הנה מצינו כמה מנהגים בסדר הנענועין,
אך 2 מנהגים הם הנהוגים ביותר בימינו
המחבר בשו"ע פסק דמשום כל פינות שאדם פונה לימין הוא פונה לכן יש לעשות סדר הנענועין מזרח צפון מערב דרום מעלה מטה,
והנה שמתי לב כי רוב האנשים אשר נוהגים כהמחבר בזה הרי שהם עומדים ופניהם למזרח ואז פונים לימין לצפון ואז למערב, אלא כשמגיעים לדרום מקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים עד למזרח ואז פונים לשמאל לדרום,
וכבר שאלתי לכמה דלכאורה בזה הם מאבדים את דרך הימין והרי כל מקור מנהג זו הוא משום לימין הוא פונה,
ועל פניו חשבתי כי נתערבבו בזה ב' מנהגים אחרים, דהנה יש פוסקים שכתבו שכל הנענועים יעשה כשפניו למזרח, אך מאידך יש שכתבו שיש לעשות ההולכה וההבאה ממול החזה ועל כן יש להסתובב לכל רוח כשמנענע לאותו רוח כדי שיהא ממול החזה, (יעו' ביכורי יעקב ועוד),
ומה שחשבתי כי ב' מנהגים אלו נתשרבבו בטעות, דלשיטה זו שעומד ופניו למזרח ואינו מסובבב את גופו לכל רוח הרי שרק עם ידיו הוא מסובב לכל רוח ואז אין הוא במציאות לפנות לדרום רק כשיחזיר את ידיו למזרח, אך אם מסובב את הגוף לכל רוח ודאי שיש להמשיך לדרום דרך ימין ולא לחזור למזרח,
אלא שראיתי הרבה תלמידי חכמים גדולים שמסובבים את גופם לכל רוח ואעפ"כ אין ממשיכים לדרום דרך ימין אלא חוזרים למזרח אז דרך שמאל לדרום וקשה לומר עליהם כי טועים הם,
אשמח מאד למי שיש לו הסבר המניח את הדעת במנהג זה
אך 2 מנהגים הם הנהוגים ביותר בימינו
המחבר בשו"ע פסק דמשום כל פינות שאדם פונה לימין הוא פונה לכן יש לעשות סדר הנענועין מזרח צפון מערב דרום מעלה מטה,
והנה שמתי לב כי רוב האנשים אשר נוהגים כהמחבר בזה הרי שהם עומדים ופניהם למזרח ואז פונים לימין לצפון ואז למערב, אלא כשמגיעים לדרום מקום להמשיך דרך ימין הם חוזרים עד למזרח ואז פונים לשמאל לדרום,
וכבר שאלתי לכמה דלכאורה בזה הם מאבדים את דרך הימין והרי כל מקור מנהג זו הוא משום לימין הוא פונה,
ועל פניו חשבתי כי נתערבבו בזה ב' מנהגים אחרים, דהנה יש פוסקים שכתבו שכל הנענועים יעשה כשפניו למזרח, אך מאידך יש שכתבו שיש לעשות ההולכה וההבאה ממול החזה ועל כן יש להסתובב לכל רוח כשמנענע לאותו רוח כדי שיהא ממול החזה, (יעו' ביכורי יעקב ועוד),
ומה שחשבתי כי ב' מנהגים אלו נתשרבבו בטעות, דלשיטה זו שעומד ופניו למזרח ואינו מסובבב את גופו לכל רוח הרי שרק עם ידיו הוא מסובב לכל רוח ואז אין הוא במציאות לפנות לדרום רק כשיחזיר את ידיו למזרח, אך אם מסובב את הגוף לכל רוח ודאי שיש להמשיך לדרום דרך ימין ולא לחזור למזרח,
אלא שראיתי הרבה תלמידי חכמים גדולים שמסובבים את גופם לכל רוח ואעפ"כ אין ממשיכים לדרום דרך ימין אלא חוזרים למזרח אז דרך שמאל לדרום וקשה לומר עליהם כי טועים הם,
אשמח מאד למי שיש לו הסבר המניח את הדעת במנהג זה