עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי בני תורה » 28 ספטמבר 2018, 10:18

הנה ידוע דעת ר"ת וכן פסק השו"ע שאין מברכים אלא על האכילה.
והוסיף על כך הט"ז דמי שמתענה באותו יום או שאין דעתו לאכול פת באותו יום אזי לכו"ע יברך לישב בסוכה על הישיבה לחוד. ואז מב רך אף כמה וכמה פעמים ביום - בכל פעם שיצא יציאה גמורה. דמה שאנו מברכין רק על האכילה הוא משום שהכל טפל לאכילה אבל אם אינו אוכל הדרינן לדינא דגמרא.
ובחיי אדם הוסיף על כך דלאו דווקא מי שמתענה או שאינו אוכל כלל פת, אלא בכל מקום שנכנס לסוכה שלא על דעת לאכול, כגון שלאחר שיצא יציאה גמורה מן הסוכה חוזר ונכנס ולא יאכל עד הערב וקודם האכילה יצטרך עוד הפעם לצאת לביהכנ"ס, יברך על אותה כניסה לישב כיון שבאותה ישיבה אין בה אכילה.
והנה לענין נכנס לסוכת חבירו כתב גם כן החיי אדם שיברך בין אם יאכל שם ובין לא יאכל שם. והנה לשיטתו הדברים ברורים כיון שאף לסוכתו שלו מברך הוא אם נכנס לשבת שלא על דעת לאכול וכנ"ל.
ועל כן לא זכיתי להבין דברי שער הציון סוף סימן תרלט סקצ"ג שהביא דברי החיי אדם שאם נכנס לסוכת חבירו יברך בכל גוונא אף אם לא יאכל, והוקשה לבעל המשנ"ב והרי מנהגינו לברך רק על אכילה, ועל זה כתב לחדש דהיינו דווקא בסוכה שלו שדרך לקבוע שם סעודה אבל בבית חבירו שאין הדרך לקבוע שם סעודה לכו"ע כל שנכנס שם מברך. ותימה מה הוצרך השער הציון לחדש סברא זו ומה הוקשה לו כלל, הלוא דברי החיי אדם לשיטתו פשוטים וברורים וכנ"ל.
ויתירה מזאת הרי במשנ"ב עצמו סקמ"ח גם כן הביא דברי החיי אדם לענין נכנס לסוכתו שלא על דעת לאכול שמברך ואילו לענין נכנס לסוכת חבירו כתב שמברך רק אם רוצה לאכול שם [ורק בשער הציון הביא שבחיי אדם כתב לא כן וביארו כנ"ל] וצ"ע.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי סבא » 28 ספטמבר 2018, 12:00

בספר הלכות חג בחג [להגרמ"מ קארפ] הגיה בשעה"צ כדי לתרץ קושייתך-
הלכות חג בחג.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי בני תורה » 28 ספטמבר 2018, 12:05

יישר כח גדול. אבל מתוך עיון בדברים עדיין לא הבנתי איך מיישב את סתירת דברי המשנ"ב שבסוכה שלו מברך כל זמן שנכנס שלא על דעת לאכול, ובסוכת חבירו אינו מברך אלא אם נכנס לאכול והרי הדברים קל וחומר וצ"ע.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 696 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי סבא » 28 ספטמבר 2018, 12:39

גם הרב דוד כהן [ר"י חברון] מקשה זאת ונשאר בצ"ע
הרב דוד כהן.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי בני תורה » 28 ספטמבר 2018, 13:14

סבא כתב:בספר הלכות חג בחג [להגרמ"מ קארפ] הגיה בשעה"צ כדי לתרץ קושייתך-
הלכות חג בחג.jpg
הגהתו לא מסתברת כמובן. וכי התחלף ב' פעמים? גם הגר"ז במקום דרך החיים וגם חיי אדם במקום הגר"ז...


פותח הנושא
בני תורה
משתמש ותיק
הודעות: 246
הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: עזרה בביאור דברי השער הציון בענין נכנס לסוכת חבירו

שליחה על ידי בני תורה » 30 ספטמבר 2018, 01:47

שכחתי להוסיף שעיקר דברי החיי אדם, לומר שאף לדעת ר"ת אם נכנס לסוכה שלא על דעת לאכול מברך, מאוד לא משמע כך בדברי הראשונים שהביאו דברי ר"ת. ואכן כמדומה שאין העולם נוהגים כן.
מלבד הנוהגים כהגר"א שפסק כשיטת הראשונים שמברך על כל כניסה וכניסה עיין בהגרא סוף סימן תרל"ט. וכן במעשה רב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים