היכי תמצי שכל הסוכה תהא שלו - הסכך והדפנות והקרקע - ואעפ"כ הסוכה תיחשב סוכה גזולה?

בבא קמא

משתמש ותיק
בגמרא מבואר שלמ"ד קרקע נגזלת הסוכה פסולה.
ואם כן יש לחקור באדם שגזל קרקע הסמוכה לביתו, ובנה סוכה בביתו באויר של הקרקע הגזולה, באופן שכל הסוכה שלו הסכך הדפנות וקרקעית הסוכה, אבל אויר הסוכה גזול הוא, שחלל הסוכה נמצא בקרקע גזולה, ומסתבר שאף בזה תהא הסוכה פסולה.    ולכאורה הוא דווקא באופן שכבר גזל מקודם לכן את הקרקע, אבל אם לא גזל את הקרקע ורק בנה את הסוכה באויר של רשות חבירו אין זה גזילה ודו"ק.
אבל לדידן דקרקע אינה נגזלת אין בזה נפק"מ, שהרי אף בקרקע גזולה הסוכה כשירה וק"ו באופן הנ"ל.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
נכחתי השבוע אצל רב חשוב בבית הוראה, ונכנס אליו בחור (-שככה"נ בונה סוכות לאנשים בתשלום) כועס וזועם על יהודי אחד שהוא בנה סוכה בשבילו, ואחרי שהעביד אותו ו'שיגע' אותו עם 'מעמיד דמעמיד דמעמיד...' מתחמק מלשלם ודוחה אותו לאחרי החג, אמר לו אותו רב שימסור לו בשמו, שעד שהוא מחמיר בחומרות מופלגות בבניית הסוכה, איך לא יחשוש מ'סוכה גזולה'?!. ע"כ המעשה.
ומעניין אותי לברר האם באמת באופן כזה יש דין סוכה גזולה (אומן קונה וכו'), או שאותו רב לא התכוון באמת למשמעות ההלכתית של מה שאמר, אלא יותר לרעיון.
 

יהודי

משתמש ותיק
ג' נקודות לענין סוכה גזולה:
א. למעשה קיי"ל שאין מברכין עליה (יעו' מ"ב שם), וא"כ יש נפק"מ רבתא בכל ספק כגון דא.
ב. למעשה קיי"ל שסוכה גזולה הינה בראש העגלה או שראובן בנה בחצר שמעון ותקפו שמעון, ויתכן אופן כזה בחצר שותפין.
ג. לדעת החזו"א (סי' קנ ס"ק כד) תקפו חבירו והוציאו מסוכתו ומקפיד בעל הסוכה, אינו יד"ח שגוזל שימושו.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יהודי אמר:
ג' נקודות לענין סוכה גזולה:
א. למעשה קיי"ל שאין מברכין עליה (יעו' מ"ב שם), וא"כ יש נפק"מ רבתא בכל ספק כגון דא.
ב. למעשה קיי"ל שסוכה גזולה הינה בראש העגלה או שראובן בנה בחצר שמעון ותקפו שמעון, ויתכן אופן כזה בחצר שותפין.
ג. לדעת החזו"א (סי' קנ ס"ק כד) תקפו חבירו והוציאו מסוכתו ומקפיד בעל הסוכה, אינו יד"ח שגוזל שימושו.
א. גם בקרקע גזולה אין מברכין?
ב. אבל היכי תמצי שהאויר גזול הוא רק על ידי גזילת הקרקע ואם קרקע אינה נגזלת אין היכ"ת.
ג. קיי"ל דאין בזה פסול ויצא ידי חובתו.
 
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
ברו אמר:
נכחתי השבוע אצל רב חשוב בבית הוראה, ונכנס אליו בחור (-שככה"נ בונה סוכות לאנשים בתשלום) כועס וזועם על יהודי אחד שהוא בנה סוכה בשבילו, ואחרי שהעביד אותו ו'שיגע' אותו עם 'מעמיד דמעמיד דמעמיד...' מתחמק מלשלם ודוחה אותו לאחרי החג, אמר לו אותו רב שימסור לו בשמו, שעד שהוא מחמיר בחומרות מופלגות בבניית הסוכה, איך לא יחשוש מ'סוכה גזולה'?!. ע"כ המעשה.
ומעניין אותי לברר האם באמת באופן כזה יש דין סוכה גזולה (אומן קונה וכו'), או שאותו רב לא התכוון באמת למשמעות ההלכתית של מה שאמר, אלא יותר לרעיון.
יש לי שכן שמקפיד לעשר כל דבר וכו' עם כל החומרות, אבל יום אחד החליט שהוא רוצה לבנות בתוך חדר המדרגות מין מסוע כזה כדי שיעלה בזה את כל השקיות שצריך לעלות לקומה שלישית, לא שאל אף אחד בנה משהו מסיבי בתוך חדר המדרגות.. מקומה שלישית עד למטה.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
הרב טשזנר שערי חג הסוכות
מביא כמה דוגמאות מעניינות לנידון זה של סוכה גזולה

כמו חסימת המדרכה
סוכה על דשא ציבורי

וכן בניית סוכות בשעות מאוחרות
נראה לי שהרב זילברשטיין אמר ע"כ
"האושפיזין לא ירצו לבקר בסוכה כזאת"
 
חלק עליון תַחתִית