האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 15 אוקטובר 2019, 00:16

כי לא מצינו דין זה רק במחיצה


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 15 אוקטובר 2019, 01:59

עי' שפ"א סוכה כ"ג ע"א שהסתפק בזה
ולכא' פשוט שצריך שיהא עומד ברוח מצויה דאל"ה ל"ה סוכה הראויה לשבעה (עי' ריטב"א סוכה כג. ד"ה מ"ט)


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 15 אוקטובר 2019, 11:01

לכאורה מסתימת הפוסקים שלא הזהירו לעשות סכך כבד שלא זז ברוח מצויה, נראה שאין זה דין בסכך רק בדפנות.


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 15 אוקטובר 2019, 11:15

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:59
עי' שפ"א סוכה כ"ג ע"א שהסתפק בזה
ולכא' פשוט שצריך שיהא עומד ברוח מצויה דאל"ה ל"ה סוכה הראויה לשבעה (עי' ריטב"א סוכה כג. ד"ה מ"ט)

אם זה וודאי שהרוח יפילה תוך שבעה, אולי, אבל כיון שזה רק ספק, לא מקרי אין ראויה לשבעה. 


בבא קמא
הודעות: 451
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 122 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי בבא קמא » 15 אוקטובר 2019, 11:17

יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 00:16
כי לא מצינו דין זה רק במחיצה
בפשטות גם לסכך יש כל דיני מחיצה.
 


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 15 אוקטובר 2019, 11:28

בבא קמא כתב:
15 אוקטובר 2019, 11:17
יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 00:16
כי לא מצינו דין זה רק במחיצה
בפשטות גם לסכך יש כל דיני מחיצה.

אז למה זה כתוב רק במחיצה? ואיך לא נמצא בכל הפוסקים ראשונים ואחרונים מי שיאמר שגם בסכך יש דין זה? 
ועוד והיא העיקר הרי לא גרע מסכך שמתייבש שפסול רק מדרבנן, וגם למ"ד שהוא מדאורייתא יש חילוק ששם וודאי יתבטל תוך שבעה משא"כ ברוח שיתכן שלא יבא רוח כזאת שיבטל, אבל אם אינו עומד גם ברוח שוודאי יבא לכאורה יש לפסול לפחות מדרבנן. 
 


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 15 אוקטובר 2019, 21:38

יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 11:15
יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:59
עי' שפ"א סוכה כ"ג ע"א שהסתפק בזה
ולכא' פשוט שצריך שיהא עומד ברוח מצויה דאל"ה ל"ה סוכה הראויה לשבעה (עי' ריטב"א סוכה כג. ד"ה מ"ט)
אם זה וודאי שהרוח יפילה תוך שבעה, אולי, אבל כיון שזה רק ספק, לא מקרי אין ראויה לשבעה. 
לכן ציינתי לריטב"א ש"חולק עליך"
צריך לדאוג שהסוכה לא תהיה אינה ראויה לשבעה ולהכי צריך לדאוג שתעמוד ברוח מצויה, הריטב"א כותב כן לגבי הדפנות וממילא ה"ה לסכך כמשנ"ת (גמ' י"ג ע"א) וכך נפסק בשו"ע (תרכ"ט,י"ג ואילך) דהסכך ג"כ צריך שיהא ראוי לשבעה


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 15 אוקטובר 2019, 21:46

יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 11:01
לכאורה מסתימת הפוסקים שלא הזהירו לעשות סכך כבד שלא זז ברוח מצויה, נראה שאין זה דין בסכך רק בדפנות.
האחרונים מאריכים בדיני קשירת הסכך ומזכירים בתוך דבריהם את הענין שצריך לעמוד ברוח מצויה
ובשו"ת בצל החכמה ח"ה סי' מ"ג כ' מפורש דבעינן שהסכך יעמוד ברוח מצויה


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 15 אוקטובר 2019, 22:18

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 21:46
יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 11:01
לכאורה מסתימת הפוסקים שלא הזהירו לעשות סכך כבד שלא זז ברוח מצויה, נראה שאין זה דין בסכך רק בדפנות.
האחרונים מאריכים בדיני קשירת הסכך ומזכירים בתוך דבריהם את הענין שצריך לעמוד ברוח מצויה
ובשו"ת בצל החכמה ח"ה סי' מ"ג כ' מפורש דבעינן שהסכך יעמוד ברוח מצויה
אני לא מדבר מאחרוני זמנינו
 


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 21 אוקטובר 2019, 21:43

יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 21:38
יהושע כתב:
15 אוקטובר 2019, 11:15
יוסף יצחק כתב:
15 אוקטובר 2019, 01:59
עי' שפ"א סוכה כ"ג ע"א שהסתפק בזה
ולכא' פשוט שצריך שיהא עומד ברוח מצויה דאל"ה ל"ה סוכה הראויה לשבעה (עי' ריטב"א סוכה כג. ד"ה מ"ט)
אם זה וודאי שהרוח יפילה תוך שבעה, אולי, אבל כיון שזה רק ספק, לא מקרי אין ראויה לשבעה. 
לכן ציינתי לריטב"א ש"חולק עליך"
צריך לדאוג שהסוכה לא תהיה אינה ראויה לשבעה ולהכי צריך לדאוג שתעמוד ברוח מצויה, הריטב"א כותב כן לגבי הדפנות וממילא ה"ה לסכך כמשנ"ת (גמ' י"ג ע"א) וכך נפסק בשו"ע (תרכ"ט,י"ג ואילך) דהסכך ג"כ צריך שיהא ראוי לשבעה
מכל מה שהבאת אין ראיה, כי מדובר בדברים שוודאי יקרו, וגם זה רק מדרבנן, משא״כ רוח מצוייה אינו וודאי שתבא רק מצוייה ו מחיצה היא דאורייתא, ובע״כ צריך לחלק כן לשיטת הרשבא בעירובין דף ג עמוד א שכותב מפורש שמה שיתבטל הסכך ע״י הרוח אינו פוסל.

גם מהריטבא אין ראיה, כי בע״כ צריך לחלק בין מחיצה לסכך, כי אל״כ למה צריך להגיע לדין מחיצה שאין יכולה לעמד ברוח מחיצה אינה מחיצה תיפוק ליה שאינה ראוייה לשבעה? בע״כ שאו שבמחיצה גם בספק פסול, או שבמחיצה גם אם מצד עצמה עומד רק מדבר צדדי כמו רוח אינו עומד, משא״כ בסכך.
 


יוסף יצחק
הודעות: 549
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יוסף יצחק » 21 אוקטובר 2019, 23:59

במחילה, לא זכיתי להבין כוונתך, עשיתי חשבון פשוט: הדין שנאמר בדפנות שצריך רוח מצוייה הוא מדין שצריך סוכה הראויה לשבעה ודין זה נאמר בסכך ע"כ שצריך שהסכך יעמוד ברוח מצוייה.
(אין בזה נפק"מ דלא מצינו סכך שלא עומד ברוח מצוייה).


פותח הנושא
יהושע
הודעות: 1907
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם גם הסכך צריך להיות עומד בפני רוח מצויה

שליחה על ידי יהושע » 22 אוקטובר 2019, 00:09

יוסף יצחק כתב:
21 אוקטובר 2019, 23:59
במחילה, לא זכיתי להבין כוונתך, עשיתי חשבון פשוט: הדין שנאמר בדפנות שצריך רוח מצוייה הוא מדין שצריך סוכה הראויה לשבעה ודין זה נאמר בסכך ע"כ שצריך שהסכך יעמוד ברוח מצוייה.
(אין בזה נפק"מ דלא מצינו סכך שלא עומד ברוח מצוייה).

לשיטתך למה כתוב כל מחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה אינה דופן, למה לא כתוב כל סוכה שאינה עומדת וכו', למה לא נמצא בשום פוסק שהסכך צריך לעמוד ברוח מצוייה?

ואבאר כוונתי, מחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה אינו דין בסוכה , רק בכל מחיצה גם בשבת, ואינה שייכת לדין של ראויה לשבעה, בע"כ שדברי הריטבא הוא דמיון בעלמא, שכמו שמחיצה שאינה עומדת ברוח מצוייה לאו שמה מחיצה, כך סוכה שאינה ראויה לשבעה לאו שמה סוכה. 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח