מעלת שבת חול המועד
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
מעלת שבת חול המועד
מרגלא בפומיה דמרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצ"ל דברי המהרי"ל: [b]איני נהנה משום שבת השנה [אולי צ"ל בשנה] כמו משבת דחולו של מועד שיש יו"ט לפניו ויו"ט לאחריו והוא בעצמו מועד[/b]
וביאר מרן הגר"ש דשבת שבא מתוך המועד וקדושתו עדיף יותר כשהוא בא מתוך חול. ופעם אחת אף הזכיר את דברי המהרי"ל בפורים שחל בערב שבת.
ומצאתי בזה דברים משמו של חידושי הרי"ם [ספר ליקוטי יהודה סוכות]
אמר פעם בשבת חוה"מ סוכות: שבת הבא מיוט לא צריך להתעורר שהיו"ט הוא המעורר ועושה מקום לשבת ולכן אין אומרים כל כך מה שאין כן בשבת דעלמא הבא מחול לקודש
ועוד שם: שבת זה דחול המועד הוא שבת גדול שכל שבת נתהווה מימי החול ושבת נתהווה מימי יו"ט.
עוד דבר מובא בשם השפתי צדיק שאין נוהגין לזמר זמירות האריז"ל [איני מבין כל כך מה המכוון דווקא בזמירות אלו] בש"ק חוה"מ כי בכל שבת שהאדם נתגשם בימי המעשה מזמרין זמירות האר"י להתעורר על ידם לקבל קדושת השבת לאפוקי כאשר נכנסין מן יו"ט לשבת אזי לא נצרך לזמירות הללו.
דרך אגב יש להעיר, שההרגשה השטחית היא ממש הפוכה מכך, ואין כל כך התרגשות משבת כשמגיע בתוך חול המועד. וכיו"ב מתרגשים ומכבדים יותר את ליל השבת יותר מיומו והאמת שהוא להיפוך וכבוד יום עדיף.
אנשים פשוטים מתרגשים מההתחלה, ואנשים גדולים בדיוק הפוך. וככל שיותר נמצאים בתוך קדושת השבת מתעלים יותר. ומרן הגר"ש היה רגיל לדבר על סדר תפילות השבת, ואיך שתפילת מנחה של השבת היא התפילה הכי גבוהה. עיין בטור.
וביאר מרן הגר"ש דשבת שבא מתוך המועד וקדושתו עדיף יותר כשהוא בא מתוך חול. ופעם אחת אף הזכיר את דברי המהרי"ל בפורים שחל בערב שבת.
ומצאתי בזה דברים משמו של חידושי הרי"ם [ספר ליקוטי יהודה סוכות]
אמר פעם בשבת חוה"מ סוכות: שבת הבא מיוט לא צריך להתעורר שהיו"ט הוא המעורר ועושה מקום לשבת ולכן אין אומרים כל כך מה שאין כן בשבת דעלמא הבא מחול לקודש
ועוד שם: שבת זה דחול המועד הוא שבת גדול שכל שבת נתהווה מימי החול ושבת נתהווה מימי יו"ט.
עוד דבר מובא בשם השפתי צדיק שאין נוהגין לזמר זמירות האריז"ל [איני מבין כל כך מה המכוון דווקא בזמירות אלו] בש"ק חוה"מ כי בכל שבת שהאדם נתגשם בימי המעשה מזמרין זמירות האר"י להתעורר על ידם לקבל קדושת השבת לאפוקי כאשר נכנסין מן יו"ט לשבת אזי לא נצרך לזמירות הללו.
דרך אגב יש להעיר, שההרגשה השטחית היא ממש הפוכה מכך, ואין כל כך התרגשות משבת כשמגיע בתוך חול המועד. וכיו"ב מתרגשים ומכבדים יותר את ליל השבת יותר מיומו והאמת שהוא להיפוך וכבוד יום עדיף.
אנשים פשוטים מתרגשים מההתחלה, ואנשים גדולים בדיוק הפוך. וככל שיותר נמצאים בתוך קדושת השבת מתעלים יותר. ומרן הגר"ש היה רגיל לדבר על סדר תפילות השבת, ואיך שתפילת מנחה של השבת היא התפילה הכי גבוהה. עיין בטור.
ערכים:
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
דרך אגב, באמת אינני מבין את הגמרא בקידושין לז: מה שצויין בדברי האמרי אמת שהבאתם.
מה הקשר בין מושבותיכם לקידוש? וכי אם היה צריך קידוש הוא לא היה נוהג בכל מושבותיכם?
והרי גם ביום הכיפורים כתוב בכל מושבותיכם ואעפ"כ שודאי צריך קידוש.
מה הקשר בין מושבותיכם לקידוש? וכי אם היה צריך קידוש הוא לא היה נוהג בכל מושבותיכם?
והרי גם ביום הכיפורים כתוב בכל מושבותיכם ואעפ"כ שודאי צריך קידוש.
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 487 פעמים
- קיבל תודה: 478 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
עם הארץ שכמוני, אני והמחשב שלי, לא מצאתי מושבותיכם ביוה"כ.בני תורה כתב:דרך אגב, באמת אינני מבין את הגמרא בקידושין לז: מה שצויין בדברי האמרי אמת שהבאתם.
מה הקשר בין מושבותיכם לקידוש? וכי אם היה צריך קידוש הוא לא היה נוהג בכל מושבותיכם?
והרי גם ביום הכיפורים כתוב בכל מושבותיכם ואעפ"כ שודאי צריך קידוש.
עצם הפירוש בגמ' פשוט שהרי קידוש החודש (שבזה מתקדש המועד) נעשה רק באר"י ורק אחרי שחל באר"י אז מכח אר"י מתקדש בכל מקום (ע' היטב בסה"מ להר"מ מצות קידוש החודש), וכאשר התורה אומרת שעיקר דין שבת חל בכל מושבותיכם נאמר בזה שאי"צ קידוש כי היום קדוש מעיקרו בכל מקומות מושבותיכם.
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
עיין ויקרא כג פסוק ל' [מקור: תורת אמת...]יצחק כתב:עם הארץ שכמוני, אני והמחשב שלי, לא מצאתי מושבותיכם ביוה"כ.בני תורה כתב:דרך אגב, באמת אינני מבין את הגמרא בקידושין לז: מה שצויין בדברי האמרי אמת שהבאתם.
מה הקשר בין מושבותיכם לקידוש? וכי אם היה צריך קידוש הוא לא היה נוהג בכל מושבותיכם?
והרי גם ביום הכיפורים כתוב בכל מושבותיכם ואעפ"כ שודאי צריך קידוש.
עצם הפירוש בגמ' פשוט שהרי קידוש החודש (שבזה מתקדש המועד) נעשה רק באר"י ורק אחרי שחל באר"י אז מכח אר"י מתקדש בכל מקום (ע' היטב בסה"מ להר"מ מצות קידוש החודש), וכאשר התורה אומרת שעיקר דין שבת חל בכל מושבותיכם נאמר בזה שאי"צ קידוש כי היום קדוש מעיקרו בכל מקומות מושבותיכם.
כמו כן לענין איסור חדש כתוב בכל מושבותיכם עיין לעיל מינה פסוק י"ד [מקור כנ"ל...
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
תעשה חיפוש משבתיכם בלי וי"ו...יצחק כתב: עם הארץ שכמוני, אני והמחשב שלי, לא מצאתי מושבותיכם ביוה"כ.
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 487 פעמים
- קיבל תודה: 478 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
מענין שזה כתוב בלי ו' (לכן לא מצאתי..). הספורנו אומר שם שגם ביוה"כ צריך ריבוי מיוחד שאפילו שאין קרבנות של יוה"כ ג"כ יש איסור מלאכה ויש תענית.בני תורה כתב:עיין ויקרא כג פסוק ל' [מקור: תורת אמת...]יצחק כתב:עם הארץ שכמוני, אני והמחשב שלי, לא מצאתי מושבותיכם ביוה"כ.בני תורה כתב:דרך אגב, באמת אינני מבין את הגמרא בקידושין לז: מה שצויין בדברי האמרי אמת שהבאתם.
מה הקשר בין מושבותיכם לקידוש? וכי אם היה צריך קידוש הוא לא היה נוהג בכל מושבותיכם?
והרי גם ביום הכיפורים כתוב בכל מושבותיכם ואעפ"כ שודאי צריך קידוש.
עצם הפירוש בגמ' פשוט שהרי קידוש החודש (שבזה מתקדש המועד) נעשה רק באר"י ורק אחרי שחל באר"י אז מכח אר"י מתקדש בכל מקום (ע' היטב בסה"מ להר"מ מצות קידוש החודש), וכאשר התורה אומרת שעיקר דין שבת חל בכל מושבותיכם נאמר בזה שאי"צ קידוש כי היום קדוש מעיקרו בכל מקומות מושבותיכם.
כמו כן לענין איסור חדש כתוב בכל מושבותיכם עיין לעיל מינה פסוק י"ד [מקור כנ"ל...
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
לא מבין, השאלה היא לא למה צריך לכתוב במושבותיכם, אלא שרואים שעל אף שצריך קידוש מכל מקום זה לא סתירה לכתוב בכל מושבותיכם.
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
הדברים נכונים, אבל כאן היה מיותר להוסיף את זה, מדובר הרי על שבת אם שבת היה צריך קידוש זה לא קשור לקידוש החודש, כל שבת ושבת היה צריך קידוש כמובן.יצחק כתב:[
עצם הפירוש בגמ' פשוט שהרי קידוש החודש (שבזה מתקדש המועד) נעשה רק באר"י .
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 487 פעמים
- קיבל תודה: 478 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
נכון, ודאי שיתכן שצריך קידוש ואפ"ה צריך לכתוב מושבותיכם כי יכולות להיות כמה סיבות למה כתוב מושבותיכם עיי"ש בגמ' על דברים נוספים, אבל הא מיהא גם הענין של קידוש יכול להוות סיבה לכתוב מושבותיכם. (מקוה שאין ביננו שיח חרשים, לא הבנתי מה מפריע לך).בני תורה כתב:לא מבין, השאלה היא לא למה צריך לכתוב במושבותיכם, אלא שרואים שעל אף שצריך קידוש מכל מקום זה לא סתירה לכתוב בכל מושבותיכם.
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
אכן, טוב שהרגשת בזה. בגמרא משמע שמושבותיכם הוא סתירה לקידוש, אם צריך קידוש זה לא בכל מושבותיכם וכמו שביארתם בטוב טעם.
ואם כך מה יעזור שיש מה ללמוד מזה, הרי אין המדובר כאן על ייתור בעלמא. וא"כ חוזרת אי הבנתי איך יתכן לכתוב בכל מושבותיכם על יום הכפורים ששפיר צריך קידוש. ואכ איני מבין מה הרווחתם באותו ספורנו שהבאתם? מקווה שהובנתי.
ואם כך מה יעזור שיש מה ללמוד מזה, הרי אין המדובר כאן על ייתור בעלמא. וא"כ חוזרת אי הבנתי איך יתכן לכתוב בכל מושבותיכם על יום הכפורים ששפיר צריך קידוש. ואכ איני מבין מה הרווחתם באותו ספורנו שהבאתם? מקווה שהובנתי.
-
פותח הנושא - הודעות: 245
- הצטרף: 11 ספטמבר 2018, 20:43
- נתן תודה: 28 פעמים
- קיבל תודה: 104 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
ולכאורה אין ברירה אלא לומר, שאין כוונת הגמרא שכל מקום שכתוב במושבותיכם בהכרח שלא בעי קידוש, אלא הוא בגדר יתור, כיון שבמושבותיכם הנאמר לענין שבת מיותר לומדים מזה שלא בעי קידוש. אבל לא שזה מוכרח.
-
- הודעות: 299
- הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
- נתן תודה: 47 פעמים
- קיבל תודה: 74 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מעלת שבת חול המועד
יש בזה כמה מנהגים לענין אמירת זמירות של שבת.בני תורה כתב: ↑28 ספטמבר 2018, 11:59מרגלא בפומיה דמרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצ"ל דברי המהרי"ל: [b]איני נהנה משום שבת השנה [אולי צ"ל בשנה] כמו משבת דחולו של מועד שיש יו"ט לפניו ויו"ט לאחריו והוא בעצמו מועד[/b]
וביאר מרן הגר"ש דשבת שבא מתוך המועד וקדושתו עדיף יותר כשהוא בא מתוך חול. ופעם אחת אף הזכיר את דברי המהרי"ל בפורים שחל בערב שבת.
ומצאתי בזה דברים משמו של חידושי הרי"ם [ספר ליקוטי יהודה סוכות]
אמר פעם בשבת חוה"מ סוכות: שבת הבא מיוט לא צריך להתעורר שהיו"ט הוא המעורר ועושה מקום לשבת ולכן אין אומרים כל כך מה שאין כן בשבת דעלמא הבא מחול לקודש
ועוד שם: שבת זה דחול המועד הוא שבת גדול שכל שבת נתהווה מימי החול ושבת נתהווה מימי יו"ט.
עוד דבר מובא בשם השפתי צדיק שאין נוהגין לזמר זמירות האריז"ל [איני מבין כל כך מה המכוון דווקא בזמירות אלו] בש"ק חוה"מ כי בכל שבת שהאדם נתגשם בימי המעשה מזמרין זמירות האר"י להתעורר על ידם לקבל קדושת השבת לאפוקי כאשר נכנסין מן יו"ט לשבת אזי לא נצרך לזמירות הללו.
דרך אגב יש להעיר, שההרגשה השטחית היא ממש הפוכה מכך, ואין כל כך התרגשות משבת כשמגיע בתוך חול המועד. וכיו"ב מתרגשים ומכבדים יותר את ליל השבת יותר מיומו והאמת שהוא להיפוך וכבוד יום עדיף.
אנשים פשוטים מתרגשים מההתחלה, ואנשים גדולים בדיוק הפוך. וככל שיותר נמצאים בתוך קדושת השבת מתעלים יותר. ומרן הגר"ש היה רגיל לדבר על סדר תפילות השבת, ואיך שתפילת מנחה של השבת היא התפילה הכי גבוהה. עיין בטור.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
האם אנו שומרים על חול המועד כמו שאנחנו שומרים שבת?
על ידי תריג מצוות » 11 אפריל 2020, 23:07 » ב הלכה ומנהג - 1 תגובות
- 85 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כדי
11 אפריל 2020, 23:30
-
-
- 0 תגובות
- 45 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חזק
12 אפריל 2020, 09:21
-
-
לראשונה בעולם ההלכה! סיכום כל הלכות חול המועד הקשים והקלים בגיליון אחד! מתאים לכל אחד
על ידי אלי א. » 04 אוקטובר 2020, 16:52 » ב הלכה ומנהג - 14 תגובות
- 410 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלי א.
05 אוקטובר 2020, 23:04
-
-
- 6 תגובות
- 122 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שונצינאי
30 יולי 2020, 23:00
-
-
רשימת תפוצה במייל של ספרים חדשים (ספרי חול)
על ידי אגדתא » 05 מאי 2020, 23:54 » ב עזרה ושיתופי מידע בנושאים כלליים - 3 תגובות
- 233 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי textratz
17 מאי 2020, 01:50
-
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח