סוכה כשרה עם שתי דפנות בלבד. היתכן?

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
היום בדרך לימודי ראיתי דבר שהיה נראה בעיני חידוש גדול. אך בהחלט מובן מסברא. ואמרתי לנסח זאת בדרך חידה:

כיצד יתכן שתהיה סוכה כשרה למרות שיש לה רק 2 דפנות בלבד?
בלי תוספת צורת הפתח או לבוד או כל כיוצ"ב.

אני יודע על שתי תשובות.
ובאם חכמי ורבני הפורום לא ישיבום אשיב בעצמי בל"נ.

גמר חתימה טובה
 

דרומאי

משתמש ותיק
לא עולה בדעתי שום רעיון, אא''כ כוונתך לשלישית אפילו טפח.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כרמז אוסיף שתשובה אחת היא גמרא מפורשת. והתשובה השניה לפי מה שראיתי היא רק באחרונים ממש.
 

tkhvu

משתמש ותיק
סיכך על גבי מבוי שיש לו לחי. ומדאורייתא אף בלא לחי מיגו דהוי דופן לענין שבת הוי דופן נמי לענין סוכה.
ויש לדון גם כשעשה ב' דפנות בנטייה של 45 מעלות ולא 90 מעלות, שכיון שהדפנות גודרות אותו מג' צדדים הסוכה תהיה כשרה לכאורה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
tkhvu אמר:
סיכך על גבי מבוי שיש לו לחי. ומדאורייתא אף בלא לחי מיגו דהוי דופן לענין שבת הוי דופן נמי לענין סוכה.
ויש לדון גם כשעשה ב' דפנות בנטייה של 45 מעלות ולא 90 מעלות, שכיון שהדפנות גודרות אותו מג' צדדים הסוכה תהיה כשרה לכאורה.
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים.

אכן הדוגמא שמפורשת בגמרא היא זו שהזכרת.

והדוגמא השניה שהתחדשה לי היום היא גם כעין דבריך שראיתי בהערות במשנה ברורה דרשו כמה פוסקים (ע"פ חזו"א בעירובין) שסוכה שנעשתה בצורת v היא כשרה כי היא מקיפה את העומד בה מג' רוחות. (והביאו גם מי שחולק בזה)

אלא שנסתפקתי טובא שלפי סברא זו גם סוכה שנעשתה בצורת ר צריכה להיות כשרה בחלק המוקף שלה. ומדוע משמע בפוסקים שאינה כשרה.

אך מסברא דברי החזו"א מובנים כי הרי סוכה עגולה כשרה למרות שאין לה יותר מדופן אחת כי למעשה היא מקיפה מד' רוחות. רואים שהולכים אחרי ההקיף ולא אחרי מספר הדפנות.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
tkhvu אמר:
ציטוט סיכך על גבי מבוי שיש לו לחי. ומדאורייתא אף בלא לחי מיגו דהוי דופן לענין שבת הוי דופן נמי לענין סוכה.
מהיכי תייתי? הרי מדאורייתא לא נחשב לרשות היחיד בב' מחיצות
אלא בב' מחיצות ולחי [מלבד לשיטת רבי יהודה שסבירא ליה שב' מחיצות דאורייתא]
ואם כן ברור שלא מהני רק אם יש לחי
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
אלא שנסתפקתי טובא שלפי סברא זו גם סוכה שנעשתה בצורת ר צריכה להיות כשרה בחלק המוקף שלה. ומדוע משמע בפוסקים שאינה כשרה.

זה נכון שאם נחליט להעמיד את הד' רוחות שלה בצורה מסויימת הרי יצא שהמשולש מוקף שלוש מחיצות
אבל כנראה שרוחות המקום נמדדות לפי רוחב המחיצות
[ובאמת אותו דיון ממש יש לדון לגבי מחיצות שבת שבעינן שלוש מחיצות מה נחשב שלוש מחיצות]
 

יהודיפשוט1

משתמש ותיק
סיכך על גבי מבוי שיש לו לחי. ומדאורייתא אף בלא לחי מיגו דהוי דופן לענין שבת הוי דופן נמי לענין סוכה.
ויש לדון גם כשעשה ב' דפנות בנטייה של 45 מעלות ולא 90 מעלות, שכיון שהדפנות גודרות אותו מג' צדדים הסוכה תהיה כשרה לכאורה.
הפתרון טוב אך ורק לשבת חוהמ"ס

ואילו אתה שאלת בכלליות לכשרות סוכה
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
כשיש סוכה עם ב' מחיצות בלבד בזוית ישרה, מבואר בחזו"א דאין זה מועיל, אך אם הוא מעט יותר בזוית (89 מעלות ומטה) יהיה מותר לעניין שבת וסוכה.
ובאמת בסוכה העשויה כעיגול מבואר בגמרא דחשובה סוכה, ואף דלכאורה אין בה יותר מדופן אחת, והיינו דבעינן רוחות ולא דפנות. אמנם יש להעיר מה דרשה הגמ' (ו:) אליבא דר"ש דיש אם למקרא ובסוכות בסוכות בסוכות הרי כאן שש, והלא אין ו' רוחות, אלא דאיכא למדחי דכן דרך הדרשה. ומה שבנזיר (ח:) דרשה הגמ' קירות למעט בית עגול הוא משום דהתם בעינן דפנות ולא רוחות. ולהעיר מהשיטמ"ק שם שהקשה מדוע בסוכה כשר בעיגון ותי' באו"א.
ועי' גם בשפ"א (ז:) שדן כיצד יתקיים בסוכה בעיגול ב' כהלכתן ושלישית אפילו טפח, ונסתפק האם הוא ע"י חצי עיגול וטפח וצוה"פ, או דבעינן עומד מרובה על הפרוץ.​
 
חלק עליון תַחתִית