עליית ילדים לתורה בשמחת תורה

בני תורה

משתמש ותיק
השנה התוודעתי לדבר חדש שלא שמעתי עליו עד היום. רעיון מאוד יפה.
הילד עולה לתורה וקורא בעצמו את הקריאה.
לילדים שיודעים טעמי המקרא זוהי חוייה גדולה מאוד.
זה יכול לדרבן ילדים ללמוד טעמי המקרא וכו'.
 

סבא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.
 

דרומאי

משתמש ותיק
סבא אמר:
דרומאי אמר:
על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.
טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?
 

סבא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
סבא אמר:
דרומאי אמר:
על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.
טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?
קהילה ליטאית למהדרין, אמנם לא "חניכי".
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
סבא אמר:
דרומאי אמר:
על מנהג חדש לא שערום אבותינו, אנו אומרים ''חדש אסור מן התורה''.
המנהג אינו חדש, חלק מהילדים שלי [כמובן אלו האמיצים] קראו בעצמם, וזה היה מאוד מקובל [כלומר הם לא היו יחידים בבית הכנסת], ומדובר על לפני די הרבה שנים, כפי שמסתמא תבין בעצמך.
טוב, לא ידעתי. בעניותי היה נראה לי שזה דבר זר ומוזר. באיזה סוג קהילה מדובר?
יתכן שפעם זה לא היה מקובל א. כי לא ידעו כל כך טעמי המקרא ב. היו פחות 'אמיצים' היום אכשר דרי... וכמו כן חוצפא יסגי...
 

יצחק

משתמש ותיק
בני תורה אמר:
בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
[highlight=yellow]אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.[/highlight]
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא מדויק, ע' סימן רפ"ב
 

הכהן

משתמש ותיק
ראה ראיתי בספר מנהגי מהרי"צ הלוי (דינר, אב"ד לונדון) שבבית כנסת קהל עדת ישורון בו היה מכהן כרב היו הנערים קורין בליל שמחת תורה, בלא ברכה, במקום שליבם חפץ!
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
בני תורה אמר:
בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
[highlight=yellow]אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.[/highlight]
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא מדויק, ע' סימן רפ"ב
כוונתכם להמבואר שם שאף אם קטן עולה מכל מקום אינו יכול להיות בעל קורא.
אבל אין זה נוגע לדברינו שם לא מדובר על אותה עליה שהוא עולה. אבל באותה עליה גופא שהוא עולה ודאי שהוא אף קורא והרי בזמן חז"ל העולה היה קורא וא"כ כשכתוב שקטן עולה על כרחך שאף יכול לקרוא.
לא עיינתי מספיק. עכ"פ יישר כח.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בני תורה אמר:
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא נכון.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
בני תורה אמר:
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא נכון.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
נכון מאוד, אבל התכוונתי לומר שלא להיפוך, לא שבמנהגים יאמרו חדש אסור מן התורה ובכל הנוגע לעיקרי היהדות ומסורת עולם הישיבות לא יהיו מחוייבים לשום עיקר ומסורת.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
בני תורה אמר:
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא נכון.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
הדברים נכונים ולא נכונים.
לגבי יקום פורקן אין לזה ביסוס בקורות הדורות, זה אמנם מסורת כלשהי בשם הח"ח שעל זה היה הויכוח הראשון עם הריפורמים, אבל לא קיים לזה שום אישוש בכתבי גדולינו מאותם תקופות של תחילת הריפורמה ואין על זה שום איזכור בפולמוסים הרבים שהיו עמם. הטיעון על יקום פורקן אינו שזה מיושן, אלא שאין בבבל בכלל יהודים כיום, ובוודאי שלא מרנן ורבנן חבורתא קדישא רישי כלה ורישי גלוותא. ורבים מגדולי ומאורי הדורות האחרונים שלאורם צועדים כל בית ישראל לא אמרו יקום פורקן מטעם זה וטעמים נוספים, ואמירת שקר בתפילה לפני הקב"ה חמורה עשרת מונים. רק אציין שמנהג צאנז ורבותיהם זצוק"ל ויבלחט"א לא לומר יקום פורקן, והושמטו בסידוריהם.
אבל בגדול הדברים נכונים.
סיסמת "חדש אסור מן התורה" היא אמירה שחידשה רשכבה"ג מרן החת"ס בתשובותיו, מספר פעמים. ואכן ברבים מן המקרים הוא מדבר גם על מנהגים ובויכוחים עם הריפורמים לא על דברים שהם עיקרי הדת, שהרי עליהם לא צריך לטיעון מסוג זה. למשל בתשובות או"ח סי' כח הוא כותב טיעון זה בנוגע למיקום הבימה, שכידוע זה היה אחד מהשינויים המרכזיים שביקשו הריפורמים לחולל בדרכם לעקירת הדת. ומסתבר שהח"ח דיבר על זה, ולא על יקום פורקן שכאמור לא היה על זה מעולם דיון עם הריפורמים מכל סוג שהוא.

לעצם הענין, גם בילדותי היה המנהג קיים ונפוץ ביותר בביהכ"נ, וההיפך לא נתנו לקטנים עליה רק אם ידעו לקרוא בעצמם את עלייתם. האחרים חיכו ל"כל הנערים".
מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
 

דרומאי

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
דרומאי אמר:
בני תורה אמר:
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
לא נכון.
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
הדברים נכונים ולא נכונים.
לגבי יקום פורקן אין לזה ביסוס בקורות הדורות, זה אמנם מסורת כלשהי בשם הח"ח שעל זה היה הויכוח הראשון עם הריפורמים, אבל לא קיים לזה שום אישוש בכתבי גדולינו מאותם תקופות של תחילת הריפורמה ואין על זה שום איזכור בפולמוסים הרבים שהיו עמם. הטיעון על יקום פורקן אינו שזה מיושן, אלא שאין בבבל בכלל יהודים כיום, ובוודאי שלא מרנן ורבנן חבורתא קדישא רישי כלה ורישי גלוותא. ורבים מגדולי ומאורי הדורות האחרונים שלאורם צועדים כל בית ישראל לא אמרו יקום פורקן מטעם זה וטעמים נוספים, ואמירת שקר בתפילה לפני הקב"ה חמורה עשרת מונים. רק אציין שמנהג צאנז ורבותיהם זצוק"ל ויבלחט"א לא לומר יקום פורקן, והושמטו בסידוריהם.
אבל בגדול הדברים נכונים.
סיסמת "חדש אסור מן התורה" היא אמירה שחידשה רשכבה"ג מרן החת"ס בתשובותיו, מספר פעמים. ואכן ברבים מן המקרים הוא מדבר גם על מנהגים ובויכוחים עם הריפורמים לא על דברים שהם עיקרי הדת, שהרי עליהם לא צריך לטיעון מסוג זה. למשל בתשובות או"ח סי' כח הוא כותב טיעון זה בנוגע למיקום הבימה, שכידוע זה היה אחד מהשינויים המרכזיים שביקשו הריפורמים לחולל בדרכם לעקירת הדת. ומסתבר שהח"ח דיבר על זה, ולא על יקום פורקן שכאמור לא היה על זה מעולם דיון עם הריפורמים מכל סוג שהוא.
נצחתני מהבחינה ההיסטורית, אך כמובן לא זו היתה עיקר הכוונה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.
כפי הנראה מביאים אותם להתברך ב'המלאך הגואל'.
אמנם אין לזה קשר לחינוך הילדים לברכות כי מדובר בקטנים שלאו בני חינוך, אך חביבות מצוה ודאי יש בזה.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
כלפי ליא אמר:
מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.
כפי הנראה מביאים אותם להתברך ב'המלאך הגואל'.
אמנם אין לזה קשר לחינוך הילדים לברכות כי מדובר בקטנים שלאו בני חינוך, אך חביבות מצוה ודאי יש בזה.
אני יודע שבמקומות מסויימים בירושלים זה היה נהוג, ומשם זה נכנס. אבל אין לזה שום פשר ושום הבנה ושום מקור במנהגי ישראל הקדומים בשום עדה וקהילה. אני מדבר על תינוקים שלא מבינים כלום ולא זוכרים כלום, ועליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.
ולהביא תינוקות זה ודאי חסר פשר והיגיון, וחסר טעם לחלוטין.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
הכהן אמר:
יש בזה משום "לעשות נחת רוח לנשים"...


https://www.jdn.co.il/video/756535/
לא רק שזה חסר טעם, זה גם חילול יו"ט למהדרין.
את התינוקים חובה לצלם מטעמי פיקו"נ, אבל הגברים שנכנסים לשיר שם ולעלות לתורה וכו', אם הם יודעים שזה מצלם ומסריט, זה חילול יו"ט גמור, ואם זה בלי ידיעה בשעת מעשה, זה חילול יו"ט בשוגג. וכשחל בשבת זה גם חילול שבת.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
סענדער אמר:
ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.
ואת הטף מביאים להקפות, ושמחת התורה תכניס בהם חשק ללמוד את התורה הקדושה להרגיש בעריבותה ולהשתגע ולהתלהט אחריה.
להביא אותם לעלייה מתחת לטלית, כשהם רק בוכים וצורחים במקרה הטוב, ואין להם שום מושג ושום הבנה ושום זכרון מזה, זה פשוט חסר טעם ותינוקי להחריד.
 

בנציון

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
''חדש אסור מן התורה'' הוא בעצמו עיקר ויסוד ביהדותנו, וגם עליו עלינו לשמור מכל משמר. כידוע הדבר הראשון שהרפורמים ימ''ש שינו בסדרי בית הכנסת היה אי אמירת ''יקום פורקן'', בטענה שזה מיושן ולא רלוונטי בזמננו.
(לעצם הדבר לא ידעתי שמדובר במנהג קיים וכבר מחקתי את הודעתי)
לא בכל דבר מתאים חדש אסור מן התורה. צריך להבין את ההקשר שעליו דבר מרן החתם סופר, ביחס לרפורמים, שאכן המטרה שלהם היתה לשנות. אבל לא כל דבר שלא ראינו כבר אפשר לצעוק חדש אסור מן התורה. אפשר לדון על גוף המנהג אם הוא נכון או לא, אבל אם לא רואים בו שלילה אין סיבה לומר על זה חדש אסור מן התורה. ידוע המעשה על אותו זקן שלא הסכים שיאסרו עליו לאכול חדש משום שחדש אסור מן התורה...
 

סענדער

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
סענדער אמר:
ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.
ואת הטף מביאים להקפות, ושמחת התורה תכניס בהם חשק ללמוד את התורה הקדושה להרגיש בעריבותה ולהשתגע ולהתלהט אחריה.
להביא אותם לעלייה מתחת לטלית, כשהם רק בוכים וצורחים במקרה הטוב, ואין להם שום מושג ושום הבנה ושום זכרון מזה, זה פשוט חסר טעם ותינוקי להחריד.
גם בהקהל הם צרחו ובכו... ובכל זאת הביאו אותם.
וזה לא היה תינוקי ולא חסר טעם ולא להחריד.
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כלפי ליא אמר:
דרומאי אמר:
כלפי ליא אמר:
מנהג חדש ומשונה ביותר קיים בשנים האחרונות ומשתרש בציבור, שמביאים תינוקות בני יומם לעליית כל הנערים, ואין זה אלא מנהג בורים ועמי ארצות שאין לו שום קשר יסוד ובסיס.
המנהג הוא לפחות בן כ80 שנה, שכן שמעתי מסבי ז''ל שהיה ילד בשערי חסד בשנות ה'תר''צ המאוחרות, שהיו מביאים את כל התינוקות- בנים ובנות- לכל הנערים.
כפי הנראה מביאים אותם להתברך ב'המלאך הגואל'.
אמנם אין לזה קשר לחינוך הילדים לברכות כי מדובר בקטנים שלאו בני חינוך, אך חביבות מצוה ודאי יש בזה.
אני יודע שבמקומות מסויימים בירושלים זה היה נהוג, ומשם זה נכנס. אבל אין לזה שום פשר ושום הבנה ושום מקור במנהגי ישראל הקדומים בשום עדה וקהילה. אני מדבר על תינוקים שלא מבינים כלום ולא זוכרים כלום, ועליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.
ולהביא תינוקות זה ודאי חסר פשר והיגיון, וחסר טעם לחלוטין.
לא מבין בגוף הנושא, אבל כמדומה ששערי חסד היא היא שכונת ה'דווקנים' של ירושלים ר' דוד בהר"ן וכו',
תוך כדי שאני כותב אני נזכר בר' שרויה דבלייצקי שאף הוא היה חניך שערי חסד.
האם אין לר' שרויה זצ"ל איזה קונטרס על הנושא? לכל הפחות אפשר לברר מה היה במנין שלו.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
סענדער אמר:
כלפי ליא אמר:
סענדער אמר:
ידידי, שכחת גמ' מפורשת, והטף למה הם באים...
לא שכחתי. כתבתי שעליית כל הנערים זה לא מצוות הקהל.
ואת הטף מביאים להקפות, ושמחת התורה תכניס בהם חשק ללמוד את התורה הקדושה להרגיש בעריבותה ולהשתגע ולהתלהט אחריה.
להביא אותם לעלייה מתחת לטלית, כשהם רק בוכים וצורחים במקרה הטוב, ואין להם שום מושג ושום הבנה ושום זכרון מזה, זה פשוט חסר טעם ותינוקי להחריד.
גם בהקהל הם צרחו ובכו... ובכל זאת הביאו אותם.
וזה לא היה תינוקי ולא חסר טעם ולא להחריד.
בהקהל יש לזה טעם, כי כתוב בתורה "למען ישמעו ולמען ילמדו ליראה", התורה מבטיחה שיהיו לזה השלכות חיוביות, וכשהתורה מצווה ומבטיחה, זה המציאות. ומובא בחז"ל שהתרחש נס ופלא וכל התינוקות שמעו והקשיבו, והיה שקט כמו במתן תורה, וזה השפיע עליהם.
על כל דבר אחר שלא קשור לזה ולא שייך לזה, ואין לזה שום טעם וריח שורש וענף, זה תינוקי וחסר טעם להחריד.
אגב, גם בהקהל אומר הרמב"ן שלא הכוונה ליונקי שדים, אלא לתינוקים שכבר יודעים לדבר ולהבין.
 

בני תורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אז עם מי נשארו היונקי שדים? לפי פירושו הידוע של השפת אמת...
 

אריק

משתמש ותיק
בני תורה אמר:
בלאו הכי אין כאן שום חידוש, הקריאה של הקטן שקולה בדיוק לעלייה של הקטן.
אם הקטן עולה לתורה ברור שהוא גם יכול לקרוא. אין בזה שום תוספת.
חדש אסור מן התורה נשאיר לעיקרי ויסודות היהדות, עליהם צריכים אנו לשמור מכל משמר.
יכול להיות שהקטן יודע לברך כראוי, אבל בקריאה עצמה הוא לא מדייק.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
אגב, גם בהקהל אומר הרמב"ן שלא הכוונה ליונקי שדים, אלא לתינוקים שכבר יודעים לדבר ולהבין.
ויש חולקים בזה, עי' עיון הפרשה גליון קע"א פרשת וילך אות ב' (עמוד 68).
ובאמת הקשה כן האדר"ת זצ"ל בקונטרסו "זכר למקדש" על מצוות הקהל (פ"א סוף אות ה'), איך היה שייך שישמעו משהו עם כל הבכי של כל התינוקות, ואם היה איזה נס מיוחד ע"ז, הרי התורה לא מצווה בדרך נס, והניח בצ"ע.
 

נחמן הקטן

משתמש ותיק
ראיתי בכמה מחברים שכתבו שהמנהג להביא את כל הטף הוא זכר ל"הקהל".
[לוח דבר בעתו, ועוד].
 

עוגן

משתמש ותיק
שמעתי, מביאים הטף לכל הנערים = ע"ד אמו של רבי יהושע בן חנניה שהכניסה עריסתו לביהמ"ד שיקבלו אזניו תורה, ע"כ מביאים גם קטני קטנים לשמוע תורה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עוגן אמר:
שמעתי, מביאים הטף לכל הנערים = ע"ד אמו של רבי יהושע בן חנניה שהכניסה עריסתו לביהמ"ד שיקבלו אזניו תורה, ע"כ מביאים גם קטני קטנים לשמוע תורה.

הסבא מקלם מעורר בזה [ספר חכמה ומוסר מאמר עד - חנוך לנער] 'הלא הם מבלבלים דעת השומעים'?
ומבאר בהרחבה בדבר התועלת והרושם שפועל בקטנים כבר בגיל הינקות.
file.php

file.php
 
חלק עליון תַחתִית