האם ניתן לשבת בסוכה בזמן הגשם? (שיטת ר"ת)

well

משתמש ותיק
שיטת רבינו תם (הובא בטור סי' תרל"א) שהעושה את הסכך באופן שאין גשמים יורדים לתוכה פסולה, ומוכיח כן ממה שפטרו חז"ל מסוכה בזמן שיורדים גשמים ולמה לא אמרו שיעשה סכך עבה באופן שלא יכנס גשם, ועל כרחך שהסוכה פסולה בכה"ג (יעו' בב"ח שם שהביא הוכחה זו).
ולכאו' קשה על רבינו תם משיטתו בסוגיא דף י,א שהפורס סדין תחת הסכך על מנת להגן לא פוסל הסוכה, וא"כ עדיין קשה למה פטרו חז"ל מסוכה בזמן הגשמים הרי יכול לפרוס סדין ולשבת כך בסוכה (וכמו שבאמת כתב המ"א בסוף סי' תרכ"ט שאם מנטפים מים מהסכך יכול לפרוס סדין ולצאת יד"ח לדעת ר"ת).
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
לפני המצאת יריעת פלסטיק זה לא היה כ"כ מעשי. אמנם המג"א כ"כ לגבי מים מנטפים, אבל זה לא יעמוד בפני גשם רציני.
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
האמת שקשה סתם אם יש כזו עצה לשים סדין כמו שכתב המ"א , למה זה לא מוזכר בסי' תרל"ט לגבי ירידת גשמים בסוכה?
כנראה צ"ל כמו שאתה אומר שזה לא פיתרון לגשם רציני (ונ"מ שהיום באמת צריך לפרוס יריעת פלסטיק בזמן שיורד גשם ולא לצאת מהסוכה, וצ"ע למה לא עושים את זה).

אבל עדיין לא מספיק מתורץ, כי את אותו סכך עבה שדיבר עליו ר"ת שימנע את הגשם אפשר פשוט לשים מעל הסכך הקיים.
 

נבשר

משתמש ותיק
well אמר:
שיטת רבינו תם (הובא בטור סי' תרל"א) שהעושה את הסכך באופן שאין גשמים יורדים לתוכה פסולה, ומוכיח כן ממה שפטרו חז"ל מסוכה בזמן שיורדים גשמים ולמה לא אמרו שיעשה סכך עבה באופן שלא יכנס גשם, ועל כרחך שהסוכה פסולה בכה"ג (יעו' בב"ח שם שהביא הוכחה זו).
ולכאו' קשה על רבינו תם משיטתו בסוגיא דף י,א שהפורס סדין תחת הסכך על מנת להגן לא פוסל הסוכה, וא"כ עדיין קשה למה פטרו חז"ל מסוכה בזמן הגשמים הרי יכול לפרוס סדין ולשבת כך בסוכה (וכמו שבאמת כתב המ"א בסוף סי' תרכ"ט שאם מנטפים מים מהסכך יכול לפרוס סדין ולצאת יד"ח לדעת ר"ת).
אני לא זוכר ממש, אבל כמדומה בלומדי הענין אמרו, שלפי ר"ת איירי שהסכך הוא מונע מהגשם להיכנס לסוכה, והוי סוכה שא"א להיכנס בה גשמים, ועדיין צריך להבין למה, עכ"פ משא"כ כשפורס סדין תחת הסכך, ומקיים מצות סוכה שמיקרי שיושב תחת הסוכה, מ"מ לא הסוכה מונעת מהגשם להיכנס לסוכה אלא הסדין, בקיצור כללו של דבר הוי פגם בסוכה אם צורת הסוכה היינו הסכך מונע מהגשם להיכנס.
 

well

משתמש ותיק
פותח הנושא
דבריכם לא מובנים.
סדין מפני הגשמים ודאי לא פוסל כמו שכתוב במ"א מפורש בסוף סי' תרכ"ט (וגם בסברא לא מובן למה לחלק בזה).
והחילוק שכתב נבשר מסביר למה הסוכה כשרה בפורס סדין אבל אני שואל מההוכחה של ר"ת למה חכמים פטרו מסוכה כיורדים גשמים אם אפשר לפרוס סדין.
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
מרא דשמעתתא - עטרת יהושע.jpg עוד זאת מצאתי בספר עטרת יהושע מרא דשמעתתא משמו של מרן הרמ"א פריינד זצוק"ל גאב"ד ירושלים תובב"א
 
חלק עליון תַחתִית