אנסה אולי לדייק את הדיון קצת לעומק לפי העיון שיצא לי.
שמיני מצד אחד הכוונה ל'בינה' שהיא עולם התשובה, עלמא דחירותא, בבחינת קודם שנברא העולם, כמבואר בספרי חסידות, שזה הטעם שיעשה תשובה ויתכפר כיון שנברא כבריה חדשה והתחדש כנשר נעוריו.
ומצד שני, ובפרט בכוונת אחד, השמיני לכאו' זה המלכות המקבלת את ספירות המשפיע. ואמנם בדרך כלל המלכות מכונה המדה השביעית כנגד שש מדות המשפיע, אך מצינו בספרי חסידות ב' מהלכים בזה, או שהיחוד בין הזו"נ הוא עצמו מכונה המדה השמינית, שהיחוד הוא מדה מחודשת.
או שהשמיני הכוונה למלך השמיני, מלך הדר, שכל כוונתו היא רק הדרי בי - לייחס ולהחזיר את כל הבריאה וכוחותיה לעקרא ושרשא דכל עלמין. וזה גם מה שדוד המלך ע"ה מכונה מלך הדר. [ובעומק יותר שכל המלכות שלא נשברה היא מלך השמיני, וזה פשר כינוי 'שמיני' למלכות].
לפי"ז יש לנו שתי ביאורים, בחנוכה התחדש שוב אור המנורה ששרשו בבינה. שהוא האור העליון שלמולו יאירו שבעת הנרות. וזה היה גם ענין התחדשות פך השמן, שזה אור הבינה והתשובה. שורש ההתחדשות. וזה דבר אחד עם המבואר בספה"ק על הנהגה על טבעית.
אמנם בקריאת שמע, שזה העבודה היומיומית, שם באמת עיקר הכוונה היא לגלות את אחדותו כאן בבריאה למטה.
כתבתי בקיצור, ואשמח בהערות.