אם חובת אכילת ליל ט"ו בסוכה מחייב ברכה בפני עצמה


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

אם חובת אכילת ליל ט"ו בסוכה מחייב ברכה בפני עצמה

שליחה על ידי בני תורה » 23 ספטמבר 2018, 11:59

יש לחקור בלילה הראשונה של סוכות, שיש מצווה בפני עצמה לאכול בסוכה דילפינן לה ט"ו ט"ו מחג המצות ויש להסתפק אם יש על זה ברכה בפני עצמה של לישב בסוכה או דהוי כמו שאר אכילות הסוכה.
ונפק"מ בזה באופן שבליל ט"ו ישב בסוכה ואכל מזונות [וננקוט דאין יוצא בזה את חיוב אכילה בליל טו אלא צריך לזה דווקא פת] ובירך עליהם לישב בסוכה, ושוב בא לקיים חיובו בפת ויש לעיין אם נפטר בברכת לישב שבירך מקודם על אכילת הרשות, או דכיון דבליל טו יש חיוב בפני עצמו לאכול בסוכה א"כ בעי ברכה בפני עצמה


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם חובת אכילת ליל ט"ו בסוכה מחייב ברכה בפני עצמה

שליחה על ידי דרומאי » 23 ספטמבר 2018, 12:14

יש להוכיח בפשיטות לכאורה דאין אכילת הכזית בלילה הראשון מחייבת ברכה, דהרי מדינא דגמרא מברכין לישב בסוכה בשעת הקידוש, ושוב מפסיקין בנט''י וכו' עד שאוכלין הכזית, ולא מצינו שיתחייב לברך שוב לישב בסוכה.
ועוד ידוע מחלוקת הראשונים אי בלילה הראשון סגי בכזית או בעינן דוקא כביצה, ואת''ל דסגי בכזית כדקיימא לן, לכאורה אין עיקר המצוה בישיבה אלא באכילה, וא''כ יצטרכו לברך 'לאכול בסוכה', א''ו דאין מצוה זו מחייבת ברכה כלל.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אם חובת אכילת ליל ט"ו בסוכה מחייב ברכה בפני עצמה

שליחה על ידי בני תורה » 23 ספטמבר 2018, 12:24

דרומאי כתב:יש להוכיח בפשיטות לכאורה דאין אכילת הכזית בלילה הראשון מחייבת ברכה, דהרי מדינא דגמרא מברכין לישב בסוכה בשעת הקידוש, ושוב מפסיקין בנט''י וכו' עד שאוכלין הכזית, ולא מצינו שיתחייב לברך שוב לישב בסוכה.
ועוד ידוע מחלוקת הראשונים אי בלילה הראשון סגי בכזית או בעינן דוקא כביצה, ואת''ל דסגי בכזית כדקיימא לן, לכאורה אין עיקר המצוה בישיבה אלא באכילה, וא''כ יצטרכו לברך 'לאכול בסוכה', א''ו דאין מצוה זו מחייבת ברכה כלל.
לראייתכם הראשונה גם אני זכיתי לכוון.
ואעתיק מה שכתבתי בזה עוד, שמעתי לחקור לענין יו"ט שני של גלויות בגוונא שהתחיל בסעודתו ביו"ט ראשון ובירך לישב ועכשיו קידש עליו היום של יו"ט שני, או בגוונא שלא יצא מן הסוכה, ויש להסתפק אם צריך לברך שוב ברכת לישב [ואי נימא דצריך לברך צ"ע מה יעשה בבין השמשות]
והנה הא ודאי מסתבר דמשום דין סוכה של כל שבעת ימים אין צריך שוב לברך, ולא דמי להא דיו"ט שני טעון קידוש ותפילה וכיו"ב דהתם כיון דהיו"ט מחייב קידוש וכו' א"כ צריך לנהוג בו דיני יו"ט אבל הכא שבירך לישב ביו"ט ראשון הרי אין לו חיוב חדש מצד יו"ט שני אלא דנימא דאם הוא יו"ט נמצא שהיום ראשון חול ולא הוי ברכה כלל זהו לא מצינו דהך ממנ"פ מצינו רק להקל בדין הפרשת תרומה ועירוב תבשילין ואיסור הכנה אבל לחומרא לא מצינו כן.
אבל יש לדון דכיון דחייב בלילה הראשון לאכול א"כ משום זה נימא דעתה ביו"ט שני נתחייב מדין לילה הראשון וא"כ יש לדון דיתחייב בברכת לישב. ולכאורה זהו תלוי בחקירה דלעיל אם החיוב של לילה הראשון מחייב ברכה בפני עצמה.


תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אם חובת אכילת ליל ט"ו בסוכה מחייב ברכה בפני עצמה

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 25 ספטמבר 2018, 22:28

[quote="בני תורה"]יש לחקור בלילה הראשונה של סוכות, שיש מצווה בפני עצמה לאכול בסוכה דילפינן לה ט"ו ט"ו מחג המצות ויש להסתפק אם יש על זה ברכה בפני עצמה של לישב בסוכה או דהוי כמו שאר אכילות הסוכה.
ונפק"מ בזה באופן שבליל ט"ו ישב בסוכה ואכל מזונות [וננקוט דאין יוצא בזה את חיוב אכילה בליל טו אלא צריך לזה דווקא פת] ובירך עליהם לישב בסוכה, ושוב בא לקיים חיובו בפת ויש לעיין אם נפטר בברכת לישב שבירך מקודם.
בפשטות האכילה הראשונה היא לא מצווה נוספת בפני עצמה אלא היא חיוב שמחייב לעשות את המצווה משא"כ בשאר הימים שאם רצה אבל בלילה הראשון הוא חובה לעשות את התשבו כעין תדורו ולכך הברכה היא מועילה כיון שכל השינוי אכילות זה לא שזה שני מצוות אלא מצווה עם חיוב ומצווה בלי חיוב והברכה הולכת על קיום המצווה והוא אותו קיום של תשבו כעין תדורו
אם תעיין בנושא שכתבתי על שהחיינו נראה משם שאין בעיה להוציא יד"ח שני חיובים משני סיבות על אותו הברכה. ודווקא כאשר הברכה היא על הנאה ועל מצווה אז עדיף שלא אבל פה ששניהם זוהי המצווה וודאי שאפשר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח