אחיזת האתרוג בשעת הנענועים

חבר10

משתמש רגיל
ידועה הקפידה לאחוז האתרוג דווקא ביד שמאל, ולא באותה יד עם הלולב. מאידך ידוע הענין שלא להפריד בין האתרוג ללולב, כידוע מהמעשה שבב"י. הסתפקתי אם למעשה צריך להצמיד ממש האתרוג ללולב, דבר שהרבה פעמים גורם לשריטות לעורו העדין, או שמא די לאחוז באופן שנשאר ריווח של מילימטר או שנים בינו לבין הלולב. 
אשמח אם מי מחו"ר הפורום יחכימני בזה.
 

יהודי

משתמש ותיק
ראה פרי עץ חיים (שער הלולב פ"ב) שיחברם ללא ריוח כלל. אמנם י"א שיש ליתן ריוח ביניהם (ראה קונט"א שבספר מגן האלף (סי' תרנא סי"ב) שהביא כן מספר המנהגים (סי' תשצב)).
אגב, בעיקר הענין של חיבור האתרוג ראוי לציין את דברי התולעת יעקב (סוד ד' מינים הובא בשלה"ק) שהמזלזל בזה עתיד ליתן את הדין.
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
יהודי אמר:
ראה פרי עץ חיים (שער הלולב פ"ב) שיחברם ללא ריוח כלל. אמנם י"א שיש ליתן ריוח ביניהם (ראה קונט"א שבספר מגן האלף (סי' תרנא סי"ב) שהביא כן מספר המנהגים (סי' תשצב)).
אגב, בעיקר הענין של חיבור האתרוג ראוי לציין את דברי התולעת יעקב (סוד ד' מינים הובא בשלה"ק) שהמזלזל בזה עתיד ליתן את הדין.
אני מקווה שההוא מהשאלה בענין חששות בארבעת המינים (חייל של  רבי) לא יקרא את התשובה שלך 😉
 
 

יהודי

משתמש ותיק
אולי עדיף להתמקד רק היכן שכתוב שעתיד ליתן את הדין.
 

בשלמא

משתמש ותיק
חבר10 אמר:
הסתפקתי אם למעשה צריך להצמיד ממש האתרוג ללולב, דבר שהרבה פעמים גורם לשריטות לעורו העדין, או שמא די לאחוז באופן שנשאר ריווח של מילימטר או שנים בינו לבין הלולב.
יש ווארט מהמהרי"ד מבעלזא זי"ע שאין להצמיד לגמרי ע"פ החלום הנזכר בב"י שכן שם הוי' צריך גם להיות מוקף גויל.
(ולא שמעתי נוהגין כן)
 

לעיתים רחוקות

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
חבר10 אמר:
הסתפקתי אם למעשה צריך להצמיד ממש האתרוג ללולב, דבר שהרבה פעמים גורם לשריטות לעורו העדין, או שמא די לאחוז באופן שנשאר ריווח של מילימטר או שנים בינו לבין הלולב.
יש ווארט מהמהרי"ד מבעלזא זי"ע שאין להצמיד לגמרי ע"פ החלום הנזכר בב"י שכן שם הוי' צריך גם להיות מוקף גויל.
(ולא שמעתי נוהגין כן)
לפי"ז צריך להפריד גם בין ההדס והלולב.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
לעיתים רחוקות אמר:
בשלמא אמר:
חבר10 אמר:
הסתפקתי אם למעשה צריך להצמיד ממש האתרוג ללולב, דבר שהרבה פעמים גורם לשריטות לעורו העדין, או שמא די לאחוז באופן שנשאר ריווח של מילימטר או שנים בינו לבין הלולב.
יש ווארט מהמהרי"ד מבעלזא זי"ע שאין להצמיד לגמרי ע"פ החלום הנזכר בב"י שכן שם הוי' צריך גם להיות מוקף גויל.
(ולא שמעתי נוהגין כן)
לפי"ז צריך להפריד גם בין ההדס והלולב.
אכן. ולכן נוהגים קוישעלע.
 

לעיתים רחוקות

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
לעיתים רחוקות אמר:
בשלמא אמר:
יש ווארט מהמהרי"ד מבעלזא זי"ע שאין להצמיד לגמרי ע"פ החלום הנזכר בב"י שכן שם הוי' צריך גם להיות מוקף גויל.
(ולא שמעתי נוהגין כן)
לפי"ז צריך להפריד גם בין ההדס והלולב.
אכן. ולכן נוהגים קוישעלע.
אם כך באמת האתרוג לא צמוד לג' מינים אלא מופרד ע"י הקוישעלע.
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
בפחד יצחק אדרבה נהגו שלא יחצוץ הקוישיקעל בין האתרוג לשאר המינים ונוהגים להחזיקו צמוד מעל הקוישיקעל.(ולכאו' אינו משום חציצה דהוי מין במינו)
 

מחכים

משתמש ותיק
עת הזמיר אמר:
בפחד יצחק אדרבה נהגו שלא יחצוץ הקוישיקעל בין האתרוג לשאר המינים ונוהגים להחזיקו צמוד מעל הקוישיקעל.(ולכאו' אינו משום חציצה דהוי מין במינו)

ובסידור אדה"ז כ' שיהיו המינים קשורים ואגודים יחד ולא יהי' חוט או משיחה חוצץ ביניהם, ועפ"ז נהגו בחב"ד בלא קויישל כלל.
ולעניין החיבור עם האתרוג כ' שם להדיא ובמקום סיום הלולב והדס וערבה יחבר האתרוג על הלולב.
 

בשלמא

משתמש ותיק
לעיתים רחוקות אמר:
בשלמא אמר:
לעיתים רחוקות אמר:
לפי"ז צריך להפריד גם בין ההדס והלולב.
אכן. ולכן נוהגים קוישעלע.
אם כך באמת האתרוג לא צמוד לג' מינים אלא מופרד ע"י הקוישעלע.
נכון מאוד אבל יש נוהגים לאחוז את האתרוג בקצה הלולב מלמטה היוצא מהקוישעלע (וכן מבואר בדברי האריז"ל, אלא שע"פ האריז"ל אין ענין להפריד בין המינים ואדרבה האתרוג הוא מלכות דז"א שהוא חד עם היסוד ולא מל' דנוק' והמב"י)
 

בשלמא

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
לעיתים רחוקות אמר:
בשלמא אמר:
אכן. ולכן נוהגים קוישעלע.
אם כך באמת האתרוג לא צמוד לג' מינים אלא מופרד ע"י הקוישעלע.
נכון מאוד אבל יש נוהגים לאחוז את האתרוג בקצה הלולב מלמטה היוצא מהקוישעלע (וכן מבואר בדברי האריז"ל, אלא שע"פ האריז"ל אין ענין להפריד בין המינים ואדרבה האתרוג הוא מלכות דז"א שהוא חד עם היסוד ולא מל' דנוק' והמב"י)
מצורף המקור
אתרוג.PNG
 

נצבים וילך

משתמש ותיק
מבקְש חכמה אמר:
חבר10 אמר:
ידועה הקפידה לאחוז האתרוג דווקא ביד שמאל, ולא באותה יד עם הלולב.
גם בהושענות ? 
בודאי
כן מצינו בילקוט שמעוני תהלים סוף רמז תשג וברוקח סי' רכא, וכיצד היא סדר הקפה כל ישראל גדולים וקטנים נוטלים את לולביהם בידיהם הימנית ואתרוגיהם בידיהם השמאלית ומקיפין כו'. ע"כ.
וכ"כ בן איש חי האזינו יד: וצריך שיטול הלולב בימין והאתרוג בשמאל ויזהר בכך גם בהקפות כשמקיף בלולב כי יש טועין בזה שאוחזים הלולב והאתרוג ביד אחת והסידור שקורין בו ההושענה ביד השנית וזה אינו נכון אלא גם בהקפות יאחז האתרוג בשמאל ולולב בימין.
וכן הורו למעשה באחרונים, וכמו בערוך השלחן תרנא ט, אלף המגן תרס ה, קנה בשם ח"א סי' לה, להורות נתן חי"א סי' סח.
ובעיני ראיתי כמה מדקדקים במצוות הנוהגים כן.
 

יעקב חלבי

משתמש רגיל
שלום וברכה!

בשעת ההושענות:

1- האם חייבים לאחוז הארבעת המינים בשתי ידיים, או למי שקשה לו בגלל שגם צריך לאחוז המחזור, זה בסדר אם יקח ארבעת המינים ביד אחד, והמחזור ויד השניה?

2- אם אפשר לקחת ביד אחד, צריך להיות ביד הימנית דוקה הארבעת המינים או שזה אותו דבר ויכול לקחת בידו השמאלית?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ספר בן איש חי - הלכות שנה ראשונה - פרשת האזינו
וצריך שיטול הלולב בימין, והאתרוג בשמאל. ויזהר בכך גם בהקפות כשמקיף בלולב, כי יש טועין בזה, שאוחזים הלולב והאתרוג ביד אחת, והסידור שקורין בו ההושענא ביד השנית, וזה אינו נכון, אלא גם בהקפות יאחז האתרוג בשמאל, ולולב בימין, ויזהר שלא יפריד האתרוג מן הלולב בשעת ברכה, שפוגם בכך, וצריך לחבר האתרוג עם הלולב בסופו, וכמו שכתב רבינו ז"ל בספר הכונות, וזה לשונו - לכן מקום חיבור האתרוג על יד הלולב, הוא בסיומא במקום אחיזתו מלמטה, כי כן העטרה היא בסוף היסוד, עד כאן לשונו, עיין שם, ולכן צריך להזהר בזה:
 

לענ''ד

משתמש ותיק
קראתי בשם הגראי"ל (מזקנים אתבונן סוכות) שאמר שבשעת ההושענות הקפידא פחותה משעת הברכה והנענועים ול"צ שיהיו מחוברים תמיד.
 

הערשל

משתמש ותיק
הרוקח מביא בשם הירושלמי שההקפות היו נעשים עם הלולב בימין והאתרוג בשמאל.
 

שפרינגר

משתמש ותיק
יעקב חלבי אמר:
שלום וברכה!

בשעת ההושענות:

1- האם חייבים לאחוז הארבעת המינים בשתי ידיים, או למי שקשה לו בגלל שגם צריך לאחוז המחזור, זה בסדר אם יקח ארבעת המינים ביד אחד, והמחזור ויד השניה?

2- אם אפשר לקחת ביד אחד, צריך להיות ביד הימנית דוקה הארבעת המינים או שזה אותו דבר ויכול לקחת בידו השמאלית?

עי' בהמצו"ב

שפרינגר אמר:
אחיזת ד' מינים בב' ידיו.PDF
 

משה8

משתמש רגיל
כאשר מחברים את האתרוג צמוד ללולב [כנפסק בהלכה], באיזה אופן שומרים שהאתרוג לא יקבל שריטות?
 

דני בוזגלו

משתמש ותיק
חבר10 אמר:
ידועה הקפידה לאחוז האתרוג דווקא ביד שמאל, ולא באותה יד עם הלולב. מאידך ידוע הענין שלא להפריד בין האתרוג ללולב, כידוע מהמעשה שבב"י. הסתפקתי אם למעשה צריך להצמיד ממש האתרוג ללולב, דבר שהרבה פעמים גורם לשריטות לעורו העדין, או שמא די לאחוז באופן שנשאר ריווח של מילימטר או שנים בינו לבין הלולב. 
כיצד נוהגים בזה רבותינו זצ"ל ושליט"א?
 
חלק עליון תַחתִית