שכח על הניסים בברכת המזון בשבת


פותח הנושא
יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2595
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 487 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שכח על הניסים בברכת המזון בשבת

שליחה על ידי יהודי » 08 דצמבר 2018, 23:54

כתב הטור (סימן קפח): אם חל ר"ח בשבת והזכיר של שבת ולא של ר"ח, היה אומר ה"ר יוסף שאין מחזירין אם פתח בהטוב והמטיב אף על גב דהשתא לא סגי דלא אכיל מ"מ משום האי מיעוטא לא תיקנו להחזיר, וגם חיוב אכילה דהאי יומא משום שבת הוא. וכתב אחי ה"ר יחיאל ז"ל ויש חולקים בזה ולזה דעתי נוטה וראיה משום יום שנתחייב בד' תפלות ה"נ כיון דסוף סוף לא סגי דלא אכיל צריך לחזור ולברך.
וכתב הבית יוסף: ואם חל ראש חודש בשבת והזכיר של שבת ולא של ראש חודש היה אומר ה"ר יוסף שאין מחזירין וכו'. כן כתב המרדכי שם ובהגהות מרדכי פ"ב דשבת (סי' רעט) כתב שתי הסברות. ודעת הרשב"א בפרק שלשה שאכלו (מט: ד"ה שבתות) כדעת ה"ר יחיאל דכיון דעל כרחו אכיל אפילו טעה בשל ראש חודש מחזירין אותו [בדק הבית] ולענין הלכה נקטינן כה"ר יוסף דספק ברכות להקל [עד כאן]:
ומבואר שנחלקו באם שכח יעלה ויבוא בשבת ר"ח האם צריך לחזור. ולהלכה אין חוזרין מחמת ספק ברכות להקל. ויתכן שיש נפק"מ באופן שיכול לחזור ולשמוע מאחר, שהרי רק מחמת סב"ל נגעו בה.
ונסתפקתי בשבת באופן ששכח על הניסים, האם גם בזה נחלקו רבותינו הראשונים. ולפו"ר היה נראה לתלות שאם חיובו הוא משום הזכרת מעין המאורע וכר"ח יהא דינו כר"ח, אך אם חיובו הוא רק חיוב הודאה יתכן ששונה מיעלה ויבוא. וידועים דברי המהר"ם שאין מזכירין על הניסים במעין ג' מפני שאין הודאה במעין ג'.


פרלמן משה
משתמש ותיק
הודעות: 657
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 194 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח על הניסים בברכת המזון בשבת

שליחה על ידי פרלמן משה » 09 דצמבר 2018, 02:50

לא הבנתי מה הצד שצריך לחזור, הרי גם יעו"י למעשה אין לחזור, ומ"ש עה"נ.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1344
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 369 פעמים
קיבל תודה: 228 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שכח על הניסים בברכת המזון בשבת

שליחה על ידי דרומאי » 09 דצמבר 2018, 12:01

פרלמן משה כתב:לא הבנתי מה הצד שצריך לחזור, הרי גם יעו"י למעשה אין לחזור, ומ"ש עה"נ.
כוונתו לחשוש לשיטה שהביא הטור שחייב לחזור, ונ''מ לענין להחמיר ע''ע לשמוע מאחר.
אולם לדידי ל''ז להבין שאלת @יהודי, דבשלמא יעלה ויבא שבעיקרו הוא דבר שצריך לחזור עליו, ולכן בתפילה חוזר, אלא שבברכת המזון יש סברא דסגי ליה דלא אכל וע''כ אינו חוזר, וע''ז מביא הטור דעת ה''ר יוסף שכיון שחייב לאכול משום שבת חוזר אף על יעלה ויבא. אבל בעל הניסים הא אפילו בתפילה עצמה שהיא חיוב גמור אינו חוזר ומה שייך לחייבו לחזור מצד חיוב הסעודה של שבת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח