לולב שהתייבש או נהיה חום בראשו באמצע החג


פותח הנושא
אאא
משתמש ותיק
הודעות: 755
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לולב שהתייבש או נהיה חום בראשו באמצע החג

שליחה על ידי אאא » 04 אוקטובר 2018, 05:45

כידוע שמרן הגרי"ז זצוק"ל הקפיד מאוד שלא יהיה אפילו משהו יבש בראש הלולב.

לולב שהתייבש קצת בראשו, או נהיה חום בראשו, באמצע חול המועד,
מה הדין?

סמל אישי של משתמש

amsgula.net
הודעות: 117
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:17
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לולב שהתייבש או נהיה חום בראשו באמצע החג

שליחה על ידי amsgula.net » 04 אוקטובר 2018, 12:22

ראשית מקור הגרי"ז לענין עלה העליון הוא כבר בחי' הריטב"א [סוכה כט ע"ב] ובהגר"א [סי' תרמ"ה ס"ט] עי"ש [ויבשות על השדרה עצמה יש נידונים בפוסקים, עי' בכורי יעקב סקי"ד שוע"ר סט"ז].
ולגוף הענין הנה פסול יבש הוא מטעם הדר, ובזה נחלקו הרמב"ם והרא"ש אם כשר בשאר הימים כמו חסר או לא, והחמיר הרמ"א כהרא"ש [משנ"ב סי' תרמ"ט סקל"ה], וגם להרמב"ם מאיס לענין ליטלו לכתחילה [שם סקל"ז], ובנידון דידן בפשוטו אין חילוק בין יום ראשון לשאר הימים, דנקטם אינו פסול חסר אלא פסול הדר [כ"כ התפא"י בהלכתא גברתא סוכה פ"ג, ומקורו מהמג"א סי' תרמ"ה סק"ו בשם הירוש' והובא ברי"ו עי"ש], וממילא גם אם נדון כמאן דליתא את החלק היבש יש כאן חלק קטום ולכן לא שייך לדונו כמאן דליתא גם אם מצד עצמו הו"א ששייך לומר כן, ובלאו הכי יש לצדד דכל עוד שקיים החלק היבש במציאות אינו הדר ולא שייך למימר כמאן דליתא.
[יש לציין לעיקר דברי המ"א שחילק בין נחלקה התיומת לנקטם, ועיין ברע"א [סוכה כט ע"ב] שהשיג עליו וז"ל, תוס' ד"ה נקטם, דמ"ד דניטלה הוי הדר טפי וכו', לפ"ז משמע דבאמת לא הוי הדר ותקשה לדברי המ"א [סי' תרמ"ה סק"ו] שכ' דניטל התיומת כשר בשאר ימים משום דהוי רק חסר וכשר בשאר ימים ע"כ. ולדידן חשבינן גם נטלה התיומת כנקטם].
אכן יעוי' בריטב"א [סוכה כט ע"ב] שכ' ויש שפסולו כל שבעה במקדש ובמדינה יום אחד וזהו כל שפיסולו מחמת שאינו הדר כיבש ונקטם ועלתה חזזית ונקב וחביריהם שגופם ושמם קיים עליהם, ויש שהוא פסול כל שבעה ואפילו בגבולין והוא כל שפסולו מפני שאין שמו עליו ואין שיעורו קיים או שעומד לשריפה או שיש בו משום מצוה הבאה בעבירה עכ"ל. ומשמע שהחשיב נקטם משום הדר, אם כי הוא ס"ל כהרמב"ם להכשיר פסול הדר ביום השני, ואנן מחמרינן, אמנם אין להביא ראיה מדבריו לענינינו מאחר שהזכיר גם ניקב.
ומאידך עי' במאירי [סוכה כט ע"ב] שפסל יבש בשאר הימים ומאידך הכשיר נקטם בשאר הימים, ולשיטתו באמת יש לדון אם נימא כמאן דליתא כנ"ל.
להלכה מכיון שהוא דרבנן יש לדון אם נחמיר ביבש משהו, אבל את"ל דקי"ל בודאי כהמחמירים בזה, לפ"ז יוצא שגם ביום שני כן הוא.


פותח הנושא
אאא
משתמש ותיק
הודעות: 755
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לולב שהתייבש או נהיה חום בראשו באמצע החג

שליחה על ידי אאא » 07 אוקטובר 2018, 22:59

נמצא לפי"ז שאם התייבש קצת בראשו, צריך לולב חדש [לפי השיטות שיבש קצת בראש הלולב פוסל].

מה הדין לגבי אם נהיה חום בראשו?
מה ההגדרה של חום?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים