אמירת י"ג מידות בשמחת תורה


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 01:04

אם יכול אחד מהחברים לסכם בקצרה מה הנידון אם אומרים י"ג מידות בשמחת תורה?
את המקורות הראשוניים בענין, ושינויי המנהגים היום.

ערכים:


קהלת
הודעות: 14
הצטרף: 30 ספטמבר 2018, 11:49
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי קהלת » 02 אוקטובר 2018, 01:19

שמעתי טענה על מה שאומרים י"ג מידות כשמוציאים את הס"ת לקרוא בו אחרי ההקפות,
שכיון שהס"ת בחוץ לא צריך להכניס אותו וא"כ מיותר כל סדר הוצאת ס"ת.
ולומר שמוציאים בתחילה להקפות, כיון דבתחילה רוקדים בו ורק אח"כ קוראים לא נחשב להוצאת ס"ת לומר י"ג מידות.
אכן לפי"ז יל"ע של"צ לומר "ויהי בנסוע, ובריך שמיה."


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי דרומאי » 02 אוקטובר 2018, 01:38

בס''ד
שמעתי שהטעם שאומרים י''ג מידות ביו''ט הוא משום שהוא יום הדין, דבחג נדונין על המים ובפסח על התבואה ובעצרת על פירות האילן, אבל בשמיני עצרת שאינו יום הדין לא שייך לומר י''ג מידות.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 09:25

נפק"מ בין הטעמים שניתנו פה
מה קורה בחו"ל שביום הראשון הוא יו"ט רגיל לכל דבר ללא שמחת תורה וביום השני שמחת תורה, מה נוהגים שם בענין י"ג מידות? האם אכן יש שם הבדל בין היום הראשון לשני. השאלה כמובן לא מופנית לבני חו"ל שכעת מפזזים במרץ בשמחת תורה דידהו...


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 09:40

אני שמעתי בשם הגרש"ז שאמר ששמחת תורה הוא זמן שמחה יתירה ולא זמן לומר בו י"ג מידות.
מישהו יכול לאמת/להכחיש את הדברים?


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 10:11

הנה מה שכתב בזה האישי ישראל
יג מידות בשמחת תורה.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 10:16

בני תורה כתב:אני שמעתי בשם הגרש"ז שאמר ששמחת תורה הוא זמן שמחה יתירה ולא זמן לומר בו י"ג מידות.
מישהו יכול לאמת/להכחיש את הדברים?
הנה בבקשה
[attachment=0]הליכות שלמה יג מידות.[attachment=0]
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 10:42

ראוי רק לציין שמנהג הישיבות לומר יג' מידות, לכל הפחות ישיבת פוניבז'.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 10:57

נתבקשתי בפרטי לחפש מקור בכלל לאמירת י"ג מידות,
לאכזבתי מצאתי בעניין "מכתב למערכת"
הנה הוא לפניכם-
מכתב למערכת.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 11:53

כנראה שמקור אמירת י"ג מידות הוא באר"י הקדוש.
ואלו דברי הברכי יוסף בסימן תפ"ח-
ה. בעת הוצאת ס"ת נמצא כתוב מהאר"י זצ"ל סדר תפלה כנודע וכתוב שם שיאמר י"ג מדות, וכן יעשה במוסף, וביום שני. וכתב המופלא מהר"ם זכותו באגרותיו כ"י, כי מקום השנות זו התפלה במוסף הוא כשאומר בש"ץ כבודו מלא עולם, וביום ב' בהוצאת ס"ת, וביוה"ך במנחה בעת הוצאת ס"ת. והי"ג מדות יקראם כקריאת התורה, משני טעמים: אחד כולל, דהכי יליפנא משמיה דמרן האר"י זצ"ל שאין היחיד אומר כלל הי"ג מדות אלא בחילופיהן באתב"ש. והשני הפרטי, כי אין כונת אמירת י"ג מדות בי"ט כאמירתן בחול, וע"כ אין אומרים פסוק ויעבור בתפלת י"ט כלל, כי אז הכונה בבחינות עליונות, והוא סוד אמירתן ג' פעמים, ואין בנו כח אפי' ברבים לאומרם דרך תחינה, אלא דרך שבח, על דרך שאומרים י"ג מדות של מי כמוך, ומינה דעיקר אמירתן הוא כקורא בתורה, ודוקא בי"ט הראשונים שאז מאיר עצמות בחינת המועד.
ובהערה שם כתב [על המילים נמצא כתוב מהאר"י] -ראה שער הכוונות דרושי שבועות דף פ"ט ע"ב והביאה רבינו בקונטרס כף אחת סימן כ"ג, וכתב שהיא תפלה להוצאת ס"ת. אבל בשה"כ לא נזכר זה. ועוד יש איזה שינויים, כמ"ש המעיין. [ואגרת הרמ"ז שבסמוך, נדפסה באגרות הרמז סי' י"ד. ומחדש בשו"ת הרמ"ז (הוצ' מכון קול בטחה תשנ"ג) בנוספות סי' י"ד].


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 12:02

אגב מעניין מה שכתב הרב עובדיה [יבי"א ט ק"ח] וז"ל-
ואני הנהגתי בבית מדרשי בשעת פתיחת ההיכל ביום טוב, שלא לומר י"ג מדות כלל, ואף על פי שבשער הכוונות (דף פט סע"ב ודף ק ע"ב) העתיק מהרח"ו מגליון מחזור אשכנז של רבינו האר"י, מכתב יד קדשו, שבשעת הוצאת ס"ת ברגלים ובימים נוראים יאמרו ג' פעמים י"ג מדות, (וכ"כ בכף החיים סופר סי' קלד ס"ק יא). אולם כבר תמהו על זה ממ"ש האר"י בשער הכוונות (דף קג ע"ד) שבליל הושענא רבה אף שאומרים סליחות אסור לומר ויעבור וי"ג מדות. (והובא בכף החיים סי' תרסד אות ג). ע"ש. וכן ראיתי להגאון החסיד ר' אליהו מני בספר שיח יצחק (דף קסה ע"ב), וז"ל: בק"ק בית אל אומרים י"ג מדות בשעת הוצאת ספר תורה, ואני לא נהגתי לומר י"ג מדות, ואף על פי שהוזכרה בשער הכוונות, משום דאתיא זכירה שבחמדת ישראל של מהר"ש ויטל פקפק בזה, ואמר שכמדומה שהאר"י ז"ל כתב כן בתחלת למודו, ולכן לא הנהגתי לאומרו. ע"ש. (וכן הובא כל זה בשו"ת תנא דבי אליהו עמוד תיא אות עא). וכ"כ הרה"ג נסים כצ'ורי בספר מעשה נסים (עמוד קלג - קלד). ע"ש. והאריך בזה הרה"ג ר' יעקב הלל בקובץ מקבציאל (גליון כא עמוד צה והלאה). ושם (עמוד צח) הביא בשם מהרח"ו שכתב על זה, ולא ידעתי אם מורי ז"ל [האר"י ז"ל] כתבו בתחלת ימיו שעדיין לא נכנס בפרדס החכמה, והעתיק זה מספרים אחרים. ולזה דעתי נוטה. ע"כ.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי סבא » 02 אוקטובר 2018, 12:07

כעת ראיתי שיש תשובה מעניינת מאוד לרב יעקב הלל [וישב הים ב יא] בעניין זה, והנה לשון תחילת התשובה [התשובה עצמה ארוכה מאוד]
בענין אמירת י"ג מדות בפתיחת ההיכל בימים טובים וימים נוראים
שאלה:
ראיתי בהמחזורים החדשים "בית תפלה" לימים נוראים ולמועדים שנדפסו זה עתה בהשגחת כת"ר שליט"א, שבתפלות וסדר אמירות לעת פתיחת ההיכל, הבאתם את הבקשה הידועה שסידר האר"י ז"ל, ונזכרת בשער הכוונות "רבונו של עולם מלא משאלות לבנו לטובה וכו'", ואילו אמירת הי"ג מדות שלשה פעמים לפני זה שהזכיר שם בשער הכוונות, בחדא מחתא עם הבקשה הנ"ל, לא הבאתם כלל, ואפילו בדרך "ויש נוהגים לומר" וכדומה, וכמ"ש בסידור תפלת ישרים, והדבר תמוה בעיני שהרי לפי דברי כת"ר שבפתחי שערים, נתייסד הסידור הנ"ל על מנהגי האר"י ז"ל והרש"ש ז"ל, והלא מפורש בשער הכוונות לומר הי"ג מדות ג"פ לפני הבקשה הנ"ל, וכן מובא בסידורי הרש"ש ז"ל, וכן נהגו בבית אל, וכן נוהגים הרבה ק"ק של הספרדים בארץ ובגולה, ואם כן תמוה הדבר בעיני למה היתה העלמה מזה מכל וכל, ובפרט שכת"ר מפורסם כאחד ממקימי דגלה של תורת הקבלה ומנהגיה. ואבקש מכת"ר שיודיענו דעתו וכוונתו בזה, ושכמ"ה.
תשובה:
אודות השאלה בענין מה שנהגו באיזה קהלות לומר י"ג מדות בימים טובים ונוראים בעת פתיחת ההיכל, והבקשה שאחריו, אשיב בס"ד דלא כאשר דימיתם לחשוב כן הוא, אלא בהיפך ממש, שאין נמצא כתוב כן לא בשער הכוונות ולא בסידור הרש"ש ז"ל בנוסחתם המקורי, ומה שנוהגים כן רבים, הוא מנהג שנשתרבב בטעות נגד דעת האר"י ז"ל בעצמו. והגם שבודאי תתפלא מתשובתי זאת בהשקפה ראשונה, שכאילו אני מכחיש המפורש וכתוב בשחור על גבי לבן, בכל זאת בע"ה בהמשך הדברים בע"ה אבאר שיחתי, וירוח לך. וזה החלי בס"ד.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי דרומאי » 02 אוקטובר 2018, 12:37

סבא כתב:נתבקשתי בפרטי לחפש מקור בכלל לאמירת י"ג מידות,
לאכזבתי מצאתי בעניין "מכתב למערכת"
הנה הוא לפניכם-
מכתב למערכת.jpg
אגב, כותב המכתב טעה ולא הבין פשט, שכן כוונת הטור שאומרים י''ג מידות בסליחות שהיה נהוג לומר בתוך התפילות, כעין שאנו אומרים בנעילה (ובמחזור ווילנא החדש נדפסו כולם), ואין זה ענין כלל להוצאת ס''ת.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 12:46

בלאו הכי הוא כבר הראה את 'חכמתו' הרבה בכך שלא מצא שום מקור לאמירת י"ג מידות בשעת הוצאת ספר תורה.
אינני מבין איך במערכת איזו שתהיה מפרסמים כזה מכתב.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 699
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי הכהן » 02 אוקטובר 2018, 15:22

בסידור 'שיח הלכה' כתב בשם הגרח"ק שאומרים בש"ת י"ג מדות.


קהלת
הודעות: 14
הצטרף: 30 ספטמבר 2018, 11:49
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי קהלת » 02 אוקטובר 2018, 21:43

בני תורה כתב:ראוי רק לציין שמנהג הישיבות לומר יג' מידות, לכל הפחות ישיבת פוניבז'.
זה אינו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי דרומאי » 02 אוקטובר 2018, 21:49

קהלת כתב:
בני תורה כתב:ראוי רק לציין שמנהג הישיבות לומר יג' מידות, לכל הפחות ישיבת פוניבז'.
זה אינו.
וצ''ל תרי פוניבז' איכא ודוק.


קהלת
הודעות: 14
הצטרף: 30 ספטמבר 2018, 11:49
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי קהלת » 02 אוקטובר 2018, 22:37

קהלת כתב:שמעתי טענה על מה שאומרים י"ג מידות כשמוציאים את הס"ת לקרוא בו אחרי ההקפות,
שכיון שהס"ת בחוץ לא צריך להכניס אותו וא"כ מיותר כל סדר הוצאת ס"ת.
ולומר שמוציאים בתחילה להקפות, כיון דבתחילה רוקדים בו ורק אח"כ קוראים לא נחשב להוצאת ס"ת לומר י"ג מידות.
אכן לפי"ז יל"ע של"צ לומר "ויהי בנסוע, ובריך שמיה."
האמת שיש לחלק בין "ויהי בנסוע" ל"בריך שמיה",
הרי חזינן דויהי בנסוע אומרים אף לפני ההקפות וה"ט משום הוצאת ספרי תורה משא"כ בריך שמיה הוא משום הקריאה ומובן.
וכן י"ג מידות שייך לקריאה דהא המידות נתנו ביחד עם לוחות שניות.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 02 אוקטובר 2018, 23:29

דרומאי כתב:
קהלת כתב:
בני תורה כתב:ראוי רק לציין שמנהג הישיבות לומר יג' מידות, לכל הפחות ישיבת פוניבז'.
זה אינו.
וצ''ל תרי פוניבז' איכא ודוק.
אני דברתי על ישיבה של מעלה
אבל לא מסתבר שגם זה קשור למחלוקת...


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 211 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 02 אוקטובר 2018, 23:32

לא כל כך מענין מה נהגו בפוניבז'
כמו שלא מענין מה שקצרו את תפילת מנחה
אוי ואבוי ללמוד מנהג מישיבה ספציפית ואין כאן המקום.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי דרומאי » 03 אוקטובר 2018, 00:02

יוסי יעבץ כתב:לא כל כך מענין מה נהגו בפוניבז'
כמו שלא מענין מה שקצרו את תפילת מנחה
אוי ואבוי ללמוד מנהג מישיבה ספציפית ואין כאן המקום.
יש אנשים שזה מעניין אותם.
ודע, שהמנהגים בפוניבז' הוקבעו ע''י גדולי עולם ואין לזלזל בהם כלל.


יוסי יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 206
הצטרף: 23 ספטמבר 2018, 03:16
נתן תודה: 211 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי יוסי יעבץ » 03 אוקטובר 2018, 00:04

גם לקצר את מנחה הוקבע?
שנית מנהג בישיבה זה כמו נוהל
מה שלא נתברר אצל גדולי הוראה
לא סומכים על מנהג פונביז'
הלכה זה לא נוהל..


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 04 אוקטובר 2018, 11:04

יש דברים שהם בגדר מסורת בעולם הישיבות.
נכון שלענין מנחה קצרה זה דבר שונה הוראה מסויימת של הרב מפוניבז' אבל לענין י"ג מידות וכיו"ב בהחלט זה דברים שבאים במסורת.
גם בעניני הלכה גופא יש הרבה דברים שהם מנהג הישיבות.
'יוסי יעבץ', אני לא מאמין שאתה רוצה לומר את כל המחזור בר"ה ויוהכ"פ מתחילתו ועד סופו...
כמו כן למשל בישיבת פוניבז' נוהגים לענות אמן אחר אוהב עמו ישראל.
כמו כן אמירת הושענות רק לאחר מוסף ולא מיד אחר ההלל. יתכן שזה מנהג הגר"א אינני יודע, באופן כללי ודאי שהרבה ממנהגי הגר"א נטמעו בישיבות סו"ס ישיבת וולאזין' אם הישיבות נוסדה על ידי תלמידו המובהק.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1218
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי כלפי ליא » 04 אוקטובר 2018, 11:09

אמירת הושענות אחרי מוסף, זה מנהג אשכנז בכל הדורות ונפסק ברמ"א ומוסבר בכל האחרונים, והחליפו כאן בארץ בקהילות החניכי רק בגלל הקושי לפתוח פעמיים את הלולב, ולכן בשבת אומרים אחרי מוסף, וגם בהושע"ר שבין כך יש הרבה הושענות ובלגן גם ברוב המקומות השאירו לאחרי מוסף.
וכ"ז ראיה שאין מסורת והדברים גמישים ומשתנים לפי רצון הציבור.


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 699
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 223 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי הכהן » 04 אוקטובר 2018, 11:49

"מנהג פוניבז'" נוסף שהועתק בלא טעם ע"י בוגרי הישיבה- שיר המעלות בעשי"ת אחר חזרת הש"ץ, מנהג שאין לו רֵע ולא נוסד אלא כדי לרצות את הרוצים לאמרו אחר ישתבח.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 04 אוקטובר 2018, 13:13

כלפי ליא כתב:אמירת הושענות אחרי מוסף, זה מנהג אשכנז בכל הדורות ונפסק ברמ"א ומוסבר בכל האחרונים, והחליפו כאן בארץ בקהילות החניכי רק בגלל הקושי לפתוח פעמיים את הלולב, ולכן בשבת אומרים אחרי מוסף, וגם בהושע"ר שבין כך יש הרבה הושענות ובלגן גם ברוב המקומות השאירו לאחרי מוסף.
וכ"ז ראיה שאין מסורת והדברים גמישים ומשתנים לפי רצון הציבור.
לא ידעתי מדברי הרמ"א. אבל כמדומה שבקהילות החסידים לא משנים כאלה דברים ובודאי לא בגלל כאלה שיקולים... ולכן ברור שאצלם נהגו כן מאז ומעולם. איפה החסיד נעלם???... וממילא בהחלט יתכן שכך היה בכל הקהילות כולל ליטא. כמובן דרוש בדיקה.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 04 אוקטובר 2018, 13:15

הכהן כתב:"מנהג פוניבז'" נוסף שהועתק בלא טעם ע"י בוגרי הישיבה- שיר המעלות בעשי"ת אחר חזרת הש"ץ, מנהג שאין לו רֵע ולא נוסד אלא כדי לרצות את הרוצים לאמרו אחר ישתבח.
קודם כל אינני מבין מה בלי טעם? וכי יש טעם לומר דווקא לאחר ישתבח? מסתבר אמנם שיש, וצריך בדיקה. עכ"פ אני משער שיש ענין לומר את השיר המעלות הזה בימים נוראים. אלא שעל פי הגר"א [כנראה] אין מפסיקים בזה ממילא הוא נדחה לאחר התפילה.
כמובן שכל זה מהשערה בלבד.
להגיד שזה נועד רק לרצות וכו' זה קשקוש. מתנצל, אני לא מכיר דברים שעושים בלי טעם רק כדי לרצות... זה לא גן ילדים פה.


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 1548
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי יהודה1 » 04 אוקטובר 2018, 13:20

בני תורה כתב:
הכהן כתב:"מנהג פוניבז'" נוסף שהועתק בלא טעם ע"י בוגרי הישיבה- שיר המעלות בעשי"ת אחר חזרת הש"ץ, מנהג שאין לו רֵע ולא נוסד אלא כדי לרצות את הרוצים לאמרו אחר ישתבח.
קודם כל אינני מבין מה בלי טעם? וכי יש טעם לומר דווקא לאחר ישתבח מסתבר אמנם שיש וצריך בדיקה עכפ אני משער שיש ענין לומר את השיר המעלות הזה בימים נוראים. אלא שעל פי הגר"א [כנראה] אין מפסיקים בזה ממילא הוא נדחה לאחר התפילה.
כמובן שכל זה מהשערה בלבד.
המ"ב הביא בשם המג"א שהקשה על מה שכתוב בכתבים לומר בין ישתבח ליוצר (ולכאורה דווקא זה הסדר הנכון על פי האר"י) אבל על פי הגר"א לא משנים כלל את הנוסח ממה שנתקן על ידי אנשי כנסת הגדולה או הגאונים.
המנהג בפונוביץ על פי מה ששמעתי הוא בגלל שהיו חסידים שלא הסכימו להתפלל בישיבה אם לא יאמרו את השיר המעלות הזה ולכן דחה אותו הרב מפוניב'ז לאחר חזרת הש"ץ שעל זה לא מפורש בהלכה שאסור להפסיק בשביל אמירתו.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 04 אוקטובר 2018, 13:26

כלפי ליא כתב:אמירת הושענות אחרי מוסף, זה מנהג אשכנז בכל הדורות ונפסק ברמ"א ומוסבר בכל האחרונים, והחליפו כאן בארץ בקהילות החניכי רק בגלל הקושי לפתוח פעמיים את הלולב, ולכן בשבת אומרים אחרי מוסף, וגם בהושע"ר שבין כך יש הרבה הושענות ובלגן גם ברוב המקומות השאירו לאחרי מוסף.
וכ"ז ראיה שאין מסורת והדברים גמישים ומשתנים לפי רצון הציבור.
דרך אגב, איפה הרמ"א נמצא?


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אמירת י"ג מידות בשמחת תורה

שליחה על ידי בני תורה » 04 אוקטובר 2018, 13:29

יהודה1 כתב:
בני תורה כתב:
הכהן כתב:"מנהג פוניבז'" נוסף שהועתק בלא טעם ע"י בוגרי הישיבה- שיר המעלות בעשי"ת אחר חזרת הש"ץ, מנהג שאין לו רֵע ולא נוסד אלא כדי לרצות את הרוצים לאמרו אחר ישתבח.
קודם כל אינני מבין מה בלי טעם? וכי יש טעם לומר דווקא לאחר ישתבח מסתבר אמנם שיש וצריך בדיקה עכפ אני משער שיש ענין לומר את השיר המעלות הזה בימים נוראים. אלא שעל פי הגר"א [כנראה] אין מפסיקים בזה ממילא הוא נדחה לאחר התפילה.
כמובן שכל זה מהשערה בלבד.
המ"ב הביא בשם המג"א שהקשה על מה שכתוב בכתבים לומר בין ישתבח ליוצר (ולכאורה דווקא זה הסדר הנכון על פי האר"י) אבל על פי הגר"א לא משנים כלל את הנוסח ממה שנתקן על ידי אנשי כנסת הגדולה או הגאונים.
המנהג בפונוביץ על פי מה ששמעתי הוא בגלל שהיו חסידים שלא הסכימו להתפלל בישיבה אם לא יאמרו את השיר המעלות הזה ולכן דחה אותו הרב מפוניב'ז לאחר חזרת הש"ץ שעל זה לא מפורש בהלכה שאסור להפסיק בשביל אמירתו.
נו באמת... רק זה הפריע להם? מנחה קצרה למשל לא הפריע להם?... גם מנחה גדולה וגם מנחה קצרה...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח