרת וכתרו להם כתרים אחד כנגד נעשה ואחד נשמע, כמבואר כל זה במסכת שבת.
ולפ"ז יל"ב דכלפי זה אוכלים תפוח דייקא, לרמוז כי ביום זה הגם שאין אנו ואין חיינו לצאת זכאים בדין, מ"מ כמו שתפוח זה פריו קודם לעליו וישראל הקדימו נעשה לנשמע, דשם נראה ענין זה דהקבלה לעתיד כבר זכות יש בה, לכן אנו מבקשים לצאת זכאין בדין עתה, לפי שקבלנו קבלות טובות על העתיד, ודו"ק.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2931
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסיבה שאוכלים דוקא תפוח בדבש

שליחה על ידי יהודי » 01 אוקטובר 2019, 23:46

יש"כ על הדברים.
כמדומה שראיתי פעם שיש נוהגים לאכול תפוח מבושל בסוכר.


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1191
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 340 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הסיבה שאוכלים דוקא תפוח בדבש

שליחה על ידי במבי » 02 אוקטובר 2019, 08:46

הגויים מספרים שחוה האכילה את אדם הראשון תפוח, ולמסורת שלנו שי"א שעץ הדעת היה אתרוג ותוס' בשבת פח. כותב שתרגום כתפוח בעצי היער זה "אתרוגא" אולי הוא אכן להמתיק את הדין של אכילת עץ הדעת.

אך המטה משה כותב בשם האור זרוע והמהרי"ל להטביל את הראש (של הדג או הכבש) בדבש !

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=155

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח