אבי חי אמר:לפי המסופר - הכותרת צריכה להיות: אפשר לברך על הדלקת נרות חנוכה במסיבה של אנשים שאינם יודעים מיהדות, כדי ללמדם.
חימקו אמר:אבי חי אמר:לפי המסופר - הכותרת צריכה להיות: אפשר לברך על הדלקת נרות חנוכה במסיבה של אנשים שאינם יודעים מיהדות, כדי ללמדם.
תמיד יש דילמה איך לנסח כותרת, העדפתי להדגיש שזה חידושו של רבי נסים, ולכן זה כבר לא היה מקום לנוסח שכתבת.
אבל הפרטים כתובים בפנים, זה לא מספיק?
שייגניסט אמר:לכאורה תימה מי שיש לו ישיבה לבעלי תשובה הבחורים שם כבר הגיעו למצב שיודעים מיהדות ?
למה?אבי חי אמר:זה שאפשר (ואולי מצוה) להדליק נרות במסיבה - אינו חידוש.
יש בכך חידוש שהרי אין דעתם ללמוד. ("טקס" הדלקה ותו לא)רואים שקוף אמר:לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך, וא"כ אם מדובר בכאלה שאינם יודעים מה מברכים על נ"ח, הרי שמותר לברך הברכות בשו"מ באזניהם, ולא מדין ברכה על ההדלקה, ופשוט שהיה מותר לו אחרי כן גם לקרוא למישהו אחר להדליק ולדבר, שכן אי"ז מוגדר ברכה, רק מברך כדי ללמד.
ופשוט.
יש בזה ודאי חידוש, שהרי הם אינם מתכוונים ללמוד, והסיכוי שמי מהם יתחיל לברך בעקבות כך הוא נמוך, ובזה שאני ממלמד דרדקי.רואים שקוף אמר:לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך,
בן ראם אמר:יש בזה ודאי חידוש, שהרי הם אינם מתכוונים ללמוד, והסיכוי שמי מהם יתחיל לברך בעקבות כך הוא נמוך, ובזה שאני ממלמד דרדקי.רואים שקוף אמר:לדעתי, אין בכך כל חידוש, שהלא מבוא ר במשנ"ב שמותר לברך ברכות למלמד דרדקי, כדי ללמד את התינוקות כיצד לברך,
כנראה אני צריך ללמוד מחדש את פירוש המילה "פקחות"יהי חסדך עלינו אמר:אני הכי נדהם מהפקחות של ר' נסים זצ"ל
אולי ילמדנו מר מה ראה פקחות מדהימה במעשה זה?יהי חסדך עלינו אמר:אני הכי נדהם מהפקחות של ר' נסים זצ"ל
דרומאי אמר:אולי ילמדנו מר מה ראה פקחות מדהימה במעשה זה?יהי חסדך עלינו אמר:אני הכי נדהם מהפקחות של ר' נסים זצ"ל
פינחס רוזנצוויג אמר:זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
אין חכמה אמר:כנראה אני צריך ללמוד מחדש את פירוש המילה "פקחות"
למען הסר ספק ר' ניסים היה פיקח גדול
לא ברור לי ההקשר
["פקחות" זה "כח דהיתרא" ? זה "לא להיות קיצוני"? ]
נראה לומר דפיקחותו היתה דדייק דבריו ואמר "לפי מה ששאלת..." ובכך הניח מקום לרב כהן שתשובתו גם היתה נכונה בתנאים אחרים...דרומאי אמר:אולי ילמדנו מר מה ראה פקחות מדהימה במעשה זה?
אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:חימקו אמר:מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.פינחס רוזנצוויג אמר:זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
פינחס רוזנצוויג אמר:אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:חימקו אמר:מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.פינחס רוזנצוויג אמר:זה תמיה עצום, כי הוא לא מלמד אותם מצוה הדלקה כי הם מדליקים במקום שאינו ייב בהדלקת הנרות.
הגע בעצמך שיעשו הרמת כוסית לכבוד החג במסיבה חילונית יומים לפני החג, בצהרים, הגם אז יאמר רבינו שיכול לברך כדי ללמדם הברכה? אתמהה.
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.
אלא אם כן גם הם ילמדו במסיבות אנשים לברך...
הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.חימקו אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:חימקו אמר:מה התימה? מלמדם איך מדליקים בביתם בזמן החיוב.
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.
אלא אם כן גם הם ילמדו במסיבות אנשים לברך...
ברור שהוא אומר כמה מילים לפני ההדלקה כדלהלן: שבהדלקה זאת לא יוצאים יד"ח אלא כך תעשו בביתכם כל שמונת ימי החנוכה. מברך ומדליק.
רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!דרומאי אמר:הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.חימקו אמר:רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!דרומאי אמר:הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
דרומאי אמר:שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.חימקו אמר:רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!דרומאי אמר:הוא יכול גם להדליק ואחר כך לברך.
או רק לברך בלי להדליק.
במיוחד שההמחשה עצמה היא נגד הדין, שהרי אין מברכים במסיבות.
התכוונתי על ההמחשה.חימקו אמר:דרומאי אמר:שילמד אותם שמברכים, ומדליקים. לא חייבים להמחיש.חימקו אמר:רק לברך ואז להדליק, הרי הוא מלמדם!
במיוחד שההמחשה עצמה היא נגד הדין, שהרי אין מברכים במסיבות.
איך נגד הדין? הרי הוא להם שהוא מלמדם וזה מותר.
דהיינו, שכל אותם פוסקים שהתירו (ואף חייבו) לברך במסיבות - כעפרא דארעא הם חשובים לפניך! רח"ל מהאי דעתא.רואים שקוף אמר:ובלא זה אין שום הו"א דשרי לברך בכה"ג.
מי הם אותם פוסקים?לבי במערב אמר:שכל אותם פוסקים שהתירו (ואף חייבו) לברך במסיבות - כעפרא דארעא הם חשובים לפניך! רח"ל מהאי דעתא.
פינחס רוזנצוויג אמר:אם הוא היה מוסר הרצאה, עם הסבר מפורט אך ועל ידי מה מדליקים והיכן, ואז היה הואמר להם:
'גבירותי ורבותי! נוסח הברכה הוא כדלהלן! עשו אוזנכם כאפרכסת ושננו את הנוסח מילה במילה, אני ממליץ להקליט!'
ואז היה מתחיל את הברכו, הרי שהצדק עמך.
אבל אם הוא עומד ומברך הברכות, הוא לא מלמד כלום לאף אחד.
ואם הם ילמדו ממנו להדליק נרות במסיבות ולברך אז הוא יכשיל את כולם בברכות לבטלה.