המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.דרומאי אמר:על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?סבא אמר:המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.דרומאי אמר:על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
קהילה ליטאית למהדרין, אמנם לא "חניכי".דרומאי אמר:טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?סבא אמר:המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.דרומאי אמר:על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
יתכן שפעם זה לא היה מקובל א. כי לא ידעו כל כך טעמי המקרא ב. היו פחות 'אמיצים' היום אכשר דרי... וכמו כן חוצפא יסגי...דרומאי אמר:טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?סבא אמר:המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.דרומאי אמר:על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
לא מדויק, ע' סימן רפ"בבני תורה אמר:בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
[highlight=yellow]אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.[/highlight]
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
כוונתכם להמבואר שם שאף אם קטן עולה מכל מקום אינו יכול להיות בעל קורא.יצחק אמר:לא מדויק, ע' סימן רפ"בבני תורה אמר:בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
[highlight=yellow]אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.[/highlight]
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא נכון.בני תורה אמר:חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
נכון מאוד, אבל התכוונתי לומר שלא להיפוך, לא שבמנהגים יאמרו חדש אסור מן התורה ובכל הנוגע לעיקרי היהדות ומסורת עולם הישיבות לא יהיו מחוייבים לשום עיקר ומסורת.דרומאי אמר:לא נכון.בני תורה אמר:חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
הדברים נכונים ולא נכונים.דרומאי אמר:לא נכון.בני תורה אמר:חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
נצחתני מהבחינה ההיסטורית, אך כמובן לא זו היתה עיקר הכוונה.כלפי ליא אמר:הדברים נכונים ולא נכונים.דרומאי אמר:לא נכון.בני תורה אמר:חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
לגבי יקום פורקן אין לזה ביסוס בקורות הדורות, זה אמנם מסורת כלשהי בשם הח"ח שעל זה היה הויכוח הראשון עם הריפורמים, אבל לא קיים לזה שום אישוש בכתבי גדולינו מאותם תקופות של תחילת הריפורמה ואין על זה שום איזכור בפולמוסים הרבים שהיו עמם. הטיעון על יקום פורקן אינו שזה מיושן, אלא שאין בבבל בכלל יהודים כיום, ובוודאי שלא מרנן ורבנן חבורתא קדישא רישי כלה ורישי גלוותא. ורבים מגדולי ומאורי הדורות האחרונים שלאורם צועדים כל בית ישראל לא אמרו יקום פורקן מטעם זה וטעמים נוספים, ואמירת שקר בתפילה לפני הקב"ה חמורה עשרת מונים. רק אציין שמנהג צאנז ורבותיהם זצוק"ל ויבלחט"א לא לומר יקום פורקן, והושמטו בסידוריהם.
אבל בגדול הדברים נכונים.
סיסמת "חדש אסור מן התורה" היא אמירה שחידשה רשכבה"ג מרן החת"ס בתשובותיו, מספר פעמים. ואכן ברבים מן המקרים הוא מדבר גם על מנהגים ובויכוחים עם הריפורמים לא על דברים שהם עיקרי הדת, שהרי עליהם לא צריך לטיעון מסוג זה. למשל בתשובות או"ח סי' כח הוא כותב טיעון זה בנוגע למיקום הבימה, שכידוע זה היה אחד מהשינויים המרכזיים שביקשו הריפורמים לחולל בדרכם לעקירת הדת. ומסתבר שהח"ח דיבר על זה, ולא על יקום פורקן שכאמור לא היה על זה מעולם דיון עם הריפורמים מכל סוג שהוא.
המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.כלפי ליא אמר:מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
אני יודע שבמקומות מסויימים בירושלים זה היה נהוג, ומשם זה נכנס. אבל אין לזה שום פשר ושום הבנה ושום מקור במנהגי ישראל הקדומים בשום עדה וקהילה. אני מדבר על תינוקים שלא מבינים כלום ולא זוכרים כלום, ועליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.דרומאי אמר:המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.כלפי ליא אמר:מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
כפי הנראה מביאים אותם להתברך ב'המלאך הגואל'.
אמנם אין לזה קשר לחינוך הילדים לברכות כי מדובר בקטנים שלאו בני חינוך, אך חביבות מצוה ודאי יש בזה.
לא רק שזה חסר טעם, זה גם חילול יו"ט למהדרין.הכהן אמר:יש בזה משום "לעשות נחת רוח לנשים"...
https://www.jdn.co.il/video/756535/
לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.סענדער אמר:ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
לא בכל דבר מתאים חדש אסור מן התורה. צריך להבין את ההקשר שעליו דבר מרן החתם סופר, ביחס לרפורמים, שאכן המטרה שלהם היתה לשנות. אבל לא כל דבר שלא ראינו כבר אפשר לצעוק חדש אסור מן התורה. אפשר לדון על גוף המנהג אם הוא נכון או לא, אבל אם לא רואים בו שלילה אין סיבה לומר על זה חדש אסור מן התורה. ידוע המעשה על אותו זקן שלא הסכים שיאסרו עליו לאכול חדש משום שחדש אסור מן התורה...דרומאי אמר:''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
גם בהקהל הם צרחו ובכו... ובכל זאת הביאו אותם.כלפי ליא אמר:לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.סענדער אמר:ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
ואת הטף מביאים להקפות, ושמחת התורה תכניס בהם חשק ללמוד את התורה הקדושה להרגיש בעריבותה ולהשתגע ולהתלהט אחריה.
להביא אותם לעלייה מתחת לטלית, כשהם רק בוכים וצורחים במקרה הטוב, ואין להם שום מושג ושום הבנה ושום זכרון מזה, זה פשוט חסר טעם ותינוקי להחריד.
לא מבין בגוף הנושא, אבל כמדומה ששערי חסד היא היא שכונת ה'דווקנים' של ירושלים ר' דוד בהר"ן וכו',כלפי ליא אמר:אני יודע שבמקומות מסויימים בירושלים זה היה נהוג, ומשם זה נכנס. אבל אין לזה שום פשר ושום הבנה ושום מקור במנהגי ישראל הקדומים בשום עדה וקהילה. אני מדבר על תינוקים שלא מבינים כלום ולא זוכרים כלום, ועליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.דרומאי אמר:המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.כלפי ליא אמר:מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
כפי הנראה מביאים אותם להתברך ב'המלאך הגואל'.
אמנם אין לזה קשר לחינוך הילדים לברכות כי מדובר בקטנים שלאו בני חינוך, אך חביבות מצוה ודאי יש בזה.
ולהביא תינוקות זה ודאי חסר פשר והיגיון, וחסר טעם לחלוטין.
בהקהל יש לזה טעם, כי כתוב בתורה "למען ישמעו ולמען ילמדו ליראה", התורה מבטיחה שיהיו לזה השלכות חיוביות, וכשהתורה מצווה ומבטיחה, זה המציאות. ומובא בחז"ל שהתרחש נס ופלא וכל התינוקות שמעו והקשיבו, והיה שקט כמו במתן תורה, וזה השפיע עליהם.סענדער אמר:גם בהקהל הם צרחו ובכו... ובכל זאת הביאו אותם.כלפי ליא אמר:לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.סענדער אמר:ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
ואת הטף מביאים להקפות, ושמחת התורה תכניס בהם חשק ללמוד את התורה הקדושה להרגיש בעריבותה ולהשתגע ולהתלהט אחריה.
להביא אותם לעלייה מתחת לטלית, כשהם רק בוכים וצורחים במקרה הטוב, ואין להם שום מושג ושום הבנה ושום זכרון מזה, זה פשוט חסר טעם ותינוקי להחריד.
וזה לא היה תינוקי ולא חסר טעם ולא להחריד.
יכול להיות שהקטן יודע לברך כראוי, אבל בקריאה עצמה הוא לא מדייק.בני תורה אמר:בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
ויש חולקים בזה, עי' עיון הפרשה גליון קע"א פרשת וילך אות ב' (עמוד 68).כלפי ליא אמר:אגב, גם בהקהל אומר הרמב"ן שלא הכוונה ליונקי שדים, אלא לתינוקים שכבר יודעים לדבר ולהבין.
עוגן אמר:שמעתי, מביאים הטף לכל הנערים = ע"ד אמו של רבי יהושע בן חנניה שהכניסה עריסתו לביהמ"ד שיקבלו אזניו תורה, ע"כ מביאים גם קטני קטנים לשמוע תורה.