חידוש בגדר ברכת שהחיינו


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 24 ספטמבר 2018, 23:08

אבי בשנה שעברה קנה טלית לסוכות וכשרצה לחדשה התעוררה לו שאלה האם כשמברך ברכת שהחיינו צריך לברך זאת בסוכה וכך להוציא יד"ח את הטלית, או שגם אם יברך בסוכה יצטרך לברך עוד פעם על הטלית ברכה בפני עצמה
והצדדים לכאן ולכאן שמא ברכת שהחיינו אינה תלויה בסיבת החיוב אלא רק בכך שהיא אותו הנוסח או שברכת שהחיינו כן תלויה בסיבת החיוב ולכך אין לערב את ברכת שהחיינו שסיבתה הוא בגלל כלי חדש לבין ברכה על הסוכה.
ורצה אבי להכריע את הספק על פיראיה שהביא ר׳ חיים קניבסבקי לאביו לגבי ברכת החמה הסתפק הסטייפלער האם ברכת האילנות קודמת לברכת החמה כיון שהיא פעם בשנה ואילו ברכת החמה פעם בעשרים ושמונה שנים או שמא כיון שברכת החמה היא עושה מעשה בראשית והיא ברכה שכן תדירה אולי נקרא יותר תדיר מברכת האילנות.
והביא ר׳ חיים ראיה שמסתכלים גבי המחייב של הדבר מרש"י בסוכה נו. ד"ה זמן תדיר שכתב ברכת זמן תדיר כיון שנוהג ברגלים. ותמה ר׳ חיים אם לא מסתכלים על סיבת הברכה מדוע כתב רש"י שזמן תדיר רק בגלל הרגלים הרי זמן שייך על מצוות ועל כלים ומזה הכריע לאביו שמסתכלים על סיבת החיוב.
ומזה רצה אבי להכריע לגבי מצוות שהחיינו עצמה שמזה שרש"י לא מונה אותה יחד עם ברכת שהחיינו של כלים ראיה שבברכת שהחיינו מסתכלים על המחייב ולא על הנוסח ולכך אינו יוצא יד"ח ברכת סוכה אם מברך על הטלית.

ערכים:


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 351
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 603 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 24 ספטמבר 2018, 23:19

עי' שו''ת כת''ס או''ח סי' כו ושו''ת מנחת שלמה ח''א סי' כ


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 24 ספטמבר 2018, 23:23

הסימן נראה ארוך האם תוכל להצביע על משהוא מסוים


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 664
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי הכהן » 24 ספטמבר 2018, 23:29

יש לעיין מהא דמברכינן זמן בר"ה מידי דהוי אקרא חדתא, משמע שיש דמיון ביניהם. ושמא יש לחלק בין פרי חדש לבגד חדש.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 24 ספטמבר 2018, 23:35

גבריאל פלוארד הביא מנחת שלמה ושם כתוב שאפשר לברך רכת שהחיינו ולהוציא יד"ח את הפרי ואע"פ ששני סיבות להם. והביא המנחת שלמה כתב סופר שחלק וכתב שאין לעשות כן ומה שמברכים בר"ה ומוציאים אד את השני כיוח שהוא מקום דלא אפשר אחרת.


פותח הנושא
תלמיד צעיר
הודעות: 156
הצטרף: 19 ספטמבר 2018, 22:40
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידוש בגדר ברכת שהחיינו

שליחה על ידי תלמיד צעיר » 24 ספטמבר 2018, 23:43

גבריאל פולארד כתב:עי' שו''ת כת''ס או''ח סי' כו ושו''ת מנחת שלמה ח''א סי' כ
המנחת שלמה מביא את הכת"ס שאומר סברא שאין להוציא יד"את הפרי בשהחינו של הקידוש כיוח שהיא ברכה שהיא הנאת גופו ואילו ברכת שהחיינו על היו"ט לא ברכה להנאת גופו, וצריך לעיין בדבריו כיון שעדין ברכת שהחיינו על המצוות היא לא להנאת גופו ואנו רואים מרש"י בסוכה שלא חילק זאת אלא חילק בין שהחיינו של רגלים לכל השאר אבל לא חילק בין רגלים ומצוות לכלים ופירות . וצ"ע

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח