חנוכה, גזירת יוון לכתוב על הבגדים אין לנו חלק באלקי ישראל.


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חנוכה, גזירת יוון לכתוב על הבגדים אין לנו חלק באלקי ישראל.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 08 דצמבר 2018, 22:33

הרמב"ם באיגרת תימן כותב: ושיכתוב כל אחד מישראל בלבושו שאין להם חלק בה' אלקי ישראל, עכ"ל.
יל"פ,
דהנה במדרש שמואל באבות פ"ו מ"א: והר"מ אלשקאר ז"ל כתב כי הזהיר על שלשה פשעי ישראל על ענין המלבושים והבגדים כי הוא תחלת פתויו של היצה"ר כמו שאמרו ז"ל בפסוק ותתפשהו בבגדו כנגדו אמר אל תבקש גדולה לעצמך והוא להתגדל במלבושים נאים, עכ"ל. ובדרשות חת"ס ח"א עמ' קמ"ד "כי בעו"ה עינינו רואות כי ע"י קרוב הדעת ויתערבו בגויים וילמדו מעשיהם מתחילים תחילה במלבושיהם ותתפשהו בבגדו עד לבסוף וינס החוצה היום אומר לו עשה כך וכו'" עיי"ש.
נראה,
שאין לך "שינוי בגדים" יותר מאשר לכתוב על הבגדים אין לנו חלק וכו', וזה היה מטרת היוונים שיכתבו על הבגדים אין לנו חלק, ועי"ז "יתערבו בגויים וכו'" וכד' החת"ס הנ"ל.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1338
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חנוכה, גזירת יוון לכתוב על הבגדים אין לנו חלק באלקי ישראל.

שליחה על ידי אוריאל » 09 דצמבר 2018, 00:06

רעיון נפלא מאד, ויישר כח.

התעוררתי בזכותך לחשוב בעוד 2 אופנים:

1. כידוע היוונים נלחמו רק בדברים שהם נגד השכל, וכמאמר רבותינו מסדרי התפילה "להעבירם מחוקי רצונך". לפי זה ביחס לדברים שנוגעים בין אדם לחבירו מצד היושר והצדק הבסיסי, לא נגעו, ואדרבה, זכו לבם לאמר "אנחנו בני תרבות אנחנו". ולכן דוקא על הבגדים שהם רמז למידותיו של האדם כמו שכתב המלבי"ם בפרשת תצוה (שמות כח, ב) [לשון 'מדים'], צוו לחקוק משפט זה. לאמר, אנו בני "תרבות" אנחנו, ואין לנו תורה אחרת [עם שכידוע וכמפורסם אין תרבות בלא תורה, כאשר הידוע המעשה עם אריסטו שר"י, ואף גזרו כן על ארוסה שתבעל להגמון תחילה].


2. בגדים על פי התורה הם מגלמים את המציאות של קידוש החומר. הן מחד בגד הוא נתפר לצורך הגוף עצמו והוא הקרוב אליו ביותר, ומאידך צוונו להשתמש בבגדי כהונה "לקדשו לכהנו", הבגדים עצמם יכולים להיות קדושים ולהשפיע קדושה [עיין שפת אמת תצוה תרמ"ד, שבגדי כהונה באים לתקן את איברי הגוף], וכידוע יון ביטלו בכל עוז את המושג קידוש החומר, וכמו שהאריך בזה בצורה נפלאה מאד הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א בספרו חוקי רצונך סי' א', ולכן דוקא על בגדים כתבו שאין להם חלק באלקי ישראל [ויעו"ש בספר הנ"ל לבאר למה כתבו דוקא על קרן השור והחמור].


פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 800
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 358 פעמים
קיבל תודה: 297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חנוכה, גזירת יוון לכתוב על הבגדים אין לנו חלק באלקי ישראל.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 09 דצמבר 2018, 00:13

[quote="אוריאל"]רעיון נפלא מאד, ויישר כח.

התעוררתי בזכותך לחשוב בעוד 2 אופנים:

1. כידוע היוונים נלחמו רק בדברים שהם נגד השכל, וכמאמר רבותינו מסדרי התפילה "להעבירם מחוקי רצונך". לפי זה ביחס לדברים שנוגעים בין אדם לחבירו מצד היושר והצדק הבסיסי, לא נגעו, ואדרבה, זכו לבם לאמר "אנחנו בני תרבות אנחנו". ולכן דוקא על הבגדים שהם רמז למידותיו של האדם כמו שכתב המלבי"ם בפרשת תצוה (שמות כח, ב) [לשון 'מדים'], צוו לחקוק משפט זה. לאמר, אנו בני "תרבות" אנחנו, ואין לנו תורה אחרת [עם שכידוע וכמפורסם אין תרבות בלא תורה, כאשר הידוע המעשה עם אריסטו שר"י, ואף גזרו כן על ארוסה שתבעל להגמון תחילה].

אם יכול כבודו לבאר יותר אופן א', נשמח כולנו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח