פסול הערבות שאינם דרך גידולם

בשלמא

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
גם באילן הם נוטים
ספר המנהיג:
ואותן הפתיים שלוקחין האתרוג חוטמו למטה ועוקצו למעלה כדרך שתלויין באילן בודים מליבם, ואינן יוצאין ידי חובתן דבתחילת גדילתו חוטמו למעלה ועוקצו למטה כדרך כל פירות האילן, ולבסוף מתוך כובדו נהפך את שלמעלה למטה וכן דרך כל שאר פירות הכבדים, ולפיכ' תיקנו חכמי' לברך על נטילת לולב, להודיע שחייב ליטלו דרך גדילתו, ולא תיקנו לברך על לקיחת לולב, אף על פי שכתו' בתור' ולקחתם שהלקיחה היא.
לבוש:
וכי תימא לפעמים בשעת גידולם באילן הוא נוטה לצדדין, נאמר אנחנו גם כן כמה פעמים הוא נוטה למטה ותולה באילן, כגון שהוא ארוך מאד וגדל כך, אלא שעיקר גדילתו בתחלת צאתו הוא גדל לצד מעלה עד שהוא גדול מעט ואח"כ נוטה לצדדין או למטה.
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
הגרד"ל מקפיד על זה, ולכן מעדיף לקחת 'שאצער ערבות', שהעלים משוכים פחות, ולא נופלים למטה.
 

כשמואל וכרבנן

משתמש רגיל
יש שני סוגים של נטיית העלים, נטייה מחמת 'כובד', והיינו שראש העלים אינו למעלה אלא נופל, ויש נטייה מחמת שהעלה עצמו אינו עומד כלפי מעלה. וסימנך (לענ"ד) בשורש העלה, אם עולה הוא בצמוד לענף, או שנוטה הוא מבסיסו.
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
גם באתרוג...
אני לא חושש לזה ואני אבאר בהמשך למה.
אשמח קודם כל לדעת מה אתם חושבים
לא זה היתה הכוונה
אלא שגם באילן - העלים צומחים על הענף באופן שאין נוטים בדוקא כלפי מעלה, אלא לעיתים נופלים לצדדים
ואנו לוקחים את הענף כמו שהוא עומד על העץ
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
גבורות שמשון אמר:
הגרד"ל מקפיד על זה, ולכן מעדיף לקחת 'שאצער ערבות', שהעלים משוכים פחות, ולא נופלים למטה.
שאצער ערבות זה לא מוצר אורגינלי, אלו ערבות מעובדים, ולכן חסר להם קצת במשוך כנחל (מבלי להזדקק לתשובתו של הרב אקסלרוד).
כשהתורה ציותה ערבי נחל הם אלו הטבעיים שלעיתים יורדים כלפי מטה
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
שאצער ערבות זה לא מוצר אורגינלי, אלו ערבות מעובדים, ולכן חסר להם קצת במשוך כנחל (מבלי להזדקק לתשובתו של הרב אקסלרוד).
חידשת לי מאוד
עפ"י הידוע לי הוא מצא את הערבות בעת חיפוש קציר חיטים למצות, מהיכ"ת שהם ערבות מעובדים??
 

בשלמא

משתמש ותיק
אבוקה כנגדו אמר:
בשלמא אמר:
שאצער ערבות זה לא מוצר אורגינלי, אלו ערבות מעובדים, ולכן חסר להם קצת במשוך כנחל (מבלי להזדקק לתשובתו של הרב אקסלרוד).
חידשת לי מאוד
עפ"י הידוע לי הוא מצא את הערבות בעת חיפוש קציר חיטים למצות, מהיכ"ת שהם ערבות מעובדים??
כך שמעתי מיהודי וותיק בארה"ב
הזן הזה נפוץ מאוד בחצרות הפרטיים בארה"ב ובחצר הפרטי גם מה שנשתל מיחורי שאץ גדל פרא
שאץ מעבדים חלקות קרקע ע"י דישון וכיו"ב ובכך העלים מתעבים ומתקצרים מעט ועומדים כמדאני אסא

והנה הפרסומת (באידיש) של המגדל ( שנת תשד"ם) שם טוען שערבותיו עומדים דרך גדילתן ויש להן את חומרת החזו"א, ולא כמו אלו הגדלים בטבע בחצרות.
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=27402&pgnum=60
 
 

אבוקה כנגדו

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
והנה הפרסומת (באידיש) של המגדל ( שנת תשד"ם) שם טוען שערבותיו עומדים דרך גדילתן ויש להן את חומרת החזו"א, ולא כמו אלו הגדלים בטבע בחצרות.
וואו איפה הגרלת את זה...
בכל אופן כמה שנים כבר אני מקפיד לקנות דוקא שאצער, לדבריך יש לעיין בזה שוב, [אך אין ראיה מהפרסומת שהגדלים בחצר הם מאותו זן הלא כן?]
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
כשמואל וכרבנן אמר:
יש שני סוגים של נטיית העלים, נטייה מחמת 'כובד', והיינו שראש העלים אינו למעלה אלא נופל, ויש נטייה מחמת שהעלה עצמו אינו עומד כלפי מעלה. וסימנך (לענ"ד) בשורש העלה, אם עולה הוא בצמוד לענף, או שנוטה הוא מבסיסו.

אכן
הסיבה לכך לענ"ד הוא בגיל הענף. דרך עץ הערבה להוציא כל הזמן ענפים חדשים הפורחים ומלבלבים, תוך כדי שהענפים הישנים מתעבים קצת. לפני כמה שנים חידש מאן דהו שיש לקחת דוקא מן הענפים שהם עדיין באמצע הלבלוב והפריחה מחשש נקטם, לאט לאט התחילו כולם להקפיד לקחת דווקא ערבות כאלה. דא עקא שיתכן שיצא שכרה בהפסדה, הערבות הצעירות האלו, היות ועוד לא גדלו והתעבו מספיק, אין להם כוח לעמוד אחרי שתולשים אותן מהעץ.
מאז שהתחלתי לתלוש בעצמי ערבות מהעץ, והקפדתי לקחת מענפים שהתחזקו כבר קצת ואינם באמצע הלבלוב והפריחה, נוכחתי לראות שהן עומדות ישרות, ורק העלים למעלה קצת נוטים לצדדים, אבל בשורש למטה הן עומדות חזק ואיתן.
בעיה נוספת בערבות הצעירות, שאין להן כוח לעמוד תלושות בלי מים יותר מכמה שעות, ולכן לפעמים אחרי כמה שעות שפתחו את השקית, הערבות נראות כיבשות כמושות ונובלות, בלי חיות. לעומת הענפים החזקות והעבות.

אגב ה"שאצער ערבות" כולם ערבות בלי לבלוב, וזהו לכאורה הסיבה שאינן נופלות ונובלות.

לדעתי זהו כוונת המשנה "נפרצו עליה פסולה", כפי שפירוש הרי"ף על לולב בהבדל שבין נפרצו שפסול לנפרדו שכשר, שנפרדו הכוונה לעלים למעלה, ונפרצו הכוונה כאשר בשורש למטה הוא נופל.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
גבורות שמשון אמר:
הגרד"ל מקפיד על זה, ולכן מעדיף לקחת 'שאצער ערבות', שהעלים משוכים פחות, ולא נופלים למטה.
שאצער ערבות זה לא מוצר אורגינלי, אלו ערבות מעובדים, ולכן חסר להם קצת במשוך כנחל (מבלי להזדקק לתשובתו של הרב אקסלרוד).
כשהתורה ציותה ערבי נחל הם אלו הטבעיים שלעיתים יורדים כלפי מטה
 

לא נכון עובדתי
מכיר אנשים שמלקטים מהעצים שבגינה שלהם מהזן הזה, וגם הם עומדים ישרים וזקיפים.
לאחרונה גם שתלו את זה כאן בארץ, הכל אורגינלי וטבעי, וראיתי את זה בדוכנים בשוקי ארבעת המינים.
מדובר פשוט בזן אחר.
 

בשלמא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
בשלמא אמר:
גבורות שמשון אמר:
הגרד"ל מקפיד על זה, ולכן מעדיף לקחת 'שאצער ערבות', שהעלים משוכים פחות, ולא נופלים למטה.
שאצער ערבות זה לא מוצר אורגינלי, אלו ערבות מעובדים, ולכן חסר להם קצת במשוך כנחל (מבלי להזדקק לתשובתו של הרב אקסלרוד).
כשהתורה ציותה ערבי נחל הם אלו הטבעיים שלעיתים יורדים כלפי מטה

לא נכון עובדתי
מכיר אנשים שמלקטים מהעצים שבגינה שלהם מהזן הזה, וגם הם עומדים ישרים וזקיפים.
לאחרונה גם שתלו את זה כאן בארץ, הכל אורגינלי וטבעי, וראיתי את זה בדוכנים בשוקי ארבעת המינים.
מדובר פשוט בזן אחר.
אם עובדות קשה להתווכח אך אין לי אלא להעיד שהשבוע עמדתי בניו יורק על יד עץ ערבות שלפי עדות בעליו נשתל לפני רבות בשנים מייחור של שאצער ערבות, ותוארו כזה:
א. עלים רחבים מעט וארוכים, ב. יש להם נטיה קלה כלפי מטה (מפאת כובדם), ג. משוננים קצת, ד. בראשם לבלוב (בגלל הגיזום בט"ו באב), ועוד.
מה שאין באלו הנקראים שאצער ערבות.
(לבל יהיה טעות בהבנה אני מדגיש שעדיין יש שוני ניכר בין הערבות מהזן ההוא לזני הערבות הגדלים בארצנו הק' הערבה הלבנה וכיו"ב)
 
חלק עליון תַחתִית