חידוש בגדר ברכת שהחיינו

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
אבי בשנה שעברה קנה טלית לסוכות וכשרצה לחדשה התעוררה לו שאלה האם כשמברך ברכת שהחיינו צריך לברך זאת בסוכה וכך להוציא יד"ח את הטלית, או שגם אם יברך בסוכה יצטרך לברך עוד פעם על הטלית ברכה בפני עצמה
והצדדים לכאן ולכאן שמא ברכת שהחיינו אינה תלויה בסיבת החיוב אלא רק בכך שהיא אותו הנוסח או שברכת שהחיינו כן תלויה בסיבת החיוב ולכך אין לערב את ברכת שהחיינו שסיבתה הוא בגלל כלי חדש לבין ברכה על הסוכה.
ורצה אבי להכריע את הספק על פיראיה שהביא ר׳ חיים קניבסבקי לאביו לגבי ברכת החמה הסתפק הסטייפלער האם ברכת האילנות קודמת לברכת החמה כיון שהיא פעם בשנה ואילו ברכת החמה פעם בעשרים ושמונה שנים או שמא כיון שברכת החמה היא עושה מעשה בראשית והיא ברכה שכן תדירה אולי נקרא יותר תדיר מברכת האילנות.
והביא ר׳ חיים ראיה שמסתכלים גבי המחייב של הדבר מרש"י בסוכה נו. ד"ה זמן תדיר שכתב ברכת זמן תדיר כיון שנוהג ברגלים. ותמה ר׳ חיים אם לא מסתכלים על סיבת הברכה מדוע כתב רש"י שזמן תדיר רק בגלל הרגלים הרי זמן שייך על מצוות ועל כלים ומזה הכריע לאביו שמסתכלים על סיבת החיוב.
ומזה רצה אבי להכריע לגבי מצוות שהחיינו עצמה שמזה שרש"י לא מונה אותה יחד עם ברכת שהחיינו של כלים ראיה שבברכת שהחיינו מסתכלים על המחייב ולא על הנוסח ולכך אינו יוצא יד"ח ברכת סוכה אם מברך על הטלית.
 

הכהן

משתמש ותיק
יש לעיין מהא דמברכינן זמן בר"ה מידי דהוי אקרא חדתא, משמע שיש דמיון ביניהם. ושמא יש לחלק בין פרי חדש לבגד חדש.
 

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
גבריאל פלוארד הביא מנחת שלמה ושם כתוב שאפשר לברך רכת שהחיינו ולהוציא יד"ח את הפרי ואע"פ ששני סיבות להם. והביא המנחת שלמה כתב סופר שחלק וכתב שאין לעשות כן ומה שמברכים בר"ה ומוציאים אד את השני כיוח שהוא מקום דלא אפשר אחרת.
 

תלמיד צעיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
גבריאל פולארד אמר:
עי' שו''ת כת''ס או''ח סי' כו ושו''ת מנחת שלמה ח''א סי' כ
המנחת שלמה מביא את הכת"ס שאומר סברא שאין להוציא יד"את הפרי בשהחינו של הקידוש כיוח שהיא ברכה שהיא הנאת גופו ואילו ברכת שהחיינו על היו"ט לא ברכה להנאת גופו, וצריך לעיין בדבריו כיון שעדין ברכת שהחיינו על המצוות היא לא להנאת גופו ואנו רואים מרש"י בסוכה שלא חילק זאת אלא חילק בין שהחיינו של רגלים לכל השאר אבל לא חילק בין רגלים ומצוות לכלים ופירות . וצ"ע
 
חלק עליון תַחתִית