איך עשו החשמונאים את המנורה


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 00:47

איתא ברש"י פרשת תרומה ,לפי שהיה משה מתקשה בה ,אמר לו הקב"ה השלך את הכיכר לאור והיא נעשית מאליה, לכך לא נכתב תעשה
ותמוה ,א"כ כיצד עשו מלכי בית חשמונאי את המנורה לאחר שטיהרו הבית , (כמבואר בר"ה כד:) וכי חכמו יותר ממשה?
ואין לומר ,שמשה התקשה רק בגלל שלא היה לו דמות מנורה נגד עיניו ,אבל הם כבר ראו המנורה, שהרי אף למשה הראה הקב"ה מנורה של אש (לדעת המד""ר פרשת בהעלותך),ובכל זאת התקשה,
כיוצא בזה, יש להקשות במנורה שעשה שלמה, אלא ששם אולי באמת גם נעשה בדרך נס, אבל בזמן החשמונאים שכבר פסקה הנבואה, וההנהגה היתה באופן של הסתר .קשה לומר שהיה פה נס מיוחד .ולא השמיעו לנו חכמים את זה כמו את נס פח השמן.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 01:17

שמא איכא חילוק בין מנורה של אש למנורה שראו בפועל כשהיא בגשמיותה.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 01:22

נבשר כתב:שמא איכא חילוק בין מנורה של אש למנורה שראו בפועל כשהיא בגשמיותה.
נראה לי קשה להניח ,שבמראה נבואה יהיה פחות ברירות ממראה גשמי, והרי היה יכול הקב"ה להראות לו המראה בברירות ולא היה צריך להשליכו לאש.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 01:42

.....


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 01:42

נבשר כתב:
האחד בא לגור כתב:
נבשר כתב:שמא איכא חילוק בין מנורה של אש למנורה שראו בפועל כשהיא בגשמיותה.
נראה לי קשה להניח ,שבמראה נבואה יהיה פחות ברירות ממראה גשמי, והרי היה יכול הקב"ה להראות לו המראה בברירות ולא היה צריך להשליכו לאש.[/quote}
חשבתי מיד שמפאת חריפותך תשאל אותי כמה ברור היה מראה הנבואה ועוד אספקלריא המאירה, אכן כונתי היתה גם לענין הברירות, אבל עוד כונה היתה עמי, שבכלל צ"ב מה הפי' שנתקשה משה ולמה דוקא במנורה, ומהו מנורה של אש, אבל איך שיהיה עכ"פ פשוט שהענין שמשה לא ידע לעשות את המנורה בפועל בעולם הגשמי, היינו שלא הצליח בדעתו "להוריד" לעולם את המנורה, מאיזה סיבה עלומה אינני יודע מה היא, א"כ אחר שכבר המנורה בפועל, א"כ ליכא חסרון לבנות אותה שוב, ולהעתיקה ממה שהיה קודם כשהיא בגשמיותה, וכמו במשל רחוק שמישהו אמר איזה חידוש אז אומרים שכבר מישהו אחר הוריד את זה לעולם, היינו שבעינן כח מיוחד "להוריד" את החיודש לעולם ושיתלבש בלבוש שכלי במילים והבנה, אבל אחר שהוא בעולם כל אחד יכול להשיגו, כנ"ל, רק אדרבא אם אתה חושב פי' אחר אדרבא.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 02:01

נבשר כתב:
נבשר כתב:
האחד בא לגור כתב:[quote="נבשר"

חשבתי מיד שמפאת חריפותך תשאל אותי כמה ברור היה מראה הנבואה ועוד אספקלריא המאירה, אכן כונתי היתה גם לענין הברירות, אבל עוד כונה היתה עמי, שבכלל צ"ב מה הפי' שנתקשה משה ולמה דוקא במנורה, ומהו מנורה של אש, אבל איך שיהיה עכ"פ פשוט שהענין שמשה לא ידע לעשות את המנורה בפועל בעולם הגשמי, היינו שלא הצליח בדעתו "להוריד" לעולם את המנורה, מאיזה סיבה עלומה אינני יודע מה היא, א"כ אחר שכבר המנורה בפועל, א"כ ליכא חסרון לבנות אותה שוב, ולהעתיקה ממה שהיה קודם כשהיא בגשמיותה, וכמו במשל רחוק שמישהו אמר איזה חידוש אז אומרים שכבר מישהו אחר הוריד את זה לעולם, היינו שבעינן כח מיוחד "להוריד" את החיודש לעולם ושיתלבש בלבוש שכלי במילים והבנה, אבל אחר שהוא בעולם כל אחד יכול להשיגו, כנ"ל, רק אדרבא אם אתה חושב פי' אחר אדרבא.
אני שומע מה שאתה אומר, אבל אני עדיין סבור, שלא שייך גם בקיום בפועל , יותר קיום מאשר השגה במראה הנבואה ,שהרי הגשמה הוא קיום פחות אמיתי מהשגה ,וקיומם האמיתי של הדברים הוא בהשגה, וההגשמה ירידה.
אלא אם כן תאמר, שהיא הנותנת שהבעיה היתה בהגשמה, הפוך לקחת את הדבר ולהוריד אותו לדרגת נחותה של גשמיות ,וכיון שכבר נתחלל (יחסי כמובן )נתחלל, ואולי לזאת היתה כוונתך.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 02:09

נבשר כתב:
נבשר כתב:
האחד בא לגור כתב:[quote="נבשר"

חשבתי מיד שמפאת חריפותך תשאל אותי כמה ברור היה מראה הנבואה ועוד אספקלריא המאירה, אכן כונתי היתה גם לענין הברירות, אבל עוד כונה היתה עמי, שבכלל צ"ב מה הפי' שנתקשה משה ולמה דוקא במנורה, ומהו מנורה של אש, אבל איך שיהיה עכ"פ פשוט שהענין שמשה לא ידע לעשות את המנורה בפועל בעולם הגשמי, היינו שלא הצליח בדעתו "להוריד" לעולם את המנורה, מאיזה סיבה עלומה אינני יודע מה היא, א"כ אחר שכבר המנורה בפועל, א"כ ליכא חסרון לבנות אותה שוב, ולהעתיקה ממה שהיה קודם כשהיא בגשמיותה, וכמו במשל רחוק שמישהו אמר איזה חידוש אז אומרים שכבר מישהו אחר הוריד את זה לעולם, היינו שבעינן כח מיוחד "להוריד" את החיודש לעולם ושיתלבש בלבוש שכלי במילים והבנה, אבל אחר שהוא בעולם כל אחד יכול להשיגו, כנ"ל, רק אדרבא אם אתה חושב פי' אחר אדרבא.
אני שומע מה שאתה אומר, אבל אני עדיין סבור, שלא שייך גם בקיום בפועל , יותר קיום מאשר השגה במראה הנבואה ,שהרי הגשמה הוא קיום פחות אמיתי מהשגה ,וקיומם האמיתי של הדברים הוא בהשגה, וההגשמה ירידה.
אלא אם כן תאמר, שהיא הנותנת שהבעיה היתה בהגשמה, הפוך לקחת את הדבר ולהוריד אותו לדרגת נחותה של גשמיות ,וכיון שכבר נתחלל (יחסי כמובן )נתחלל, ואולי לזאת היתה כוונתך.[/quote]
אכן זאת כוונתי, שהקושי הוא להוריד את הדבר, רק אני חושב שהדבר נהיה גשמי אינו ירידה חלילה, שכמו בודאי כביכול הופעת הקב"ה בעולמנו החומרי היא ירידה, כמו שאומרים ביהכ"פ אביתה תהלה מקרוצי חומר, רק היא הנותנת שנתאוה הקב"ה שיהיה לו דירה בתחתונים, וזה תכלית כל הבריאה, וזה משה רבינו נתקשה, עיין במהר"ל שכתב לא זוכר איפה שמשה היה כבד פה שאינו כפשוטו, ומוכיח שכתוב "אלה הדברים" מאיזה מדרש שהפסיק כבדותו, ופי' מהר"ל שדרגת משה שהוא איש אלקים והוא שכלי, והדיבור הוא הורדה של השכל למציאות שלנו ולקרב את הדברים למציאות, ומדרגתו היה כבד פה לדבר כאן בעולם, ואחר מעמד הר סיני שהקב"ה הופיע כאן בעולם פסק כבדותו, לדעתי קשור.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 02:13

נבשר כתב:[te}שבכלל צ"ב מה הפי' שנתקשה משה ולמה דוקא במנורה, ומהו מנורה של אש,
םשום מה בזכרוני ,שמה שנתקשה, הוא משום שהיה צריך לעשות ממנה יהיו ,(וא"כ לא ברור מאי מהני להראות של אש ואולי הראה צורת יצירתה מהתחלה)
אבל עכשיו לא מצאתי כן ,לא במנחות ולא במדרש.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 02:23

בחזקוני מפרש שלא ניתן שיעור למידת גובהה.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 02:25

נבשר כתב: אכן זאת כוונתי, שהקושי הוא להוריד את הדבר, רק אני חושב שהדבר נהיה גשמי אינו ירידה חלילה, שכמו בודאי כביכול הופעת הקב"ה בעולמנו החומרי היא ירידה, כמו שאומרים ביהכ"פ אביתה תהלה מקרוצי חומר, רק היא הנותנת שנתאוה הקב"ה שיהיה לו דירה בתחתונים, וזה תכלית כל הבריאה, וזה משה רבינו נתקשה, עיין במהר"ל שכתב לא זוכר איפה שמשה היה כבד פה שאינו כפשוטו, ומוכיח שכתוב "אלה הדברים" מאיזה מדרש שהפסיק כבדותו, ופי' מהר"ל שדרגת משה שהוא איש אלקים והוא שכלי, והדיבור הוא הורדה של השכל למציאות שלנו ולקרב את הדברים למציאות, ומדרגתו היה כבד פה לדבר כאן בעולם, ואחר מעמד הר סיני שהקב"ה הופיע כאן בעולם פסק כבדותו, לדעתי קשור.
יש פה הרבה מה להאריך ,אבל בגדול ,החילוק הוא שמצד הבריאה אמת שההגשמה היא עליה ,(דהיינו שהבריאה יותר משוכללת )אבל מצד הקב"ה זהו ירידה ,והרי אדם שלא זכה (דהיינו שנשאר בצורת אדם ככלי ),אומרים לו יתוש קדמך ,שהוא במעלה ממך ויותר קרוב למקור דהיינו האחדות הפשוט ,שככל שמתגשם נהיה יותר מורכב .ורחוק מהפשוט המוחלט.
כשאנו אומרים ,רצה הקב"ה דירה בתחתונים וגם עצם הבריאה, איו כאו הבנה אמיתית של מעלה ביחס לקב"ה עצמו ,שהרי הוא כביכול (כביכול כביכול)יותר מוסתר ופחות קיים ,אלא שכך גזרה חכמתו, וזו צורת הבריאה.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1219
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 249 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי נבשר » 21 נובמבר 2018, 02:30

לדעתי אנו נכנסים כאן לעוד ויכוח אבל דעתי שאין לנו עסק אצל הקב"ה, ומה ירידה היא לו, שאין לנו שום ידיעה בו, אלא כלפינו כביכול שאיכא אצלנו פחות שבח, שהוא מתעלה על ידינו ואנו בעלי חומר ושייכים לחטא, אלא שכך גזרה חכמתו שמהדבר הגשמי שישבח לבוראו כך הקב"ה מתעלה, היינו לקרב את הרחוק, ונראה לי שדעתי שונה קצת מדעתך, אבל הקצת הזה עולם מלא. ואני מוסיף שרצה הקב"ה דירה בתחתונים לא כלפיו ח"ו, אלא אף זה כלפינו שכך יתגלה בעולם קוב"ה. וא"כ ח"ו שאצל הקב"ה זה ירידה.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 02:35

נבשר כתב:לדעתי אנו נכנסים כאן לעוד ויכוח אבל דעתי שאין לנו עסק אצל הקב"ה, ומה ירידה היא לו, שאין לנו שום ידיעה בו, אלא כלפינו כביכול שאיכא אצלנו פחות שבח, שהוא מתעלה על ידינו ואנו בעלי חומר ושייכים לחטא, אלא שכך גזרה חכמתו שמהדבר הגשמי שישבח לבוראו כך הקב"ה מתעלה, היינו לקרב את הרחוק, ונראה לי שדעתי שונה קצת מדעתך, אבל הקצת הזה עולם מלא.
איו לנו שום ידיעה בו אבל הרי אנו יודעים שקיים.
העילוי שמתעלה על ידינו הוא רק להחזיר הכל לשורש ,דהיינו קודם שנוצרה הבריאה ,חלילה וחלילה לומר שיש בזה עילוי יותר מבתחילה .


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 03:48

בתשובה לפותח האשכול:
הם עשו מה שביכולתם. מקשה אחת אינה מעכבת.
בר מין דין, אחרי שכבר ידעו מעשיה אפשר לעשותה.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 03:56

שאר לעמו כתב:בתשובה לפותח האשכול:
הם עשו מה שביכולתם. מקשה אחת אינה מעכבת.
בר מין דין, אחרי שכבר ידעו מעשיה אפשר לעשותה.
מנין לך שמקשה אחת אינו מעכב? זאת מלבד שלע"ע לא מצאתי שהקושי היה במקשה אחת.
מה פירוש ידעו מעשיה ,גם משה ראה אותה כמנורה של אש,(וימחל לעיין במה שדנו לעיל בדברים)


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 04:07

בגמרא מנחות מפורש, שבזהב מקשה מעכב ,ובשאר מינים עיין מנ"ח צח שכתב דהוא פלוגתא דרש"י והרמב"ן, ובכל מקרה בית חשמונאי עשו אותה לבסוף של זהב.


תורני
הודעות: 20
הצטרף: 31 מאי 2018, 22:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי תורני » 21 נובמבר 2018, 08:38

לפותח האשכול למה אתה רץ כמה מאות שנים קדימה? שלמה המלך עשה 10 מנורות כמבואר בסוף מנחות ועשה אותם כדין המנורה ויש דעה בגמ׳ שהדליקו בכולם. א"כ תקשה כאן איך עשאם כהלכתם אם אדון הנביאים התקשה בהם? ושמא י"ל ששלמה המלך היה החכם מכל אדם ואף שיחת ציפורים ועצים ידע ושפיר הוא כן ידע איך לעשות המנורה


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 08:56

תורני כתב:לפותח האשכול למה אתה רץ כמה מאות שנים קדימה? שלמה המלך עשה 10 מנורות כמבואר בסוף מנחות ועשה אותם כדין המנורה ויש דעה בגמ׳ שהדליקו בכולם. א"כ תקשה כאן איך עשאם כהלכתם אם אדון הנביאים התקשה בהם? ושמא י"ל ששלמה המלך היה החכם מכל אדם ואף שיחת ציפורים ועצים ידע ושפיר הוא כן ידע איך לעשות המנורה
התייחסתי למנורה שעשה שלמה קרא שוב


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 10:51

שאלת האשכול צריכה להיות מנוסחת נכון יותר. אין שאלה איך עשו החשמונאים מנורה - כי הרי עשו.
גם בזמן שלמה לא מצינו שנעשה נס, ואיננו ממציאים השערות מעצמינו. שלמה עשה, והחשמונאים עשו.
השאלה למה נתקשה משה. התשובה לכך פשוטה כי לא ראה אותה מימיו. ולכן נתקשה משה גם במחצית השקל, וגם נתקשה במראה מולד הלבנה. ובשרצים ובשחיטה,ובכולם אמרו חז"ל שהראהו.

אלא שיקשה למה אמרו שנעשית מאליה אם ראה אותו במראה של אש. יתכן שזה מדרשים חלוקים, ולהאי מדרש שנעשית מאליה, באמת לא הראהו, אלא נעשית מאליה, (ושונה ממטבע מחצית השקל כי מלאכתה קשה). ולהאי מדרש שהראהו, י"ל דאה"נ לא נעשית מאליה.
ויתכן לומר שגם הראהו וגם נעשית מאליה, אלא שאף שמשה ראה במראה, אבל בצלאל לא ראה במראה והתקשה משה להסביר לו , ולכן נעשית מאליה. (משא"כ מטבע אין קושי, כי ראה שיעורה ודיו).


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 11:07

שאר לעמו כתב:שאלת האשכול צריכה להיות מנוסחת נכון יותר. אין שאלה איך עשו החשמונאים מנורה - כי הרי עשו.
גם בזמן שלמה לא מצינו שנעשה נס, ואיננו ממציאים השערות מעצמינו. שלמה עשה, והחשמונאים עשו.
השאלה למה נתקשה משה. התשובה לכך פשוטה כי לא ראה אותה מימיו. ולכן נתקשה משה גם במחצית השקל, וגם נתקשה במראה מולד הלבנה. ובשלשתם אמרו חז"ל שהראהו.

אלא שיקשה למה אמרו שנעשית מאליה אם ראה אותו במראה של אש. יתכן שזה מדרשים חלוקים, ולהאי מדרש שנעשית מאליה, באמת לא הראהו, אלא נעשית מאליה, (ושונה ממטבע מחצית השקל כי מלאכתה קשה). ולהאי מדרש שהראהו, י"ל דאה"נ לא נעשית מאליה.
ויתכן לומר שגם הראהו וגם נעשית מאליה, אלא שאף שמשה ראה במראה, אבל בצלאל לא ראה במראה והתקשה משה להסביר לו , ולכן נעשית מאליה. (משא"כ מטבע אין קושי, כי ראה שיעורה ודיו).
לא הבנתי למה אם עשו, אין שאלה איך עשו ,וכי שאלתי האם עשו? השאלה היא איך עשו היא כיצד הצליחו לעשותה כדין
אין זה השערה מעצמי ,אלא נסיון לישב שאלה ,לא מוצא חן בעניך אל תקבל ,
חבל סתם לשער השערות באויר , על מדרשים חלוקים, כדאי לעיין בפנים במדרש רבה פרשת תרומה ,(וכן הוא במדרש תנחומא פרשת שמינ)מפורש שהראהו הקב"ה ועדיין התקשה, ולכן אמר לו להשליך לתוך האש, למשה עצמו הראה, ומשה עצמו עדיין נתקשה, ומשה השליך לתוך האש.
וזו היתה שאלתי, כיון שראה במראה אש ועדיין התקשה,מה היו יותר טוב בני חשמונאי.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 11:35

אז יש לך שאלה למה משה נתקשה. אין שאלה איך שלמה והחשמונאים עשו.
וראה פה, ויוסיף לך תמיה על תמיהתך, ואולי זאת גופא התשובה
ר' לוי בר רבי אומר מנורה טהורה ירדה מן השמים שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה (שמות כה) ועשית מנורת זהב טהור אמר לו כיצד נעשה אותה אמר לו מקשה תיעשה המנורה ואעפ"כ נתקשה משה וירד ושכח מעשיה עלה ואמר רבוני כיצד נעשה אותה אמר לו מקשה תיעשה המנורה ואעפ"כ נתקשה משה וירד ושכח עלה ואמר רבוני שכחתי אותה הראה לו למשה ועוד נתקשה בה אמר לו וראה ועשה עד שנטל מנורה של אש והראה לו עשייתה ואף על פי כן נתקשה על משה אמר לו הקדוש ברוך הוא לך אצל בצלאל והוא יעשה אותה ואמר לבצלאל מיד עשאה התחיל תמה ואמר אני כמה פעמים הראה לי הקדוש ברוך הוא ונתקשיתי לעשותה ואת שלא ראית עשית מדעתך בצלאל בצל אל היית עומד כשהראה לי הקדוש ברוך הוא עשייתה
ובראשונים מתקשה היה בגבוהה. וגם זו תשובה שלא היה מראה הנבואה מלמדה אותו על בוריו את גובהה


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 11:43

שאר לעמו כתב:אז יש לך שאלה למה משה נתקשה. אין שאלה איך שלמה והחשמונאים עשו.
וראה פה, ויוסיף לך תמיה על תמיהתך, ואולי זאת גופא התשובה
ר' לוי בר רבי אומר מנורה טהורה ירדה מן השמים שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה (שמות כה) ועשית מנורת זהב טהור אמר לו כיצד נעשה אותה אמר לו מקשה תיעשה המנורה ואעפ"כ נתקשה משה וירד ושכח מעשיה עלה ואמר רבוני כיצד נעשה אותה אמר לו מקשה תיעשה המנורה ואעפ"כ נתקשה משה וירד ושכח עלה ואמר רבוני שכחתי אותה הראה לו למשה ועוד נתקשה בה אמר לו וראה ועשה עד שנטל מנורה של אש והראה לו עשייתה ואף על פי כן נתקשה על משה אמר לו הקדוש ברוך הוא לך אצל בצלאל והוא יעשה אותה ואמר לבצלאל מיד עשאה התחיל תמה ואמר אני כמה פעמים הראה לי הקדוש ברוך הוא ונתקשיתי לעשותה ואת שלא ראית עשית מדעתך בצלאל בצל אל היית עומד כשהראה לי הקדוש ברוך הוא עשייתה
אין פה שום תמיה על תמיה, ולכן גם לא תשובה ,המדרש שציטטת הוא מדרש תנחומא פרשת בהעלותך, והוא חלוק על המדרש רבה ועל התנחומא פרשת שמיני, שכן הם כתבו מפורש שנעשתה ע"י השלכת הככר לתוך האש ולא שבצלאל עשאה ,
ובכל מקרה ,גם בתנחומא דבהעלותך מבואר שמשה לא הצליח למרות שראה ,ורק בצלאל הצליח יותר ממשה,
לומר שבני חשמונאי היו כבצלאל נו נו....


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 12:02

לא הבנתי מה ההתעקשות, הרי הם עשו.
הפליאה למה משה לא הבין גם אחר כך, גם אינה במקומה, אחר שבתנחומא בהעלותך ׁׂאמרו שבצלאל ידע ומשה לא ידע לעשותה. ומאי נ"מ אם זה מדרשים חלוקים, מדברים על העיקרון.
לכן הפשטות שהיות וזה דבר שלא ראו מימיהם ומעשיה קשה לכן נתקשו גם אחר המראה ולכן נעשית מאליה. כמו שכתבתי כבר לעיל.
אבל כשהיא היתה לפניהם כבר ידעו.


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 12:02

שאר לעמו כתב: ובראשונים מתקשה היה בגבוהה. וגם זו תשובה שלא היה מראה הנבואה מלמדה אותו על בוריו את גובהה
החזקוני שהבאת ,הביאו הרב נבשר,אלא שקשה לי בדבריו ,הא גופא למה לא הראה לו הקב"ה בברירות גם את גובהה, ובמדרש רבה הנ"ל משמע שהקב"ה עשה כל טצדקי שמשה יבין ,וכל זאת לא הבי,ן עד שלא היה ברירה אלא להשליכו לאש, ולמה לא פירש לו להדיא גובהה?


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 12:06

ולמה לא הראהו בברירות שחיטה, ושרצים, ומטבע, ולבנה - מובן?


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 12:09

שאר לעמו כתב:לא הבנתי מה ההתעקשות הרי הם עשו.
הפליאה למה משה לא הבין גם אחר כך, גם אינה במקומה, אחר שבתנחומא בהעלותך ׁׂאמרו שבצלאל ידע ומשה לא ידע לעשותה. ומאי נ"מ אם זה מדרשים חלוקים, מדברים על העיקרון.
אנו מדברים כנראה בשתי שפות.
לא מבין, אני מתעקש שהם לא עשו ?וכי באתי לומר שבאמת לא היה מנורה? מה פירוש הרי הם עשו ?סך הכל שאלתי ,איך יכלו לעשות ,דבר שמשה לא ידע לעשות ,ומינה שכיון שנאמר במד"ר שמשה לא הצליח ולא מישהו אחר קשה איך הם הצליחו ,וכן בתנחומא דבהעלותך שבצלאל הצליח והיה בזה משהו מיוחד במעלתו של בצלאל שהצליח
איזה עיקרון יש כאן?


פותח הנושא
האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1527
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי האחד בא לגור » 21 נובמבר 2018, 12:10

שאר לעמו כתב:ולמה לא הראהו בברירות שחיטה, ושרצים, ומטבע, ולבנה - מובן?
הראהו בברירות , שנאמר זה, זאת, וכו,והבין .
משא"כ במנורה אף שהראהו באצבע לא הבין.


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 285 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי אור זרוע » 21 נובמבר 2018, 15:55

בחידושי הגרי"ז סימן קיא, מתייחס לעניין:
תרומה (כ"ה, ל"א) ועשית מנורת זהב טהור מקשה תיעשה המנורה. איתא דמשה נתקשה בעשיית המנורה והראו לו בשמים. וארבעה מלאכים היו צריכים להראותו. וצ"ב מה נתקשה כ"כ הא בבית שני עשו ב' מנורות, ומה היה קשה למשה יותר מהם. והנראה דהנה כפתריה ופרחיה וככר זהב מעכב לדורות, אכן שיעור גודל הפרחים והכפתורים לא נאמר, ויכול לעשות גודלן איך שירצה אכן זהו רק לדורות. אבל במנורת משה נאמר דין תבנית, דיהא בצורה הלזאת ובגודל הפרחים וגודל הכפתורים בדיוק כמו שיצטוה, (ודין תבנית נאמר רק לשעה כמבואר ברמב"ן) וע"ז הוא שמשה נתקשה לעשות בדיוק כגודל שנאמר לו.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2033
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 309 פעמים
קיבל תודה: 583 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך עשו החשמונאים את המנורה

שליחה על ידי שאר לעמו » 21 נובמבר 2018, 18:56

אור זרוע כתב:בחידושי הגרי"ז סימן קיא, מתייחס לעניין:
חידושי הגרי"ז עה"ת סטענסיל, אות עג (פר' תצוה).

(ודברי הגרי"ז היה מקום לומר שהוא אף על גבהה).

ומ"מ דברי הגרי"ז הם רק לדעת הרמב"ן עה"ת בפר' תרומה עה"פ 'וכן תעשו' (שמו' כה ט), אבל רש"י פליג ארמב"ן, וס"ל שמחוייב כתבניתם.
וראה באור החיים שם שהאריך לבאר פלוגתתם בסוגיית הגמ' בשבועות טו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח