מדוע לא יענה ה' תפילתנו ביום הכיפורים? (מלבי"ם)

well

משתמש ותיק
"למה צמנו ולא ראית ? ענינו נפשנו ולא תדע?" (ישעיהו נח,ג)​
ז"ל המלבי"ם בפירושו שם:

באים להתוכח מדוע לא יענה ה' תפלתם...​
משיב להם ה' : "הן ביום צמכם תמצאו חפץ" – רצה לומר הצום והעינוי הנעשה בו צריך להיות באמת ובכל לבב, וצריך שיגעול ביום ההוא כל עניניו הבשריים מבלי יחפוץ בהם כלל, לא כן אתם, הלא אתם חפצים חפציכם גם ביום הצום, לבכם חפץ ביום ההוא כל התאות שחפץ ביום אתמול:
"וכל עצביכם תנגשו" - העצב שיש לכם ביום ההוא במה שאתם פורשים מחפצי עולם ותענוגיו, תנגושו אותם בלחץ ונגישה ובהכרח, לא ברצון טוב ונפש חפצה, והצום הוא כמשא כבד עליכם מצפים עת עברו שתוכלו לשוב אל חפציכם:
"הן לריב ומצה תצומו"  - האסיפה שתתקבצו לשם ה' היא עליכם כנגישה ועול, אבל אם תצומו ותתאספו לריב ולמצה, או בעת שתתאספו להכות באגרוף רשע, הצום והאסיפה הזה תעשו בלב שלם ונפש חפצה. ושיעור הכתוב, לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם, כיום אשר לריב ולמצה תצומו. הצום שתצומו להשמיע במרום קולכם לתפלה אל ה' האסיפה הזאת לא תדמה כהאסיפה אשר לריב ולמצה תצומו כי האסיפה אשר תצומו ותתחברו לריב ולמצה תהיה בחפץ לב והצום להשמיע במרום קולכם הוא עליכם כנגישה:

וכמדומה שיש מקום גדול להתחזק בזה...
 
חלק עליון תַחתִית