קפנדריא בסוכה - הכצעקתה?

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
שלום רב,
בספר המפורסם "הסוכה" ובעוד ספרים רבים (גם של גדולי הפוסקים ממש, שככל הנראה באו בעקבותיו) הביא שאין לעשות קפנדריא (קיצור דרך - מעבר דרך) בסוכה, (אציין שבמהדורות החדשות בספר הסוכה הנ"ל כנראה השמיט את הדין הנ"ל)

בלימוד בכולל, בפתיחת המקורות בפוסקים היה נראה לי שהדבר מותר גמור בלי שום פקפוק, אלא שראיתי בחזון עובדיה שציין סברא חדשה לאסור מהגמ' בברכות (סג.) אמר רבא מה ביתו אקפנדריא קפיד איניש ארקיקה ומנעל לא קפיד, ע"כ, וכתב שם דלפי זה כיון נאמר תשבו כעין תדורו יש להקפיד שלא לעשות קפנדריא לקצר הדרך ע"י סוכתו, עכ"ד.

לכן שלחתי לראש"ל שליט"א שאלה בעיקר אודות דעת אביו מרן הגר"ע זיע"א בעניין, ואני מפרסם את השו"ת כאן להגדיל תורה:
‏‏לכידה.PNG
ח.PNG
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוזמנים להגיב,

אגב, אני רואה צורך לנצל במה זו לספר שכבר הרבה זמן לא נכנסתי לפורום, בגלל קשיים טכניים שלא כאן המקום לפרטם, וכעת עם שובי, ברצוני לספר לכל המשתמשים היקרים שהרגשתי בחסרונכם מאוד... באמת, חסרה לי האווירה הנפלא הפורום זה. תודה לכולם, וכמובן למנהלים שליט"א.
 

בבא קמא

משתמש ותיק
אז מה מסקנת הדברים, שבסוכת חבירו אסור לעשות קפנדריא? והרי מדובר שחבירו מסכים אז למה שיהא אסור?
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבא קמא אמר:
אז מה מסקנת הדברים, שבסוכת חבירו אסור לעשות קפנדריא? והרי מדובר שחבירו מסכים אז למה שיהא אסור?
מותר כדרך שנהוג בבית חבירו.
יותר מזה זה ביזוי לסוכה.

ככה אני הבנתי
 
 

שרביה

משתמש ותיק
ולמה בסוכה בחצר ביהמ"ד אסור לעשות קפנדריא???
מי המקפיד על כך?
וגם אין בה קדושת ביהמ"ד.
 

יהודי

משתמש ותיק
זכורני שהפמ"ג אוסר בזה.
בעיקר הענין לכאו' אם יש בסוכה קדושת הגוף ודאי שיתכן לדונה כבית כנסת.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
זכורני שהפמ"ג אוסר בזה.
בעיקר הענין לכאו' אם יש בסוכה קדושת הגוף ודאי שיתכן לדונה כבית כנסת.

 מקורות?
לדונה כבית כנסת שאין אוכלים ושותים בו ואין בו שינת קבע?
 

יהודי

משתמש ותיק
הדברים נמצאו בדברי הרי"צ גאות בשערי שמחה הלכות סוכה עמוד עב (עמ' צח במהדו' יצחק ירנן). וכבר הובאו דבריו בספרי הזמן.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
הדברים נמצאו בדברי הרי"צ גאות בשערי שמחה הלכות סוכה עמוד עב (עמ' צח במהדו' יצחק ירנן). וכבר הובאו דבריו בספרי הזמן.

על דברי הרי"צ גיאות כתבתי בשאלתי. כנראה לא קראת. הוא כותב במפורש ממש שמותר! ורק מוסיף שבמקום שנהגו לאסור אין להתיר בפניהם !

חשבתי שציינת לפמ"ג...
 

יהודי

משתמש ותיק
לא קראתי את מה שכתבתם לגר"י יוסף, אעיין שם שוב ברי"צ גאות.
 
חלק עליון תַחתִית