דמי חנוכה

יוסף יוסף
פותח הנושא
הודעות: 218
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
סטטוס: מנותק

דמי חנוכה

הודעהעל ידי יוסף יוסף » 04 דצמבר 2018, 02:17

מדוע מחלקים דמי חנוכה לילדים בחנוכה?

דרומאי
הודעות: 835
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי דרומאי » 04 דצמבר 2018, 09:44

יוסף יוסף כתב:מדוע מחלקים דמי חנוכה לילדים בחנוכה?

ועוד, מה המקור לחלק את הכסף דוקא בנר החמישי?

שאר לעמו
הודעות: 850
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 130 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי שאר לעמו » 04 דצמבר 2018, 09:54

לא שמעתי מעולם שמחלקים בנר חמישי.
סתם עניין של לשמח את הילדים.
(עוד נמצא מי שיסביר זאת על דרך ה'קבלה'... או על דרך 'קבלת' דמי החנוכה)

אברעמעלע
הודעות: 78
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי אברעמעלע » 04 דצמבר 2018, 13:39

טעם ששמעתי על נר חמישי הוא שאינו חל בליל שבת.
קיימא לי שתיקה לאו כהודאה

ענבשהל
הודעות: 68
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי ענבשהל » 04 דצמבר 2018, 14:03

ראה עוד בעניין זה כאן וכן כאן

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 04 דצמבר 2018, 22:19

יוסף יוסף כתב:מדוע מחלקים דמי חנוכה לילדים בחנוכה?

זה מגן אברהם מפורש בהלכות חנוכה ריש סימן תרע.

יאיר
הודעות: 679
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי יאיר » 04 דצמבר 2018, 22:28

כמה נימוקים מצאנו בטעם חלוקת דמי חנוכה לילדים.

המגן אברהם סימן תר"ע אות א כתב דנוהגים הנערים העניים לסבב בחנוכה על הפתחים. ולא נתבאר הטעם. אמנם בספה"ק כתבו כמה טעמים, ועל פי חלק מהדברים אין חילוק אם הנער עני או לאו.

בספר מועד לכל חי סימן כז אות ע"ז לרבי חיים פלאג'י כתב שנהגו לחלק מעות לתינוקות ולקטנים בימי חנוכה שהם בסוד 'נצח והוד'.

בספר קדושת לוי סוף קדושה חמישית כתב שבנתינת צדקה בחנוכה לעניים ולומדי תורה מתקנים בזה רגלי הקדושה.

בספר ישמח ישראל חנוכה אות ט"ז כתב שבכח זה מתקן מה שפגם בנשג"ז בגלגול זה ובגלגול אחר.

בספר שפתי חיים מועדים ח"ב עמוד קלד הביא בשם הרב מפוניבז' לבאר מנהג נתינת דמי חנוכה לילדים: מפני שהיונים אסרו ללמוד תורה, וכאשר ניצחו אותם ורצו להחזיר את הילדים ללימוד, נתנו להם קצת כסף כדי שילמדו, כי זו הדרך לחבב על הילדים את הלימוד, כמו שכתב הגר"א באיגרתו ומתוך שלא לשמה בא לשמה, ולזכר זה אנו נותנים "דמי חנוכה" כדי להמריץ את הילדים ללמוד.

http://forum.ladaat.info/viewtopic.php?p=471990#p471990

הכהן
הודעות: 252
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי הכהן » 05 דצמבר 2018, 16:52

דרומאי כתב:ועוד, מה המקור לחלק את הכסף דוקא בנר החמישי?

מנהג חב"די

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 05 דצמבר 2018, 18:23

יאיר כתב:כמה נימוקים מצאנו בטעם חלוקת דמי חנוכה לילדים.

המגן אברהם סימן תר"ע אות א כתב דנוהגים הנערים העניים לסבב בחנוכה על הפתחים. ולא נתבאר הטעם. אמנם בספה"ק כתבו כמה טעמים, ועל פי חלק מהדברים אין חילוק אם הנער עני או לאו.

בספר מועד לכל חי סימן כז אות ע"ז לרבי חיים פלאג'י כתב שנהגו לחלק מעות לתינוקות ולקטנים בימי חנוכה שהם בסוד 'נצח והוד'.

בספר קדושת לוי סוף קדושה חמישית כתב שבנתינת צדקה בחנוכה לעניים ולומדי תורה מתקנים בזה רגלי הקדושה.

בספר ישמח ישראל חנוכה אות ט"ז כתב שבכח זה מתקן מה שפגם בנשג"ז בגלגול זה ובגלגול אחר.
בספר שפתי חיים מועדים ח"ב עמוד קלד הביא בשם הרב מפוניבז' לבאר מנהג נתינת דמי חנוכה לילדים: מפני שהיונים אסרו ללמוד תורה, וכאשר ניצחו אותם ורצו להחזיר את הילדים ללימוד, נתנו להם קצת כסף כדי שילמדו, כי זו הדרך לחבב על הילדים את הלימוד, כמו שכתב הגר"א באיגרתו ומתוך שלא לשמה בא לשמה, ולזכר זה אנו נותנים "דמי חנוכה" כדי להמריץ את הילדים ללמוד.

http://forum.ladaat.info/viewtopic.php?p=471990#p471990

על עבירות כאלה לא מספיק מתן מעות לילדים...וצריך להבין על מה התבסס.

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 05 דצמבר 2018, 23:59

ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

דרומאי
הודעות: 835
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 00:03

רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

לפי טעם ב' שכתבת יש בזה חשש חמור של 'ובחקותיהם לא תלכו', וצ''ע

דרומאי
הודעות: 835
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 00:05

הכהן כתב:
דרומאי כתב:ועוד, מה המקור לחלק את הכסף דוקא בנר החמישי?

מנהג חב"די

אך מה טעמו?
אני שמעתי טעם בדבר, ורצוני לברר אם מישהו שמע בענין זה. שו''ר שכבר כתב @אברעמעלע הטעם משום דלעולם אינו חל בשבת.

הכהן
הודעות: 252
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי הכהן » 06 דצמבר 2018, 00:16

דרומאי כתב:
הכהן כתב:
דרומאי כתב:ועוד, מה המקור לחלק את הכסף דוקא בנר החמישי?

מנהג חב"די

אך מה טעמו?
אני שמעתי טעם בדבר, ורצוני לברר אם מישהו שמע בענין זה.

עי' חב"ד-אינפו או שטורעם

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 06 דצמבר 2018, 00:46

דרומאי כתב:
רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

לפי טעם ב' שכתבת יש בזה חשש חמור של 'ובחקותיהם לא תלכו', וצ''ע

טעם זה אינו מובן כל כך, שהרי מנהגם רק במתנות ולא בכסף. ואולי משום החשש של חוקות הגויים שינו את צורתו, ולא מסתבר.
ולענין גוף החשש של חוקות הגויים, הרי כיון שנשתנה צורתו ואינו דומה למנהג שלהם, למה שיהיה בזה איסור? גם אלו שנותנים מתנות ממש, הרי כיון שיש למנהג זה היגיון וסברה לתת מתנות בימי חג ושמחה, בפשטות לא אמור להיות בזה חשש.

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 01:03

רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

השערות שווא. המגן אברהם הזכיר שהמנהג החל מזה שנערים עניים סובבו על הפתחים. ורבי חיים קניבסקי הוסיף בכדי שלא יבושו חלקו גם לכלאה שאינם עניים. ויש עוד טעמים שמוזכרים באחרונים ולמה לתלות במנהגי הגויים, וכי עם ישראל ששמר על עצמו במשך כל הדורות למד מבלי דעת ממעשי הגוים?

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 01:04

ענבשהל כתב:ראה עוד בעניין זה כאן וכן כאן



דמי חנוכה
יש נוהגים לתת לבניהם מעות בחנוכה, וקוראים לזה: דמי חנוכה.

תוכן עניינים
1 מטעמי המנהג
2 זמן נתינתם
3 מקור המנהג והשתלשלותו
4 קישורים חיצוניים
5 הערות שוליים
מטעמי המנהג
היות והיונים רצו לבטל תורה מישראל, לפיכך מזרזים אנו את הילדים ללמוד תורה ע"י מתן מתנות (אוצר טעמי המנהגים, הרב שמואל פנחס גלברג שליט"א, הוצאת מפעל רש"י פתח תקוה תשנ"ו, עמ' שלח, ע"ש).
לחנך את הילדים למצות צדקה להראות להם שזוהי המטרה והשימוש הנכון בכסף (האדמו"ר מלובביץ'), בניגוד לשיטת יונים שהחומריות היא המטרה, אנו מחנכים את הילדים שכל הכסף לשם הרוחניות.
יש המסבירים מנהג זה, היות ומחמת הסכנה נהגו להדליק נר חנוכה בבית, וצריך שיהיו בני הבית נעורים כדי שיוכלו להדליק בברכה (עי' מ"ב סי' תערב ס"ק י), וכן לעורר הילדים נהגו לחלק להם כסף וממתקים כדי שיהיו נעורים[1] (פסקי תשובות - שם ובהערה 26 - בשם האבני נזר).

זמן נתינתם
יש המקפידים לתת את דמי החנוכה דוקא ביום חמישי של חנוכה (- כ"ט כסלו) (אורחות רבנו[2], ח"ג[3], עמ' א-ב; שערי הלכה ומנהג[4], מהאדמו"ר רבי מנחם מנדל שינאורסאהן מחב"ד או"ח ח"ב עמ' רפ; ור' בספר אור ישראל, מאת הרב ישראל תנחום דרדק שליט"א, פ"א הערה 38, עמ' ח-ט בשם כמה מגדולי ישראל).

ויש כמה טעמים למנהג זה:

הגר"ח קניבסקי שליט"א מסביר שנהגו לתת ביום זה, היות והוא לא חל אף פעם בשבת[5] (אורחות רבנו שם; דרך שיחה[6] ח"א עמ' קפז; פסקי תשובות סי' עת"ר הע' 24, עמ' תסג).
ויש אומרים שטעם הדבר הוא משום שימי החנוכה הם כנגד קורבנות הנשיאים[7], כל יום כנגד נשיא אחר. ויום חמישי הוא כנגד נשיא שמעון, ושבט שמעון נעשה מלמדי תנוקות (רש"י בראשית מט, ז). לכן נהגו לתת את המעות המזרזות את הילדים ללימוד תורה ביום זה.
מקור המנהג והשתלשלותו
יש אומרים ששורש המנהג הוא במנהג קדום שנהגו הנערים העניים לחזר על הפתחי בימי החנוכה (מ"א ר"ס עתר), ונתפשט המנהג לתת לכל הנערים (הגר"ח קניבסקי שליט"א, כמבוא בספר דרך שיחה, שם[8]; אור ישראל שם בשם קובץ מבקשי תורה ח"א עמ' פט; ועוד).
ויש מוסיפים שנהגו לתת לכולם כדי שלא לבייש מי שאין לו[9].
יש אומרים ששורש מנהג זה הוא באומות העולם שנוהגים לתת באידיהם כסף לילדיהם, ואין בזה איסור חוקות הגויים, משום שיש בזה טעם והגיון (שו"ת אבני ישפה, להרב ישראל פסח פיינהנדלר שליט"א, ירושלים ה'תשמ"ט, או"ח סי' קכט ענף ב; ועוד). מאידך, יש אומרים (עי' אור ישראל, שם סוף עמ' ט, שהביא בשם ספר אמת ליעקב סי' עתר הע' 583) שיותר מסתבר שהגויים לקחו זאת מאיתנו, שכן הטעם למנהג הוא לחזק את לימוד התורה וכנ"ל.
קישורים חיצוניים

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 01:05

הכהן כתב:
דרומאי כתב:ועוד, מה המקור לחלק את הכסף דוקא בנר החמישי?

מנהג חב"די

יש המקפידים לתת את דמי החנוכה דוקא ביום חמישי של חנוכה (- כ"ט כסלו) (אורחות רבנו[2], ח"ג[3], עמ' א-ב; שערי הלכה ומנהג[4], מהאדמו"ר רבי מנחם מנדל שינאורסאהן מחב"ד או"ח ח"ב עמ' רפ; ור' בספר אור ישראל, מאת הרב ישראל תנחום דרדק שליט"א, פ"א הערה 38, עמ' ח-ט בשם כמה מגדולי ישראל).

ויש כמה טעמים למנהג זה:
הגר"ח קניבסקי שליט"א מסביר שנהגו לתת ביום זה, היות והוא לא חל אף פעם בשבת[5] (אורחות רבנו שם; דרך שיחה[6] ח"א עמ' קפז; פסקי תשובות סי' עת"ר הע' 24, עמ' תסג).
ויש אומרים שטעם הדבר הוא משום שימי החנוכה הם כנגד קורבנות הנשיאים[7], כל יום כנגד נשיא אחר. ויום חמישי הוא כנגד נשיא שמעון, ושבט שמעון נעשה מלמדי תנוקות (רש"י בראשית מט, ז). לכן נהגו לתת את המעות המזרזות את הילדים ללימוד תורה ביום זה.

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 06 דצמבר 2018, 01:48

נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

המגן אברהם הזכיר שהמנהג החל מזה שנערים עניים סובבו על הפתחים.

אין כזה מגן אברהם, אדרבא, במג"א מבואר שדוקא העניים, ומזה מוכח שבימיו עדיין לא היה נהוג לתת לילדים שאינם עניים.
נדיב לב כתב:ויש עוד טעמים שמוזכרים באחרונים ולמה לתלות במנהגי הגויים, וכי עם ישראל ששמר על עצמו במשך כל הדורות למד מבלי דעת ממעשי הגוים?

יש כאן שני נידונים שאין סיבה לערבב אותם, וכן בכל מקום של בירור מנהגים יש לדעת לחלק ביניהם, האחד - דרך התפתחות המנהג ואיך החלו לנהוג כן ומה גרם לזה, השני - מה הטעם הפנימי של המנהג 'אחרי' שכבר נוהגים כן. האחרונים והפוסקים לא עסקו במחקר ובבירור היסטורי, הם נתנו טעמים ורמזים למנהגן של ישראל, על פי הכלל הידוע שמנהג ישראל תורה, וכל מעשיהם ומנהגיהם יש להם שורש למעלה ונימוק פנימי.

דרומאי
הודעות: 835
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 285 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי דרומאי » 06 דצמבר 2018, 12:06

רמתים צופים כתב:
דרומאי כתב:
רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

לפי טעם ב' שכתבת יש בזה חשש חמור של 'ובחקותיהם לא תלכו', וצ''ע

טעם זה אינו מובן כל כך, שהרי מנהגם רק במתנות ולא בכסף. ואולי משום החשש של חוקות הגויים שינו את צורתו, ולא מסתבר.
ולענין גוף החשש של חוקות הגויים, הרי כיון שנשתנה צורתו ואינו דומה למנהג שלהם, למה שיהיה בזה איסור? גם אלו שנותנים מתנות ממש, הרי כיון שיש למנהג זה היגיון וסברה לתת מתנות בימי חג ושמחה, בפשטות לא אמור להיות בזה חשש.

ומה חלוק מנהג זה ממנהג להתענות ער''ה שחששו בו הפוסקים משום חוקות הגוים, עד שהצריכו לאכול קודם עלות השחר?

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 15:41

רמתים צופים כתב:
נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

המגן אברהם הזכיר שהמנהג החל מזה שנערים עניים סובבו על הפתחים.

אין כזה מגן אברהם, אדרבא, במג"א מבואר שדוקא העניים, ומזה מוכח שבימיו עדיין לא היה נהוג לתת לילדים שאינם עניים.
נדיב לב כתב:ויש עוד טעמים שמוזכרים באחרונים ולמה לתלות במנהגי הגויים, וכי עם ישראל ששמר על עצמו במשך כל הדורות למד מבלי דעת ממעשי הגוים?

יש כאן שני נידונים שאין סיבה לערבב אותם, וכן בכל מקום של בירור מנהגים יש לדעת לחלק ביניהם, האחד - דרך התפתחות המנהג ואיך החלו לנהוג כן ומה גרם לזה, השני - מה הטעם הפנימי של המנהג 'אחרי' שכבר נוהגים כן. האחרונים והפוסקים לא עסקו במחקר ובבירור היסטורי, הם נתנו טעמים ורמזים למנהגן של ישראל, על פי הכלל הידוע שמנהג ישראל תורה, וכל מעשיהם ומנהגיהם יש להם שורש למעלה ונימוק פנימי.

הודעה משונה מאין כמותה אם יורשה לי להעיר. אני טוען א אתה בורח לב.
הבאתי את המגן אברהם שכתב להסביר את ההסיטוריה של המנהג. לא טעם פנימי. החלוקה שעשית מטעה ומוטית.
כמו כן כתבתי במפורש בשם המגן אברהם שהחל מנערים עניים ומשם התפשט לכל.
ואתה מעדיף לאחוז על סמך השערות של חוקרים למיניהם שהדת היהודית שאבה את מנהגה זה ועוד מנהגים שהם מיחסים לדת הנוצרית. והדת היהודית הלא מקורית..בלי שום שכל מעתיקה ממנהגי הגויים ..בלי קשר לדין חוקות הגויים...
דרך אגב גם בארצות המזרח שם לא חגגו את חגא הנוצרים, היהודים חילקו דמי חנוכה.

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 06 דצמבר 2018, 16:50

נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:אין כזה מגן אברהם, אדרבא, במג"א מבואר שדוקא העניים, ומזה מוכח שבימיו עדיין לא היה נהוג לתת לילדים שאינם עניים.
נדיב לב כתב:ויש עוד טעמים שמוזכרים באחרונים ולמה לתלות במנהגי הגויים, וכי עם ישראל ששמר על עצמו במשך כל הדורות למד מבלי דעת ממעשי הגוים?

יש כאן שני נידונים שאין סיבה לערבב אותם, וכן בכל מקום של בירור מנהגים יש לדעת לחלק ביניהם, האחד - דרך התפתחות המנהג ואיך החלו לנהוג כן ומה גרם לזה, השני - מה הטעם הפנימי של המנהג 'אחרי' שכבר נוהגים כן. האחרונים והפוסקים לא עסקו במחקר ובבירור היסטורי, הם נתנו טעמים ורמזים למנהגן של ישראל, על פי הכלל הידוע שמנהג ישראל תורה, וכל מעשיהם ומנהגיהם יש להם שורש למעלה ונימוק פנימי.

הודעה משונה מאין כמותה אם יורשה לי להעיר. אני טוען א אתה בורח לב.
הבאתי את המגן אברהם שכתב להסביר את ההסיטוריה של המנהג. לא טעם פנימי. החלוקה שעשית מטעה ומוטית.
כמו כן כתבתי במפורש בשם המגן אברהם שהחל מנערים עניים ומשם התפשט לכל.
ואתה מעדיף לאחוז על סמך השערות של חוקרים למיניהם שהדת היהודית שאבה את מנהגה זה ועוד מנהגים שהם מיחסים לדת הנוצרית. והדת היהודית הלא מקורית..בלי שום שכל מעתיקה ממנהגי הגויים ..בלי קשר לדין חוקות הגויים...
דרך אגב גם בארצות המזרח שם לא חגגו את חגא הנוצרים, היהודים חילקו דמי חנוכה.

ישפטו הקוראים איזה משני ההודעות משונים
א. לא הבנתי איך אתה מכניס דברים בפי המג"א, איפה הוא מדבר מנתינת דמי חנוכה?! דבריך תמוהים ופלאיים. אשמח אם תוכל להבהיר מה כוונתך, כי במג"א שנמצא תח"י לא מצאתי לא מיניה ולא מקצתיה, הוא מדבר ממנהג של נתינת מעות לעניים, ואתה ברוחב דעתך החלטת לקשר ולדמות מילתא למילתא באופן תמוה ומוקשה, בהיפוך משמעות דברי המג"א.
ב. זה לא דבר ראשון ולא דבר אחרון שבטעות משתרבב מנהגים זו מזו, וכמו שכתבו הפוסקים לענין תענית בערב ר"ה או בנוגע לקישוט בעצים בחג השבועות ודומיהן, זה דיון רציני הלכתי בהלכות חוקות הגויים ואין בזה שום עניין לכת החוקרים ודומיהן. האם לדעתך אפשר לבטל במחי יד את כל דברי הפוסקים שדנו בחוקות הגויים?! אתמהה!
ג. אשמח לדעתך מהיכן פשיטא ליה למר שנהגו כן גם בארצות המזרח, אני חיפשתי ולא עלתה במצודתי, אשמח אם תוכל להביא לי איזשהו מקור לדבריך.
ד. עיקר הטעם כבר כתבתי לעיל דעתי הענייה שכנראה זה היה חלק ממשחקי הסביבון (דרייד"ל), שנהגו לשחק ביומי דחנוכה תמניא אינון, ולפ"ז אכן אין בזה איסור של חוקות הגויים.

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 06 דצמבר 2018, 18:26

רמתים צופים כתב:ישפטו הקוראים איזה משני ההודעות משונים
א. לא הבנתי איך אתה מכניס דברים בפי המג"א, איפה הוא מדבר מנתינת דמי חנוכה?! דבריך תמוהים ופלאיים. אשמח אם תוכל להבהיר מה כוונתך, כי במג"א שנמצא תח"י לא מצאתי לא מיניה ולא מקצתיה, הוא מדבר ממנהג של נתינת מעות לעניים, ואתה ברוחב דעתך החלטת לקשר ולדמות מילתא למילתא באופן תמוה ומוקשה, בהיפוך משמעות דברי המג"א.
ב. זה לא דבר ראשון ולא דבר אחרון שבטעות משתרבב מנהגים זו מזו, וכמו שכתבו הפוסקים לענין תענית בערב ר"ה או בנוגע לקישוט בעצים בחג השבועות ודומיהן, זה דיון רציני הלכתי בהלכות חוקות הגויים ואין בזה שום עניין לכת החוקרים ודומיהן. האם לדעתך אפשר לבטל במחי יד את כל דברי הפוסקים שדנו בחוקות הגויים?! אתמהה!
ג. אשמח לדעתך מהיכן פשיטא ליה למר שנהגו כן גם בארצות המזרח, אני חיפשתי ולא עלתה במצודתי, אשמח אם תוכל להביא לי איזשהו מקור לדבריך.
ד. עיקר הטעם כבר כתבתי לעיל דעתי הענייה שכנראה זה היה חלק ממשחקי הסביבון (דרייד"ל), שנהגו לשחק ביומי דחנוכה תמניא אינון, ולפ"ז אכן אין בזה איסור של חוקות הגויים.

ר' חיים קניבסקי דעתו גדולה משלך ושלי ורוחב דעתו מכסה אלפי שנות אור..וכך הוא כתב בדברי המגן אברהם כמו שצטטתי בהודעות הקודמות.
יש אומרים ששורש המנהג הוא במנהג קדום שנהגו הנערים העניים לחזר על הפתחי בימי החנוכה (מ"א ר"ס עתר), ונתפשט המנהג לתת לכל הנערים (הגר"ח קניבסקי שליט"א, כמבוא בספר דרך שיחה, שם; אור ישראל שם בשם קובץ מבקשי תורה ח"א עמ' פט; ועוד).
וראה גם מה שכתב המשנה ברורה סימן תרעב ס"ק י.

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 06 דצמבר 2018, 19:59

נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:ישפטו הקוראים איזה משני ההודעות משונים
א. לא הבנתי איך אתה מכניס דברים בפי המג"א, איפה הוא מדבר מנתינת דמי חנוכה?! דבריך תמוהים ופלאיים. אשמח אם תוכל להבהיר מה כוונתך, כי במג"א שנמצא תח"י לא מצאתי לא מיניה ולא מקצתיה, הוא מדבר ממנהג של נתינת מעות לעניים, ואתה ברוחב דעתך החלטת לקשר ולדמות מילתא למילתא באופן תמוה ומוקשה, בהיפוך משמעות דברי המג"א.
ב. זה לא דבר ראשון ולא דבר אחרון שבטעות משתרבב מנהגים זו מזו, וכמו שכתבו הפוסקים לענין תענית בערב ר"ה או בנוגע לקישוט בעצים בחג השבועות ודומיהן, זה דיון רציני הלכתי בהלכות חוקות הגויים ואין בזה שום עניין לכת החוקרים ודומיהן. האם לדעתך אפשר לבטל במחי יד את כל דברי הפוסקים שדנו בחוקות הגויים?! אתמהה!
ג. אשמח לדעתך מהיכן פשיטא ליה למר שנהגו כן גם בארצות המזרח, אני חיפשתי ולא עלתה במצודתי, אשמח אם תוכל להביא לי איזשהו מקור לדבריך.
ד. עיקר הטעם כבר כתבתי לעיל דעתי הענייה שכנראה זה היה חלק ממשחקי הסביבון (דרייד"ל), שנהגו לשחק ביומי דחנוכה תמניא אינון, ולפ"ז אכן אין בזה איסור של חוקות הגויים.

ר' חיים קניבסקי דעתו גדולה משלך ושלי ורוחב דעתו מכסה אלפי שנות אור..וכך הוא כתב בדברי המגן אברהם כמו שצטטתי בהודעות הקודמות.
יש אומרים ששורש המנהג הוא במנהג קדום שנהגו הנערים העניים לחזר על הפתחי בימי החנוכה (מ"א ר"ס עתר), ונתפשט המנהג לתת לכל הנערים (הגר"ח קניבסקי שליט"א, כמבוא בספר דרך שיחה, שם; אור ישראל שם בשם קובץ מבקשי תורה ח"א עמ' פט; ועוד).

שמחתי שחזרת בך והודית על האמת, אכן זה לא כתוב במגן אברהם, זה הסבר של הגרח"ק. הגרח"ק מסביר עפ"י מה שמצינו כתוב במג"א שבזמניהם נהגו הנערים העניים לסובב על הפתחים, שמזה התפתח בדורות מאוחרים לתת לכל הנערים גם לאלו שאינם עניים. וכמובן שלכל היותר אין זה אלא השערה בעלמא, ומסתבר יותר שאין זה אלא נתינת טעם גרידא כדרך כל הספרים הק' שנוהגים לתת טעם למנהגן של ישראל, והגר"ח לא התכוון למחקר היסטורי שמעולם לא עסק בתחום הזה.
וכמובן לית מאן דפליג על רוחב דעתו, אבל אין זה ענייננו כאן.

ובנוגע למנהג עדות המזרח, אשמח אם תוכל להפנות אותי למקור כזה שגם הם נהגו לתת דמי חנוכה לילדים. מחכה לתשובה.

נדיב לב כתב:וראה גם מה שכתב המשנה ברורה סימן תרעב ס"ק י.

עיינתי ולא ראיתי שום קשר לנידון שלנו.

נדיב לב
הודעות: 275
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי נדיב לב » 07 דצמבר 2018, 00:57

רמתים צופים כתב:
נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:ישפטו הקוראים איזה משני ההודעות משונים
א. לא הבנתי איך אתה מכניס דברים בפי המג"א, איפה הוא מדבר מנתינת דמי חנוכה?! דבריך תמוהים ופלאיים. אשמח אם תוכל להבהיר מה כוונתך, כי במג"א שנמצא תח"י לא מצאתי לא מיניה ולא מקצתיה, הוא מדבר ממנהג של נתינת מעות לעניים, ואתה ברוחב דעתך החלטת לקשר ולדמות מילתא למילתא באופן תמוה ומוקשה, בהיפוך משמעות דברי המג"א.
ב. זה לא דבר ראשון ולא דבר אחרון שבטעות משתרבב מנהגים זו מזו, וכמו שכתבו הפוסקים לענין תענית בערב ר"ה או בנוגע לקישוט בעצים בחג השבועות ודומיהן, זה דיון רציני הלכתי בהלכות חוקות הגויים ואין בזה שום עניין לכת החוקרים ודומיהן. האם לדעתך אפשר לבטל במחי יד את כל דברי הפוסקים שדנו בחוקות הגויים?! אתמהה!
ג. אשמח לדעתך מהיכן פשיטא ליה למר שנהגו כן גם בארצות המזרח, אני חיפשתי ולא עלתה במצודתי, אשמח אם תוכל להביא לי איזשהו מקור לדבריך.
ד. עיקר הטעם כבר כתבתי לעיל דעתי הענייה שכנראה זה היה חלק ממשחקי הסביבון (דרייד"ל), שנהגו לשחק ביומי דחנוכה תמניא אינון, ולפ"ז אכן אין בזה איסור של חוקות הגויים.

ר' חיים קניבסקי דעתו גדולה משלך ושלי ורוחב דעתו מכסה אלפי שנות אור..וכך הוא כתב בדברי המגן אברהם כמו שצטטתי בהודעות הקודמות.
יש אומרים ששורש המנהג הוא במנהג קדום שנהגו הנערים העניים לחזר על הפתחי בימי החנוכה (מ"א ר"ס עתר), ונתפשט המנהג לתת לכל הנערים (הגר"ח קניבסקי שליט"א, כמבוא בספר דרך שיחה, שם; אור ישראל שם בשם קובץ מבקשי תורה ח"א עמ' פט; ועוד).

שמחתי שחזרת בך והודית על האמת, אכן זה לא כתוב במגן אברהם, זה הסבר של הגרח"ק. הגרח"ק מסביר עפ"י מה שמצינו כתוב במג"א שבזמניהם נהגו הנערים העניים לסובב על הפתחים, שמזה התפתח בדורות מאוחרים לתת לכל הנערים גם לאלו שאינם עניים. וכמובן שלכל היותר אין זה אלא השערה בעלמא, ומסתבר יותר שאין זה אלא נתינת טעם גרידא כדרך כל הספרים הק' שנוהגים לתת טעם למנהגן של ישראל, והגר"ח לא התכוון למחקר היסטורי שמעולם לא עסק בתחום הזה.
וכמובן לית מאן דפליג על רוחב דעתו, אבל אין זה ענייננו כאן.

ובנוגע למנהג עדות המזרח, אשמח אם תוכל להפנות אותי למקור כזה שגם הם נהגו לתת דמי חנוכה לילדים. מחכה לתשובה.

נדיב לב כתב:וראה גם מה שכתב המשנה ברורה סימן תרעב ס"ק י.

עיינתי ולא ראיתי שום קשר לנידון שלנו.

אני נבוך לקרוא את הודעתך.
כתבתי בהודעה הראשונה שהמנהג החל בנערים עניים ואחר כך התפשט גם לשאינם עניים כתבתי שזו דעת מרן הגר"ח קניבסקי. להלן ציטוט ההודעה. איפה ההגינות הבסיסית שלך?

נדיב לב כתב:
רמתים צופים כתב:ישנם שני השערות במקור המנהג
א' שבימים קדמוניות אסרו הרבנים לשחק בקלפים/הימורים מלבד בימים שאין אומרים בהם תחנון, בהמשך צמצמו את ההיתר והתירו רק בימי החנוכה בלבד. וכך נוצר שבימי החנוכה כולם הלכו לשחק בקלפים (או לחילופין בסביבון - ששימש כקובית משחק) כמתואר בכל הספרים והשו"ת שלפני 3-4 מאות שנה. והיות והקטנים לא היה להם כסף לשחק, לכן נתנו להם ההורים קצת כסף כדי שיוכלו גם הם לשחק.
ב' ויש המשערים שכנראה זה בא ממנהג הגויים שנהגו לתת מתנות לילדים בחגם שחל להבדיל סמוך לחג החנוכה. וכמו שרואים היום שבהרבה משפחות קונים מתנות לילדים ולבני המשפחה בימי החנוכה.

השערות שווא. המגן אברהם הזכיר שהמנהג החל מזה שנערים עניים סובבו על הפתחים. ורבי חיים קניבסקי הוסיף בכדי שלא יבושו חלקו גם לכלאה שאינם עניים.ויש עוד טעמים שמוזכרים באחרונים ולמה לתלות במנהגי הגויים, וכי עם ישראל ששמר על עצמו במשך כל הדורות למד מבלי דעת ממעשי הגוים?

מי שכותב שר' חיים קניבסקי ממציא טעמים ואין לו מושג בהיסטוריה של הלכה, אלא סתם כותב טעמים בכדי להדביק חורים הוא טועה ומטעה, גם אם מטשטש את הדברים ואין בכונתו לזלזל. להשאב אחרי החוקרים כנגד גדולי עולם שכתבו דברים ברורים על מנהג, זה לדעתי רדידות מחשבתית לתלות כל מנהג יהודי במנהג נוצרי.ומחשבה מקובעת שהיהדות מצומצת ולא יצרתית.
המשנה ברורה הבאתי למעלה מויקישביה ציטוט מלא מה שכתב תראה שם.

רמתים צופים
הודעות: 349
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי רמתים צופים » 07 דצמבר 2018, 01:30

אם זו היתה כוונתך אז חוזרני בי, אבל מכל דבריך היה נראה שהמגן אברהם עצמו נתן טעם לנתינת דמי חנוכה, ולא היא, המג"א כלל לא דיבר ממנהג כזה, וכנראה אף לא הכיר את המנהג. כל דבריך מבוססים על טעם/רמז/ווארט מהגרח"ק, שאין ספק שכל כוונתו לא היה אלא נתינת טעם למנהג ישראל, ולא לברר דרכי התפתחותו ההיסטורית (אין כוונתי להתייחס לדבריך המזלזלים כאילו מי שמחדש טעמים למנהגן של ישראל - כדרכן של כל האחרונים והספרים הק' - הרי הוא "מדביק חורים" כלשונך הפרוע).

ושוב אבקש, אם יש באמתחתך מקור כלשהי למנהג זה בארצות האיסלאם, כמו שכתבת בדבריך לעיל, אשמח אם תוכל לגלותו בשער בת רבים ולהחכימני בזה.

יוסף יוסף
פותח הנושא
הודעות: 218
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: דמי חנוכה

הודעהעל ידי יוסף יוסף » 07 דצמבר 2018, 03:33

אז בואו נעשה קצת סדר מכל הבלגן דלעיל:

משנה ברורה סימן תרע ס"ק א
נוהגין העניים לסבב בחנוכה על הפתחים ויש טעם לזה.

שער הציון ס"ק ד
עיין בפרי מגדים

מגן אברהם סימן תרע הקדמה
נוהגין הנערים העניים לסבב בחנוכ' על הפתחים ובס' חנוכת הבית כ' טעם לזה

בספר חנוכת הבית (עמוד עב) הביא כדלהלן:
וכבר זכרתי שמילת שמ"ן בא"ת ב"ש, מנין בי"ט, מנין שם אהי"ה, הבן סוד נפלא שחנוכ"ה בא"ת ב"ש מנין סו"ד צדק"ה,
שעיקר צדקה צריכה להיות ניתן בסוד, כמו ברכת שמן שהיה סמוי מן העין, ובחנוכה מחוייב ליתן ובפרט לנערים לומדי תורה,
שסוד שמ"ן הטו"ב משפיע עליהם, לכן טי"ב הנערים, שחוזרים על הפתחים, בחנוכה בזמרים, מלות טי"ב הנערי"ם עולים מנין שמ"ן,
שהנס נעשה בפך קטן רמז על הפכים קטנים הם הנערים, החוזרים לפרסם הנס, שהם מלאים שמן זית זך כמו שיבא בעז"ה אח"כ בדרוש צפחת השמן.


באם נדקדק היטב נראה שהמשנ"ב כתב נוהגים העניים, מהמג"א שהוא הביא נוהגין הנערים העניים, מספר חנוכת הבית שהוא הביא נערים לומדי תורה.
וכמו שמבואר בדבריו שיש עניין לתת לנערים שהם סוד 'טיב הנערים' שעולה שמן, וטי"ב עולה כמנין אהי"ה כמנין שמ"ן בא"ת ב"ש. שהם פכים קטנים.

כך שהמקור למנהג לא מובא היכן הוא, אך טעם הכי קדום לו זה מספר חנוכת הבית, ששם מדוקדק היטב, שיש עניין לתת לנערים - פכים קטנים, צדקה
ואולי אכן מכאן הגיע המנהג לתת כסף לנערים וילדים דמי חנוכה לרמז הנ"ל.
ולכאו' נראה שהמנהג התחיל בזה שכיון שיש דין שצריך לחזר על הפתחים בכדי להדליק נר של חנוכה,
לכן דווקא בחנוכה היו מסובבים העניים - הנערים למדי תורה, לאסוף כסף כדי לקיים המצווה.
ובזה אחל 'דמי חנוכה'.


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים

התחבר  •  הרשמה